تولید ۱۲۰تُن سیست آرتمیا در آذربایجان غربی

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: امسال طبق برآوردهای انجام شده، می توان ۱۲۰تُن سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت کرد بدون آن که به ذخایر آسیب برسد.
کد خبر: ۹۰۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸ 16 October 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، علی نکویی فرد افزود: در سال جاری تولید ۱۲۰تُن سیست و ۱۸۰تُن بیومس پیش بینی شده که در صورت تحقق، شش میلیون دلار صرفه‌جویی در خروج ارز و اشتغالزایی برای ۴۰۰نفر را به دنبال خواهد داشت.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور به راه اندازی بانک سیست و اطلاعات ژنتیکی آرتمیا در کشور برای نخستسن بار در دولت تدبیر و امید در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد وگفت: یکی از اهداف این بانک، جلوگیری از انقراض نسل آرتمیای ارومیانا و حفظ، نگهداری و تجدید نسل آن است.

نکویی فرد درباره خصوصیات آرتمیا نیز توضیح داد: این جانور آبزی در شرایط بد مانند کم آبی و شوری زیاد آب تخم مقاوم ایجاد می‌کند که می‌تواند در کف دریاچه در لایه‌های نمک بماند و برای سال‌های بعد با بهتر شدن شرایط آب، تبدیل به نوزاد شود.

وی اظهار کرد: آرتیما در شرایطی که میزان شوری آب و غذا مناسب باشد زنده زایی می‌کند و یک آرتیمای ماده در طول زندگی سه ماهه خود چهارهزار نوزاد تولید خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای دو پروژه بنیادی در این مرکز طی ۶ماه گذشته گفت: تعداد ۵فقره پروژه کاربردی توسعه‌ای و یک فقره طرح خاص از پروژه‌های اجرایی این مرکز به شمار می‌رود.

نکویی فرد افزود: همچنین ارائه ۲فقره مقاله علمی پژوهشی، ۵یافته ترویجی مورد تایید، یک دستاورد تولید دامش فنی، ٣مقاله چاپ شده در ژورنال‌های بین المللی، ۶گزارش طرح تحقیقاتی، ٨مقاله ترویجی و اجرای پروژه ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه نمک میقان اراک و نیزچاپ یک کتاب از جمله فعالیت‌های این مرکز است.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: ارزیابی ذخایر شاه میگوی ارس، تولید ماده نگهدارنده آرتمیای بالغ، ایجاد بانک ژن آرتمیا، پایش ذخایر آرتمیای ارومیه و بررسی تأثیر عوامل اکولوژیکی بر آن از مهمترین پروژه‌هایی است که در دست اجرا هستند.

وی ادامه داد: ۷۲ساعت آموزش کارکنان پهنه، چهار مورد فعالیت یاوران تولید و ۶نشست ترویجی از جمله دستاورد‌های مرکز در زمینه فعالیت‌های ترویجی در شش ماهه اول سال جاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار