صرفه جویی ۱۲ میلیون مترمکعبی آب در استان مرکزی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی از صرفه جویی حدود ۱۲میلیون مترمکعبی آب در این استان در سه ماهه ابتدایی سال جاری با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی خبر داد.
کد خبر: ۹۷۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰ 07 July 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، مهندس محمود قدبیگی با اشاره به کم بارشی در سال زراعی جاری و بروز خشکسالی کم سابقه در سطح کشور و استان، بر اجرای برنامه های مربوط به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که همگی در راستای حفاظت و صیانت از منابع آبی و تلاش برای سازگاری با کم آبی می باشد، تاکید کرد و افزود: در سه ماهه ابتدایی سال جاری با همت و پیگیری امورهای منابع آب، ۷ حلقه چاه غیرمجاز (فرم۵) پر و مسلوب المنفعه شد که این امر صرفه جویی ۱۰۳ هزار مترمکعب از منابع آبی را در پی داشت.
مهندس قدبیگی یادآورشد: دراین مدت در بخش آب های زیرزمینی، طی بازدید میدانی گروههای گشت و بازرسی تعداد ۷حلقه چاه جدید الحفر شناسایی، پر و مسلوب المنفعه شد که منجر به صرفه جویی ۷۹ هزار مترمکعب آب شد.
وی با اشاره به اینکه در سه ماهه ابتدایی سالجاری ، ۱۰۴عدد کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است،گفت : نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب موجب کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی استان شده و از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی به شدت جلوگیری می‌کند.
وی افزود: با نصب این تعداد کنتور حدود ۲میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی ادامه داد: : همچنین ، ۶ دستگاه حفاری غیرمجاز نیز توقیف و با اصلاح و تعدیل ۱۵۰ مورد پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی، ۱۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای مرکزی بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی برخورد خواهد کرد و از همه کشاورزان و بهره برداران منابع آبی در سطح استان، درخواست کرد تا با رعایت الگوی کشت مناسب و تعامل با شرکت آب منطقه ای، از هرگونه اضافه برداشت یا برداشت های غیرمجاز، خصوصا از منابع زیرزمینی، خودداری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار