تابناک کهگیلویه وبویراحمد؛ در آموزش و پرورش همه مناطق رصد، بررسی و پیگیری وضعیت آموزش یک مدرسه و کلاس درس همیشه وجود داشت و در طول سال تحصیلی در همه ی مدارس بازدید کنندگان آموزشی به صورت دوره ای از کلاس های درس یک مدرسه بازدید میکنند و پیوست بازدید از یک کلاس درس گزارشی از وضعیت آن کلاس به حوزه ی آموزش شهرستان، استان و وزارت داده میشود که در آن نقاط قوت و ضعف هر کلاس درس به صورت کلی ارائه میشود.
نکته ای که اینجا و در این سبک از بازدید وجود دارد این است که شاید هرگز مدیران بالادستی به ریز در جریان وضعیت آموزشی یک کلاس درس قرار نگیرند و این احتمال وجود دارد اگر دانش آموزشی در درسی لنگ باشد هیچگاه بیرون از کلاس درس برای بهتر شدن وضعیت آن دانش آموز پیگیری نباشد.
در روش مرسوم بازدید های آموزشی در خوشبینانه ترین حالت اگر ارائه ی گزارشی دال بر ضعف آموزشی کلاس درس هم بوده باشد نهایتا به توصیه و تذکر برای معلم یا مدیر اکتفا میشود.
در حوزه ی آموزش اداره آموزش وپرورش لنده امّا مدتی است رویه ی بازدید ها متفاوت شده است تا رصد، بررسی و پیگیری وضعیت تحصیلی برای دانش آموزان شهرستان تک تک در دستور کار قرار گرفته باشد.
روش نظارت بر آموزش کلاس های درس از سوی معاونت آموزشی این شهرستان به این صورت شده است که پس از ارائه گزارش بازدید کنندگان، معاون آموزشی اداره آموزش وپرورش لنده در همه کلاس های درس مدارس شهر و روستا حضور مییابد و هر بازخورد آموزشی را پیگیری میکند و از کنار حال بد تحصیلی حتی یک دانش آموز نمیگذرد و ضمن آن نقاط قوت هر کلاس درس را به روش هایی مورد تقدیر قرار میدهند.
بنابراین گزارش خانم مسیحی معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان لنده اظهار داشت؛ طرح چهره به چهره در مقاطع ابتدای و متوسطه اول به منظور رصد و پایش دو مقطع به عنوان پایه و اساس آموزش و پرورش از طرف معاونت آموزشی شهرستان انجام میگیرد.
معاون آموزشی آموزش وپرورش شهرستان لنده بیان داشت؛ در این طرح ابتدا به صورت ماهانه، نقاط قوت و نقاط قابل پیگیری هر معلم از طرف مدیر مدرسه بررسی و مشروح این بررسی در اختیار حوزه آموزش قرار داده می شود، در گام دوم کارشناس آموزشی و سرگروه های مربوطه در کلاس درس حضور پیدا کرده و موارد ارجاعی از نزدیک و طی یک نظارت بالینی رصد شده و در نهایت این رصد ها به صورت یک خلاصه وضعیت تدوین و در اختیار معاون آموزشی شهرستان قرار داده می شود.
وی افزود؛ در این بخش از طرح، معاون آموزشی شهرستان در مدرسه حضور پیدا کرده و به صورت چهره به چهره با معلم مربوطه نقاط قوت و نقاط قابل پیگیری را بررسی و بازخورد لازم را دریافت می کند.
خانم مسیحی یادآور شد؛ در این جلسات فردی، به منظور رشد و ارتقای سطح نظارت و تربیت درست نیروی ناظر برای سال های بعد، پیشنهادت و انتقادات عملکردی معلیمن از سرگروه های آموزشی شهرستان دریافت و به آنها انتقال داده می شود تا یک نظارت دو سویه بر مجموعه حاکم باشد و از قضاوت های یک طرفه جلوگیری شود.