زبان فارسی و گویش های پیرامون آن از زبان های پر رمز و راز دنیا است که پر از صنایع ادبی ( ابهام ، استعاره ، اغراق ، ايهام ،تمثيل و ... )است ! در این قسمت از خبرهای تابناک به فراخور برخی خبرها ، استفاده از ضرب المثل ها و حکایات ملی و محلی ، مورد توجه است .
کد خبر: ۹۴۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸ 24 February 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، طنز سیاسی ! / زبان فارسی و گویش های پیرامون آن از زبان های پر رمز و راز دنیا است که پر از صنایع ادبی ( ابهام ، استعاره ، اغراق ، ايهام ،تمثيل و ... )است ! در این قسمت از خبرهای تابناک به فراخور برخی خبرها ، استفاده از ضرب المثل ها و حکایات ملی و محلی ، مورد توجه است .
خاگی (تخم مرغ)بکش!
گویند مالک آسیابی که در کیاست و سیاست شهره ی روزگار خویش بود به سنگ زیرین آسیاب نیاز پیدا کرد که آن را به ناچار باید از دور دست می آورد.
آوردن آن که چون امروزی آسان نبود می بایست مردانی قوی با بند (طناب) و چوب مخصوص و با ظرافت خاص که سنگ دچار آسیب نگردد حملش نمایندکه از قضا سربالایی تندی هم در مسیر بود
در این میان وجود یک تشمال (نوازنده محلی) نیز لازم بود تا مردان حامل در سایه ی آواز ساز و دهل با شادی و شعف و عدم خستگی طی طریق نمایند.
آنگونه که می دانیم آسیاب داری در گذشته کار هر کس نبود و البته هر کسی را نیز یارای این کار نبود (چه از نظر فنی و چه از نظر مالی)
مشارالیه داستان ما خود چندین آسیابان داشت که به فراخور تقسیم کار، هر کدام مسئولیتی داشتند و خود در حکم مدیر و به تعبیر امروزی مدیرعامل بود.
همانگونه که می دانیم آذوقه ی سفر هم چون امروزی نبود و البته توقعی هم نبود اما مرد قصه ما با درایت خاص به مدیریت موضوع پرداخت
تخم مرغ هایی آب پز شده را در لای نون محلی قرار داد و به هر 10 نفر دور از چشم دیگری آن را در بقچه اش گذاشت و درِ گوشش گفت؛ اوضاع خوب نیست همین یک دانه تخم مرغ و به گویش محلی(خاگ) بود که برای جنابعالی کنار گذاشتم و گویند وعده دیگری هم داد ( چراغ سبزی برای پذیرش وی به دامادی)
دستش را به گرمی فشرده و  یواشکی بهش گفت؛ شرط و نشانه ما هم همین باشد
هر وقت صدا زدم خاگی بکش حواست باشه که مخاطبم فقط خودتی و میخام قدرتت را امتحان کنم و انتظار دارم با نهایت توان بند را بکشی.
القصه؛ همزمان با نوای آسیابان هر 10 نفر با تمام وجود زور زدند تا سنگ آسیاب به سلامت به مقصد رسید و بعدها قضیه لو رفت و البته هیچکدام نیز داماد نشدند!
حال با شنیدن اخبار تایید نشده و غیر منتظره ای در عالم سیاست و میدان وعده و وعید و اعطای مناصب تبلیغاتی ، ناخودآگاه آن مثل تداعی پیدا می کند و انگار فضای سیاسی رونق آسیابانی به خود گرفته و رازها خیلی زود سر باز می کنند و عیان می شود آنچه که قرار نبود عیان می شد!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
الهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
بسیار زیبا و به جا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار