در پاسخ به تابناک کهگیلویه و بویراحمد
سد آبریز به عنوان یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی در جهت توسعه شهرستان های کهگیلویه ، چرام و لنده محسوب می شود که بنابر توضیحاتی که داده شده است در صورت احداث می تواند باعث رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار شود .
کد خبر: ۹۸۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵ 22 July 2021

سد آبریز به عنوان یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی در جهت توسعه شهرستان های کهگیلویه ، چرام و لنده محسوب می شود که بنابر توضیحاتی که داده شده است در صورت احداث می تواند باعث رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار شود ضمن اینکه اهداف دیگری از جمله تولید برق هم برای آن تعریف شده است.
به نظر می رسد احداث سد آبریز بیش از انکه در فضای حقیقی و تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گیرد ، به یک موضوع با حساسیت های ، سیاسی و منطقه ای در فضای مجازی و رسانه ای تبدیل شده است ! چیزی که تا حدود زیادی باعث اثرگذاری هایی در افکار عمومی شده و حتی می توان ادعا کرد تا حدودی از واقعیات خود منحرف هم شده است !
به هر جهت این روزها نمی توان اثرگذاری فضای مجازی بر فضای حقیقی و واقعی را نادیده گرفت و حتی گاها مشاهده می شود که در این فضا تغییراتی در دنیای واقعی رخ می دهد که شاید خوشایند باشد و یا نباشد ، به رسیدن به هدف کمک کند یا برعکس ! 
از آنجایی که موضوع سد آبریز یکی از موضوعات مهم روز در استان کهگیلویه و بویراحمد است که حجم زیادی از مطالب منتشره در فضای مجازی را به خود اختصاص داده است ، تابناک کهگیلویه و بویراحمد گفتگویی در قالب چند سوال از دو تن از فعالین این فضا در خصوص سد آبریز را مطرح کرده است که در ادامه منتشر می شود .
کاربران و فعالان سیاسی فضای مجازی چه می گویند؟ / سد آبریز از دیدگاه موافقان و مخالفان / نقش نماینده کهگیلویه در مدیریت صحنه
آقایان سید حسین رهی و قنبر زکی نژاد که هر دو از فرهنگیان خوشنام و همچنین فعالین فضای سیاسی کهگیلویه محسوب می شوند که در فضای مجازی هم فعالیت های مستمر دارند ،به عنوان موافق (رهی) و مخالف(زکی نژاد) سد آبریز به سوالات تابناک کهگیلویه و بویراحمد پاسخ داده اند . (لازم به توضیح است زکی نژاد خود را موافق مشروط می داند و معتقد است اگر خواسته های بخشی از مخالفان از جمله تضمین حقابه و موضوعات زیست محیطی لحاظ شود با احداث سد مخالفتی ندارند)
تا چه میزان از دلایل مخالفان و موافقان آگاهی دارید؟
۱۴۰۰/۰۴/۳۱ - ۰۱:۰۰

به نظر می رسد در مورد سد آبریز مطالب منتشره و بحث و جدل ها در فضای مجازی بیش از انکه مبتنی بر یک واقعیت علمی یا تخصصی باشد ، برگزفته از فضایی احساسی و جانبدارانه محض است ! لذا از آقایان زکی نژاد و رهی پرسیده شده است که " تا چه میزان از دلایل موافقین و مخالفین احداث سد آبریز آگاهی دارید؟"

رهی : بی شک، سد آبریز یکی از پروژه های بسیار بزرگ، حیاتی و تعیین کننده برای شهرستانهای کهگیلویه و چرام از حیث اشتغال، تولید و توسعه است بنابراین طبیعی است که موافقان بسیار و مخالفان اندک داشته باشد.. و تا حدود زیادی نظرات مخالفین را از طریق گروههای مجازی مطلع شده ام که بطور کلی صنعت سد سازی که امروزه در دنیا اثبات شده است را رد می کنند.

زکی نژاد : موافقین ومخالفین سد را میتوان براساس موقعیت جغرافیایی سکونت تقسیم کرد.
تقریبا مردم شهرستان لنده و سوق و بخشی از دشمن زیاری و چاروسا مخالف احداث سد هستند و ساکنین شهرستانهای کهگیلویه و چرام موافق احداث سد/
دلیل موافقت موافقین که مشخص است، بهره برداری از سد جهت آبیاری دشت کلاچو و چرام و تامین آب پتروشیمی دهدشت و مخالفان معتقدند با احداث سد اکثر آبریزهای شیرین رودخانه پشت سد قرار گرفته و از دو تا سه آبریز باقیمانده دو سرچشمه آبریز شور و تلخ با مخلوط شدن با آبریز شیرین موگرمون درجه شوری رودخانه مارون زیاد شده و رودخانه مارون شور خواهد شد و در نتیجه فاجعه زیست محیطی برای مناطق زیر سد پدید خواهد آمد و بیش از ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی از آبیاری محروم شده و امکان کشت آبی دراین زمینها وجود نخواهد داشت.
اکثر مخالفین معتقدند چنانچه حقابه شهرستان لنده لحاظ گردد و در سند سد ثبت گردد و با آزادسازی آب به رودخانه مارون تاحدی که آب رودخانه شور نشود نسبت به احداث سد مخالفتی ندارند.

آبریز در فضای مجازی
۱۴۰۰/۰۴/۳۱ - ۰۰:۵۳

به عنوان دومین سوال پرسیده شده " به نظرشما با وجود تخصصی بودن دلایل موافقت و مخالفت با احداث سد آبریز اولا مطرح شدن و بحث بر روی این موضوع در فضای مجازی را قبول دارید یا نه ؟ و ثانیا چرا اینگونه مباحث تخصصی بیشتر از انچه که در فضایی تخصصی به نتیجه برسد از فضای مجازی و گاها احساسی متاثر می شود ؟"

رهی : امروزه به لطف فضای مجازی یا همان اصطلاح دنیای شیشه ای، گریزی از نشر و تحلیل مباحث نیست و می بینیم که در دنیا مباحث مهم، حساس و حتی امنیتی خیلی زود به اشتراک گذاشته می شوند.
از طرفی باید پذیرفت که دانستن حق مردم است و به یقین شبکه های اجتماعی می توانند یاری گر کارشناسان ، مدیران و مسئولان باشند. بنابراین طرح موضوعات در فضای مجازی بلا اشکال است اما تصمیم نهایی می بایست توسط کارشناسان و شوراهای مربوطه بدون توجه به حواشی و هیاهوها به تایید و تصویب برسد. که سد آبریز این مرحله را پشت سر گذاشته است.
زکی نژاد : فضای مجازی مکان مناسبی جهت مطرح کردن مباحث تخصصی نیست. درفضای مجازی اکثر افراد در همه زمینه ها خود را کارشناس می دانند و در تمام موضوعات تخصصی و... نظرات خود را ارائه می دهند. هرچند کارشناسان واقعی نظرات خود را ارائه می دهند اما درفضای مجازی بیشتر احساسات موثرند تا نظرات تخصصی. یکی از دلایل توجه عمومی به فضای مجازی عدم دسترسی به فضای تخصصی است. متاسفانه مدیران از نظرات تخصصی متفاوت استفاده نمی کنند و تنها با طرح و ایده های طراحی شده از طرف سیاسیون و مدیران بالادستی تبعیت می کنند و همین باعث می شود مردم نظرات خود را در فضای کنترل نشده مجازی ارائه دهند.

نقش نماینده برای لحاظ منافع طرفین
۱۴۰۰/۰۴/۳۱ - ۰۰:۴۴

از آنجایی که موضوع سد آبریز به شدت از نوع نگاه نماینده مردم کهگیلویه در مجلس ارتباط مستقیمی دارد و حتی برخی این موضوع را نهایتا به نظر واقعی وی مرتبط می دانند ، از این دو فعال حوزه فضای مجازی پرسیده شده است "با توجه به نقشی که نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی می تواند در خصوص احداث سد آبریز داشته باشد و با توجه به این که اکنون دو گروه مخالفان و موافقان هر دو در سبد رای دهندگان ، حامیان و لیدرهای وی هستند، نماینده چگونه می تواند منافع طرفین را لحاظ و اگر از شما پیشنهاد بخواهد به وی چه پیشنهادی می دهید که منافع همه طرف ها لحاظ شود؟
رهی:بی شک ، نقش نماینده حمایت و نظارت و تسریع در روند اجرا است و انتظار می‌رود مواضع فعلی خود را تا اجرایی شدن سد و پس از آن بصورت عملیاتی ادامه دهد . همچنانکه سردار هاشمی پور تا این‌ مرحله مهم زحمات و تلاش های طاقت فرسایی را در این زمینه متحمل شد.
شفاف می گویم؛
از آنجائیکه نماینده محترم فعلی در نزد افکار عمومی متهم ردیف اول در عدم اجرای سد کلات است که قطعاً اگر احداث می شد به هیچ وجه این مباحث و مشکلات امروزی نبود و مشکلات فعلی خصوصا در بحث اشتغال به حداقل رسیده بود و کهگیلویه قطب کشاورزی جنوب بود اما بازگشت به گذشته جز حسرت عاید دیگری ندارد و لذا به نماینده محترم پیشنهاد می گردد که قاطعانه ، تاکید می کنم قاطعانه و بدون در نطر گرفتن مناسبات سیاسی و منطقه ای و با شگردهایی که از وی سراغ داریم مخالفین را به اجرای سد آبریز متقاعد نماید.

واما واقعیت سد آبریز ، از آنجائیکه سد آبریز تمامی مراحل اعم از: تخصیص آب و صدور پروانه بهره برداری، انجام مطالعات لازم از جهت موقعیت، ظرفیت، اراضی مستعد تحت پوشش و ظرفیت سنجی به لحاظ تامین و پشتوانه ی آبی به لطف مطالعات علمی و دقیق، عملیات ژئو تکنیک و زیست محیطی، آزمایشات خاک در سطوح و لایه های مختلف زمین بررسی گسل، برنامه توجیه اقتصادی طرح و توان بالای تولید برق را پشت سر گذاشته و سپس دریافت ردیف بودجه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مطرح شدن آن بعنوان یک طرح ملی، تامین اعتبار، تجهیز کارگاه و شروع عملیات های مقدماتی را نیز به انجام رسانده بنابراین دلایل، توجیهات و بهانه های مخالفین به لحاظ گذشتن فرصت زمانی، بلامحل است و باید گفت سد آبریز هفت خوان رستم را گذرانده است.
طبیعی است که حقوق معارضین از جمله حق آبه و دیگر موارد زیست محیطی و حتی منطقه ای لحاظ شده و می شود که تا جایی که می دانم چنین مواردی در همان مراحل اولیه تحقیق و مطالعه به انجام رسیده است.
از طرفی این همه تاکیدات استاندار و مسئولان حوزه آبی استان در جهت تایید و اجرا، بازدید شخص وزیر و تاکید بر آغاز عملیات اجرایی و قبل از آن بازدیدهای مسئولان عالی‌رتبه کشوری از معاونین آب و نیرو تا مسئول سد سازی کشور همه حکایت از اهمیت و نقش سد در تولید، اشتغال، توسعه و عزم بر اجرا دارند.
در بررسی دلایل مخالفت های داخلی علاوه بر مواردی از حیث عدم انتفاع، ضررهای احتمالی، مباحث و حساسیت های منطقه ای و سایر انگیزه ها، به وضوح عدم اعتقاد به طرح های بلند مدت به دلیل زمانبر بودن به چشم می خورد که متاسفانه برای آنان به باور تبدیل شده اند که سعی دارند ما نمی توانیم و یا برای ما امکان ندارد را به خورد جامعه دهند
زیراکه هیچ کدام از این دلایل و تعبیر دیگر بهانه ها در نزد مسئولان تصمیم گیر و تیم های مشاور، مطالعه، تحقیق و اجرا محلی از اعراب ندارند.
تاکید می کنم از آنجائیکه سد آبریز همه مراحل را پشت سر گذاشته، در حقیقت هیچ عامل دیگری نمی تواند در اجرای آن خللی وارد نماید لذا هرگونه بحث خصوصا مباحث اخیر مطروحه در فضای مجازی پیرامون اجرای آن به لحاظ فرصت زمانی و تاًیرات آنها در تصمیم گیری، گذشته است.
از طرفی با توجه به‌ نامگذاری سال در کلام مقام معظم رهبری و تاکیدات معظم له بر عنوان نامگذاری شده، مخالفت های کنونی در حکم پارازیت بوده و در واقع مخالفان به جای مانع زدایی، در اندیشه ی مانع زایی هستند و امید دارند فتیله پشتیبانی را پایین بکشند اما این مخالفت ها در حکم دوده هستند که تراکم آن فقط به غلیظی آن می انجامد که به یقین در گردباد اجرا محو خواهد شد..
لذا می بایست مخالفان را با توجیهاتشان تنها گذاشت و مسئولان امر، کار خود را در چارچوب قانون انجام دهند..

زکی نژاد : نماینده سعی میکند با اولویت بندی منابع و میزان استفاده جهت توسعه عمل نماید واستفاده از منابع جهت توسعه حوزه استحافظی را ملاک قرار می دهد وسعی میکند به خواسته های هردو گروه موافقان ومخالفان توجه نماید ودر این موضوع درخواست مخالفان به حق ومنطقی است. مخالفان احداث سد حق دارند نسبت به خطراتی که ممکن است در آینده منطقه و رودخانه را تهدید کند حساس باشند و خواسته غیرمنطقی و زیادی ندارند و تاجایی که اطلاع دارم نماینده نهایت تلاش خودرا بکار بستند تا خواسته های آنها محقق شود.

در دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی در سفری که به شهرستان داشتند یکی از اصلیترین درخواست های نماینده از ایشان آبیاری دشت کلاچو و زمینهای حوزه کهگیلویه بود نماینده از دوره اول نمایندگی چنین طرحی را پیگیری می کردند ولی در فضای سیاسی منطقه به ناحق حاج آقا موحد را مخالف سدکلات معرفی نمودند و این تهمت تنها از جانب مخالفان سیاسی ایشان رواج پیدا کرد در حالی که کارشناسان وزارت نیرو و وزارت راه با کارشناسی های متعدد اولویت توسعه منطقه را اول جاده تشخیص دادند و پرواضح است که خروج از بن بست اولین عامل توسعه هر شهرستان است که به نظر کارشناسان سد کلات مانع اجرای جاده ترانزیتی خوزستان - دهدشت - اصفهان می شد و از طرفی قرار گرفتن قبور شهدا و بزرگان ایل دشمن زیاری و روستاها و زمینهای حاصلخیز بسیاری درپشت سد و حساسیت مردم منطقه نسبت به این موضوعات مانع اجرای سد کلات شد و نماینده در این موضوع دخالتی نداشتند، حالا هم با پیگیری خواسته های مخالفان احداث سدآبریز که دغدغه مشکلات زیست محیطی و نابود شدن رودخانه مارون را دارند از روز اول دردستور کار داشتند و با پیگیریهای ایشان حقابه شهرستان لنده لحاظ شده و با محقق شدن خواسته های مخالفان قطعا مخالفتها به حداقل خواهند رسید.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
مهندس عمران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
سلام
حداقل افرادی رو انتخاب کنید که تخصص داشته باشند اینا که رشته های عل‌وم انسانی هستن در مورد اطلاعات هیدرولوژی، اطلاعات زمین شناسی، سرریز ها و.... چه میدونن
پاسخ ها
سوقی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
تمرکز روی تعارضات منطقه ای هست که باید از افراد ذی نفوذ نظر خواست که به خوبی اینکار انجام گرفت،
موضوع تخصصی خود حدیث دیگریست
محمد کاظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
مثل اینه که دوتا مهندس عمران درباره درباره یه مسله فقهی نظر بدن
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
به نظر باید از افراد متخصص سوال شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
سلام کار تابناک خوب بود چون اولا تو تیتر مشخص کرده که موضوع از منظر فضای مجازی است ثانیا متاسفانه همه مسائل مهم ما به جای بررسی در حوزه تخصصی در فضای مجازی مورد بررسی قرار می گیره و ثالثا اینکه الان موضوع سد آبریز بیشتر در حوزه فضای مجازی جنجال آفرین هست نه در فضای واقعی و تخصصی و نهایتا اینکه باید نظرات کاربران فضای مجازی در فضای رسمی بررسی بشه تا کاربران در بیان نظر حرف الکی نزنن و حداقل منطقی پشت حرفشون باشه
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
موحد مردم کهگیلویه روبدبخت کرد.مردم نمیدونن که چه دروغ ها وفریب هایی خوردند.بذار برن بهبهان گوجه چینی وزمین خودشان تشنه وبی آب بمونه
اسلام بیژنی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
بنده به عنوان یک کارشناس درحوزیه جغرافیایی عقیده دارم که اگر یک طرح مفیدوکارشناسی شده درحوزیه کهگیلویه درحال انجام است سدابریزاست چون نه به زمین کشاورزی اشغال میکند نه فاجعه زیست محیطی داردوباعث اشتغال هم میشود چرااغای زکی نژاداون وقت که سدمارون زده شداونم جایی که گچ بوده وفاجعه زیست محیطی آن کهگیلویه رانابودکرده علاوه بر اینکه زمینهای زیادی رااشغال کرده ونفعی به غیرازضرربه مانرسانده نظر باید کارشناسی باشه نه بازاری
پاسخ ها
لنده
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
وقتی سدمارون شروع بکار کرد زکی نژاد ۱۲ ساله بود
دهدشتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
دوستانی که از متخصصین صحبت میکنند مگه مصاحبه درباره سازه سد هست که بایدفقط مهندسین ومتخصصین نظر بدن؟ یه کلمه تخصصی یاد گرفتید ولی نمیدونید که بحث درباره دلایل مخالفان وموافقان سد هست نه نحوه ساخت سد.هدف مصاحبه بحث تخصصی نوع سازه و... نیست هدف بیان دیدگاههای اجتماعی درباره سدهست که هردونفرش خیلی خوب توضیح دادند فقط آقای راهی بعضی جملاتش توهین آمیز بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
اولا آقای رهی نه کارشناس است و نه سیاسی بلکه کسی بوده که چند روزی در دفتر آقای هاشمی بعنوان دستیار آقای سعادت پیشه کار میکرد دوم اطلاعاتش را از کجا آورده که میگه نماینده یا به طور واضع آقای موحد باعث شد سدکلات زده نشد نقشه برداری جاده اصفهان خوزستان بر میگرده به دهه پنجاه که اتفاقآ مهندس بهبهانی در این مورد توضیع دادند ویکی از نقشه برداران آن زمان همین جاده بودند آقای رهی مردم تحصیل کرده هستند ولی فهمند شما درد دیگری دارید جنابعالی شکست سیاسییتان را به عملکرد سناتوری مثل موحد گره نزنید ومطمآ باش خریدار ندارید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار