این مناظره علاوه بر پخش به صورت زنده از شبکه‌های یک، جام جم و سلامت سیما، خبر،رادیو ایران و رادیو انتخابات، در پی انتقاد یکی از کاندیداها از پخش نشدن مناظره انتخاباتی با ترجمه ناشنوایان ، با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت پخش خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸ 08 June 2021

دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ امروز؛ سه شنبه هجدهم خرداد ۱۴۰۰ با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آغاز شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این مناظره علاوه بر پخش به صورت زنده از شبکه‌های یک، جام جم و سلامت سیما، خبر،رادیو ایران و رادیو انتخابات، در پی انتقاد یکی از کاندیداها از پخش نشدن مناظره انتخاباتی با ترجمه ناشنوایان ، با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت پخش خواهد شد.
مشروح مناظره اول کاندیداهای مهمترین انتخابات ۱۴۰۰ را که با موضوع اقتصادی برگزار شد می‌توانید اینجا بخوانید.
درباره آسیب هایی که امروز جامعه دیده باید دید واقعی تر داشت
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۹:۱۶

ابراهیم رئیسی در ادامه در دفاع از دیدگاه های خود گفت: درباره آسیب هایی که امروز جامعه دیده باید دید واقعی تر داشت. الان شرایط چیست؟ وضعیت شرایط مردم آسیب دیده است. وضعیت کسب و کار مردم اسیب دیده است و اعتماد به دولت در پایین ترین سطح بوده که آسیب دیده است.

وی ادامه داد: ما به پشتوانه سرمایه اجتماعی نیازمندیم. انچه که ملت دنبال ان بودند استقلال اقتصادی در حوزه های مختلف است. ما استقلال سیاسی داریم ولی به دلیل نگاه های شخصی و حزبی و فردی در دیگر ابعاد استقلال از آن فاصله داریم.

رئیسی گفت: مردم از آسیب های اجتماعی نگرانند. آزادی های اجتماعی در کنار استقلال اصل بسیار مهمی است که مردم آن را مطالبه دارند.

وی افزود: ما ابتدای ورود به قوه قضاییه لایحه صیانت و حمایت از بانوان را تنطیم کردیم که ۴۰۰ روز در دولت معطل مانده است.

وی با تاکید براینکه محوری ترین نکته عدالت است گفت: عدالت در کشور در همه شئون آسیب دیده است. اگر حقوق مردم و دختر و زن و روستایی درست شناخته شود، باید با قدرت ان را دنبال کرد.

دولت باید پیرو و پاسخگوی مردم باشد
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۹:۱۵

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: در کشور ما انسداد وجود ندارد. بلکه مشکل در مدیریت، زیاده‌خواهی‌ها و باندبازی‌هاست. من حاضرم با هر یک از این کاندیداها مناظره کنم که آن هم بر اساس برنامه‌ها باشد. آرزویم این بود که مناظره به صورت دو به دو صورت می‌گرفت که این اتفاق رخ نداد؛ لذا برای انجام مناظره اعلام آمادگی می‌کنم.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید یک بسته جامع داشته باشد، گفت: نمی‌شود کشور را با کاریکاتور اداره کرد؛ لذا باید به اقتصاد، مدیریت، فرهنگ، اجتماع، سیاست و سیاست خارجی پرداخت. باید برای هر بخش هم بسته‌های جدی‌ای داشت که بتوان اقدام جدی انجام داد.

زاکانی توضیح داد: به طور مثال در حوزه سلامت معتقدم دولت می‌تواند اقدام اساسی و جدی کند که بیمار غیر از درد بیماری درد دیگری را تحمل نکند یا اینکه برای معیشت می‌توان ریشه فقر مطلق را برداشت. برای آن برنامه‌ای با شش سرفصل تنظیم کردم که منابع و شرایطش در درونش وجود دارد و امکان اجرای آن از همین حالا وجود دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: درباره آزادی‌های مدنی نیز معتقدم دولت باید پیرو و پاسخگوی مردم باشد، به شفافیت و دقت در جهت نظارت مردم بر ما و ایجاد فضای اعتمادسازی نوین و اعتراضات مردم معتقدم.

وی گفت که اصول ۸ و ۲۷ و همچنین ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی باید اجرا شود. ما فقط از سه و نیم میلیون سرپرست خانوار زن صحبت می‌کنیم که تنها ۱۷۷ هزار نفر آنها تحت پوشش بیمه هستند. دولت هم برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق و توجه به تمامی ابعاد زندگی مردم برنامه دارد که هیچ‌کدام هم شعاری نیست.

قاضی زاده هاشمی در بخش دیگر از مناظره
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۹:۱۴

قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: ممکن است در تهیه برنامه یا رویکرد دولت بعضی موضوعات پیشران باشد. مثلا من معتقدم که حکمرانی را باید تغییر بدهیم و برخی دیگر ممکن است رویکردشان متفاوت باشد. این نحوه پرسیدن سوالات باعث می شود تفاوت کاندیداها و آورده آنها دیده نشود. لذا انتقادی که در این زمینه صورت گرفت وارد است و می شود مناظره به شکل دیگری برگزار شود که تفاوت در رویکرد دیده شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت توجه به معلولین به عنوان شهروند درجه اول گفت: ۱۰ درصد جامعه به نحوی معلولیت دارند. این افراد می توانند زندگی شان را اداره کنند و باید ابزار یک زندگی معمولی و محیط برای آنها فراهم شود، اما در این سال ها مورد توجه نبوده اند. ما قانون خوبی هم تصویب کردیم، ولی به نتیجه نرسیده است.

وی اضافه کرد: ما بررسی هایی را برای مناسب سازی معابر و غربالگری انجام داده ایم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: موضوع دیگر موضوع جانکاه کرونا و وضعی است که جهان گرفتار آن است. ما آمار فوتی های بالایی داریم که غیر قابل توجیه است. صدا و سیما گزارش هایی از کشورهایی که اوضاع شان خراب است، ارائه می کند، اما از کره جنوبی که تنها ۳۷ کشته داشته یا ویتنام که ۵۳ کشته داشته یا چین به عنوان مرکز شیوع کرونا که ۴۶۳۴ کشته داشته چیزی نمی گوید. خیلی جاها واکسیناسیون را هم شروع نکرده اند، اما دولت های قاطعی داشتند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فردی در کلاب هاوس می گفت می توانستم ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کشور کنم، اما دولت همکاری نکرد. یعنی ما این امکان را داشتیم که بسیاری از افراد واکسینه شود، اما این کار انجام نشده است.

جلیلی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۸:۴۰

سعید جلیلی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما فرهنگ سیاسی است که کار نمایشی و تعارفی را انجام می‌دهد، گفت: امروز درباره انتخاب رئیس‌جمهور حرف می‌زنیم. کسی که می‌خواهد ماشین دولت را راه بیندازد. این نوع مناظره‌ها و سوالات و پاسخ‌ها آیا می‌تواند به مردم کمک کند؟ بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است، اصلا داخل بحث‌ها نمی‌آید. مثلا درباره آینده روستاییان تا الان از من سوال نشده است یا موضوعات مهم دیگر مثل بانوان، جوانان، ورزش و آموزش و پرورش.

وی ادامه داد: نامزدها مجبوراً از فرصت سه یا پنج دقیقه‌ای خود استفاده کنند ولی این کمکی به مردم نمی‌کند. برای دستیابی به جهش کشور ما باید اولویت‌های خود را بدانیم. اینکه من برای مناظره دعوت کرده‌ام، برای این است که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند. خواهش من از نامزدها این است که اگر موافق هستند مناظره بعدی این شکلی نباشد. نمی‌خواهیم که تست هوش بگیریم. همه باید نظرات خود را درباره مسائل کشور بگویند و بحث کنند.

این نامزد انتخابات تاکید کرد: ۸۰ میلیون مخاطب ما هستند و آنها باید بدانند که کدام موضوع در اولویت است و حرف نامزدها را در مورد اولویت‌ها بشنوند و انتخاب کنند. اگر ما از انتخابات پرشور و حضور حداکثری صحبت می‌کنیم، باید به این موضوع توجه شود.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید کسی باشد که بتواند با اقتدار و قوت دولت را اداره کند. لازمه جهش کشور این است که رئیس‌جمهور بگوید چه برنامه‌هایی برای دستگاه‌های مختلف دارد و چه مطالباتی دارد و مردم هم از او پاسخگویی بخواهند. رئیس‌جمهور آن فرد نیست که اینجا چند حرف تند بزند.

قاضی زاده هاشمی در بخش نقد دومین مناظره
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۸:۳۹

امیرحسن قاضی زاده هاشمی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: ابتدا لازم است پیروزی تیم ملی فوتبال و تیم ملی والیبال را تبریک بگویم. البته شیطنتی در محل برگزاری مسابقه صورت گرفت که به نظرم باید وزارت خارجه به صورت قوی به آن ورود کند. ان شاءالله دولت "سلام" به عنوان یک دولت مقتدر اجازه چنین اتفاقاتی را نمی دهد. برخی از نهادهای بین المللی هر کاری دلشان خواست با ما کردند و پذیرفتیم.

وی افزود: این پیروزی ها نشان دهنده توانایی های جوانان است. امروز جوانان بهترین و شادترین سال های عمر خود را می گذرانند، اما پنج سال در یک اتاق به دلیل کنکور محصور هستند و بعد هم بحث سربازی و کیفیت آن در میان است. تحصیل طولانی مدت و گرفتن مدارک آن هم بدون کسب مهارت کافی وضعیتی را برای جوانان به وجود آورده است.

وی توضیح داد: من یک جراح سرگردان هستم که 25 سال درس خواندم، به گذشته نگاه می کنم نصف تحصیلاتم اضافه بوده است و نسبتی با کاری که انجام می دهم ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: پدیده دیگر مهاجرت است که در دولت اخیر مهاجرت نخبگان زیاد شده است، جوانان با تحصیلات طولانی، سربازی و نرخ بیکاری و بعد از آن مسئله درآمد و کسب مسکن مواجه اند و در حسرت ازدواج و تشکیل خانواده به سر می برند. گاهی هم در دوراهی نان و جان هستند که این را می توان در بین کوله بران دید.

زاکانی افزود: موضوع دولت سلام خانواده و جوان است. نقش آفرینان اصلی جوانان هستند که گره گشای مسائل کشورند، دولت من کنکور را حذف می کند و مسئله سربازی را حل و فصل خواهد کرد. گفت وگوهایی با نیروهای مسلح صورت می گیرد تا به طرح جامعی برای تبدیل سربازی به سرباز حرفه ای برسیم.

وی همچنین گفت که ما برنامه داریم که در هر شهر مشاغلی به وجود آید و همچنین به هر زوج 500 هزار تومان برای ازدواج، جهیزیه و مسکن خواهیم داد.

رئیسی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۸:۳۸

ابراهیم رئیسی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: دوباره بحث مدرک شد؛ مدرک من معادل نیست، یک مدرک حوزوی و یک مدرک دانشگاهی دارم که در سایت‌ها دیدید، اما این بحث من نیست.

وی افزود: من سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم نسبت به کل زمانی که مسئولیت داشتم پاسخگو هستم. نسبت به حوزه مسئولیت خودم در آن مقطع باید پاسخگو باشم.

رئیسی ادامه داد: مسئول بانک مرکزی باید نسبت به دوران مسئولیت خود پاسخگو باشد. هر روز در سفره مردم شهر و روستا یک بمب منفجر می‌شود. چه کسی باید پاسخگو باشد؟

وی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از مسئولیت من تصویب شد. ضمنا بر فرض که تصویب شده، بحث ما نظارت و اجراست که به اشتباه انجام شده است. سخن ما در نبود برنامه نیست، در نبود اراده مجاهدانه برای حل مشکلات مردم است.

وی افزود: این که بگوییم من نبودم او بود که پاسخ مردم نیست، پس مسئولیت با چه کسی است؟ ما گفتیم حقوق مردم باید با تورم متناسب سازی شود، آیا شده است؟

مهرعلیزاده در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۸:۳۷

محسن مهرعلیزاده در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری به ارائه راه حلی برای کاهش فاصله طبقاتی در کشور پرداخت و گفت: مشکلات ما خیلی زیاد است؛ مثلاً در مورد کارگران همه ساله برای افزایش حداقل دستمزد با آنها در این زمینه چانه می‌زنیم و معمولا چند درصد زیر تورم افزایش حقوق می دهیم؛ گرچه طی یکی دوسال قبل مقدار افزایش دستمزد کارگران مقداری بیشتر از میزان تورم بوده است، اما این وضعیتی نیست که کارگران را راضی کند. اولین کاری که باید برای فاصله طبقاتی به آن فکر کنم این است که باید موضوع سه جانبگی دولت، کارگر و کارفرما را داشته باشیم تا بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، مسأله معلمان است؛ چند وقت است که کار معلمان در زمینه رتبه بندی بین دولت و مجلس پاس کاری می‌شود؛ عدم اجرای رتبه بندی و تعیین حق و حقوق معلمان موجب اعمال ظلم به این قشر شده است. باید در شناسایی و تطبیق مدارک معلمان کاری بکنیم که مانند اساتید دانشگاه‌ها از مزایای شغلی برخوردار شوند.

همتی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۸:۳۷

عبدالناصر همتی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری در واکنش به سخنان دیگر کاندیداها درباره اظهاراتش، گفت: من از پاسخ به سوال قبلی کمی وقت کم آوردم که الان به آنچه باقی ماند اشاره می کنم، گفتم که جوانان تحصیلکرده بیکار به خاطر رشد منفی تولید و بعد به خاطر شیوع کرونا این وضعیت بیکاری را دارند که باید در دولت آینده این موضوع مورد توجه قرار گیرد و امر کاهش شیوع کرونا با واکسیناسیون حل شود.

وی افزود: بعد از آن هم باید به موضوع کارهای خدماتی و توسعه استارت آپ ها و کارهایی که با حضور در فضای مجازی انجام می‌شود، بپردازیم و در کنارش مجوزهای لازم را برای وضعیت کارآفرینی فراهم کنیم و موانع این مسیر را برداریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سخنان جلیلی تصریح کرد: آقای جلیلی می‌گویند نباید برای رسیدگی به مسائل کشور وقت تلف کرد. سوالم از ایشان این است که پس چرا برای تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت دو سال وقت کشور را گرفتید و آن را زندانی کردید و در آخر هم باعث شدید که وارد لیست سیاه شویم؟ اگر برنامه‌ای داشتید به مردم ارائه می‌کردید و اگر نه آن را تصویب می‌کردید تا اینگونه نشود.

علیرضا زاکانی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۸:۳۶

علیرضا زاکانی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: به واقع باید دید در مورد ۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه در کشور که ۹۵ درصد در مبادی رسمی اتفاق می افتد و افراد و عناصرش هم معلوم است؛ چرا وقتی در دولت بودند همت نکردند جلوی آن را بگیرند که کولبران زندگی عزتمند داشته باشند.

وی افزود: می گویند دنبال آزادی هستیم. آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست. من به عنوان پزشک و رزمنده می گویم که ما جانمان را کف دستمان گذاشتیم و تفکیکی نکردیم. جانمان را فدای همه ملت کردیم. این را هم ثابت کردیم ولی آقایان طبقه بندی دارند. اساسا شرایط را جوری قرار نمی دهند که عموم مردم منتفع شوند.

زاکانی یادآور شد: امروز مشکل فقر و غنا است و بی عدالتی در مقابل تبعیض و فساد و آزادیخواهی در برابر استبداد و استقلال طلبی در مقابل بیگانه پرستی. آقایانی که در دولت بودند کدام سمت این ماجرا می ایستند. معلوم است اگر به اندرونی اینها سر بکشید می شود فهمید چطور با جان و مال و آبروی مردم بازی می کنند. نیاز به مظلوم نمایی نیست بلکه نیاز به کارنامه است.

وی یادآور شد: عده ای رای گرفتند اما تعهدی به آنچه گفتند نداشتند. جوری صحبت کنید که با کارنامه و برنامه تان تطبیق داشته باشد. بخش عمده ای از مشکلات به بانک مرکزی، بی توجهی نسبت به نظارت بر بانک ها، خلق نقدینگی و افزایش پایه پولی بر می گردد. اینکه بگوییم «کی بود، کی بود، من نبودم» درست نیست.

زاکانی اضافه کرد: من معتقدم باید روی منابع تجدید نظر کنیم، عدد و رقم هایی که مطرح می شود عجیب است، نباید موضوع را سیاسی کرد. باید دقیق بگویم که ۱۳۷ میلیارد چیست؟ و چطور می خواهند آن را احصاء کنند.

محسن رضایی در بخش نقد دومین مناظره
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۸:۲۲

محسن رضایی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: مساله عدالت و محرومیت زدایی نیاز به یک جراحی و اقدامات بزرگ دارد و طرحی که برای آن در پیش گرفتم "طرح کفایت زندگی" یا "ایران بدون فقیر" است. اول یارانه 450 هزارتومنی، مساله دوم مسکن ارزان، ورود و پرداخت نقد خانه داری به بانوان خانه دار، کسب و کارهای خانگی و سهام صندوق نفت ملی ایران است. در زمان مصدق نفت ملی شد اما دولتی شد، ما می خواهیم به معنای واقعی نفت را ملی کنیم. یعنی بعد از این اقدامات امیدوارم حتی یک فقیر هم در ایران پیدا نشود.

رضایی با طرح این پرسش که می گویند منابع این پول ها از کجا می آید؟ اظهار کرد: در سال گذشته 137 میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه رفته است، اما به دلیل رانت کثیف و مافیایی در کشور اکثر این پول ها دست کسانی است که صاحب حق نبوده اند و 40 درصد این مبلغ قابل باز تولید است. 10 میلیارد دلار از این مبلغ را بدهیم به دولت که تورم را پایان دهد و بقیه را صرف این پنج مورد که گفتم کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: چرا درباره یارانه 450 هزار تومانی سر و صدای یک عده بلند می شود؟ چرا برای رانت پول و سلاطین مفت خور منابع داریم که مثل جاروبرقی منابع را به سمت خودشان می کشند، اما برای فقرا منابع ندایم؟ دولت ما با تمام قوت و بدون نگرانی و ترس از کسی حق مردم را به خودشان می دهد.

وی درباره حقوق خانه داری زنان نیز گفت: در هر خانه دو نفر کار می کنند و شغل داخل خانه، خانه داری زنان است که از فرزندپروری و مشکلات همسایگی هست تا چشم و هم چشمی، چرا نباید برای اینها منابعی تخصیص دهیم. بانوان آینده ساز کشور ما هستند.

زاکانی؛بیمه زوج‌های نابارور در اولویت است
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۸:۰۱

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز و در دومین مناظره نامزدهای انتخابات که با رویکرد «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد، به سوالات مطرح شده در حوزه‌های مختلف پاسخ داد.

سوال: برنامه شما برای مقابله با عوامل تهدیدکننده جمعیت از قبیل کاهش سن ازدواج، تجرد قطعی و ... چیست؟

- موضوع جمعیت در کشورمان به نقطه بحرانی رسیده که نیازمند تمهیدات خاص است.

- نرخ رشد جمعیت الان به 8 دهم درصد رسیده که بحرانی است و در حوزه باروری نیز از 6.9 درصد در سال 60 به 1.7 در حال حاضر رسیده ایم که باید به 2.1 برسانیم تا از این وضعیت خارج شویم.

- در حوزه فرهنگ و اجتماع 4 خط تلاش را دنبال می‌کنیم که عبارتند از؛ تعلیم و تربیت، خانواده، احیای ورزش و تندرستی، محیط زیست.

- الان 3.5 میلیون زوج نابارور داریم و 80 مرکز باروری داریم که در یک نوبت طولانی با هزینه‌های گزاف قرار می‌گیرند؛ بیمه کردن زوج‌های نابارور و تحت درمان، اولین اقدام ما خواهد بود تا هزینه‌هایشان کاهش یابد.

- سال 84 یک پیمایشی انجام شد که در آن 70 درصد مردم می‌گفتند قائل به 2 فرزندی هستند؛ در سال 98 حدود 60 درصد 3 فرزندی را مطلوب می‌دانند، اما گفته‌اند از عواقب آن می‌ترسند!

- کاری که دولت جناب آقای روحانی کرد باعث شد تا پوشک بچه یک میلیون تومان در سه سال 36 میلیون تومان هزینه داشته باشد. کاری کرده اند که 28 درصد حقوق مردم در شهرستان‌ها و 58 درصد در تهران را به خانه اختصاص بدهند.

- لذا علاوه بر اقدامات خاص زوج‌های نابارور، برنامه خود را متمرکز بر درمان این زوج ها و تامین مسکن جوانان می‌کنیم؛ همچنین شرایط ازدواج را با اتخاذ سیاست‌های مناسب، تسهیل می‌کنیم.

مهرعلیزاده؛ همه باید تلاش کنند که برجام و مذاکرات به نتیجه برسد
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۸:۰۰

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پاسخ به پرسشی درباره تحقق سیاست کلی نظام در قبال بازگشت آمریکایی‌ها به برجام گفت: بر اساس سیاست‌های نظام و به دلیل بد عهدی‌ها، فشارهای حداکثری را وارد کردند و مقاومت جانانه مردم ایران توطئه‌ها را بر باد داده است. مواضع جمهوری اسلامی ایران مواضع درستی است و باید با قوت در جهت زنده کردن برجام در مذاکرات حاضر شویم.

وی افزود: باید همه امکانات کشور و همه تصمیم گیران کشور در همه نهادها همکاری کنند که برجام و مذاکرات وین به نتیجه برسد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اظهارات ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای انتخابات اظهار کرد: آقای رئیسی فرمودند که دفعه قبل بد اخلاقی‌هایی در جلسه شده و از وقت خود استفاده نمی‌کنند و از حق خود می‌گذرند و همچنین فرمودند آذری زبانان به ایشان زنگ زدند و دل جویی کردند؛ درحالی که من فکر نمی‌کنم آذری زبانان به ایشان توهین کرده باشند؛ چراکه آذری زبانی در اینجا نبوده که به ایشان توهین کرده باشد. ضمنا باید تصحیح کنم که آنچه که هست در مناطق آذربایجان‌های شرقی، غربی، اردبیل، همدان، اصفهان، شیراز و خوزستان ترک زبانان هستند و از آقای رئیسی می‌خواهم که به این موضوع توجه کنند.

مهرعلیزاده ادامه داد: من با توجه به اینکه آقای رئیسی قاضی هستند از ایشان می‌خواهم که در این زمینه دقت بیشتری کنند؛ من نمی‌دانم ما اخلاق یا بد اخلاقی را چه تعریف می‌کنیم؛ مطلبی که درباره مدرک تحصیلی آقای رئیسی عرض کردم، مطلب حقی بود؛ آقای رئیسی از نظر کلاسیک ۶ کلاس درس خواندند و من هم با احترام عرض کردم که ایشان پس از دروس حوزوی، این دروس را معادل سازی کردند و دکترا گرفتند. من عرض کردم که اصولاً علم اقتصاد مثل علم پزشکی، علم خاص خود را می‌خواهد.

وی گفت: مسائل اخلاقی را باید در عمل و در جامعه جاری کنیم؛ دو روز پیش صدا و سیما ۵ دقیقه از فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کرد؛ این بد اخلاقی است و دیدیم که دو روز پیش مردم در فضای مجازی غوغا کردند و گفتند که صدا و سیما که زمانی گفته می‌شد ملی باید باشد، میلی و امروز عشقی شده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: سوال من از آقای قاضی به عنوان یک قاضی این است که به چه دلیل فیلترینگ را پی در پی پیگیری می‌کنید؛ چرا اجازه می‌دهید پیامک‌هایی به دختر خانم ارسال شود.

همتی: من صدای بی صدا ها و قدرت بی قدرتان هستم
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۷:۵۹
عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پاسخ به اولین سوال از دومین مناظره ۱۴۰۰ درباره نبود اعتبار معنادار میان نظام آموزشی و وضعیت اقتصادی و برنامه وی برای مناسب‌سازی در این زمینه، اظهار کرد: لازم می‌دانم به شیوه مناظره انتقاد وارد کنم و اینکه شبیه مسابقه هفتگی شده است. مردم باید پاسخ به سوالات مهمتر را از کاندیداها ببینند.

همتی افزود: من مخالف انحصار هستم که در اقتصاد و رسانه به یک اندازه بد است و باید رفع شود. نباید بگذاریم دری که دارد روی کنش‌گران اجتماعی بسته می‌شود بسته شود. من صدای بی صدا ها و قدرت بی قدرتان هستم که آسیب فراوان از وضعیت فعلی می بیند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید برای آنان شرایط زندگی بهتری فراهم کنیم، از کوله بران گرفته تا زنان سرپرست خانوار و معتادان و کودکان کار و کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، اینها هدف اصلی دولت من هستند.

وی گفت: در نگاه من بازار رقابتی نقش مهمی دارد، اما در سلامت، آموزش و اقشار آسیب‌پذیر باید توجه دولت بیشتر از گذشته باشد. ما می‌توانیم در زمینه آموزش به اولیا بسته‌هایی بدهیم تا بر اساس آنچه که خودشان تصمیم‌ می‌گیرند برای ثبت‌نام فرزندان در مدارس اقدام کنند.

قاضی زاده :دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۷:۵۸

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی که عصر امروز در سازمان صدا و سیما برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است که به دنبال نحوه تقسیم وظایف است.

مهمترین محور سخنان این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

- ما از یک طرف «وزارتخانه‌های بخشی» داریم و از طرفی «وزارتخانه‌های مدیری» داریم که در کنار آنها شوراهای بالادستی داریم و در کنار آنها نهادهایی داریم که از آن در بدنه دولت و برخی هم در خارج از بدنه دولت هستند و تقریباً وظایف شبیه به هم را اداره می‌کنند.

- در حوزه فرهنگ در یک بررسی اولیه‌ای که انجام دادیم ۳۸ سازمان فعال در حوزه فرهنگی داریم که همین وضعیت در آموزش بهداشت و سلامت و حوزه‌های مختلف وجود دارد و برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده که به جای اینکه مسئولان امر پاسخگو باشند و مستقیماً به مجلس و مردم پاسخ دهند، مصوباتی که مد نظر است در قالب این شورا به تصویب می‌رسانند که بعد هم مشخص نیست مسئولیت آن با چه کسی است.

- نیاز است که ما یک بار طراحی جدیدی انجام دهیم؛ در همین راستا ما یک مدل جدید تهیه کردیم که بر اساس نظریه اعتمادساز هم هست و بر اساس اعتماد به مردم است. این مدل برنامه ما بر اساس اختیارات ۱۰۷ قانون اساسی در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرد یعنی مجموعه منابع بودجه‌ای به جای اینکه به صورت دستگاهی توزیع شوند منطقه‌ای توزیع خواهد شد.

- همچنین برای اختیارات هیئت وزیران برنامه داریم؛ دولت ۵ فرماندهی در ۵ حوزه اصلی پیدا خواهد کرد که هر کدام از این فرماندهان دبیر شورای عالی مربوطه با حفظ سمت خواهند بود، یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان معاون رئیس جمهور در حوزه مسائل فرهنگی هم خواهد بود چرا که شوراهای بالادستی از آنجا که مصوبه دارند و اعمال نمی‌شوند در حد مصوبه باقی خواهند ماند یا در حوزه دستگاه‌های امنیتی و دستگاه‌های اقتصادی شورای اقتصاد تشکیل خواهد شد.

- بنابراین سه حوزه اقتصادی ایجاد خواهد شد که یک حوزه رئیس جمهور معاون اول و استانداران و یک مثلث بین رئیس جمهور معاون برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی کشور تشکیل خواهد شد.

جلیلی در مناظره اجتماعی، فرهنگی و سیاسی
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۷:۴۸

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره دوم در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای تقویت اعتماد مردم به دولت خود دارید، گفت: اگر می خواهید اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسئولان درست شود. فرهنگ سیاسی غلط در نظام اداری و اجرایی ما یکی از موانع کشور است که این به این جناح و آن جناح یا یک دولت مربوط نیست و موضوعی فراگیر است. کسانی چه از رقبا چه از دوستان ممکن است دچار این آسیب باشند. اگر فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنیم ظرفیت های کشور متوقف می ماند.

وی ادامه داد: اگر نمایش جای کار واقعی را گرفت نمی توان انتظار جلو رفتن کارها را داشت. زیرا کشور با نمایش اداره نمی شود. اگر مرتب به جای اینکه نتیجه کار را بیان کنید فرآیند کار را توضیح دهید که مثلا چقدر سفر رفته اید ولی اینها نتیجه نداشته باشد، موجب می شود کارها پیش نرود. اگر به جای کار ریشه ای، کارهای نمایشی انجام شد مشکلات باقی می ماند. اگر اقدامات مسئولان در زندگی مردم ملموس نباشد، معلوم می شود کار نمایشی بوده نه واقعی.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: تیری شلیک می کنید به هر جا اصابت کرد می گویید همانجا هدف بوده است، می گویید فلان توافق را کردیم تا تحریم ها برداشته شود اما وقتی تحریم ها دو برابر شد، می گویید جام اخلاق را بردیم. اگر تصمیم ها به موقع گرفته نشود، کشور معطل یکی دو تصمیم شود و چند شغله بین مسئولان رواج داشته باشد، کارها پیش نمی رود. اگر فرهنگ سیاسی اصلاح شود خیلی امور به راحتی شکل می گیرد، اما اگر این فرهنگ اشتباه به نسل بعد رفت، شرایط بدتر می شود.

رضایی در مناظره اجتماعی فرهنگی و سیاسی
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۷:۴۳

محسن رضایی در دومین مناظره تلویزیونی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری که روز سه شنبه برگزار شد، در پاسخ به این که اصلی ترین مانع امید بر سر راه جوانان و راهکارهای عملی تان اظهار کرد: ملت ایران مشکلات شما با شعار و وعده و شعبده بازی و حرف های مفت حل نمی شود، بلکه مشکلات ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی به نتیجه نمی رسد. یک دانشجوی شیمی در حال دستفروشی می گفت، ما از گرسنگی، امید می خوریم چون امید دیدنی است نه شنیدنی. دولت ما امید را به شما برمی گرداند و یک بار دیگر لبخند پیروزی بر لبان شما می نشیند.

وی در ادامه گفت: در مناظره قبلی از امید به ایران و آینده صحبت کردم و در اینجا از همه اقوام با معرفت و تمدن ساز ایرانی از آذربایجانی ها و آقا مهدی باکری، از تهرانی مقدم و همه قهرمانان اقوام ایرانی که با هم جنگ و انقلاب را به نتیجه رساندیم قدردانی می کنم و همچنین از اهل تسنن و تشیع.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما را به خاطر زاگرسی بودن متهم می کنند، افتخار می کنم از قوم لر هستم و از همه اقوام ایرانی در کارها استفاده کرده ام و دولت ما از همه ایرانی ها تشکیل می شود. معتقدم امید زمانی تحقق می یابد که انرژی جدیدی ایجاد کنیم و از دولت های خاک آلوده ای که شب می خوابند و قیمت بنزین را چند برابر می کنند و مردمی که با آنها صحبت نمی شود، خداحافظی می کنیم.

رضایی گفت: 1400 سال گشایش آینده ایران است و آغاز جدیدی خواهیم داشت. امسال به نام مبارک حضرت ولیعصر (ع) منتخب شده و معتقدم ملت ایران با مشکلات خداحافظی خواهد کرد و یک بار دیگر لبخند را به چهره ها و برکت را به سفره ها برمی گردانیم و امید جدیدی آن هم دیدنی نه گفتنی ایجاد می شود.

رییسی در مناظره اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ۱۴۰۰
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۷:۴۲

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در دولت شما شاهد فاصله طبقاتی خواهیم بود؟ گفت: در جلسه قبل برخی از بداخلاقی ها صورت گرفت که به مثابه آنچه که در قانون آمده اجازه داده شد که دفاع کنم و من از آن استفاده نمی کنم و به مردم واگذار می کنم.

وی افزود: آذری زبان های عزیز از استان های آذربایجان و اردبیل من را مورد محبت قرار دادند که بسیار سپاسگزارم.

رئیسی تاکید کرد: فاصله طبقاتی که یکی از مشکلات جامعه ماست محصول بی عدالتی و سیاست های نادرست اقتصادی است.

وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت برخی ها صد یا دویست میلیون دریافت می کردند و برخی از کارمندان و پرستاران دریافتی ناچیزی داشتند. ان شاءالله اگر رای مردم به من تعلق گرفت در بخشنامه ها تجدیدنظر می کنیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت های اقتصادی باید بر اساس عدالت توزیع شود. اگر همه ظرفیت ها به عدالت توزیع شود شاهد فاصله طبقاتی نیستیم.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه در کشور موجب فاصله طبقاتی می شود و بسیاری از فاصله های طبقاتی محصول ناعدالتی هاست.

وی گفت: نظام قیمت گذاری و تامین و توزیع همه می تواند به جلوگیری از فاصله طبقاتی منجر شود. فاصله طبقاتی محصول تصمیم گیری های غلطی است که برخی را برخوردار از حقوق نجومی می کند و برخی حقوق ناچیز.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
دکترمحمود احمدی نژاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار