در نشست کشاورزان با فرماندار شهرستان دنا مطرح شد:
نشست نمایندگان کشاورزان شهرستان دنا با فرماندار این شهرستان در ساختمان جلسات فرمانداری با حضور مدیران دستگاه های متولی برگذار گردید.
کد خبر: ۹۹۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰ 23 September 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویر احمد، چالش و مشکلات قیمت، صادرات و خرید سیب درختی و کوتاه کردن دست دلالان و مافیاهای این حوزه، چالش‌هایی است که کشاورزان شهرستان دنا سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می کنند و تلاش مسوولان شهرستانی، رفع این چالش بزرگ است.

کشاورزان شهرستان دنا در نشستی که با فرماندار این شهرستان داشتند با بیان اینکه تولید یک کیلو گرم محصول سیب درختی برای آنها به قیمت تحمل هزینه های سرسام آور از پی تورم حاکم بر اقتصاد کشور تمام می شود تاکید داشتند:هزینه تمام شده یک گیلوگرم سیب درختی در ده ماه دوره پرورش 2500 تا 2700 تومان در سال 1400-1399 تمام شده است.

تولید کنندگان سیب درختی در شهرستان دنا با ابراز گلایه از قیمت گذاری دستوری توسط تعدادی از دلالان این حوزه،این شیوه از قیمت گذاری را به زیان باغدار دانستند که در نهایت ختم به دلسردی و حتی قطع درختان سیب خواهد شد.

این تعداد تولید کننده و مستاجر سیب درختی اظهار داشتند:تمام دلخوشی یک کشاورز، تولید یک محصول با کیفیت برای عرضه در بازار مصرف کننده است اما دلالان سیب درختی شهرستان دنا چند سالیست بعد از خروج محصول باغداران دنا،سیب سی سخت را در کارتن های مخصوص سیب به نام سیب سمیرم به بازارهای داخلی و خارجی صادر می کنند که این اقدام بزرگترین خیانت در حق تولید کننده ای است که محصول آن با یک برند دیگر در بازار عرضه گردد.

فرماندار شهرستان دنا:من در جایگاه فرماندار دنا از حق کشاورزان دنا دفاع می کنم

عبدالحمید پناهی در این نشست بیان کرد:شغل اصلی و منبع درآمد مردم دنا کشاورزی می باشد و در این چند سال اخیر با وجود وضعیت بد اقتصادی کشور،کشاورزان ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده اند.

فرماندار شهرستان دنا به افزایش نرخ سموم و سایر هزینه های مربوط به پرورش سیب درختی اشاره کرد و گفت:کشاورزان ما برای تولید یک کیلو گرم سیب درختی متحمل هزینه هایی می شوند که با تغییر تورم کشور این هزینه ها کم و زیاد می شود و بر قیمت تمام شده سیب تاثیر زیادی دارد.

وی اظهار کرد:من در جایگاه فرماندار دنا از حق کشاورزان دنا دفاع می کنم و مشخص است قیمت گذاری این محصول باید متناسب با هزینه هایی که کشاورز در طول تولید و پرورش انجام می دهد باشد.

رییس شورای تامین شهرستان دنا افزایش قیمت سیب درختی را حق تولید کننده دانست و گفت:در راستای حمایت از تولید کنندگان سیب درختی،قیمت سیب درجه یک و ممتاز با نرخ 6500 تومان و قیمت سیب درجه 2 با نرخ 3500 تومان مصوب می شود.

معاون جهاد کشاورزی شهرستان دنا در این نشست با بیان اینکه مساحت اراضی زیر کشت سیب درختی در شهرستان دنا  2034 هکتار است،بیان کرد:از این 2034 هکتار اراضی زیر کشت سیب درختی سالانه 39 هزار و پانصد تن محصول برداشت می شود.

دکتر جمشیدیان کیفیت سیب شهرستان دنا را با سایر تولیدات این میوه در استان های کشور با کیفیت تر دانست و گفت:اقلیم شهرستان دنا در کنار سایر شرایط پرورش سیب درختی سبب تولید یک سیب با کیفیت با بهترین آنالایز ها شده است.

وی نبود یک تعاونی و اتحادیه قوی را از بزرگترین مشکلات تولید کنندگان این شهرستان دانست و گفت:وجود یک تعاونی  قوی با پشتوانه مردم می تواند نقش مهمی در تغییر قیمت سیب بازی کند.

صادق جمشیدیان در خصوص احداث سردخانه و صنایع تبدیلی،جهاد کشاورزی را به عنوان مشوق و بخش خصوصی را به عنوان احداث کننده و سرمایه گذار معرفی کرد.

وی تاکید کرد:چرا دلالان و تاجران، سیب مورد نیاز خود را در شهرستان دنا تهیه کنند و سود های کلانی به جیب بزنند اما هیچ گونه خدماتی در این شهرستان ارائه ندهند؟

معاون جهاد کشاورزی دنا اظهار کرد:دلال و تاجری که سیب شهرستان را با نازلترین قیمت خریداری می کند پس باید خدماتی در قالب احداث سردخانه و صنایع تبدیلی نیز در این شهرستان ارائه بدهد.

جمشیدیان در پایان قیمت مصوب برای سیب درجه یک و ممتاز را 6500 تومان و برای درجه دو 3500 تومان اعلام کرد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار