مدیر امور عشایری کرمانشاه از آغاز کوچ پاییزه عشایر استان خبر داد.
کد خبر: ۱۲۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 04 November 2015
مدیر امور عشایری کرمانشاه از آغاز کوچ پاییزه عشایر استان خبر داد.

علی اشرف آزادی با اعلام اینکه همزمان با فرارسیدن فصل سرما، 14 هزار خانوار عشایری استان کوچ پاییزه خود را به مناطق گرمسیری استانهای کرمانشاه، ایلام  و خوزستان آغاز کرده اند، گفت: جامعه عشایری استان با دارا بودن یک میلیون و 500 هزار راس دام همزمان با سرد شدن هوا از اواسط آبان ماه  تا اواخر آذر  کوچ پاییزه خود را به سمت مناطق قشلاقی انجام می دهند.

آزادی با بیان اینکه کوچ عشایر استان به دوصورت درون استانی و برون استانی صورت می‌گیرد، گفت: عمده عشایر استان در مناطق قشلاقی درون استان و استانهای ایلام و خوزستان مستقر خواهند شد.

مدیر امور عشایر استان کرمانشاه افزود: عشایر استان کرمانشاه در کوچ پاییزه مسافتی بین 15تا 700 کیلومتر را در مدت 45 روز طی می‌کنند تا به محل قشلاقی محل استقرار خود برسند.

آزادی در ادامه با بیان اینکه تمهیدات لازم برای کوچ عشایر اندیشیده شده است، گفت: علوفه مورد نیاز دام عشایر در فصل قشلاق در انبارها ذخیره شده است.

آزادی با اشاره به برنامه ريزي انجام شده جهت كوچ پاييزه عشاير گفت: تمهیدات لازم برای کوچ پاییزه عشایر اندیشیده شده  و طبق هماهنگي بعمل آمده مسئولین استان و همچنین استان های ایلام و خوزستان كار ارائه خدمات رفاهي، بهداشتي، آموزشي ومسائل امنيتي عشاير درمسيرهاي كوچ ومناطق گرمسيري بهترازسال گذشته انجام خواهدشد.

وی افزود: به منظوركاهش خطرات احتمالي جاده اي بيش از دو هزار عدد تراكت هشداردهنده، درمسيركوچ عشاير بین رانندگان توزیع  می گردد و براي استقرار عشاير در مناطق مرزي باهماهنگي ارگانهاي نظامي بيش از سه هزار عدد كارت تردد ويژه مناطق مرزي و برای عشایر متقاضی برگ تردد موقت حمل مايحتاج براي عشاير صادرشده است .

آزادی گفت:در زمان كوچ عشايركشيك شبانه روزي درمديريت امورعشايراستان برقرار و شماره تلفن هاي 38236001 و 38236002 آماده پاسخگويي به مسائل و پيگيري مشكلات عشاير است.

مدیر امور عشایر استان کرمانشاه در ادامه به نقش عشايراستان کرمانشاه درتوليدگوشت قرمز و سايرفرآورده هاي دامي اشاره کرد و افزود: عشايراستان سالانه با توليد بیش از 10 هزار تن گوشت قرمز، 24 هزار و 500 تن شير، 600 تن روغن حيواني و افزون بر 1630 تن انواع الياف دامي نقش بسزايي درتوليد فرآورده هاي دامي و اقتصاد استان دارند.

آزادی همچنین با اشاره به خدمات رساني به عشايراستان گفت: ازابتداي سال جاري تاكنون بابكارگيري 33 دستگاه كاميون تانكردار روزانه بيش از هزار مترمكعب آب آشاميدني سالم جهت مصرف شرب خانوار و دام بين بيش از هفت هزار خانوار عشاير توزيع شده و در صورت تخصیص اعتبار مناسب كارآبرساني سیار درمناطق گرمسيري محل استقرار عشاير تا پايان سال جاري نیز بطور مستمر ادامه خواهد داشت.

 مديرامور عشايراستان همچنين در خصوص راهگشايي، تعمير و مرمت راه هاي عشايري گفت: به منظور دسترسي آسان عشاير به مراتع واطراق‌گاه‌هاي خود درشش ماهه اول سال جاري بيش از 200 كيلومتر از راه‌ها وگذرگاه‌هاي عشايرتعمير و مرمت شده و هم اكنون اكيپ هاي راهگشايي اين مديريت در مناطق گرمسيري درحال تيغه زني ومرمت راههاي عشايري هستند تا امکان عبور عشایر و تردد کامیونهای خدمات رسان نظیر  آبرسانی،آردرسانی  و .... فراهم گردد.

وی با اشاره به بارندگیهای اخیر و جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها در مناطق مختلف استان ازجمله مناطق عشایری و خسارات وارده به عشایر، افزود: بیش از 400 کیلومتر از مسیرهای تردد عشایر تخریب شده که با توجه به آغاز فصل کوچ عشایر و نیاز مبرم به بازگشایی این مسیرها  وامکانات محدود این مدیریت همکاری سایر دستگاه های ذیربط  برای به حداقل رساندن مشکلات در این زمینه ضروری است.

مدير امور عشاير استان کرمانشاه يكي ديگر از فعاليت هاي امور عشاير را توزيع سيلندر گاز با قيمت مصوب درجايگاه‌هاي شهري به عشاير برشمرد و گفت: به منظور جلوگيري از تخريب مراتع وجنگلها و استفاده عشاير از سوخت پاك و سالم، با استفاده از پنج دستگاه خودروگازرسان، گاز مايع بخشي از خانوارهاي عشايري توسط اين مديريت تامين و توزيع شده و با هماهنگی های صورت گرفته، توزیع سیلندر گاز مایع در مناطق استقرار عشایر دراستان و حتی خارج از استان نیز انجام خواهد شد.  

آزادی در ادامه با اشاره به فعاليت اتحاديه و شركتهاي تعاوني عشايري و توزیع آرد مورد نیاز عشایر به قیمت تعاونی درمناطق ییلاقی محل استقرار عشایر درشش ماهه اول سال اظهار کرد: آرد رسانی سیار در مناطق قشلاقی نیز تا پایان سالجاری ادامه خواهد داشت.

 وی افزود: با پیگیریهای به عمل آمده توانسته ایم  سهمیه آرد خانوارهای عشایر کوچرو را تا 12 کیلوگرم افزایش دهیم تا مشکلات عشایر در این زمینه برطرف شود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به استمرار پديده خشکسالي در سالهای اخیر و تاثير آن در زندگي عشاير با مساعدت مسئولین، در ماههای اخیر جو  و کنسانتره دامی مورد نیاز عشایر توسط  اتحادیه تعاونیهای عشایری و 10 شرکت تعاونی خریداری و در انبارهای امور عشایر شهرستانها  ذخیره شد که تاکنون بیش از 1500 تن جو میان عشایر متقاضی توزیع شده و در ادامه هم به تدریج در بین عشایر تحت پوشش درحین کوچ و بعد از استقرار در محل قشلاقی توزیع خواهد شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار