مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد؛
مردم درصورت مشاهده حیات وحش آسیب دیده و سرما زده ضمن مراقبت موضوع را به ادارات شهرستانی گزارش دهند.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸ 22 December 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان گفت: هرساله با شروع فصل زمستان و همزمان با اولین برف در ارتفاعات ، حیات وحش مجبور است برای تامین غذا و علوفه خود به دامنه ارتفاعات بیایند و هر از گاهی به ناچار و از روی گرسنگی میهمان ناخوانده باغات و خانه‌های ما بشوند و گاها" این میهمانی اجباری به مرگشان ختم می‌شود.

سید اسدالله هاشمی افزود: اکنون که هوای پارک ملی دنا رو به سردی رفته است و احتمال پوشیده شدن مراتع از برف و یخ زدن روان آب‌ها بیشتر می‌شود وحوش مجبورند برای تامین علوفه مورد نیاز خود به سوی پایین دست و دامنه‌های دنا در حومه روستا‌ها حرکت کنند و حالا وظیفه ملی همگان ایجاب می‌کند از گونه‌های جانوری دنای سترگ محافظت کنند.

وی به کمبود محیط بان در استان اشاره کرد و ادامه داد: براساس استاندارد‌های جهانی به ازاء هر هزار هکتار یک محیط بان نیاز است، اما این در حالی که اکنون هر محیط بان در منطقه حفاظت شده دنا از چهار هزار هکتار عرصه محافظت می‌کند آن هم در منطقه‌ای که تمام عرصه هایش کوهستانی و تردد در آن به سختی انجام می‌شود.

هاشمی از مردم خواسته در حفاظت از حیات وحش سرمازده با محیط بانان همکاری و همیاری کرده و از به دام انداختن و شکار آنان خودداری کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه پناهگاه‌ها و مناطق میزبان به صورت ۲۴ ساعته توسط پرسنل یگان حفاظت پایش و رصد می‌شوند به مردم توصیه می‌کند در صورت رویت هرگونه حیات وحش آسیب دیده موضوع را به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی یا به شماره تلفن ۲- ۰۷۴۳۳۳۳۴۴۴۱ اطلاع دهند.

وی بیان کرد: در صورت نیاز محیط بانان علوفه دهی به حیات وحش را انجام می‌دهند.
منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان، ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در این منطقه بکر و میراث گرانبهای طبیعی است. این منطقه در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.

وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است. ذخیره گاه زیست کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می‌شود.
مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار در شهرستان‌های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار