غربالگری شنوایی برای 12هزار نوزاد قزوینی در سال جاری

مدیرکل بهزیستی قزوین از غربالگری شنوایی نوزادان برای 12هزار نوزاد از ابتدای سال جاری تاکنون در استان خبر داد.
کد خبر: ۵۷۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 03 March 2018

به گزارش تابناک قزوین علیرضا وارثی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی شنوایی افزود: برنامه غربالگری شنوایی به منظور شناسایی و درمان نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی و یا ناشنوایی دفتر پیشگیری از معلولیت های معاونت پیشگیری بهزیستی از سال 86 آغاز شده و هم اکنون در سطح بیمارستانهایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می‌افتد، انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: طی این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجشگران مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان، تحت نظارت بهزیستی سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع می شوند.
وارثی با بیان اینکه نوزادان پس از مراجعه به شنوایی سنج و انجام آزمایش های تشخیصی تحت درمان قرارگرفته و در نهایت و صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می شوند.
وی ادامه داد: اختلالات شنوایی شایع در نوزادی که به صورت مادرزادی و ژنتیکی وجود دارند در سنین طلایی و قبل از 2 سالگی قابل تشخیص و درمان هستند و با این معاینه ساده در بدو تولد و پیگیری های به موقع بعدی، از ناشنوایی، کم شنوایی و یا مشکلات گفتاری و رشدی در سنین بالاتر جلوگیری می شود.
وی همچنین گفت: سازمان بهزیستی، برای افرادی که در خلال اجرای این برنامه شناسایی شده و برای انجام اعمال جراحی، کاشت حلزون و تجویز سمعک نیازمند کمک هستند در صورت وجود اعتبار و انجام مراحل قانونی مساعدت می کند.
مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: شهرستان های قزوین با بیمارستان رازی و کوثر،تاکستان با بیمارستان تامین اجتماعی و شفا و بویین زهرا با بیمارستان امیرالمومنین(ع) مجری این طرح تحت نظارت بهزیستی هستند و غربالگری شنوایی نوزادان در بقیه بیمارستانهایی که تولد نوزاد انجام می شود تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.
در سال گذشته 17هزار و 459 نوزاد در قزوین در بخش شنوایی غربال شدند که از بین آنها 26نفر مبتلا به اختلالات کم شنوایی متوسط، شدید و عمیق بودند.
سوم مارس برابر با 12اسفندماه به عنوان روز جهانی شنوایی نام گذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار