استاندار کهگیلویه و بویراحمد: دستگاه‌ها باید تا یک ماه آینده برنامه اشتغالزایی ارائه دهند تا بدانیم برای ایجاد اشتغال چه کار‌هایی انجام می دهند.
کد خبر: ۱۰۵۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵ 15 June 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری به ارائه آماری از نرخ بیکاری استان از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: نرخ بیکاری استان در سال ۹۶، ۱۲.۸ درصد، سال ۹۷ به ۱۳.۳ درصد، سال ۹۸، ۱۰.۸۴ درصد، سال ۹۹ به ۱۰.۹۳ درصد و سال گذشته نرخ بیکاری استان به ۹.۱ درصد رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد در نرخ بیکاری رتبه ۲۱ دارد

شهابی‌نسب افزود: جایگاه استان به لحاظ نرخ بیکاری در سال ۹۹، ۲۱ کشور بود که با توجه به کاهش نرخ بیکاری به ۹.۱ درصد سال گذشته رتبه ۱۶ کشور قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت شاغل استان ۱۶۷ هزار نفر است، ادامه داد: جمعیت بیکار استان ۱۶ هزار و ۸۱۳ نفر هستند، ضمن اینکه نرخ مشارکت استان ۳۴.۵ درصد است که آمار کشور ۴۰ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: امسال در تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه ظرفیت خوبی برای اشتغال پیش‌بینی شده است که کمیته امداد، بهزیستی و پارک علم و فناوری سهم استان از اعتبارات این سه حوزه را جذب کنند.

استاندار: بانک‌ها برای ارائه تسهیلات اشتغال گشاده دست باشند

استاندار هم در این کارگروه با بیان اینکه بانک‌ها باید سخت‌گیری را کمتر کنند گفت: بانک‌ها در منابعی که دولت در اختیار آن‌ها می‌گذارد سخت‌گیری نکنند و می‌طلبد با توجه به اینکه تضمین توسط دولت انجام شده بانک‌ها گشاده‌دستی کنند.

احمدزاده با بیان اینکه آمار جمعیت بیکار استان بالا است، افزود: در برنامه‌هایی که میهمان کشوری داریم بیشترین خواسته و مراجعه مردم، برای ایجاد اشتغال است که یک ضعف بزرگ فرهنگی است.

منابع مطلوب برای ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی در استان

وی با بیان اینکه منابع خوبی برای ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی در اختیار استان قرار گرفته گفت: دستگاه‌ها باید تا یک ماه آینده برنامه ارائه دهند تا بدانیم برای ایجاد اشتغال چه کار‌هایی انجام خواهند داد.

استاندار با اشاره به اینکه فروشگاه‌های بزرگ موظف اند حساب‌هایشان را به استان بیاورند، ادامه داد: پتروشیمی گچساران اعلام آمادگی کرده که حساب‌های خود را به استان بیاورد، وقتی پتروشیمی گچساران می‌تواند حساب‌هایش را به استان بیاورد رفاه و کوروش و بقیه هم می‌توانند و باید این امر محقق شود.

وی با بیان اینکه برای حمایت از اقتصاد استان، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باید کالاها و مایحتاج خود را در استان خرید کنند افزود: در خصوص امنیت سرمایه گذاران در استان با چالش مواجه هستیم، سرمایه‌گذار با هدف رفع محرومیت از تهران به استان می‌آید، اما با یک بررسی از سرمایه‌گذاری در استان منصرف می‌شود و می‌گوید مالم اینجا در خطر است.

احمدزاده در خصوص سند توسعه صادرات غیر نفتی استان گفت: مدیریت برنامه و بودجه باید هرچه سریعتر سند توسعه و تحول را تحویل دهد تا عملیات اجرایی آن سریعتر آغاز شود.

تذکر جدی استاندار به مدیرانی که اعتبارات را جذب نکرده اند

وی با ابراز تاسف از جذب نشدن کامل اعتبار ۸۶۰ میلیارد تومانی اعتبارات بیان کرد: از این میزان ۴۳۳ میلیارد تومان آن جذب شده و بقیه آن جذب نشده است که این عدد قابل توجهی بوده و قابل جابجایی نیست؛ اسناد خزانه قابل جابجایی هستند ولی پول نقد را نمی‌توان جابجا کرد. 

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد شدید از عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در جذب اعتبارات گفت: دستگاه‌ها باید تکانی به خود بدهند و این اعتبارات را جذب کنند.

احمدزاده افزود: برگشت اعتبارات نقد قبول نیست؛ بعضی از دستگاه‌ها مثل میراث فرهنگی که عدد اعتبار آنها پایین است می‌توانند سریع آن را جذب کنند.

وی با اعلام اسامی برخی نهادها و سازمانهایی که اعتبارات آنها هنوز جذب نشده اضافه کرد: چرا با وجودی که مدارس ما وضعیت خوبی ندارند ۴۷ میلیارد تومان اعتبارات ما جذب نشود؛ این درد را باید به چه کسی گفت.

 

استاندار یادآور شد: روستاهای کهگیلویه و بویراحمد مشکل آب دارند؛ چرا اعتبار ۲۱۲ میلیارد تومانی در شرایط کم آبی، نتواند چاره اندیشی کند.

 

استاندار افزود: چرا راهداری نباید اعتبارات خود را جذب کند در حالی که در بسیاری از راه‌های روستایی مشکل داریم؛ وضعیت راه تاکسیسه به موزرد به موقع باید برطرف شود در حالی که شش ماه از سال راه این مناطق بسته است.

وی ادامه داد: در سیلاب کلوار مشکلات بسیار زیادی داریم اعتبار داریم اما کاری انجام نمی‌دهند و فرمانداران هم از این وضعیت خسته شده‌اند؛ اگر با شما همراهی نمی‌کنند بگویید؛ ۲ ماه پیش گفتید که پیمانکار گرفتند ولی این اعتبارات باقی مانده است.

 

وی به همه دستگاه‌ها در خصوص جذب اعتبارات تذکر جدی داد؛ در جهاد کشاورزی، علوم پزشکی و جاده و آب عشایر مشکلات زیادی داریم چرا نباید این اعتبارات میلیاردی جذب و گره مشکلات مردم باز شود.

 

افراد بیکار درسامانه اداره کار نام نویسی کنند

عسکری معاون اقتصادی استاندار در این جلسه با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۵۲۰ شغل باید در سال جاری ایجاد شود، گفت: تاکنون ۵۰۹ نفر در سامانه اداره‌کار ثبت‌نام کردند که عدد پایینی است.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج و نماینده بخش خصوصی نیز از روند برگزاری کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری انتقاد کرد و گفت: آنچه در کارگروه اشتغال شاهد آن هستیم بیش‌تر پرداختن به بودجه و رقم بودجه است در حالی که باید برای ایجاد اشتغال برنامه جدی و اساسی ارائه شود.

جبار کیانی‌پور با بیان اینکه در نظام برنامه‌ریزی با مشکل مواجه هستیم، افزود: بخش خصوصی و حوزه سرمایه‌گذاری باید اشتغال ایجاد کنند، باید برنامه یکساله داشته باشیم که در یکسال چه میزان اشتغال در حوزه کشاورزی، گردشگری و سایر موارد ایجاد کرده ایم.

وی بر تامین امنیت سرمایه گذاران تاکید کرد و ادامه داد: مدیران بگویند چه برنامه‌ای برای حمایت از سرمایه‌گذاران دارند.

ایجاد بیش از ۸ هزار فرصت شغلی برای مددجویان

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان هم گفت: سال گذشته ۶ هزار و ۸۰۰ طرح اشتغالزایی ایجاد کردیم ضمن اینکه برای سال جاری ۴۱۰ میلیارد از تبصره ۱۶ پیش‌بینی شده که تاکنون ۳۷۰ میلیارد ابلاغ شده و ۱۴۰ میلیارد تعیین شعبه شده است.

مبشری افزود: کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) در سال جاری از این میزان اعتبار ۸ هزار و ۱۱۰ شغل ایجاد خواهد کرد.

سرهنگ صالحی مسئول بسیج سازندگی سپاه فتح استان گفت: با اعتبار ۳۷ میلیاردی که پارسال به بسیج سازندگی اختصاص داده شد برای ۶۳۰ نفر شغل ایجاد شد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری استان نیز در این جلسه گفت: مهمترین مشکل سرمایه گذاران در حوزه ارتباطات، شهرداری‌ها، از جمله شهردار یاسوج است.

رادمنش افزود: سرمایه گذاران برای نصب دکل ارتباطی در شهر یاسوج چند نقطه پیش بینی کردند که شهردار یاسوج با اعلام نرخ‌هایی برای شهرداری، سرمایه گذار را منصرف کرد.

وی ادامه داد: باید همه منازل به فیبر نوری وصل شوند که باز هم مهمترین موانع آن شهرداری یاسوج بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار