به مناسب هفته ملی سلامت نشست خبری با حضور ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، مدیر روابط عمومی، معاون درمان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و با حضور احصاب رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶ 22 April 2024

اجرای برنامه های  سلامت خانواده در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی

به گزارش خبرنگار  تابناک هرمزگان //  در نشست خبری به مناسب هفته ملی  در  ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان   با حضور ریاست محترم  دانشگاه علوم پزشکی و اصحاب رسانه برگزار شد. 

 

در ابتدای این نشست مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با عرض خير مقدم  و تشکر از حضور در نشست از خبرنگاران بیان کرد :نشست امروز به مناسب هفته سلامت و با شعار  «سلامت خانواده، مردمی سازی سلامت» برگزار شده است. 

 

دکتر جاودان ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان :سخنان خود را با تبریک هفته سلامت که از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه است شروع کرد و با اشاره به این موضوع که اقتدار یک کشور مسئله بسیار مهمی است و مردم ایران در طول نیم قرن گذشته نشان دادند که تسلیم ظلم نخواهند شد؛ و موفقیت های جمهوری اسلامی ایران  در صحنه های بین المللی را تبریک گفتند و بر نقش رسانه  در دفاع از مطالبات مردم تاکید داشتند. 

 

 

جاودان بیان داشت : همواره پیشگیری مقدم بر درمان است و در این زمینه سلامت خانواده و نظام ارجاع ر سال های قبل در مناطق روستایی اتفاق افتاده و خانه های بهداشت ساخته شده و بهورز هایی تربیت شدند. 

 

ایشان بیان کرد شبکه بهداشتی ما و  بهورز به عنوان خط اول تامین سلامت و پیگیری سلامت مردم جامعه در دنیا شناخته شده است. 

 

جاودان ادامه داد:در بحث سلامت خانواده به این صورت است که برای هر شهروندی مراقب سلامت داشته باشیم و بر همین اساس در حوزه بهداشت مناطق مختلف شهری را بلوک بندی کرده و برای هر 150 0الی 200 0 نفر  شهروند یکم مراقب سلامت قرار می‌دهند. 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت :اگر افراد در سنین میان سالی باشد و احتمال بیماری های مختلفی مثل فشار خون، دیابت و غیره داشته باشد شروع برنامه بر عهده مراقب سلامت منطقه خود است و اصلاعات اشخاص در آن ثبت می‌شود و اگر نیاز به درمان باشه توسط پزشکی که در مرکز جامع سلامت انجام می‌شود. 

در صورت نیاز در مرحله بعد بیمار به متخصص ارجاع خواهد شد؛ و این خلاصه ای برنامه سلامت خانواده است. 

 

جاودان خاطر نشان کرد :این برنامه ها در سال گذشته در شهر های بندر لنگه و حاجی آباد اجرایی شده اندو در سایر شهر ها روند اجرایی در حال انجام است. 

وی بیان کرد  برای اجرای بهتر این برنامه های باید از ظرفیت  افراد مختلف و خیرین استفاده کنیم تا هزینه درمان را کاهش دهیم و پیشگیری را بیشتر کنیم .ًدکتر جاودان با این سخن ادامه داد که بحث آموزش سلامت نکته بسیار مهمی است. 

 

خلاصه از اقدامات حوزه سلامت و درمان در سال گذشته بیان فرمود؛ در سفر رئیس جمهور به هرمزگان 2 بیمارستان ، بیش از 20 پروژه بهداشتی و بالگرد منطقه غرب در شهرستان بستک، مهم تر از همه تاسیس و شروع به کار دانشکده علوم پزشکی در میناب و بندرلنگه و بستک بود که در مهر ماه سال ١۴٠٢ پذیرش دانشجو صورت گرفت. 

 

در سال ١۴٠٢ نسبت به سال قبل شکایات و نارضایتی ها در زمینه کمبود پزشک در مناطق روستایی کمتر شده؛ این اتفاق در زمینه دارویی هم افتاده است و مشکلات کمتری مطرح شده بود؛ دکتر جاودان این نکته را هم بیان کرد که همواره با  مشکل شیر خشک مواجه هستیم.

 

 

غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد:در سال گذشته تعداد یادی  جذب نیرو در حوزه دانشگاه علوم پزشکی داشتیم طی دو سال اخیر حدودا جذب400  بهورز صورت گرفته است.

 

دکتر جاودان خاطر نشان کرد از اتفاق خوب و میمونی که در سال گذشته رقم خورد جذب ٨٠ دانشجو خارجی در استان، در رشته های پزشکی عمومی بود‌؛ می‌توان گفت توانمندی جمهوری اسلامی از نظر علمی  در حوزه پزشکی هم سطح با اروپا است؛ و امیدواریم این روند با همکاری ستاد ها و سازمان های مختلف ادامه دار باشد. 

 

 

غلامعلی جاودان افزود:در استان هرمزگان در حوزه بهداشت حدود هزار واحد خدمت رسان در سرار استان داریم که  ۶١٩ تا در مناطق روستایی و مابقی آن پایگاه های سلامت، مراکز جامع سلامت شهری و روستایی  هستند .

 

دکتر جاودان از چالش حضور کم هرمزگانی ها در آزمون ها گفت ؛ با توجه تاسیس بیمارستان های جدید به تعداد قابل توجهی  پرستار و کادر پرستاری نیازمند خواهیم شد. 

جاودان توضیح داد:با وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتباتی داشتیم به منظور اختصاص سهمیه بومی برای هرمزگانی ها انجام شده است .

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان توضیح داد ‌:در دو سال گذشته طبق آمار نزدیک به ۶ هزار میلیار ریال  ارزش خدماتی که به مردم داده شده بوده است؛ همچنین نزدیک به ١٠٠میلیار تومان هم تجهیزات پزشکی در مناطق روستایی  هزینه شده است. 

 

 

غلامعلی جاودان در رابطه با پویش قند خون و دیابت فرمود: این پویش برای جمعیت بالای 18 سال در استان انجام شد و  حدود   ١ میلیون و 147  هزار نفر جمعیت هدف بود 80 درصد در این پویش شرکت کردند؛ و طی نتیجه های بدست آمده 23 درصد این جمعیت پیش فشار خون داشتند.

 

جاودان ادامه داد:در حوضه درمان در حال حاظر 23 بیمارستان در استان داریم که 15 تا متعلق به دانشگاه علوم پزشکی است .

در دو سال گذشته حدود ١ میلیون 220  هزار نفر در بیمارستان های استان بستری و از خدمات درمانی استان استفاده شده؛ همچنین توانستیم بیش از ٧٠ قلم تجهیزات سنگین  به ارزش 6 هزار و 918  میلیار ریال در بیمارستان ها مستقر کنیم؛ همچنین طی این دوسال  در بیمارستان های استان  ١٠٠هزار زایمان انجام شده است .

 

آنچه طبق اطلاعات به دست آمده می‌توان متوجه شد این دست که پروژه های بیمارستان ها چه در شهرستان ها و چه مرکز استان در حال توسعه و پیشرفت است؛ که امید وارم هرچه زودتر به بهره برداری برسند و مردم بتوانند استفاده کنند. 

 

دکتر جاودان در خصوص کمبود دارو در استان عرض کردند ‌:200  دارو خانه خصوصی در سطح استان داریم که نظارت توزیع این دارو خانه ها برعهده دانشگاه علوم پزشکی است .

دکتر جاودان ادامه داد: 90 پایگاه اورژانس  زمینی فعال داریم و با مشکل کمبود آمبولانس مواجه هستیم؛ اما در سال گذشته تعدادی از این آمبولانس ها تعمیر شد و 3 دستگاه را خیرین اهدا کردند. 

دانشگاه علوم پزشکی یک شناوردریایی برای شرایط خاص  برای ابوموسی ساخته  که  در حال تجهیز است؛ قرار داد اولیه برای ساخت این شناور دریایی اعتباری بیش از ٣٠ میلیار تومان است که باید به شرکت سازنده داده شود و برای تجهیز آن مبلغی حدود 20 میلیار تومان نیاز دارد که به محض تامین تجهیزات پزشکی بهره برداری خواهد شد.

 

غلامعلی جاودان در پایان سخنان خود:  از خیرین و جامعه خیرین که در کنار دانشگاه علوم پزشکی هستندتشکر کرد و ادامه داد : در دو سال گذشته 42 پروژه بهداشتی به وسیله خیرین ساخته شده و برای ارئه خدمت به دانشگاه علوم پزشکی اهدا شده است ؛ همچنین میزان اعتبار در موارد گفته شده بیش از 3 هزار میلیار ریال برآورد می‌شود. 

 

دکتر ذاکری در ادامه سخنان دکتر جاودان فرمودند 954  هزار و 262  نفر در این پویش  شرکت کردند و حدود 83 درصد جمعیت بالا 18 سال و 4 هزار و 403  نفر که مبتلا به فشار خون بالا  شناسایی شدند و 16 هزارو 702  دو نفر مشکوک هستند که در حال پیگیری هستیم و 216  و 726  نفر که 23 درصد جمعیت را تشکیل میدهند در دسته پیش فشار خون بودند. همچنین 13 درصد جمعیت بالا 18 سال فشار خون  و 6/03 درصد  هم به قند خون  مبتلا هستند. 

 

در زمینه دیابت هم 2 هزار و 722  نفر دیابت قطعی شناسایی شده و 7 هزارو 704  نفر هم   مشکوک به دیابت هستند و در حال برسی اند تا آزمایشات تکمیلی را انجام دهند و نهایی شوند؛ همچنین  81 هزار و 641 نفر که معادل 8/7  جمعیت پیش دیابت داشتند. 

 

ذاکری  ادامه داد  کسانی که پیش دیابت و پیش فشار خون هستند در خطر اند و باید به تغذیه و ورزش اهمیت بیشتری دهند و کاهش مصرف نمک را در زندگی خود اعمال کنند.

 

دکتر کمالی  معاون درمان  دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این نشست فرمودند : در تخصص های مختلف  بعضی از رشته های تخصصی حتی در سطح کشور هم دچار کمبود اند؛ از لحاظ آماری پزشکان متخصص کشور 730  نفر و فوق تخصص ها 130  نفر هستند که 75 نفر از متخصصان  تنها پزشک متخصص هستند. 

 

کمالی ادامه داد : در استان به تعداد  ۴۵٣ کمبود پزشک داریم که ٣۶٩ نفر مربوط به بیمارستان دانشگاه  علوم پزشکی است؛ در  رشته های فوق تخصصی  مثل جراحی قفسه سینه، فوق تخصص قلب و عروق، فوق تخصص اطفال  در حال حاضر فقط یک نفر است که دو نفر دیگر در استان نیاز است. 

 

در ادامه دکتر فلاح معاون غذا و دارو دانشگاه هرمزگان تصریح کر‌د: گزینش دارو خانه های  منتخب را انجام دادیم و توزیع دارو های خاص علل خصوص بیماران پیوندی و تالاسمی  در سطح استان و در دارو خانه های هر شهر انجام دادیم و اطلاعات بیماران پیوندی و تالاسمی را بروز کردیم و اطلاعات کامل آن هارا در اختیار داریم. 

 

فلاح از سامانه پاسخ گویی  24 ساعته گفت : مردم شریف استان می توانند مشکلات دارویی خود در زمینه داروهای کمیاب و ثبت شکایات از طریق سامانه تلفنی رایگان  ۱۹۰ در ساعات اداری اقدام نمایند؛همچنین در ساعات غیر اداری پاسخگوی از طریق شماره تلفن همراه ۰۹۹۲۴۰۳۰۱۹۰ پاسخگویی تماس تلفنی و شماره تلفن همراه ۰۹۹۱۴۳۲۱۱۹۰ پاسخگویی از طریق فضای مجازی انجام می شود؛ طبق گفته دکتر فلاح در سال 140 3 با کمترین شکایت و نارضایتی ها مواجه شدیم. 

 

 

 

وی ادامه داد:در سال گذشته در بخش تولید دارو تفاهم نامه سه جانبه امضا شد و استارت کار درسال جدید می‌خورد و  امید است در  یک پروسه دو ساله به سر انجام برسد.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت در معاونت غذا و دارو  دستگاه  LC_MS  با هزینه راه اندازه 50 میلیار تومان  در دو ماه آینده راه اندازی خواهد شد؛ با راه اندازی این دستگاه به چهارمین دانشگاهی خواهیم بود که این دستگاه را دارد ؛این دستگاه  باقی مانده سموم کشاورزی را  در سطوح خیلی پیشرفته اندازه گیری می‌کند.  

 

در پایان این نشست  از جشنواره  رسانه و سلامت رو نمایی شد و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: محتواهای تولیدی می‌تواند در قالب خبر گزارش عکس و فیلم باشد؛و با ارسال آن کمک زیادی می‌شود به ارتقاع سطح سواد سلامت مردم استان هرمزگان. مهلت ارسال محتوا ها تا 1 مرداد اعلام شد‌؛ برگزیدگان در هر عنوان خبری  در روز خبر نگار  مشخص خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار