بررسی آخرین وضعیت پروژه های کهگیلویه
جاده عشایری برفکون که دارای مسیری سخت گذر برای دسترسی مناطق  آجم و دلی کما است پس از مدت ها از وعده های پیگیری و اجرا اما اکنون در وضعیتی تقریبا به خواب رفته قرار گرفته است و معلوم نیست سرانجام آن چه خواهد شد .
کد خبر: ۹۶۴۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳ 16 May 2021

جاده عشایری برفکون که دارای مسیری سخت گذر برای دسترسی مناطق  آجم و دلی کما است پس از مدت ها از وعده های پیگیری و اجرا اما اکنون در وضعیتی تقریبا به خواب رفته قرار گرفته است و معلوم نیست سرانجام آن چه خواهد شد .
پیگیری های فراتر از حوزه دستگاه های اجرایی
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، جاده برفکون ضمن طی مراحل معمول پروژه ها از طرف دستگاه های اجرایی اما با برخی رایزنی ها و پیگیری های عدل هاشمی پور نماینده سابق کهگیلویه یک بولدوزر و لودر شرکت نفت از مسیر دلی کما تا نوک قله برفکون تعریض و خاک‌برداری شده و ادامه‌ی آن به لحاظ این که به پیمانکار واگذار شده بود متوقف شد و خیلی هم تلاش شد که ماده ۴۸ تا با همان دستگاه‌ها انجام شود ولی موانع قانونی باعث اجرای ماده ۴۸ شد و نهایتا در کمیته برنامه ریزی شهرستان برگزار که جاده فوق را مطرح نموده و همان جا اعتباری برای آن در نظر گرفته شد .
جاده برفکون از اولین پیگیری های جدی
در سال 94 رييس وقت اداره راه و شهرسازي كهگيلويه با اشاره به سخت گذر بودن و روند كند اجرايي جاده برفكون بخش چاروساي اين شهرستان گفت : براي تكميل و بهره برداري از اين طرح 30 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.
علي اصغر تارم طول اين جاده را 20 كيلومتر دانست و افزود: دوكيلومتر از اين مسير زيرسازي و هشت كيلومتر نيز خاكبرداري شده است.
وي با بيان اينكه در سال جاري يك ميليارد ريال به اين پروژه تخصيص داده شده اظهاركرد : با بهره برداري از اين طرح كوچ عشاير به مناطق سردسيري آجم و دلي كما با سهولت بيشتري انجام خواهد شد.
تارم اظهاركرد: بهره برداري از اين طرح نيازمند حمايت ويژه مسوولان استاني است.
سال 97 و اختصاص اعتبار
این پروژه بین سال های 94 تا 98 بهترین دوران فعالیت خود را داشت به گونه ای که همه تردد از آن با شرایط سخت آغاز شد و هم روند اجرای آن متوقف نبود و در مجموع و به اصطلاح پروژه ای زنده محسوب می شد .
در سال 97 بخشدار وقت چاروسا با اشاره به روند احداث جاده عشایری برفکون در این بخش از توابع کهگیلویه گفت : 10 میلیارد ریال اعتبار برای ادامه ساخت این جاده در کمیته برنامه ریزی شهرستان کهگیلویه اختصاص داده شد.
علی صالح محمودی در گفت وگو با خبرنگاران طول این مسیر را 20 کیلومتر ذکر کرد و اظهار داشت: مسیر سازی 18 کیلومتر از این طرح انجام شده است.
محمودی با اشاره به سخت گذر و کوهستانی بودن این طرح، بیان کرد: 2 کیلومتر از این مسیر باید با انفجار برای تردد بازگشایی شود.
محمودی تصریح کرد: با تامین این میزان اعتبار تا پایان سال جاری تردد عشایر در این مسیر امکان پذیر خواهد بود.
وی بهره برداری از این مسیر ارتباطی را یکی از دغدغه های اصلی مردم بخش چاروسا بخصوص عشایر ذکر کرد و افزود: فاصله 50 کیلومتری بخش چاروسا با بخش مارگون یاسوج با بهره برداری از این جاده کاهش می یابد.
محمودی اظهار داشت : با بهره برداری از این طرح کوچ عشایر به مناطق سردسیری آجم و دلی کما با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.
تلاش های ائمه جمعه و فرماندار وقت
در بازدید امام جمعه دهدشت از مناطق عشایری هفت چشمه و دلی مهتاب بازگشایی جاده برفکوه مطالبه مردم بود و مدیران دستگاه،های ذی‌ربط قول‌هایی برای رفع این مشکل دادند.
در مهرماه سال 99 و در راستای پیگیری وعده مدیران مبنی بر بازگشایی جاده برفکوه امام جمعه دهدشت با همراهی امام جمعه قلعه رییسی و فرماندار از روند عملیات این محور ارتباطی بازدید کردند.
در این بازدید امام جمعه و مسئولین حوزه قلعه رئیسی ضمن تشکر از فرماندار کهگیلویه و امام جمعه شهر دهدشت به دلیل بازدیدهای مکرر از مشکلات حوزه چاروسا بر اهمیت مسیر برفکوه اشاره که با بازگشایی این مسیر عشایر و مردم چاروسا، دشمن زیاری و دیشموک با کیلومتر کمتری به آجم و دلی کما سفر خواهند کرد.
امام جمعه قلعه رئیسی در این سفر خواستار افزایش دادن وسایل نقلیه از سوی راهداری و حمل و نقل شد و گفت: امیدواریم برای همیشه این پروژه بازگشایی و تحویل مردم داده شود تا مردم بهتر بتوانند استفاده و عبور مرور کنند.
اتابک فرماندار کهگیلویه در این بازدید از راهداری و حمل و نقل استان و شهرستان خواست تا با افزایش و تاکید بیشتر بر بازگشایی این مسیر عنوان کرد: مسیر برفکوه یکی از مسیرهای است که خواست عموم مردم است و راهداری و حوزه فرمانداری کهگیلویه با حساسیت بیشتری به این مسیر نگاه می کند که امیدواریم تا قبل از بارندگی های زمستانه مسیر بازگشایی شود.
حجت الاسلام وحدانی فر در این بازدید بر حساسیت بر این مسیر تاکید و بیان کرد: بازگشایی این مسیر می تواند از لحاظ اقتصادی کمک شایانی به مردم کند که امیدواریم راهداری و حمل و نقل استان و شهرستان با مدیریت شبانه روزی مسیر را به زودی بازگشایی کند.
دیانتی رئیس راهداری و حمل نقل شهرستان کهگیلویه ضمن تقدیر از ائمه جمعه و فرماندار کهگیلویه و مسئولین محلی چاروسا و قلعه رئیسی از بازگشایی این مسیر در آینده نزدیک خبر داد و یادآور شد: عملیات بازگشایی را با حساسیت شبانه روزی و کار جهادی انجام خواهد گرفت تا مردم بتوانند از این مسیر به راحتی استفاده کنند.
پروژه ای که فقط 4 سال زنده بود 
حال پس از گذشت چند سال به نظر می رسد پروژه جاده برفکون (برفکوه) بیشتر به یک پروژه رها شده شباهت دارد و عملیات اجرایی آن متوقف شده است چیزی که داد مردم ممنطقه را درآورده است و برخی از آن ها معتقدند این پروژه فقط در سال هایی مشخص روند اجرایی داشت .
برخی رانندگان و اهالی منطقه که از این مسیر عبور می کنند به صراحت از تعطیلی این پروژه سخن می گویند به گونه ای که به نظر می رسد این پروژه فقط 4 سال زنده بوده و اکنون رها شده است !
در فیلم زیر وضعیت پروژه را از زبان برخی افراد که از این مسیر عبور می کنند می بینید 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار