یکی از نقاط بحرانی استان در بحث تلفات جاده ای ، کمربندی یاسوج است که بلای جان خودروها و ساکنین پیرامون آن شده است و متاسفانه به عنوان پر حادثه خیز ترین جاده مواصلاتی استان لقب گرفته است !
کد خبر: ۱۱۵۹۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰ 23 March 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، هر گاه از زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه یک منطقه صحبت می شود ، پرچمدار آن ها جاده و مسیرهای مواصلاتی است و هر گاه صحبت از محرومیت کهگیلویه و بویراحمد می شود با لحاظ همه کمبودها نهایتا به نبود و یا استاندارد نبودن جاده های می رسیم .

یکی از دغدغه های همیشگی در کهگیلویه و بویراحمد ، مشکلات متعدد جاده های مواصلاتی است . از مناطقی که جاده ندارند تا مناطقی که از نبود جاده استاندارد رنج می برند و مرتبا تلفات می گیرند .

یکی از نقاط بحرانی استان در بحث تلفات جاده ای ، کمربندی یاسوج است که بلای جان خودروها و ساکنین پیرامون آن شده است و متاسفانه به عنوان پر حادثه خیز ترین جاده مواصلاتی استان لقب گرفته است ! وضعیت حادثه خیزی این جاده تا جایی پیش رفته که تقریبا هر مسئول استانی و یا کشوری که به استان سفر کرده ، حداقل یکبار از آن بازدید و در خصوص لزوم رفع مشکلات آن سخن گفته است .

خبرگزاری رسمی دولت ، ایرنا اخیرا در گزارشی به مشکلات این جاده پرداخته و نوشت : حادثه دلخراش بامداد چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲، بار دیگر زخمی کهنه را بر دل مردم یاسوج خراشید. در این حادثه، سه جوان ۱۷ تا ۲۰ ساله در کمربندی یاسوج جان خود را از دست دادند. اما این اولین و آخرین حادثه در این جاده مرگبار نیست.

مهرداد، دانش‌آموز ۱۰ ساله روستای جدول‌غوره، یکی دیگر از قربانیان این کمربندی ناایمن است. او در یکی از روز‌های سال، هنگام بازگشت از مدرسه در کنار جاده کمربندی یاسوج، جان خود را در تصادفی هولناک از دست داد.

این‌ها تنها تعداد انگشت شماری از تصادفاتی است که در این جاده هر هفته رخ می‌دهد. تصادفاتی که هر کدام قصه‌ای غم‌انگیز و پر از درد را روایت می‌کنند. قصه‌هایی از خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، از جوان‌هایی که در آستانه آینده‌ای روشن جان خود را بر سر ناایمنی یک جاده گذاشتند و از کودکانی که طعم شیرین زندگی را به کامشان تلخ کردند.

اما این جاده فقط قربانی نمی‌گیرد، بلکه زخمی‌های زیادی هم برجای می‌گذارد. زخمی‌هایی که جسم و روحشان تا ابد از این حادثه ناگوار داغدار خواهد ماند.

۹ درصد تصادفات استان در ۱۵ کیلومتر

سرهنگ حسن دانایار، رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه ۹ درصد تصادفات استان در سال گذشته در این محور ۱۵ کیلومتری رخ داده است، می‌گوید: "دلیل اصلی این تصادفات به توسعه‌نیافتگی محور کمربندی بر می‌گردد. "

وجود روستاها، مدارس، قبرستان‌ها، کارواش، جایگاه‌های سوخت، ویلا‌ها و باغات در حاشیه این محور، تردد دانش‌آموزان و عدم وجود رمپ‌های ورودی و خروجی استاندارد، از جمله عواملی هستند که به ترافیک سنگین و تصادفات ناگوار در این جاده منجر شده‌اند.

تکمیل پروژه، نیازمند عزم راسخ مسئولان

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اذعان به حادثه‌خیز بودن این محور، از احداث دو تقاطع غیرهمسطح در این مسیر خبر می‌دهد. اما این اقدامات کافی نیست.

در هفته گذشته جمعی از روحانیون استان در نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی، وضعیت این جاده را "مجمع‌المصائب" و "نمادی از ضعف و ناکارآمدی در حوزه راه‌سازی" توصیف کرده‌اند.

سید مهدی عدالت‌خواه، پیمانکار این محور، با بیان اینکه ۲۰ درصد تصادفات استان مربوط به این ۱۵ کیلومتر است، می‌گوید: "اگر اعتبار کافی بدهند ظرف چهار ماه آینده این پروژه را تکمیل و تحویل می‌دهم. "

کارشناسان معتقدند برای رفع ناامنی کمربندی یاسوج، اقداماتی مانند چهارخطه کردن جاده، احداث رمپ‌های ورودی و خروجی استاندارد، تجهیز جاده به روشنایی کافی، نصب علائم هشداردهنده و برخورد قاطع با رانندگان متخلف ضروری است.

علاوه بر این، ارتقای فرهنگ رانندگی در جامعه نیز می‌تواند به رانندگی ایمن و حفظ جان انسان‌ها کمک کند.

چهارخطه کردن کمربندی یاسوج

با توجه به تردد سنگین در این مسیر، چهارخطه کردن کمربندی یاسوج از ضروری‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود. این امر به تفکیک ترافیک عبوری و سبقت خودرو‌ها کمک می‌کند و از تصادفات رو در رو که منجر به تلفات جانی و مالی سنگینی می‌شود، جلوگیری خواهد کرد.

احداث رمپ‌های ورودی و خروجی استاندارد:

وجود رمپ‌های ورودی و خروجی استاندارد، تردد ایمن را برای رانندگان و عابران پیاده فراهم می‌کند. این رمپ‌ها باید با علائم هشداردهنده و روشنایی کافی تجهیز شوند تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

روشنایی کافی در طول جاده:

کمبود روشنایی در شب، یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات است. تجهیز کمربندی یاسوج به روشنایی کافی، رانندگی در شب را برای رانندگان ایمن‌تر می‌کند و به آن‌ها در تشخیص موانع و عابران پیاده کمک می‌کند.

نصب علائم هشداردهنده:

نصب علائم هشداردهنده در طول جاده، رانندگان را از خطرات احتمالی آگاه می‌کند و به آن‌ها در رانندگی با احتیاط بیشتر کمک می‌کند. این علائم باید در مکان‌های مناسب و با وضوح کافی نصب شوند.

برخورد با رانندگان متخلف:

برخورد قاطع و بدون اغماض با رانندگان متخلف، از جمله رانندگی با سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم استفاده از کمربند ایمنی و صحبت با تلفن همراه حین رانندگی، می‌تواند در کاهش تصادفات موثر باشد.

رانندگی با سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم استفاده از کمربند ایمنی و صحبت با تلفن همراه حین رانندگی، از جمله تخلفات رانندگی هستند که به طور مستقیم جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. برخورد قاطع با این رانندگان، به عنوان یک عامل بازدارنده، می‌تواند از بروز بسیاری از تصادفات جلوگیری کند.

علاوه بر این، لازم است که فرهنگ رانندگی در جامعه ارتقا پیدا کند. رانندگان باید با رعایت قوانین رانندگی و احترام به حقوق یکدیگر، به رانندگی ایمن و حفظ جان خود و دیگران کمک کنند.

مسئولیت خطیر:

مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد باید با درک خطیر بودن این موضوع، تمام تلاش خود را برای رفع ناامنی کمربندی یاسوج به کار گیرند. جان انسان‌ها ارزشمندتر از هر چیز دیگری است و هیچ عذری برای کوتاهی در این زمینه پذیرفته نیست.

کمربندی یاسوج به مثابه بمبی ساعتی است که هر لحظه ممکن است جان انسان‌های بی‌گناه را به خطر اندازد. تکمیل و ساماندهی این محور، نیازمند عزم راسخ و تزریق اعتبارات ویژه از سوی مسئولان است.

در غیر این صورت، شاهد تکرار تراژدی‌های غم‌انگیزی خواهیم بود که داغ آن تا ابد بر دل خانواده‌های قربانیان باقی خواهد ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار