چند روز پیش پس از رخ دادن حادثه آتش سوزی در روستای شیرازی از حومه های شهر چرام به دلیل دیر رسیدن آتش نشانی ، بیش از 430 کندوی زنبور عسل به صورت کامل سوخت .
کد خبر: ۹۶۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸ 09 June 2021

اتفاقی تلخ چند روز پیش در حومه شهر چرام رخ داد که متاسفانه یک زوج جوان حاصل چندین سال مرارت و تلاش خود را به یکباره خاکستر دیدند.

این روزها شهر چرام در کهگیلویه و بویراحمد از نبود امکانات آتشنشانی و سهل انگاری و بی برنامگی در استفاده از معدود امکانات موجود ، موجب اعتراض و گلایه های شهروندان شده است و متاسفانه تاکنون هم مسئولان پاسخ و یا اقدام قابل توجهی که بتواند این مشکل را حل کند انجام نداده اند .

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، چند روز پیش پس از رخ دادن حادثه آتش سوزی در روستای شیرازی از حومه های شهر چرام به دلیل دیر رسیدن آتش نشانی ، بیش از 430 کندوی زنبور عسل به صورت کامل سوخت .

بنابراین گزارش ، کندوهای سوخته حاصل چندین سال تلاش و مرارت یک زون جوان بود که علیرغم رعایت نکات ایمنی پیرامون محدوده قرار داده شدن کندوها اما به علت گسترش آتش و وزش باد آتش وارد مکان شده و همه کندوها خاکستر شد.

یاسر اسدی زنبوردار خسارت دیده در خصوص این حادثه عنوان می کند که با وقوع آتش سوزی در فاصله زیاد از محل کندوها با کمک همسایگان تلاش زیادی برای اطفاء حریق نمودند و همزمان با آتشنشانی تماس گرفته شده است اما متاسفانه آتش نشانی پس از گذشت بیش از 45 دقیقه به محل رسیدند که در این مدت هم کلیه کندوها در آتش سوخته بود و هم آتش به منطقه دیگر سرایت کرده و مزارع و یک باغ مرکبات را کاملا از بین برد! این در حالی است که فاصله محل آتش سوزی با شهر چرام کم بیش از 5 یا 6 کیلومتر بیشتر نیست و این همه تاخیر موجب اعتراض و گلایه مردم شده است .

در این اتفاق متاثر کننده زوج جوان بیش از 430 کندوی خود که به گفته خود قیمتی بین 1 تا 3 میلیون تومان قیمت داشته اند را از دست داده اند . ضمن اینکه با توجه به نزدیکی فصل برداشت عسل ، حداقل قیمت 450 میلیون تومان قیمت برآوردی عسل خود را هم از دست دادند.

روایت میدانی از حادثه 

پس از وقوع حادثه خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد در محل حاضر شده و متاسفانه شاهد حضور آتش نشانی پس از مدت زیادی بود که عده ای از اهالی روستا هم به دلیل تاخیر بیش از اندازه ، قصد برخورد با پرسنل آتش نشانی را داشتند اما خوشبختانه با پادرمیانی مردم مشکل خاصی پیش نیامد.

یکی از پرسنل آتش نشانی دلیل تاخیر در حضور را عدم اجازه شهرداری برای خروج از شهر عنوان می کند و بر اساس فیلم موجود نزد تابناک ، این اجازه به آن ها داده نشده است .

متاسفانه پس از حضور پرسنل آتش نشانی آنچه که خبرنگار ما شاهد بود ، ضعف کامل در استفاده از همین امکانات حداقلی بود و به نظر می رسید پرسنل آتش نشانی چندان توانایی استفاده به موقع و موثر از همین معدود امکانات را ندارند ! متاسفانه پس از حضور اتش نشانی آتش به طور کامل خاموش نشد و زنبوردار خسارت دیده و همسایگان تا پاسی از شب با استفاده از ظروف خانگی اقدام به خاموش کردن آتش می کردند!

نکته تاسف برانگیز دیگر که برخی از اهالی روستا عنوان می کردند ، مجبور به تماس با 110 برای اعزام و ترغیب آتش نشانی به محل بودند ! (این ادعای برخی اهالی روستا است و تابناک بدون تایید آن را انعکاس می دهد) 

گفته می شود در تماس با آتش نشانی عنوان شده اگر آتش سوزی مربوط به مزارع است ، حاضر نمی شوند ( این هم ادعای برخی اهالی روستا است و تابناک حق پاسخگویی مسئولین شهرداری را محفوظ می دارد.)

اما در همان لحظه خبرنگار تابناک با برخی مسئولین در حوزه استانداری و مدیریت بحران تماس گرفته و وضعیت موجود را تشریح کرد .

مدیر کل مدیریت بحران استانداری در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عدم حضور آتش نشانی و گذاشتن شرط و شروط را غیر قانونی دانست .

محمدی با اشاره به این موضوع که مدیریت و نظارت بر کار اتش نشانان بر عهده شهرداری و همچنین مدیریت امور شهری استانداری است افزود : در شهرهایی مانند چرام وقتی فرماندار ، شهرداری را موظف به ارسال تجهیزات آتشنشانی خود برای مهار آتش سوزی های خارج از شهر می کند ، شهرداری نمی تواند به قوانین و یا دستورالعمل های دیگر مبنی بر عدم خروج از شهر استناد کند .

محمدی همچنین بر این نکته تاکید کرد که متاسفانه برخی سهل انگاری ها در اقدام به موقع موجب بروز بحران هایی می شود که نهایتا مجبور به صرف هزینه ، وقت و امکانات زیادی از طرف مدیریت بحران برای کنترل حادثه می شویم در حالی که اگر برخی مسئولین محلی به موقع اقدام کنند برخی از مشکلات به مرحله بحران نمی رسد .

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدت زیادی است که در شهرستان چرام به خصوص مرکز این شهرستان موضوع کمبود امکانات آتش نشانی و ضعف در استفاده از همین امکانات کم داد مردم را درآورده است و متاسفانه تاکنون مسئولین شهرستانی و استانی ، پاسخگو نیستند البته گفته می شود تهیه امکانات اتش نشانی نیازمند همکاری مسئولین شهرستانی است و باید دستگاه های مختلف به نحوی همکاری بودجه ای و اعتباری کنند و در تجهیز شهر به امکانات آتش نشانی تلاش نمایند .

و در آخر توصیه ای به نماینده کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی مبنی بر حضور نظارتی در محل آتش سوزی اتفاق افتاده در روستای شیرازی و مشاهده میدانی حادثه و خسارت گسترده وارده بر این زوج جوان و پس از ان تذکر جدی به مسئولین سهل انگار چرا که اعتقاد بر این است در صورت حضور نماینده و بررسی میدانی مشکلات مطمئنا مدیران مجبور به پاسخگویی خواهند بود مسئولینی که تاکنون توجهی به اعتراضات مردمی نداشته اند .

لذا انتظار از سید محمد موحد این است که خود یا نماینده ای از طرف خود را به محل فرستاده و از نزدیک مشکلات مردم این شهرستان در این خصوص را دیده و ضمن پیگیری به مردم اعلام کند که چه اقداماتی صورت گرفته است .

تابناک کهگیلویه  وبویراحمد ، آمادگی انتشار خبر بررسی میدانی وضعیت اتفاق افتاده در روستای شیرازی و همچنین موضوع اسفبار آتشنشانی شهر چرام از طرف سید محمد موحد و یا نماینده وی را دارد . 

ضمنا از نهادهای حمایتی و همچنین دستگاه های دولتی مرتبط با توسعه کسب و کار و اشتغال درخواست می شود که وضعیت این زوج کارآفرین را ازنزدیک مشاهده و تلاش نمایند که با حمایت های خود آن ها را به عرصه کار و تلاش برگردانند .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نبات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
واقعا خانواده زحمت کشی هستن
چندین سال زحمت کشیدن برا این زنبورا
لعنت ب منطقه ی بی امکانات ما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار