نگاهی کوتاه به عملکرد سه منصوب در دولت جدید
گاهی در کنار این همه انتخاب و انتصاب‌های بد، انتصاباتی هم صورت می‌گیرد که توجه به شاخص‌ها و رعایت جوانب صورت گرفته است که توجه و برجسته سازی عملکرد این مدیران شاید بتواند تلنگری باشد به مدیریت ارشد استان و نمایندگان که عامل اصلی این نابسامانی‌های مدیریتی در استان هستند!
کد خبر: ۱۰۵۷۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰ 24 July 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از مشکلات اساسی در کهگیلویه و بویراحمد، عدم توجه به حداقل شاخص‌های لازم در انتخاب و انتصاب یک مدیر است. عدم توجههی که نهایتا منجر به ایجاد مشکلات متعدد می‌شود. مدیران ناکارآمد، نابلد، وابسته، غیر متخصص و از همه بدتر قوم گرا، سال هاست به یکی از عوامل مهم توسعه نیافتگی استان تبدیل شده اند!
اما گاهگاهی در کنار این همه انتخاب و انتصاب‌های بد، انتصاباتی هم صورت می‌گیرد که توجه به شاخص‌ها و رعایت جوانب صورت گرفته است که توجه و برجسته سازی عملکرد این مدیران شاید بتواند تلنگری باشد به مدیریت ارشد استان و نمایندگان که عامل اصلی این نابسامانی‌های مدیریتی در استان هستند!
تابناک کهگیلویه و بویراحمد در گزارشی کوتاه عملکرد سه منصوب دولت جدید در استان در رده‌های مختلف را به صورت کوتاه مورد اشاره قرار می‌دهد بلکه موثرین در این انتصابات متوجه شوند که انتخاب خوب تا چه میزان می‌تواند در مثبت و منفی شدن عملکرد دستگاه نقش تعیین کننده داشته باشد.
مدیری که از ابتدا به شفاف سازی روی آورد
اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهکیلویه و بویراحمد، یکی از دستگاه‌هایی است که در بحث توسعه یافتگی یا عدم آن می‌تواند نقش بسیار پررنگی داشته باشد.
برخی معتقدند که با توجه به منابع در اختیار این دستگاه، عملا نقش اشتغالزایی پررنگی در جامعه متوجه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که به میزان سلامت و مسئولیت پذیری مدیران و کارشناسان این دستگاه، می‌توان شاهد میزان موفقیت در عملکرد آن بود. به عنوان مثال برخی معتقد هستند که در دوره مدیریت گذشته در این دستگاه برخی تعاملات خاص موجب آمارسازی می‌شده است ضمن اینکه در دوره مدیریت جدید برخی اقدامات در بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مواردی انحرافاتی در بحث تسهیلات وجود داشته است. در این خصوص با پیگیری‌های خاص مدیریت جدید مشخص شده است که برخی افراد که دارای صلاحیت و شرایط اخذ وام‌های اشتغالزایی نبوده اند از جمله اینکه برخی از این افراد کارمند دولت بوده اند، اما وام میلیاردی اشتغالزایی برای آن‌ها تصویب شده است!
انتصاب وقتی با رعایت شاخص‌ها باشد!
شاید یکی از انتصاب‌های بسیار موثر دولت رئیسی در کهگیلویه و بویراحمد ، مربوط به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یعنی واعظی باشد که از شاخصه‌هایی مانند، پاکدستی، حساس به حوزه کاری و توجه ویژه به شفافیت دارد تا جایی که خود شخصا همه انچه در پیرامون دستگاه می‌گذرد را مو به مو بررسی می‌کند که البته گویا این اقدام زنگ خطر را برای عده‌ای به صدا درآورده است و شاهد حاشیه سازی‌هایی هم در دستگاه و بیرون از دستگاه بر علیه وی هستیم.
به نظر می‌رسد، سیستم نظارتی خصوصا بازرسی و مدیریتی استان، باید در سریع‌ترین زمان ممکن سری به اداره کار بزنند و از نزدیک شاهد کشفیات احتمالی این مدیر و نوع تخلفات کشف شده باشند تا ضمن آگاهی از شیوه تخلفات، بتوانند از وی در مقابل متخلفین و کسانی که احتمالا در دستگاه‌ها اقدام به فساد اداری می‌کنند، حمایت کنند.
به هر جهت بررسی سوابق اقدامات مدیران گذشته در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احتمالا سوژه‌های خوبی را به دست سیستم نظارتی و بازرسی استان خواهد داد.
مدیریت در میدان!
این روز‌ها، موضوع آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها مهمترین دغدغه مردم و مسئولین است. مدیریت بحران نوک پیکان، مسئول و هماهنگ کننده دستگاه‌ها در مقابله با چنین بحران‌هایی است که عملکرد به موقع وی می‌تواند نقش بسیار مهمی در سرانجام بحران داشته باشد.
شاید یکی از انتصابات خوب دولت رئیسی را بتوان در انتخاب و انتصاب مدیر کل مدیریت بحران استانداری دانست. جایی که طی سال‌های گذشته، متاسفانه از نوعی رخوت و بی حوصلگی در ساختار مدیریتی آن رنج می‌برد!
به یاد داریم مدیری را که معتقد بود، در مدیریت بحران وی باید آخرین نفری باشد که از بحران آسیب می‌بیند و معتقد بود که کار وی نشستن در اتاقی ویژه با امکانات خاص و مدیریت از راه دور بحران است تا جایی که رئیس وقت دستگاه قضایی هم به وی تذکر داد که این نوع شیوه مدیریتی که شما معتقدید مربوط به کشور‌های پیشرفته با داشتن امکانات ویژه میدانی است نه در استانی که همه آتش در یک آتش سوزی را باید مردم محلی با کمترین امکانات خاموش کنند!
انتصاب وقتی با رعایت شاخص‌ها باشد!
هفته گذشته یک آتش سوزی در منطقه خائیز کهگیلویه رخ داد ، در حالی که نیرو‌های محلی و برخی دستگاه‌های مرتبط به سرعت به منطقه اعزام شده بودند، اما علیرضا نیکروز ، مدیر کل مدیریت بحران خود هم شخصا و شب هنگام عازم محل شد و همراه اطفاء کنندگان حریق، به خاموش کردن آتش پرداخت و پس از پایان هم تا اتمام مرحله پایش در محل ماند و خوشبختانه آتش خاموش و به دلیل پایش دقیق دوباره شعله ور نشد! این در حالی است که سال گذشته آتش سوزی همین منطقه خائیز به دلیل سهل انگاری و پاسکاری‌های متعدد به بحرانی بزرگ تبدیل شد و نهایتا کار به درخواست بالگرد و خسارت‌های متعدد کشید.
مدیر کلی مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد به شدت نیازمند حضور مدیر در میدان است و اگر قرار باشد وی هم فردی عافیت طلب باشد مطمئنا کار بحران‌های پیش رو گره خواهد خورد لذا به نظر می‌رسد با توجه به روحیه میدانی مدیر کل مدیریت بحران استانداری، می‌توان امیدوار بود که در ادامه کار مشکلات کمتری در بحران‌ها خصوصا آتش سوزی‌ها داشته باشیم.
وقتی تخصص در کار باشد
همه می‌دانیم که چشم و گوش هر دستگاه روابط عمومی ان دستگاه است چیزی که در کهگیلویه و بویراحمد اصلا جدی گرفته نمی‌شود و اتفاقا در برخی موارد ضعیف‌ترین و بی کیفیت‌ترین نیرو‌ها را در این منصب می‌گمارند. اما هستند روابط عمومی‌هایی که ضمن داشتن ویژگی‌های معمول یک روابط عمومی، اما در این حوزه تخصص و انگیزه بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند چنانچه که در میدان کاری خود با تسلط کامل انجام وظیفه می‌نمایند و باعث احیاء جایگاه واقعی روابط عمومی در دستگاه می‌شوند.
شاید یکی از انتصابات در این حوزه در دولت جدید مربوط به روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش باشد. انتصابی که با نگاهی به عملکرد چند ماهه آن نشان می‌دهد که وقتی تخصص و انگیزه در انتصاب نقش داشته باشد، بی شک اثر آن به خوبی مشخص است.
انتصاب وقتی با رعایت شاخص‌ها باشد!
سید ولی موسوی ، مدیر جدید روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش که خود تخصص خبری هم دارد در همین چند ماهه توانسته است تحرک بسیار جدی به حوزه اطلاع رسانی و برنامه‌های کاری مدیر، معاونین و ادارات داخلی بدهد.
برگزاری جلسات متعدد هم اندیشی با رسانه‌ها، برنامه ریزی‌های بازدید میدانی مدیر و معاونین، ایجاد پل ارتباطی و تعامل پویا و سازنده بین رسانه و دستگاه، برنامه ریزی دیدار‌های متعدد بین آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها و مدیریت این برنامه‌ها، تغییر در فضای کاری روابط عمومی آموزش و پرورش و بسیاری از اقدامات ریز و درشت دیگر همه نشانه‌ای از یک انتخاب و انتصاب خود در اداره کل آموزش و پرورش در اداره روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش است.
آنچه که در این سه انتصاب به صورت نمونه مطرح شده نشان می‌دهد که مسئولین ارشد استان، نمایندگان و مدیران کل، اگر کمی نسبت به انتصابات خود حساسیت نشان دهند و برای یک انتصاب اولویت‌ها را شاخص‌های تخصصی و مدیریتی قرار دهند، حتما نیرو‌های کارآمدی وجود دارند که می‌توانند کمک بسیار بزرگی به استان کنند، چرا که انتصاب مدیر ضعیف، اولین ضربه را به خود بانی انتصاب وارد می‌کند و پس از آن هم موجب هدر رفت وقت و هزینه و نهایتا عدم توسعه استان می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار