تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می کند
نکته عجیب ماجرا این است که چطور هم عملکرد نماینده عالی دولت خوب بوده است و هم مردم خواستار گرفته شدن مدیریت عملیات از دولت و سپردن آن به نهادهای انقلابی مانند سپاه هستند؟!
کد خبر: ۹۴۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 21 February 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در زلزله سیسخت همانند دیگر بلایا و اتفاقات ناگوار ، پیش از آنکه به مسائل سیاسی و حواشی آن پرداخته شود ، نگاه انسان دوستانه و حمایت های همه جانبه همه اقشار ، گروه ها و کل جامعه مهم است بنابراین پرداختن به حواشی چندان جالب نسیت ! اما در زلزله سیسخت از روز نخست برخی اعتراضات شدید مردمی به عملکرد دستگاه های امدادرسان شروع شد و در روز گذشته همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه این اعتراضات به اوج خود رسید و اعتراض شدیدی نسبت به عملکرد دولت صورت گرفت که بازتاب رسانه ای زیادی هم داشت .
نماینده عالی دولت در استان هم استاندار است که اتفاقا عملکرد وی به شدت مورد تقدیر ریاست دستگاه قضا ، نماینده مردم شهرستان در مجلس و برخی مردم هم قرار گرفته است ! نکته عجیب ماجرا این است که چطور هم عملکرد نماینده عالی دولت خوب بوده است و هم مردم خواستار گرفته شدن مدیریت عملیات از دولت و سپردن آن به نهادهای انقلابی مانند سپاه هستند؟!
اعتراضات و تمجیدها!
در اعتراضاتی که از روز اول شکل گرفت ، مردم مستاصل سیسخت که متاسفانه هم دچار زلزله شدند و هم با بارش شدید برف و باران و سرمای سوزناک دنا ، شاهد بی برنامگی در توزیع ملزومات اولیه مانند چادرهای اسکان اضطراری بودند ، از همان ابتدا اعتراضات شدیدی را متوجه مسئولین نمودند .
از طرف دیگر در همان ساعات ابتدایی وقوع زلزله ، حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد به صورت میدانی وارد شهر سیسخت شده و خانه به خانه از مردم سرکشی کرده و وعده داده بود که تا رفع مشکل مردم ، شهر را ترک نکند ، اقدامی که قوت قلب خوبی برای زلزله زدگان بود تا جایی که مهدی روشنفکر در نشست شورای اداری ، استاندار را مرد اقدام و عمل به ویژه در روزهای اخیر عنوان کرد و رئیسی هم عملکرد استاندار را با عنوان "مدیریت کلانتری در زلزله سی سخت شایسته تقدیر است " مورد تقدیر قرار داد .
تمجید رئیسی و روشنفکر یا اعتراض مردم سیسخت؟
این تناقضات چگونه صورت گرفت ؟
اصل ماجرا به اقدام ضعیف یکی از دستگاه ها که در لحظات اول چنین رخدادهایی وظیفه مدیریت صحنه و امداد رسانی را دارد برمی گردد .
از آنجا که تعداد خانوارهای سیسختی آسیب دیده به نسبت جمعیت کل با توجه به رخدادهای اینچنینی در سطح کشور به گونه ای بود که با یک مدیریت ساده میدانی می شد حداقل امکانات را به سهولت در اختیار مردم قرار داد اما با بی برنامگی ابتدایی و توجیهات عجیب بعدی حساسیت ها نزد مردم آسیب دیده بالا رفت تا جایی که کل مجموعه دولت زیر سوال رفت این در حالی است که اگر بخواهیم انصاف را در نطر بگیریم استاندار کهگیلویه و بویراحمد و تیم معاونین و همکاران وی در استانداری معمولا به صورت جهادی در کنار مردم استان در همه بلایا و اتفاقات بوده اند و می توان نمره قابل قبولی به عملکرد آن ها در استان داد.
ماجرا از زمانی شروع شد که از ابتدا برخی مناطق آسیب دیده چندان مورد توجه قرار گرفته نشد ، عده ای هم آمارهای بسیار پایین از خسارات اعلام کردند و بدتر از همه در توزیع اقلامی مانند چادرهای اسکان که نیاز فوری و بسیار مهم بود کاملا بی برنامه عمل کردند !
در حالی که ساختمان های آسیب دیده که نیازمند اسکان فوری و یا توزیع چادر بودند بسیار پایین بود و در آمار نهایی حداکثر هزار خانوار اعلام شد و طبق آمار رسمی مسئولان 1800 تخته چادر توزیع شد اما باز هم روز گذشته وقتی رئیسی در بازدید میدانی خود از یکی از زلزله زدگان سوال می کند که چادر گرفته ای در حضور استاندار اعلام می کند "نه! شماره ملی من را ثبت کرده اند و وعده داده اند چادر دهند!" حال این سوال مطرح می شود که این همه چادر کجا توزیع شده و به چه کسانی تحویل شده است ؟! 
آیا دستگاه های متولی عملیات میدانی که گفته می شد 10 اکیپ در سطح شهر کوچک سیسخت را روانه ارزیابی کرده بودند ، نمی توانستند همزمان با بازدید از خانه ها ، چادر و اقلام ضروری را تحویل افراد مستحق دهند که نه اینگونه بی برنامگی شود و هم باعث تجمعات پرشمار در محل های توزیع چادر نشود (با توجه به شرایط کرونایی)؟!
بدترین اتفاق ممکن پس از گلایه و اعتراضات مردمی مربوط به مصاحبه یکی از مدیران دستگاه های امدادرسان بود که اعلام کرد اعتراضات صورت گرفته سیاسی بوده است ! مصاحبه ای که اوج بی صلیقگی مدیر مربوطه و خبرنگار منتشر کننده بود ! چرا که در اینگونه مواقع حق با مردم است آن هم مردمی که در سرمای زیر صفر باید در خانه ای که از هر نقطه آن آب چکه می کند ، و از روزنه های ریز و درشت ایجاد شده اش پس از زلزله سرمای سوزناک وارد می شود !
نکته دیگر که نشان از مدیریت ضعیف ابتدایی است ، شایعه توزیع چادرها بین افرادی بود که یا اهل شهر سیسخت نبوده و یا اینکه استحقاق دریافت چادر را نداشته اند و با مدیریت ضعیف ، این کالای بسیار مهم در ان شرایط را دریافت کرده اند ! البته اینگونه شایعات نیازمند بررسی جزئی است که معمولا بررسی نمی شود!
نکته قابل قبول پس از اعتراضات روز اول ، حضور شخص استاندار در محل و سرکشی خانه به خانه از مردم و وعده ماندن در شهر تا رفع مشکلات آن ها بود که باید منصفانه قضاوت کرد و گفت وی تا اینجای کار به وعده خود عمل کرده و حتی روز گذشته هم حاضر نشد در شورای اداری با رئیس دستگاه قضایی کشور شرکت کند و دوباره به سیسخت برگشت نکته ای که آیت الله رئیسی هم در ان نشست این موضوع را اعلام و از وی تشکر کرد ضمن اینکه نماینده مردم دنا در مجلس هم در همین نشست از عملکرد استاندار به نیکی یاد کرد !
به نظر می رسد موضع گیری بی مورد یکی از مدیران استانی در کنار ضعف های عملیاتی (درحالی که این مدیر تا اینجای کار کارنامه قابل قبولی از خود نشان داده بود) و احتمالا سوء استفاده یا سهل انگاری وی پس از از اعتماد استاندار نسبت به خود ، باعث چنین اتفاق ناخوشایندی (اعتراض در حضور آیت الله رئیسی) شد اما به هر جهت تجربه ای شد تا مدیران به این نکته برسند که مدیریت نیازمند مردم داری و توجه به خواسته های عموم است !
در پایان باید بر این نکته تاکید کرد که در چنین حوادثی مدیریت صحنه در لحظات اول بسیار مهم و تعیین کننده است چرا که مسئولان با مردمی سر و کار دارند که از لحاظ روحی و جسمی بسیار تحلیل رفته و مستاصل هستند و هر اقدام حمایتی می تواند به بازیابی روحی و جسمی آن ها منجر شود و نکته دیگر اینکه مسئولین مرتبط در چنین مواقعی مطلقا به وظیفه کاری خود توجه نکنند بلکه از منظر انسانی و به صورت جهادی اقدام کنند تا اگر کمبودی هم وجود داشته باشد مردم بتوانند حداقل شراکت معنوی با خود را از آن ها ببینند و همکاری کنند نکته ای که اگر منصفانه قضاوت کنیم از استاندار دیده شده است چرا که معمولا نفر اول در میدان بلایا بوده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار