احداث پروژه های زیرساختی خدمات شهری برای افزایش تاب آوری شهر اصفهان
اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست و کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان به همراه تنی چند از اعضای دیگر شورای شهر از برخی پروژه های مرتبط با حوزه خدمات شهری بازدید کردند.
کد خبر: ۹۳۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲ 20 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، گلخانه حاره ای( استوایی) باغ گلها، تصفیه خانه پساب جنوب(میدان قوچانی)، تصفیه خانه پساب سپاهان شهر، پروژه خط انتقال پساب سپاهان شهر به صفه، تصفیه خانه پساب شمال (میدان المپیک)، ساختمان مدیریت بحران، ساختمان توانمندسازی متکدیان، ایستگاه پمپاژ منطقه 14، ایستگاه آتش نشانی منطقه 14، ایستگاه آتش نشانی منطقه 8، ایستگاه آتش نشانی منطقه یک و سه، از جمله پروژه های معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان بود که در این بازدید، تشریح شد و برخی از آنها توسط اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان مورد بازدید قرار گرفت.
*پروژه های خدمات شهری، زیرساختی برای آینده بهتر شهر اصفهان است
رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه این بازدید با بیان اینکه اصفهان طی دهه گذشته همواره با بحران کم آبی و بی آبی مواجه بوده است، اظهار کرد: شهر اصفهان از لحاظ آلودگی هوا و محیط زیست دارای مشکلات متعدد و فراوانی است؛ بر این اساس توسعه و حفظ فضای سبز یکی از کارهای کلیدی است که مورد توجه و برنامه ریزی مدیریت شهری قرار گرفته است.
فتح الله معین تصریح کرد: یکی از کارهای بسیار خوب در حوزه خدمات شهری شهرداری این است که در زمان مناسب به میزان کافی از شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه ای پساب فاضلاب خریداری کرده، تصفیه خانه های لازم را احداث و خطوط ارتباطی و شبکه انتقال پساب تصفیه شده را به منظور بازچرخانی آب، طراحی کرده است.
وی با اشاره به بازدید اعضای شورای شهر از بخشی از تصفیه خانه های پساب شمال و جنوب شهر اصفهان، گفت: در این بازدید پیشرفت و جدیت در انجام کار را بسیار خوب دیدیم و خوشبختانه این امید وجود دارد که شهر اصفهان در آینده، کمتر با بحران های مربوط به کم آبی برای فضای سبز مواجه شود زیرا این پساب تصفیه شده منبع ثابتی بوده و می شود آن را مجدد در چرخه قرار داد و روی آن حساب ویژه ای باز کرد.
رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه علاوه بر بازدید از پروژه های تصفیه پساب از یکسری ایستگاه های آتش نشانی در حال ساخت و مرکز ستاد بحران نیز بازدید به عمل آمد، تاکید کرد: ایجاد و احداث مرکز ستاد بحران که در جهت ایمنی شهر در حال ساخت است کار بسیار بزرگ و مناسبی است که ایمنی شهر و شهروندان را در مواقع بحران افزایش می دهد.
وی اضافه کرد: ایستگاه های جدید آتش نشانی نیز که در حال ساخت است نیاز شهر برای داشتن تعداد ایستگاه های متعدد و استاندارد را برطرف می کند، ایستگاهی که در منطقه 14 در حال ساخت است می تواند این منطقه را که منطقه ای کمتر برخوردار نیز هست ایمن سازی کند.
*شهری ایمن و سالمتر با تکمیل پروژه های مرتبط با حوزه خدمات شهری
رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در حاشیه این بازدید، اظهار کرد: برخی از پروژه های عمرانی که مربوط به حوزه خدمات شهری شهرداری است از سال های گذشته آغاز شده و امسال و سال آینده به مرحله بهره برداری می رسد، یکی از مهمترین پروژه هایی که در این حوزه در حال احداث است پروژه های تصفیه خانه آب و فاضلاب است که باعث می شود در مواقع بحران کم آبی سبزینگی شهر همچنان حفظ شود.
عباسعلی جوادی تصریح کرد: احداث این تصفیه خانه ها تا 35 درصد می تواند فضای سبز اصفهان را به وسیله پساب تصفیه شده آبیاری کرده و باعث می شود از آب شرب و آب کشاورزی، کمتر استفاده شود.
رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: همچنین از ایستگاه های در حال ساخت آتش نشانی در مناطق 14، 8، 1 و سه بازدید به عمل آمد که قرار است در سه ماهه نخست سال آینده به بهره برداری برسد، تجهیزات و ماشین آلات این ایستگاه ها نیز خریداری شده است.
وی با اشاره به ساختمان در حال ساخت مدیریت بحران نیز گفت: این ساختمان نیز در خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می رسد تا در زمان حوادث مرکزی برای فرماندهی حوادث و هماهنگی با سایر استان ها در اصفهان وجود داشته باشد.
جوادی افزود: اجرای این پروژه ها در حوزه خدمات شهری اقدامات زیربنایی است که برای توسعه شهر اصفهان لازم است، آتش نشانی و استفاده از پساب اقدامات زیرساختی است که باعث می شود شهر اصفهان به شهری امن تر با فضایی بهتر تبدیل شود.
*تعیین ردیف بودجه برای سازمان های مرتبط با حوزه خدمات شهری، یک اقدام اساسی است
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این بازدید اظهار کرد: برای مجموعه های تحت پوشش معاونت خدمات شهری شهرداری اقدامات اساسی و بنیادی صورت گرفته است مانند مجموعه ناژوان، سازمان زیباسازی، سازمان پارک ها و فضای سبز، آتش نشانی و ... که از بودجه و ردیف اعتبار خاصی برخوردار شده است. سهمیه ای برای هر یک از این مراکز تصویب شده تا پروژه های آنها دچار اختلال و مشکل نشود.
اصغر برشان تصریح کرد: با پیش بینی این ردیف بودجه به طور مثال دیگر نیازی نیست سازمانی مانند آتش نشانی برای تامین بودجه خود از مناطق طلب کمک کند، این یک اقدم اساسی است که برای سازمان های ضروری شهر اصفهان صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: امیدواریم این پروژه ها در مهلت مقرر به بهره برداری برسد و شاهد این باشیم هر چه زودتر در اختیار شهروندان قرار بگیرد.
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عدم ثبات اقتصادی و تحریم ها موانعی را برای تکمیل پروژه ها به وجود می آورد اما تمام تلاش مدیریت شهری این است که این موانع عامل کندی یا به تاخیر افتادن پروژه ها نشود.
*آبیاری 40 درصد فضای سبز با پساب تصفیه شده با تکمیل تصفیه خانه های پساب شمال و جنوب
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این بازدید گفت: یکی از پروژه های زیربنایی و اساسی که شهرداری طی سال های گذشته به آن ورود کرده است موضوع تصفیه پساب و تامین آب مورد نیاز فضای سبز است.
حسین امیری برداشت از تصفیه خانه پساب سپاهان شهر را 140 لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: تصفیه خانه پساب سپاهان شهر در حال بهره برداری است اما مرحله انعقاد و لخته سازی آن در حال تکمیل است و با تکمیل آن به طور صد در صد فرایند تصفیه کامل می شود.
وی اضافه کرد: خط انتقال پساب از سپاهان شهر به صفه نیز در حال اجرا است که باعث می شود فضای سبز صفه و مجموعه گل نرگس و ... تحت پوشش قرار بگیرد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه تصفیه خانه پساب شمال شهر در منطقه 7، افزود: احداث مخازن و فیلتراسیون این پروژه تکمیل شده و احداث تصفیه خانه آن تاکنون حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم ظرف 5 ماه آینده این پروژه را تکمیل کنیم.
وی تاکید کرد: در تصفیه خانه شمال شهر 140 لیتر بر ثانیه پساب وارد جریان تصفیه شده و ایستگاه پمپاژ آن در حبیب آباد در حال اجراست، 13 کیلومتر خط انتقال این پروژه اجرا شده و در مجموع در حوزه آبرسانی و تصفیه تکمیلی پساب بالغ بر 150 میلیارد تومان هزینه طی دوسال گذشته انجام شده تا با تامین زیرساخت ها یک شبکه آبرسانی برای شهر اصفهان ایجاد شود.
امیری با بیان اینکه از 83 کیلومتر طول شبکه 65 کیلومتر آن اجرا شده است، گفت: همچنین از 28 هزار مترمکعب مخازنی که باید ایجاد می شده تاکنون 18 هزار مترمکعب این مخازن احداث و مابقی آن در حال اجراست. امیدواریم تا خردادماه سال آینده تمام جریان احداث خطوط انتقال پساب، کلکتور و مخازن را تکمیل و دو تصفیه خانه شمال و جنوب وارد مدار شود.
وی اضافه کرد: در مجموع با 620 لیتر پسابی که وارد فرآیند استفاده از پساب می شود پیش بینی شده 35 تا 40 درصد فضای سبز شهر را با این فرآیند آبیاری کنیم، هم اکنون 15 درصد فضای سبز شهر که بالغ بر 6 میلیون مترمکعب است با پساب تصفیه شده آبیاری می شود.
وی ادامه داد: مجموع این پروژه ها افزایش تاب آوری شهر اصفهان برای زندگی بهتر و ایمن تر شهروندان را به دنبال دارد.
*افزایش تعداد ایستگاه های آتش نشانی به 28 ایستگاه
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به بازدید از ایستگاه های آتش نشانی در حال ساخت واقع در مناطق7، 8، سه، یک و 14، افزود: این مناطق با توجه به وسعت خود نیاز به احداث این ایستگاه ها دارند و امیدواریم بتوانیم تا اوایل تابستان سال آینده این ایستگاه ها را به اتمام و تعداد ایستگاه های آتش نشانی شهر را به 28 ایستگاه برسانیم.
وی ادامه داد: طی دو سال گذشته تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی با هزینه ای بالغ بر 100 میلیارد تومان خریداری شده که در قالب بیش از 50 دستگاه خودرو بوده که بخشی از این خودروها به زودی و بخشی نیز خردادماه سال آینده وارد ناوگان می شود.
امیری با اشاره به احداث ساختمان مدیریت بحران، تاکید کرد: در شهر اصفهان ساختمانی متناسب با شرایط بحرانی وجود نداشت بنابراین این مکان پیش بینی شده تا اگر زلزله یا بحرانی در سطح شهر رخ داد مرکزی برای فرماندهی و هدایت بحران وجود داشته باشد، این ساختمان بر اساس استانداردهای سازمان پدافند عامل طراحی و احداث شده که خوشبختانه عملیات ساختمان آن به اتمام رسیده اما عملیات نازک کاری و نصب تجهیزات در حال اجراست و امیدواریم با تامین تجهیزات آن تا سه ماه اول سال آینده، این ساختمان نیز تکمیل شود.
وی اضافه کرد: نظارت بر اجرا و اطلاع از میزان پیشرفت پروژه ها و استفاده از نقطه نظرات اعضای شورای شهر بدون شک می تواند در روند اجرای پروژه ها موثر باشد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب شورای اسلامی شهر اصفهان ایجاد منابع درآمدی خوب برای سازمان آتش نشانی است که تنها به خرید تجهیزات اختصاص دارد، گفت: خرید 100 میلیارد تجهیزات برای آتش نشانی نیز از همین منابع بوده است.
وی با اشاره به ایجاد گلخانه حاره ای باغ گلها افزود: گونه های این گلخانه مربوط به مناطق گرمسیری است که با احداث گلخانه گیاهان حاره ای امکان پرورش این نوع گلها در این مکان وجود دارد، پرورش این گیاهان نیاز به رطوبت و گرمای خاصی دارد و می تواند مرکزی برای بازدیدکنندگان از باغ گلها باشد. نمونه این گلخانه در کشور وجود ندارد و بسیاری از دانشکده های کشاورزی می توانند از این گلخانه استفاده کنند.
*استراتژیک ترین و مهمترین ایستگاه آتش نشانی در مرکز شهر در حال احداث است
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز با اشاره به احداث ایستگاه آتش نشانی خیابان چهارباغ پایین، گفت: یکی از مهمترین پروژه هایی که در زمینه آتش نشانی از لحاظ اهمیت موقعیت استراتژیک در این دوره مدیریت شهری در حال انجام است ساخت این ایستگاه است، در اطراف این ایستگاه بافت تاریخی شهر اصفهان، مراکز تجاری و چهارباغ، ساختمان های شهرداری و استانداری، مخابرات، خیابان آمادگاه با مراکز پزشکی متعدد و اماکن مهم و استراتژیک دیگر شهر اصفهان وجود دارد که ضرورت ساخت این ایستگاه را دوچندان می کند.
محسن گلابی با بیان اینکه یکی از بهترین نقاط منطقه یک شهرداری اصفهان در خیابان چهارباغ به ساخت این ایستگاه اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: این مرکز با همکاری شهرداری های مناطق یک و سه در حال احداث است، در زمینه آتش نشانی هر میزان ساخت و ساز و فعالیت صورت بگیرد ایمنی شهر بالا می رود و زمان رسیدن نیروهای آتش نشان به مراکز حریق و حادثه کمتر می شود.
وی با بیان اینکه این ایستگاه یکی از بهترین ایستگاه های آتش نشانی است که در حال ساخت است، افزود: این ایستگاه در مرکز شهر قرار داشته و تلاش های بسیاری در حال انجام است تا هر چه سریعتر تکمیل شود، خودروها و تجهیزات این ایستگاه ها خریداری و آماده شده است، انتخاب پیمانکار جدید انجام شده و این ایستگاه با هزینه ای حدود 10 میلیارد تومان تا 6 ماهه سال 1400 تکمیل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار