عریان خبر داد :
رئیس دانشگاه یاسوج گفت: کهگیلویه و بویراحمد به مرکز آموزش عالی مجازی نیازمند است و برای این مهم درخواست داده‌ایم.
کد خبر: ۹۹۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۷ 26 September 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، احمد عریان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از روزی که به دانشگاه آمدم به دنبال ارتقا شاخصهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و بهبود مولفه های ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت بودم و سعی کردم همه توان خود را برای کمک به رشد و توسعه دانشگاه به کار گیرم. او عنوان کرد: به جرات می‌توان گفت در هدف‌گذاری و برنامه‌هایی که داشتم از هر بومی ، بومی‌تر بودم و همیشه دغدغه پیشرفت و توسعه دانشگاه را داشتم.

رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به شروع کلاس‌های این دانشگاه در سال تحصیلی جدید گفت: انتظار داشتیم واکسیناسیون زودتر آغاز می‌شد و تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید دو دوز واکسن برای دانشجویان تزریق می شد. اما با توجه به عدم واکسیناسیون همگانی دانشجويان عملا برای دانشجویان مقطع کارشناسی تا ترم دوم کلاس حضوری نخواهیم داشت ولی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کمافی سابق برای کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی و انجام پایان نامه، اسکان و ایاب و ذهاب را خواهیم داشت. وی ابراز امیدواری کرد با گسترش واکسیناسیون و انجام دوز اول و دوم تا آذر ماه سال جاری، در ترم دوم شاهد حضور دانشجویان مقطع کارشناسی هم در دانشگاه باشیم. البته با توجه به تجمع دانشجویان در کلاسها عملا افرادی که دو دوز واکسن دریافت نکرده باشند اجازه حضور در کلاسها را نخواهند داشت.

دور شدن نقش معلم باعث شده حوزه علم لطمات فراوانی ببیند
این مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر کرونا بر دانشگاه و کلاس‌های درسی گفت: به عنوان یک دانشگاهی معتقدم کرونا به دانشگاه و علم خیلی لطمه زد و لطمات آن به ترتیب در مقاطع ابتدایی و بعد نیمه اول دبیرستان بیشترین است و وقتی چنین دانش آموزانی با معلمین خود قطع ارتباط حضوری می کنند نقش معلمی کم رنگ می‌شود و آن دانش‌آموز خیلی افت می‌کند. به همین صورت کرونا باعث افت کیفیت آموزشی البته به مقیاس کمتری در مقاطع بالاتر تحصیلی از جمله مقاطع دانشگاهی هم می شود و در حقیقت کرونا بیماری است که می‌تواند بر روی تمام نسل‌ها کم و بیش اثر بگذارد. دور شدن نقش معلم و استاد باعث شده حوزه علم لطمات فراوانی ببیند. امیدوارم هرچه سریعتر به شرایط عادی برگردیم.
تحصیل بیش از شش هزار و پانصد دانشجو
در دانشگاه یاسوج
عریان در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران به تحصیل بیش ازشش هزار و پانصد دانشجو در دانشگاه مادر استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره و عنوان کرد: نزدیک به دو هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و نزدیک پنج هزار نفر در مقطع کارشناسی در دانشگاه یاسوج و دانشکده های اقماری آن یعنی نفت و گاز گچساران و صنعت و معدن چرام مشغول به تحصیل هستند و در کنکور سال جدید هم حدود دو هزار نفر در مقطع کارشناسی پذیرش خواهند شد.
وی از جذب 11 دانشجوی خارجی دردو سال گذشته خبر داد و گفت: جذب تعداد افراد بیشتری هدفگذاری شده است .
آمادگی راه اندازی مرکز آموزش عالی مجازی در دانشگاه یاسوج
رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: البته بیماری کرونا منافعی هم در آموزش بعضی دروس در مدارس و دانشگاههای دنیا داشته است. برای مثال یکی از برکات بیماری کرونا برای دانشگاه یاسوج، توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری و افزایش پهنای باند بوده و ما آمادگی داریم مرکز آموزش عالی مجازی را در دانشگاه یاسوج از طریق شورای گسترش وزارت علوم پیگیری نموده و برخی از دروس را مجازی برگزار کنیم و از همه جای دنیا هم دانشجو داشته باشیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه در حال حاضر آمادگی دارد در هر زمینه در سطح کشور دوره‌های آموزشی را در استان بصورت مجازی برگزار کند و نقش بیشتری در جامعه داشته باشد، افزود: استان به مرکز آموزش عالی مجازی نیاز دارد و ما هم برای راه اندازی این مرکز آموزشی با وزارت علوم در حال رایزنی هستیم و امیدواریم با موافقت با آن هرچه سریعتر شاهد تاسیس مرکز آموزشهای مجازی در استان باشیم.
این مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اشباع بعضی رشته‌ها و راه‌اندازی رشته‌های جدید گفت: متاسفانه سیاست بازی‌ها در راه‌اندازی برخی مراکز دانشگاهی در استان بدون امکانات سخت افزاری، نرم افزارى و علمی معضل جدی ایجاد کرده است. خیلی از رشته‌ها یا مراکز دایر شده و رشد بی‌رویه‌ای داشته که ممكن است تاريخ مصرف آنها گذشته باشد و ديگر به آنها نياز نباشد. باید رشته‌های نو که نیاز جامعه است راه اندازی شود و یا در شهرکوچکی بدون وجود حد اقل امکانات مرکز آموزش عالی تاسیس شده و اکنون بعد از گذشت یک یا دو دهه خود به معضل غیر قابل حلی برای آموزش عالی و کشور تبدیل شده است. می بایستی جهت اصلاح این عملکرد سیاسی غیر علمی تغییر اساسی در چنین مراکز آموزش عالی در کشور حادث شود.
وی یادآور شد: متخصصین هر حوزه می بایستی در زمینه تاسیس رشته و یا مرکز جدید کارشناسی کرده و نیازسنجی کنند و براساس طرح های آمایش سرزمینی رشته جدید پیشنهاد نمایند و یا مراکز غیر مولد و ناکارامد آموزش عالی را سامان دهی کنند.

دانشگاه در کنار مردم و مدیران برای توسعه بخش های صنعتی و کشاورزی و گردشگری برنامه دارد
متاسفانه باتوجه به ظرفیت‌های استان در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت تا کنون پتانسیل دانشگاه به خوبی توسط رسانه های استانی معرفی نشده است. در این زمینه دانشگاه سعی کرده در کنار مردم و مدیران به بخش های مختلف کمک کند و تخصص دانشگاه را برای توسعه بخش های صنعتی، آب، کشاورزی، گیاهان دارویی، حوادث غیر مترقبه نظیر سیل، زلزله و آتش سوزی و همینطور مقاوم سازی اماکن و ابنیه های مسکونی و صنعتی و گردشگری استان به کار ببرد.

عریان تصریح کرد: در سال ۹۶ تنها ۶ طرح پژوهشی در زمینه ارتباط صنعت و جامعه در دانشگاه انجام می‌شد اما طی چند سال اخیر حدود 120 طرح پژوهشی بین دانشگاه و جامعه و صنعت اغلب در سطح استان (بالای ۹۰ درصد) و در سطح کشور اجرا شده و یا در حال اجرا است و نسبت به سال ۹۶ حجم قراردادها از نظر مبلغی هم هفت تا هشت برابر شده است.
رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۳ میلیارد تومان برای ۳۰ طرح پژوهشی در زمینه های مختلف از جمله زلزله سی سخت، مقاوم سازی اماکن و تاسیسات، گردشگری، مسائل مختلف اجتماعی مثل خودکشی و سرقت و ...قرارداد بسته ایم و امیدواریم تا پایان سال حجم قراردادها از پنج میلیارد تومان فراتر برود. البته این در شرایطی است که استان کهگیلویه و بویراحمد استان صنعتی نیست و مضاف بر آن فرهنگ ارتباط دانشگاه و جامعه و صنعت هنوز در مراحل نوزادی است وگرنه پتانسیل دانشکاه بسیار فراتر از این ارقام می باشد.
طرحهای فعال عمرانی دانشگاه برای رفاه اساتید و دانشجویان
وی همچنین به مشکلات دانشگاه خصوصا در بخش عمرانی اشاره و با بیان اینکه اعتبارات قطره‌چکانی معضلی جدی در مسیر اتمام پروژه ها شده گفت: در زمینه طرح‌های عمرانی مشکل اصلی دانشگاه اعتبارات قطره چکانی است که علت اصلی سرعت پایین اجرای طرح‌های عمرانی دانشگاه و پروژه های عمرانى در كل كشور بوده است، وقتی برای اجرای یک پروژه تنها پنج درصد در هر سال اعتبار تخصیص داده شود مدیر نمی تواند معجزه کند.
عریان بیان کرد: با اين وجود طرح های عمرانی زیادی در دانشگاه فعال است و عملا دانشگاه به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است که ذیلا به چند نمونه آن که از مهر 1399 تا پایان شهریور 1400 اجرا شده و یا در حال اجراست به طور گذرا اشاره می شود که از جمله این طرح‌های عمرانی می‌توان به اجرای عملیات تکمیلی ساختمان دو طبقه بتنی ورزشی (به مبلغ حدود سه میلیارد تومان)، فنس کشی زمین فوتبال چمن مصنوعی، اجرای پیست تارتان و سکوبندی ضلع غربی آن (ششصد و هفتاد میلیون تومان)، اجرای عملیات تکمیلی طرح ملی ساختمان کلاس های درس (بیست و سه میلیارد تومان برای آن تصویب شده است)، اتمام فاز اول دانشکده مهندسی (بیش از هفت میلیارد تومان هزینه شده است) و فاز دوم در آینده نزدیک شروع خواهد شد، اتمام سالن ورزشی روباز برای دختران دانشجو و محوطه سازی آن (هشتصد و سی و پنج میلیون تومان)، اتمام پیست دوچرخه سواری برای دختران دانشجو و خرید دوچرخه (دویست و چهل میلیون تومان)، خرید و نصب دیواره سنگنوردی (صد و شصت میلیون تومان)، خرید و نصب دو دستگاه تصفیه آب خاکستری جهت آبیاری فضای سبز (چهار صد و سی و شش میلیون تومان)، اتمام مرمت یادمان و مقبره شهید گمنام، (سیصد و هشتاد میلیون تومان)، تعمیرات جزیی ابنیه و تجهیزات دانشکده ها در فصل تابستان (پانصد میلیون تومان)، تجهیز و تعمیر سه خوابگاه دانشجویی بصورت اساسی در تابستان جارى و سه خوابگاه ديگر در نیمه دوم سال گذشته (بیش از یک میلیارد وهفتصد میلیون تومان)، خرید و نصب گیت تردد خوابگاهها (سیصد و سی میلیون تومان)، اتمام کارهای ساختمانی و تجهیز سلف سرویس صنعتی دانشگاه (دو میلیارد و پانصد میلیون تومان)، اتمام سالن اجتماعات و نصب آسانسورها، خرید و نصب شبکه توزیع برق، خرید و نصب دو چیلر دانشکده منابع طبیعی (جمعا به مبلغ حدود سیزده میلیارد و پانصد میلیون تومان)، اجراى طرح محوطه سازى و پاركينگ استخر دانشگاه (حدود چهار صد میلیون تومان)، اجرای عملیات تکمیلی جمع آوری و انتقال فاضلاب به همراه ساخت مخزن بتنی پمپاژ (یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون تومان)، احداث پارکینگ خورشیدی ساختمان مرکزی (یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تومان)، خرید، نصب و راه اندازی دو عدد چیلر نود تنی جهت کلاسهای درس (حدود دو میلیارد و دویست میلیون تومان) و خرید و نصب تجهیزات پزوهشی از صندوق فناوری نانو (بیش از یک و نیم میلیارد تومان).
اقدامات عمرانی قابل اعتنایی هم در همین مذت در دانشکده های نفت و گاز گچساران و صنعت و معدن چرام انجام شده است که به چند مورد آن اشاره می شود. احداث پارکینگ خورشیدی (هشتصد و پنجاه و پنج میلیون تومان)، دیوار چینی دانشكده (یک میلیارد و صد و چهل میلیون تومان)، ساخت سلف سرویس دانشکده نفت و گاز گچساران (حدود پنج میلیارد و دویست میلیون تومان)، ساخت، فنس کشی و نصب کفپوش زمین ورزشی دانشكده نفت و گاز گچساران (چهار صد و نود دو میلیون تومان) وخرید و نصب تجهیزات پژوهشی نانو از صندوق نانوفناوری (دویست و بیست و هفت میلیون تومان) اشاره کرد. در دانشکده صنعت و معدن چرام هم پروژه محوطه سازی ( جمعا با هزینه کرد نهصد و چهل هفت میلیون تومان به اتمام رسیده)، احداث اتاق نگهبانی و تکمیل دیوار کشی اضلاع شرقی و شمالی دانشکده ( با هزینه کرد ششصد و هشتاد پنج میلیون تومان با هشتاد در صد پیشرفت فیزیکی) هم در حال اجرا می باشد.


انعقاد سه تفاهم نامه مهم دانشگاه یاسوج جمعا به مبلغ چهار میلیارد تومان با معاونت علمى رياست جمهورى در سال 1400
رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: از مهمترین طرح‌های در دست اقدام دانشگاه مرکز کسب و کارهای نوین است که با پیگیری دانشگاه دو ميليارد و نيم تومان از طريق معاونت علمى رياست جمهورى تامين شده و تحول مهمى در استان ايجاد خواهد كرد. مهم ترین ماموریت هایی که در این مرکز دنبال خواهد شد شامل بستر سازی برای رشد و پرورش ایده های نو بر مبنای دانش استارت آپی، ایجاد پلتفرم مناسب برای کارآفرینی، اشتغال و تجاری سازی محصولات، ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت و تامین سرمایه های مادی و معنوی می باشد
علاقه‌مندان در این مرکز با حرفه‌ها و مشاغل مختلف و نوآورانه آشنا می شوند.

اهداف مرکزکسب و کار نوین دانشگاه یاسوج
توانمندسازی و حمایت از استارتاپ های (کسب و کارهای نوین) ایده محور و دانش فنی که حاصل از یک یافته و یا ایده علمی باشند. اولویت مرکز با دانشجویان و یا استادان استان می باشد اما اولویت داشتن دانشگاه به معنای عدم ورود افراد دارای ایده نیست.
ایده یابی و تست و ارزیابی مدلهای جدید و مختلف، تامین نیازهای پژوهش های کاربردی صنعت از طریق تیم های استارت آپی، پژوهشی، ایجاد انگیزه و بستر فعالیت برای دانشجویان و دانش اموختگان رشته های مرتبط، ایجاد کسب و کار و تامین فعالیتهای تحقیق و توسعه،
جذب شرکت های سرمایه گذار به منظور مشارکت در تأمین مالی راه‌­اندازی کسب و کارهای پذیرفته شده در مرکز، فراهم آوردن زیرساخت مناسب جهت اسکان کسب و کارهای نوپای برگزیده و ارائه خدمات و امکانات زیرساختی به همراه خدمات ویژه مشاوره و اطلاعاتی برای مدت زمان معین، برقراری کانال‌های ارتباطی و توافق‌­های لازم با سایر دستگاه‌های دولتی و نهادهای خصوصی ذی‌مدخل برای پیشبرد امور مربوط به توسعه کسب و کارهای نوپا، شناسایی شتاب‌دهنده‌ها و برقراری ارتباط و تعریف برنامه‌های مشترک خلق ایده، کمک به کسب و کارهای نوپا در تأمین مالی و یافتن سرمایه‌گذار و حامی مالی
حوزه فعالیت:
حمایت از کسب و کارهای نوین کشاورزی
حمایت از کسب و کارهای نوین فناوری اطلاعات
حمایت از کسب و کارهای نوین گیاهان دارویی
حمایت از کسب و کارهای نوین گردشگری
حمایت از کسب و کارهای نوین انرژی های تجدید پذیر
حمایت از کسب و کارهای نوین نفت و گاز
حمایت از کسب و کارهای نوین خانگی و توسعه روستایی


یادآور میشوم با توجه به مبادله تفاهم نامه بین دانشگاه و معاونت علمی ریاست جمهوری، تا کنون یک سوم مبلغ تفاهم نامه بصورت اسناد خزانه پرداخت شده است. انتظار می رود مرکز یاد شده تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

عریان، از انعقاد دو تفاهم‌نامه ديگر با معاونت علمی ریاست جمهوری خبر داد و گفت: با پیگیری دانشگاه مبلغ یک میلیارد تومان برای توسعه و رشد گیاهان دارویی و راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و فیتوشیمی به دانشگاه ياسوج اختصاص یافته است. همچنین قرارداد سومى با معاونت علمی ریاست جمهوری به مبلغ 500 میلیون تومان منعقد شده تا دانشگاه یاسوج با کشور روسیه جهت تبادل استاد و دانشجو ارتباط داشته باشد.

کسب رتبه های برتر علمی دانشگاه در سطوح مختلف دنیا و جهان اسلام
موفقیت‌های چشم‌گیر دانشگاه یاسوج بخش دیگری از سخنان رئیس دانشگاه یاسوج بود، عریان بیان کرد: دانشگاه در سال‌های اخیر رتبه‌های خوب و فاخری در سطح جهانی و منطقه ای و کشوری کسب کرده است، خوشبختانه با آرامشی که در طی سالهای اخیر بر دانشگاه حاکم بوده است مجموعه دانشگاه را بیشتر به سمت دغدغه علم و دانش سوق داده است و اساتید دانشگاه بیشتر به دنبال آموزش و پژوهش فاخر و استفاده از توان تخصصی خود در رفع مشکلات استان و کشور هستند که نتیجه آن کسب رتبه های برتر علمی در سطح جهان و کشور و افزایش چندین برابری قراردادهای دانشگاه مرتبط با جامعه و صنعت برای دانشگاه یاسوج بوده است.
وی خاطرنشان کرد: نسبت به سال‌های قبل که تعداد انگشت شماری از اساتید فعالیت های پژوهشی شاخصی داشتند در حال حاضر اکثر اساتید دانشگاه آثار علمی ارزشمندی در سطح‌های مختلف دنیا و جهان اسلام و کشور عرضه کرده و رتبه های برتر علمی به ثبت رسانده اند.
ارتقاء شاخصهای دانشگاه از نظر فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ارتباط با صنعت
رئیس دانشگاه یاسوج در ادامه با بیان اینکه شاخصهای دانشگاه از نظرفرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ارتباط با صنعت روبه بهبود است گفت: این روند ناشی از آرام بودن فضا و تفکر علمی حاکم بردانشگاه، فاصله گرفتن از فضای قومی، جناحی و قبیله ای و انتخاب مدیران دانشگاه بر اساس شاخصهای علمی بوده، که باعث شد ظرف مدت کوتاهی شاهد موفقیتها وافتخارات علمی بزرگی در دانشگاه یاسوج باشیم. تصمیمات در داخل دانشگاه گرفته می شد و در این مدت به نسخه هایی که در خارج از دانشگاه پیچیده می شد توجه نشود. جذب نیرو با توجه به شایستگی علمی انجام شد. خویشاوندی، طایفه ای، منطقه ای، سفارش افراد غیر دانشگاهی چه مدیران و چه سیاسیون کوچکترین جایگاهی در تصمیمات دانشگاه، جذب نیرو و به کار گیری مدیران نداشت و بی تاثیر بود و تنها پاکدستی، برنامه داشتن، در چهارچوب برنامه کار کردن، صداقت، رعایت امانت، عدل و انصاف و وقت گذاری معیار انتخاب مدیران بود.
عریان افزود: در قریب به چهار سال اخیر دانشگاه یاسوج از هفت نفر استاد تمام به نوزده نفر دست یافته که رشد دو و نیم برابری را نشان می دهد.
وی از افزایش تعداد دانشیار از چهل و سه نفر به شصت و نه نفر در دانشگاه یاسوج در همین مدت خبر داد و گفت: بر اساس شاخصهای علمی اضافه شدن دوازده نفر استاد و بیست و شش نفر دانشیار افتخار بزرگی برای دانشگاه، استان و کشور بود که نشان می دهد از نظر علمی پیشرفتهای خوبی صورت گرفته است.
عریان با تاکید بر نگاه علمی در رشد دانشگاه واطلاع رسانی از افتخارات علمی گفت: نگاه ما در انتخاب ها خارج از تفکرات قومی، گروهی و جناحی بوده و این موضوع خود عامل موثری در دستیابی به موفقیت ها در سطوح بین المللی بوده است . لازم به ذکر است در مدت مدیریت اینجانب هیچ نیروی اعم از هیات علمی و کارمند بدون ضابطه به دانشگاه اضافه یا کم نشده است.
رئیس دانشگاه یاسوج فضای کلی این دانشگاه را ، آرام، علمی و روبه رشد عنوان کرد وگفت: ظرفیت و پتانسیل دانشگاه فراتر از ظرفیت فعلی است و دانشگاهيان دانشگاه ياسوج تلاش می کنند كه دانشگاه را به جایگاه واقعی خود برسانند هرچند هنوز تا وضعیت مطلوب خیلی فاصله داریم.
دکتر عریان در پایان یاد آور شد که کلیه دستاوردهای بالا حاصل تلاش تک تک اعضا محترم هیات علمی، کارکنان ارجمند دانشگاه و دانشجویان عزیز علی الخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده است. همینطور از تک تک مدیران دانشگاه از بدو تاسیس دانشگاه تا امروز که در خلق دانشگاهی در حد امروز همت گماشته اند قدردانی کرد و از مدیران محترمی که در این دوره نزدیک به چهار سال بدون توقع شبانه روز تلاش کردند تا هم آرامش و زندگی بهتری برای دانشگاهیان محقق شود و هم اغلب شاخصهای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت ارتقا یابد از صمیم قلب تشکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار