صالحی : چرا باید ۳۰ درصد نفت وگاز کشور در استان ما تولید شود، آب ۲ و نیم میلیون نفر در این استان تأمین شود، اما خودمان در نیاز‌های اولیه درمانده باشیم؟
کد خبر: ۱۱۵۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳ 09 March 2024

جلسه رصد و پایش طرح‌های اضطراری برای رفع تنش آبی کهگیلویه و بویراحمد برای تابستان ۱۴۰۳ در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در این جلسه که با حضور معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفا کشور و مدیران این دفتر برگزرا شد، امید صالحی گفت: یکی از طرح‌های حیاتی یاسوج، تصفیه خانه اضطراری آب این شهر است، فاز اول این طرح که از ۹۶ شروع شد ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ۴۰ میلیارد تومان تا کنون هزینه شده و برای تکمیل کامل آن ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: در فاز اول ۲۰۰ لیتر و در فاز دوم ۱۰۰ لیتر (در مجموع ۳۰۰ لیتر بر ثانیه) برای این طرح پیش بینی شده است، برای تسریع در اتمام این پروژه از محل داخلی منابع و تجهیزاتی را اختصاص دادیم، دستگاه‌ها نصب شده و در همین هفته تست راه اندازی را انجام می‌دهیم.
صالحی ادامه داد: شهرک ولایت و الغدیر و منطقه سروک بیش از ۷ سال مشکل آب داشتند، چاه‌های ساحلی را برای رفع تنش آبی این مناطق شروع کردیم، یک حلقه چاه تکمیل شد، یک چاه دیگر نیز در دست اقدام است که با این ظرفیت‌های جدید معضلاتی که در این مناطق داشتیم رفع می‌شود.
وی گفت: برای یاسوج بهسازی ۶ حلقه چاه، اصلاح و توسعه خطوط انتقال، اصلاح شبکه‌ها و همچنین تعویض کنتور‌های تنبل و شناسایی و برطرف کردن انشعابات غیر مجاز را در برنامه داریم، در مجموع حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی مرکز استان نیاز است.
مدیرعامل آبفا افزود: مادوان از دیگر مناطقی است که با تنش روبرو است، آبرسانی به این منطقه از تنگ کبوتری عملاً با معارض جدی روبرو شد، ما از طریق بهسازی چشمه ها، نوسازی ایستگاه‌های پمپاژ، ایجاد ۲ حلقه چاه در چم خانی و تکمیل مخزن ۵۰۰۰ برای بهبود آبرسانی در این منطقه اقدام کردیم، اما ضرورت دارد ۸ کیلومتر خط لوله ۱۶ اینچ و ۱۰ کیلومتر خط انتقال ۱۰ اینچ و حفر یک حلقه چاه دیگر عملیاتی شود که مشکلاتش حل شود.
صالحی بیان کرد: باشت نیز مشکلاتی دارد که با حفر دو حلقه چاه، آبرسانی این شهر بهبود می‌یابد، لیکک نیز فعلا تقویت ایستگاه‌های پمپاژ و بهسازی خطوط انتقال را داشتیم، اما برای حل ریشه‌ای مشکل آب شرب این مناطق باید آبرسانی از سد کوثر به سرانجام برسد، در دهدشت نیز ضروری است بخش زیادی از خط انتقال شهر جابجا شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت: با اعتباراتی که برای کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده کار چندانی نمی‌شود از پیش برد، این شرکت را با بدهی حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی تحویل گرفتم، بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها را در یکسال اخیر پرداخت کردیم، اما شرایط کنونی و برداشت‌های گسترده از حساب شرکت، کار را بسیار سخت کرده است.
صالحی تصریح کرد: چرا باید ۳۰ درصد نفت وگاز کشور در استان ما تولید شود، آب ۲ و نیم میلیون نفر در این استان تأمین شود، اما خودمان در نیاز‌های اولیه درمانده باشیم؟ مردم این استان چرا باید پایشان در آب باشد، اما آب شرب پایدرا نداشته باشند؟ برای بهبود شرایط خدمات رسانی به مردم باید اعتبارات متناسب با مشکلات این استان تخصیص شود.
در ادامه آرش مصلح با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: هم اکنون ۳ سد کوثر، چمشیر و شاه قاسم در استان در مدار بهره برداری داریم که سد کوثر قابلیت شرب دارد، این سد ۸۵ درصد پُر شدگی دارد. در زمینه بارش‌ها نیز میانگین بارش ۳۸۰ میلیمتر است که نسبت به دراز مدت اُفت ۲۵ درصدی را شاهدیم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: طرح آبرسانی به لیکک که از ۹۰ شروع شد در ابتدای دولت سیزدهم ۳۵ درصد پیشرفت داشت اکنون به ۸۰ درصد پیشرفت رسیده، تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز این طرح آماده است، با رفع معارض و تکمیل اعتبار مورد نیاز، میتوان امیدوار بود این پروژه در تابستان ۱۴۰۳ به سرانجام برسد.
وی اظهار داشت: آبرسانی به چهار شهر از محل سد کوثر نیز در حال کار است، مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی مورد نیاز تمام شده، اتصال مخزن به شبکه نیز به مناقصه می‌رود، برای خرید برخی تجهیزات نیاز به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقد داریم. فاز اول ۷۰ درصد کل حجم این پروژه و ۷۰ درصد جمعیت چهار شهر را شامل می‌شود که تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که پیش بینی این است در صورت تحقق اعتبارات، فاز اول این پروژه نیز تابستان ۱۴۰۳ به سرانجام میرسد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
افشین پور
|
Ireland
|
۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
...........
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار