مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نجات ۶۰ هزار هکتار از مناطق دارای آفت استان حدود ۱۰۶ میلیارد تومان نیاز است.
کد خبر: ۱۰۷۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸ 26 November 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاوید بخت گفت: آفات در این سال‌ها حدود پنج بار در حوزه زاگرس طغیان کرده و در این استان از سال ۱۳۹۷ شیوع و شدت بیشتری پیدا کرده است.

 

جاویدبخت افزود: علت این آفت‌ها خشکسالی‌های پی در پی، سم‌پاشی‌های متنوع برای از بین بردن آفت در مزارع و باغات حاشیه جنگل‌هاو کشت و شخم است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل در این استان وجود دارد، افزود: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شدت این آفت در بخشی از این جنگل‌ها به علت پراکنش زمانی و میزان بارش بسیار نامناسب و پایین، بیشتر خود را نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به رغم اینکه شرایط زمانی مناسب نبود، ولی مبارزه با آفت در ۱۴ هزار هکتار انجام شد، بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و توجه ویژه دولتمردان برای عملیات حفاظت از جنگل‌ها که سال گذشته انجام شده بود، امسال تامین اعتبار انجام گرفته است.

جاوید بخت یادآور شد: پس از اردیبهشت ماه کمیته گیاه‌پزشکی در استان تشکیل شد و از صاحبنظران دعوت شد و گروه‌های تخصصی مختلفی پای کار آمدند.

وی با بیان اینکه امسال هم ۶٠٠ هکتار عملیات مقابله با آفت در مناطق کنترل کانون‌ها انجام شد، ادامه داد: آفت پنج نسل دارد و محلول تنها بر ۲ نسل آن تاثیر گذار است و این مهم نشان می‌دهد با یک مرحله محلول پاشی آفت به طور کامل از بین نمی‌رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۰ میلیارد تومان در همان ابتدای کار برای مبارزه با آفت بلوط مصوب شد، اما از لحاظ زمانی، شرایط مناسبی برای مبارزه با آفت نبود.

وی افزود: دولت به پرداخت این اعتبار همچنان پایبند است و اکنون که فصل زمان مناسب توزیع و تامین اعتبار است به دنبال تحقق نهایی و جذب هستیم.

جاویدبخت بیان کرد: این طرح شامل محلول پاشی، جوان‌سازی جنگل، آفت‌زدایی، حفاظت و قرق، بذرکاری و موارد دیگر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ۲ تن محلول «بی تی» نیز آماده شده تا در زمان مناسب کار محلول پاشی انجام گیرد.

رئیس جمهور ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای منابع طبیع کهگیلویه و بویراحمد مصوب کرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر نخست رئیس جمهور مصوبه‌ای برای منابع طبیعی استان پیش بینی نشده بود، اما با پیگیری‌های استاندار و دستور رئیس جمهور از محل متمم سفر، ۲۴۰ میلیارد برای سه سال اعتبار مصوب در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون مراحل تکمیل طرح‌ها انجام گرفته و پیشنهاد آن اخیرا به تهران اعلام شده است، افزود: در حال حاضر افزون بر ۷۲ میلیارد تومان به عنوان اعتبارات مصوب دستگاه از منابع استانی و ملی برای استان فراهم شده که این میزان، منهای اعتبارات سفر متمم رئیس جمهوری، محرومیت زدایی و دیگر اعتبارات است.

جاوید بخت بیان کرد: با توجه به مصوبات سفر و متمم سفر، اعتبارات استان برای منابع طبیعی نسبت به سال گذشته بیشتر از ۲ برابر رشد خواهد داشت.

وی ادامه داد: منابع طبیعی استان در صدد است با کمترین اشکالات بهترین بهره وری را نسبت به منابع اعتباری دولت با برنامه ریزی دقیق داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
افشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
پول هست اما برای حسن نصرالله لبنانی وفلسطین ..... .برا ایران وایرانی گلوله است و‌خودکشی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار