مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه به تشریح چرایی بالا بودن سطح خشونت در جامعه و بویژه در کرمانشاه و راهکار‌های کاهش آن پرداخت.
کد خبر: ۱۱۳۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷ 13 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا هدایت حیدری، با اشاره به بالا بودن آمار خشونت در جامعه، اظهار کرد: آمار خشونت نه تنها در کرمانشاه بلکه در کل کشور بالاست و بعد از سرقت بیشترین حجم از پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی مربوط به پرونده‌های خشونت همچون توهین، تهدید، ضرب و جرح و... است.

وی در خصوص علل بالا بودن سطح خشونت در جامعه هم گفت: متاسفانه آستانه تحمل مردم به دلایل مختلفی همچون ناکامی، فشار‌های اقتصادی، بیکاری و نداشتن مهارت تاب آوری پائین آمده است.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه اضافه کرد: البته اگر بخواهیم به شکل ریشه‌ای مشکل بالا بودن آمار خشونت در جامعه را واکاوی کنیم، باید گفت که آموزش و پرورش و آموزش عالی ما در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی مانند کنترل خشم، همدلی، حل مسئله و افزایش تاب آوری کار خاصی نکرده اند.

وی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از مطالبی که در فضای مدارس و دانشگاه‌ها به خورد فرزندان ما داده می‌شود، هیچ کاربردی در زندگی اجتماعی و فردی آن‌ها ندارد و همین غیرکاربردی بودن بسیاری از سرفصل‌های آموزشی خسران بزرگی است که نتیجه آن را در راهروی دادگاه‌ها می‌بینیم که هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

این مسئول قضایی با بیان اینکه در سیستم آموزشی ما مهارت‌های زندگی جایگاهی ندارد، ادامه داد: داشتن مدارج علمی بالا برای فرزندان ما بدون اینکه مهارت‌های زندگی مانند همدلی را آموخته باشند، برای آن‌ها خوشبختی به همراه نمی‌آورد، بنابراین مهارت‌های زندگی باید به یک نیاز در جامعه تبدیل شود.

وی افزود: از طرفی برخی از جوانان ما در محیط‌های مدرسه و دانشگاه تنها دروس نظری را یاد گرفته‌اند و هیچ مهارتی برای ورود به بازار کار به آن‌ها آموخته نشده، لذا پس از اینکه دانش آموخته شده و وارد جامعه می‌شوند، به دلیل بیکاری و فشار‌های اقتصادی که به آن‌ها وارد می‌شود، ناامید می‌شوند و در نهایت با کوچکترین مشکلی به سرعت دچار خشم شده و یا به دام آسیب‌های اجتماعی خواهند افتاد.

دلایل بالا بودن میزان خشونت در کرمانشاه و راهکار‌های کاهش آن

وی در ادامه با تاکید براینکه مادران هم به عنوان جاذبه کانون خانواده باید خودشان مهارت دیده باشند و به فرزندانشان مهارت‌های زندگی را بیاموزند، گفت: طبق مطالعات صورت گرفته، فرزندانی که در هفت سال اول زندگی به شدت مورد محبت قرار می‌گیرند، در آینده نه قربانی خشونت می‌شوند، نه به دام اعتیاد می‌افتند و نه دچار انحرافات جنسی خواهند شد، اما متاسفانه در شرایط فعلی پدر و مادر‌ها به حدی خود را گرفتار مسائل مختلف زندگی می‌کنند که فرصتی برای محبت کردن به فرزندان خود پیدا نمی‌کنند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: همچنین باتوجه به گسترش روزافزون طلاق عاطفی در بین زوجین، فرزندان آن‌ها هیچ محبتی از سوی والدین خود نمی‌بینند، لذا این فرزندان بیش از سایر افراد جامعه در خطر افتادن در دام اعتیاد و رفتار‌های خشونت آمیز خواهند شد.

حیدری افزود: از طرفی، زمانی که یک اتفاق خشونت آمیز مانند وقوع یک قتل در جامعه رخ می‌دهد، حس ناامنی و ترس در بین زنان و کودکان افزایش پیدا می‌کند، بنابراین بالا بودن سطح خشونت مردم، بازتاب و هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد.

وی به ماموریت‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه برای کاهش سطح خشونت در جامعه هم اشاره کرد و گفت: معتقدیم قبل از وقوع واقعه باید آن را علاج کرد، بنابراین برنامه‌های مختلفی را در این راستا در دستورکار قرار داده ایم.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که در زمینه کنترل خشم و افزایش تاب آوری جامعه در حال اجرا داریم، برگزاری کارگاه‌های مهارت آموزی و تاب آوری است که برای سنین و صنوف مختلف برگزار می‌کنیم.

این مسئول قضایی با بیان اینکه عدم تاب آوری و نداشتن مهارت‌های زندگی وجه مشترک وقوع تمام جرائم در کرمانشاه است، گفت: خشونت و سرقت که در صدر وقوع جرائم در کرمانشاه هستند، هر دو ناشی از نداشتن مهارت‌های زندگی و تاب آوری می‌باشند.

وی با تاکید براینکه مهارت کنترل خشم باید در جامعه نهادینه شود، گفت: برای تحقق این مسئله باید از مدارس ابتدایی شروع کرد، چراکه در حال حاضر موضوع خشم در استان‌های غرب کشور و از جمله در کرمانشاه عادت‌هایی بوده اند که به رفتار تبدیل شده و در نهایت نهادینه شده اند.

دلایل بالا بودن میزان خشونت در کرمانشاه و راهکار‌های کاهش آن

حیدری متذکر شد: متاسفانه ما در غرب کشور در جامعه‌ای هستیم که به نوعی پرخاشگری و قلدری ضد ارزش محسوب نمی‌شود و حتی گا‌ها خشونت را نوعی جسارت، شهامت و مردانگی می‌دانند و در پاره‌ای از مواقع کار به جایی می‌رسد که به جای حمایت از کسی که قربانی خشونت شده، از او انتقاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای کاهش سطح خشونت در جامعه باید کار‌های بلندمدت و رسانه‌ای انجام شود، ادامه داد: سال گذشته حدود پنج هزار طلاق در کرمانشاه داشته ایم که بیش از ۴۲ درصد از آن‌ها یعنی نزدیک به دو هزار طلاق تنها به دلیل نداشتن مهارت‌های ارتباطی بین زن و شوهر و انجام توهین، بدزبانی و کتک کاری رخ داده است.

این مسئول قضایی اضافه کرد: هرچند آموزش مهارت‌های زندگی به افراد جامعه باید از همان دوران کودکی شروع شود، اما ما به عنوان دستگاه قضایی به منظور کاهش معضل طلاق در جامعه با همکاری بهزیستی، سامانه‌ای را با عنوان "تصمیم" راه اندازی کرده ایم تا در آن زوجین قبل از اینکه برای طلاق اقدام کنند، مشاوره‌های لازم را ببیند که طی بررسی‌های صورت گرفته حدود ۲۰ درصد از زوجین از طریق همین مشاوره‌ها سازش کرده و به زندگی خود باز می‌گردند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه با تاکید براینکه یکی از راه‌های کاهش سطح خشونت در جامعه گفتگو است، خاطرنشان کرد: متاسفانه فرزندان ما نه در خانواده و نه در سیستم آموزشی، چگونگی گفتگو و حرف زدن را نیاموخته اند. گفتگو باعث ایجاد انس و الفت و فهم مشترک بین افراد جامعه می‌شود.

وی اضافه کرد: نه تنها در بین افراد عادی جامعه، بلکه حتی برخی از نخبگان ما هم مهارت‌های گفتگو را نیاموخته اند، چراکه به ضرورت، اهمیت و معجزه گفتگو نرسیده ایم و به جای آن عادت کرده ایم با یکدیگر با کنایه، تحقیر و تهدید کردن حرف بزنیم که پیامد‌های منفی زیادی به دنبال دارد.

حیدری در بخش پایانی سخنانش گفت: برای اینکه بتوانیم سطح خشونت را در جامعه کنترل کرده و پائین بیاوریم، یک دست صدا ندارد، لذا باید آموزش و پرورش، آموزش عالی، نهاد‌های فرهنگی متولی و رسانه‌ها پای کار بیایند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار