با نزدیک شدن به پایان دولت روحانی و مراسم تحلیف حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران ، همانگونه که در سطح کلان بحث تغییر وزرا و اعضای هیئت دولت مطرح می شود ، در استان ها هم زمزمه های تغییرات سیاسی متناسب با دولت جدید مطرح می شود .
کد خبر: ۹۸۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴ 20 July 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با نزدیک شدن به پایان دولت روحانی و مراسم تحلیف حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران ، همانگونه که در سطح کلان بحث تغییر وزرا و اعضای هیئت دولت مطرح می شود ، در استان ها هم زمزمه های تغییرات سیاسی متناسب با دولت جدید مطرح می شود .
دولت روحانی در نظر مخالفان (عمده رای دهندگان به رئیسی) یکی از ضعیف ترین ، بی برنامه و بی توجه ترین دولت ها به توانایی های داخلی در سطح کلان بوده است اما وقتی به استان ها می رویم درجه این انتقادات تغییرات معنی داری دارد ! به گونه ای که در برخی استان ها استانداران و مدیران به شدت متاثر از تصمیمات دولت بوده و تقریبا همان راه و روش روحانی در مدیریت کشور را در استان های خود پیاده می کرده اند و باعث نارضایتی هایی هم شده اند اما در برخی استان ها هم بوده اند استاندارانی که آنقدر جهادی و با برنامه پای کار بوده اند که در یک تحلیل کلی و با لحاظ همه جوانب ، در محدوده استانی که دارای اختیاراتی بوده اند عملا از کمترین امکانات و اعتبارات ، بیشترین بهره وری را داشته اند و یا حداقل اجازه نداده اند استان در حوزه های مختلف درجا بزند و به هر نحو ممکن تحرکی در استان ایجاد کرده اند .
اما در کهگیلویه و بویراحمد آنچه که بسیار مورد توجه بوده است ، عملکرد استاندار است . کلانتری جز معدود استاندارانی است که می توان گفت ، در نوع مدیریت خود ، بیش از انکه خود را وابسته سیاسی بداند ، بر اساس اعتقاد و وجدان کاری تا حدود زیادی عمل کرده است تا جایی که مخالفین سیاسی وی کمترین انتقادی از وی داشته اند و حتی برخی نهادهای حاکمیتی که معمولا با دولت روحانی چندان میانه ای نداشته اند ، برای استاندار کهگیلویه و بویراحمد همواره احترام قائل بوده و به برنامه ها و اقدامات وی اعتماد کرده اند و حتی در بیشتر مواقع با توجه به موارد متعدد مشکلات ایجاد شده در استان ، وی را محور اقدامات قرار داده و با همه توان در کمک به وی کوتاهی نمی کرده اند .
از ویژگی های خوب کلانتری این بوده که معمولا شفاف سخن گفته و عمل کرده و از همه مهمتر استانداری تنبل و توجیه گر نبوده و سعی کرده است که خروجی کارش به گونه ای باشد که حتی در حوزه های سیاسی توازن با لحاظ اولا شایستگی و ثانیا حفظ استقلال و شانیت جایگاه خود و منصبش را رعایت کند و به نظر می رسد در خروجی افکار عمومی و خواص تا حدود زیادی سیاستمداری معقول و مستقل بوده است .
کلانتری در برخی حوزه ها بدون نقص نبوده است مثلا در انتصاب برخی (معدود) فرمانداران و چشم پوشی از ناتوانی آن ها نمره قابل قبولی ندارد ، در تغییرات برخی مدیران حوزه استانداری محافظه کاری هایی داشته است به عنوان مثال هم اکنون برخی بازنشسته هایی که تعدادی از آنان عملکرد قابل دفاعی ندارند در اتاق های نزدیک وی مدیریت می کنند یا در مورد چند انتخابات دوره مدیریتش ، علی رغم کارنامه بسیار موفق وی و تیم سیاسی اش در برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اما در کنارش تخلفی فاحش از طرف مدیرانش موجب ایجاد شرایط حساس و تنش زا در انتخابات شورای شهر یاسوج شد و حتی مدیر متخلف مربوطه به دستگاه قضایی هم احضار شده ، اما متاسفانه از طرف استاندار عتاب و خطاب چندانی ندید یا اینکه اگر داشت نمودی در افکار عمومی نداشت !(لازم به توضیح است در موارد مذکور هنوز انتظار این است که استاندار محافظه کاری را کنار بگذارد و این چند نکته منفی را هم از کارنامه بسیار موفق خود پاک کند)
اما واقعیت این است که کلانتری منهای برخی نواقص معدود که البته نتوانسته عملکرد موفق وی را تحت شعاع آنچنانی قرار دهد ، در بیشتر موارد جز استاندارهایی است که با کارنامه اش تا اینجای کار تا سال های سال به عنوان استانداری موفق در کهگیلویه و بویراحمد تحلیل خواهد شد .
آیا استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دولت بعد بر منصب خود می ماند ؟ 
دلایلی برای ماندن حسین کلانتری !
حال که قرار است فصل تغییر سیاسی بزرگ در کل کشور از راه برسد ، این سوال مطرح می شود که حسین کلانتری می ماند یا می رود و کانون های قدرت در دولت رئیسی چه تصمیمی خواهند گرفت ؟!
آنچه که از سخنان خود رئیسی استنباط می شود ، عدم وامداری نسبت به گروه های سیاسی حامی وی در انتخابات است چرا که خود گفته قرار نیست تقسیم سهمی در کار باشد بلکه به دنبال تشکیل دولتی فراجناهی و استفاده از افراد شایسته است و بی شک در شرایط فعلی کلانتری می تواند بسیار بالاتر از حداقل های شایستگی ، متناسب با انچه که در گفتار رئیسی بوده است را با توجه به عملکرد خود داشته باشد . پس این می تواند اولین دلیل برای ماندگاری کلانتری در استان باشد .
نکته مهم دیگر در خصوص احتمال ماندگاری کلانتری در استان ، همکاری خوب وی با حوزه های قدرت استان از جمله نمایندگان مجلس است هر چند در عین تعامل خوب ، توانسته استقلال خود و حوزه مدیریتش را تا حدود زیادی حفظ کند که همین حفظ بالاتر از نسبی استقلال باعث شده خود نمایندگان هم اسیر حواشی کمتری شوند . لذا با توجه به شرایط خاص سیاسی در استان با لحاظ پیروزی رئیسی و عدم هماهنگی و اعتماد لازم بین گروه های متعدد حامی رئیسی در کهگیلویه و بویراحمد ، احتمالا توافق بر سر گزینه استانداری بسیار سخت خواهد بود برای نمونه مطرح شدن نام یکی از بزرگان جبهه اصولگرایی برای استانداری به فوریت حساسیت های زیادی ایجاد کرد و احتمالا شاهد حساسیت های بیشتر از این هم میان مدعیان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود ! لذا جابه جایی حسین کلانتری احتمالا زمانبر خواهد بود و حتی احتمال توافق طرفین بر ماندن وی دور از ذهن نخواهد بود !
نکته مهم دیگر که می تواند باعث ماندن کلانتری بر منصب فعلی باشد ، غیر بومی بودن وی و عدم توجه به مسائل قومی و منطقه ای به نحوی که عملکرد استاندار را زیر سوال ببرد ، است تا جایی که تقریبا همه نمایندگان استان تاکنون اتهاماتی در این خصوص به وی و تیم مدیریتی اش نزده اند و حتی کلانتری در دوره حضورش در کهگیلویه و بویراحمد ، توانست به استیلای مدیران یک منطقه خاص بر استان پایان دهد چیزی که هیچ کدام از استانداران قبلی توان و جرات انجام آن را نداشته اند .
نکته دیگری که احتمالا بر ماندن کلانتری تاثیر زیادی دارد ، وضعیت برخی پروژه های نیمه تمام استان است که حالا وی تسلط بسیار خوبی بر زیر و بم ان ها دارد و می تواند خیال نمایندگان را از بابت روند اجرایی ان ها راحت کند لذا این مهم هم می تواند در نظر نمایندگان برای نگه داشتن کلانتری تاثیر زیادی داشته باشد .
نکات مثبت زیادی برای ماندن کلانتری در کهگیلویه و بویراحمد ، وجود دارد که مجال پرداختن بیش از این به موضوع وجود ندارد اما باید گفت وی احتمالا تا مدتی در کهگیلویه و بویراحمد ماندگار خواهد بود .
دلایلی برای رفتن حسین کلانتری !
اما چه دلایل یا نشانه هایی برای رفتن کلانتری از کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد؟ این سوال در همین ابتدا یک جواب معمول و قانع کننده برای افکار عمومی دارد و آن هم این است که کلانتری استاندار دولت روحانی است و باید با رفتن روحانی برود !
یکی از دلایل دیگری که احتمالا باعث رفتن حسین کلانتری خواهد شد ، تعصبی بودن برخی اصولگرایان استان است به گونه ای که برخی بر این عقیده هستند ، این اصولگرایان حاضرند منافع استان را هم فدای بازی های حزبی خود و به دست گرفتن قدرت با هر قیمتی کنند و احتمالا از هر ابزاری برای عدم ماندن کلانتری به صرف نماینده دولت روحانی بودن ، بهره ببرند و حتی اگر کلانتری با اختیارات ویژه همانند دولت روحانی هم در استان بماند ، بخش های تندروی اصولگرا از هیچ فرصتی برای کارشکنی در عملکرد وی نخواهند گذشت بنابراین این می تواند یکی از دلایل رفتن کلانتری باشد .
اما نکته مهمتر دیگری که وجود دارد نظر شخصی خود حسین کلانتری است که آیا تمایلی به ماندن دارد یا نه ؟ که این خود به چند عامل بستگی دارد ! اولا مدیریت در کهگیلویه و بویراحمد متاثر از بسیاری موارد حاشیه ای و چالش برانگیز است که هر یک به تنهایی می تواند انگیزه ماندن را از هر فرد غیر بومی سلب کند و احتمالا کلانتری هم با همه وجود این شرایط را لمس کرده است ! دوما کلانتری از همان ابتدا با شرط داشتن اختیارات و حمایت ویژه از طرف دولت روحانی ، به کهگیلویه و بویراحمد آمد که شاید در این دولت چنین شرایطی را نبیند و احتمالا ترجیح می دهد در اوج و با دست پر استان را ترک کند و نهایتا اینکه کلانتری اعتقادی به دخالت حوزه های نفوذ و لابی های سیاسی در کار خود ندارد که اصولگرایان اصلا چنین چیزی را بر نمی تابند و تمایلی به ماندن و تحمل کلانتری بدون حرف شنوی از ان ها را نخواهند داشت .
به هر جهت برخی بر این اعتقاد هستند باید تلاش شود مدتی کلانتری در کهگیلویه و بویراحمد بماند تا هم دولت جدید به خوبی مستقر شود و هم سیاسیون جدید که سودای مدیریت دارند به خصوص اصولگرایانی که درک درستی از وضعیت کشور خصوصا در شرایط تحریمی ندارند کم کم با وضعیت آشنا شوند و با تجربه و دیدگاهی به روز تر وارد عرصه مدیریتی استان شوند چرا که بسیاری از اصولگرایان استان باید خود را برای یک دوره مدیریتی در نبود و نداری و کسری بودجه آماده کنند !
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار