شاید همین گذرگاه بودن که البته تنها گذرگاه ممکن بوده بهانه ای برای سید محمد موحد نماینده وقت بود تا رسماً این جاده را در اسناد بالادستی« مال رو » نام نهد تا در نتیجه، نه بودجه و اعتباری بر آن تعلق گیرد و نه ارزش و اعتباری داشته باشد.!!!
کد خبر: ۹۹۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳ 24 September 2021
خبری مبنی بر بازدید شبانه سید محمد موحد از جاده چرام به یاسوج در برخی رسانه های نزدیک به نماینده کهگیلویه منتشر شد که در این خبر از قول موحد آمده است که باید نقاط حادثه خیز این جاده رفع شود .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید حسین رهی فعال سیاسی و فرهنگی طی یادداشتی خطاب به سید محمد موحد نماینده کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی ، نوشت : پیرمردان و پیرزنان و حتی میانسالان زاده ی از تنگ پیرزال به بالا با چشمان خود دیدند و به خوبی به یاد دارند که  از دیرباز جاده فعلی باغچه سادات تنها راه تردد خودروهای سبک و سنگین و محل گذر تمامی ایلات بویراحمد و حتی ترک، بختیاری و قشقایی بود و مخصوصاً به یاد دارند آنگاه که به تماشای گله های شتر می نشستند و بعضاً از ساربان ها شیر و یا پشم شتر جهت استعمال دارویی می گرفتند  و این خاطرات زیبای کودکی عضو لاینفک تاریخ منطقه سرفاریاب است.
شاید همین گذرگاه بودن که البته تنها گذرگاه ممکن بوده بهانه ای برای سید محمد موحد نماینده وقت بود تا رسماً این جاده را در اسناد بالادستی« مال رو » نام نهد تا در نتیجه، نه بودجه و اعتباری بر آن تعلق گیرد و نه ارزش و اعتباری داشته باشد.!!!
پرداختن به موضوع، ضرورت ندارد زیرا موجب تکدر خاطر و رنجش عمومی می گردد اما باید دانست که نه از حافظه مردم پاک می شود و نه از صفحه تاریخ.
خاطرات تلخ و شیرین گذشته از ابتدا تا انتهای مسیر و آن همه آسیب و زیان مالی برای مردم و دارندگان خودروها بواسطه خاکی و خراب بودن این راه ارتباطی به اضافه تصادفات منجر به فوت، بخشی از سرگذشت مردمان منطقه است که با همه این اوضاع و احوال می توان گفت؛ این جاده برای آنان به مثابه جاده ابریشم است.
سالها بر همین منوال گذشت، نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و مسئولان مختلف آمدند و رفتند اما برای این شاهراه ارتباطی آب از آب تکان نخورد تا اینکه نوبت به استانداری دکتر موسی خادمی، نمایندگی سید علی محمد بزرگواری و سردار عدل هاشمی پور رسید.
آنان در کنار سایر خدمات عام المنفعه ی متوازن به تمام مناطق، آستین همت و غیرت بالا زده و با عزمی راسخ، ساماندهی این گذرگاه تاریخی را در دستور کار قرار دادند.
ماه ها طول کشید و هزینه های معنوی بسیار صرف گردید تا سید علی محمد بزرگواری توانست نام مالرویی را از روی جاده بردارد و پس از مرارت های فراوان آن را ملی، ردیف دار و آسفالت نماید
یکی از نقاط کاملاً حادثه خیز و غیر اصولی جاده، پیچ های آب حیات بود که حذف آنها در دستور کار سردار هاشمی پور قرار گرفت و تحت عنوان واریانت آب حیات با اعتباری قریب به 10 میلیارد تومان کلنگ زنی و اجرایی شد.
ادغام بودن این جاده با جاده سپیدار یکی از اشکالات و تهدید های جدی براي جاده بود چرا که بخش اعظم اعتبار در آن نقاط هزینه می شد که سردار هاشمی پور با رایزنی مجدانه آن را منفک کرد و با اختصاص ردیف بودجه و اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز گردید که با وجود صعوبت کار تا پایان دوره نمایندگی اش 50 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل گردید.
با وجود انجام این کارهای بزرگ و شاید دور از ذهن، جاده معروف به باغچه سادات همچنان مشکلات نا ایمنی و غیر استاندارد بودن خود را داشته و دارد که انتظار می‌رود همچنان مورد توجه مسئولان باشند
نکته مهم و حائز اهمیت این است که اکنون بازدید خالی و گرفتن عکس یادگاری و بسنده نمودن به توصیه و تأکید شفاهی، دردی را از این جاده درمان نخواهد کرد و صد البته این پروژه نیازمند جلب و جذب اعتبار است که قطعاً در این صورت، مردم قدردان خواهند بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار