کد خبر: ۹۵۴۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱ 09 April 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویر احمد ، نتایج یک پژوهش جدید بین المللی نشان می دهد که زنان به دلیل برخی تفاوت های ژنتیکی ناشی از جنسیت خود، احتمالا بیش از مردان در خطر گرفتارشدن به دردهای مزمن قرار دارند.

درد مزمن یک بیماری شایع و با پتانسیل ناتوان کنندگی است که اغلب، زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد. برای کشف دلایل این تفاوت، محققانی از دانشگاه گلاسکوی انگلستان، مطالعه ای را انجام داده اند که در نوع خود بزرگ ترین مطالعه ژنتیکی در خصوص دردهای مزمن به حساب می آید.
در این تحقیق که به طور مجزا روی حدود 210 هزار زن و 180 هزار مرد انجام شده است، محققان سعی کرده اند ژن های مختلف دخیل در این امر را شناسایی نموده و سپس از این لحاظ، زنان و مردان را با یکدیگر مقایسه نمایند.
بر این اساس، آن ها موفق به شناسایی 31 ژن در زنان و 37 ژن در مردان شدند که با ایجاد درد مزمن در بدن مرتبط هستند و در این میان، یک ژن منفرد با درد مزمن در هر دو جنس ارتباط داشت. 
محققان همچنین بررسی کردند که آیا فعالیت این ژن ها در بافت هایی که به درد مزمن مربوط هستند، افزایش یا کاهش یافته است. آن ها دریافتند كه همه 37 ژن در مردان و همه به جز یكی از 31 ژن در زنان در ناحیه ای به نام گانگلیون ریشه پشتی فعال هستند. این ناحیه، یك خوشه از اعصاب نخاعی است كه سیگنال های درد را از بدن به مغز منتقل می كنند.
نتایج این تحقیق نشان می دهند که درد مزمن تا حد زیادی از مغز و در درجه کمتری در مکان هایی که ممکن است افراد احساس درد داشته باشند نشات می گیرد. 
این مطالعه همچنین نشان می دهد که اختلافات جنسی در درد مزمن احتمالاً حداقل یک پایه ژنتیکی دارد. آن ها استدلال می کنند که تحقیقات در مورد درد مزمن احتمالاً از رویکردهایی که جنسیت را در نظر می گیرند بهره مند می شود. 
بنا بر نظر مجریان این تحقیق، مطالعه فوق اهمیت در نظر گرفتن جنسیت را به عنوان یک متغیر بیولوژیکی برجسته می کند و تفاوت های جنسیتی ظریف اما جالب توجهی را در ژنتیک درد مزمن نشان می دهد.
به طور کلی، این یافته ها که در نشریه معتبر PLOS Genetics منتشر شده اند، به درک ما از دردهای مزمن می افزایند و می توانند در توسعه روش های درمانی جدید برای این مشکل، مفید واقع شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار