حال تاریخ یکبار دیگر و پس از چند سال تکرار شده است و اتفاقا در کنار این ماجرا یک نماینده بانفوذ در منطقه ای که معترضین خواستار لحاظ منافعشان در سد آبریز هستند ، وجود دارد .
کد خبر: ۹۲۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶ 12 January 2021

در کهگیلویه و بویراحمد نقش برخی سیاسیون در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی مردم به خصوص ایلات و طوایف بسیار مهم و در مواردی تعیین کننده است .
بافت قومیتی استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای است که گاها مردم منطقه ای نسبت به برخی موضوعات حساسیت های شدیدی نشان می دهند که شاید اگر این حساسیت ها به نحو احسن مدیریت نشوند ممکن است خلل در توسعه استان و ایجاد خسارات هنگفت و سنگ اندازی در راه پیشرفت کلیت استان ایجاد شود.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، چند وقتی است که زمزمه هایی از مخالفت برخی با احداث سد آبریز مطرح می شود و حتی گفته می شود که این مخالفت ها مدیریت شده و در مواقع خاص و لازم منتشر می شود ! اینکه این اعتراضات به احداث سد آبریز که به باور بسیاری از کارشناسان می تواند کلید توسعه چهار شهرستان کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده باشد تا چه میزان منطبق با واقعیات اعلامی در بندهای اعتراضی است موضوعی است که باید کارشناسان در خصوص آن روشنگری کنند اما نکته مهم و مورد توجه برای عامه ، رعایت حقوق همه حوزه های مرتبط با آن از جمله مردم نزدیک به محل احداث سد تا مسیر شبکه آبرسانی و نهایتا پایین دست است .
اکنون علم مخالفت با احداث سد در دست برخی از افراد در شهر لنده است که گاه و بیگاه اعتراضاتی را مطرح می کنند و البته این اعتراضات حساسیتهایی را هم ایجاد می کند .
در این خصوص لازم است ضمن توجه به لزوم پافشاری بر اجرای طرح های توسعه ای منطقه ، منافع به حق معترضین مورد نظر باشد و حتما برای این افراد تبیین شود که این طرح برای چهار شهرستان دارای منافع است لذا در این بین نقش نخبگان ، سیاسیون و بویژه سید محمد موحد بسیار تعیین کننده است.
آنچه که بزرگواری انجام داد و موحد هم می تواند انجام بدهد!
سابقه چنین موضوعاتی که توسعه منطقه ای ، حساسیت های منطقه دیگر را در پی داشته است و یا اینکه عده ای تلاش کرده اند از احساسات قومیتی در کار توسعه استان سنگ اندازی کنند وجود داشته است که البته بعدا و با آگاه سازی های سیاسیون و نخبگان موثر ، شک و شبهه معترضین برطرف و اتفاقا همه طرفین از این طرح ها و اقدامات نفع برده اند.
یکی از مواردی که در سال های گذشته رخ داد و اعتراضاتی هم در پی داشت موضوع اعلام شهرستانی بخش چرام بود که ماجراهایی برای خود داشت !
در زمان دولت احمدی نژاد ، تصمیم گرفته شد که تغییراتی در تقسیمات کشوری رخ دهد و شهرستاه های جدید زیادی در استان های مختلف ایجاد شود و البته یک توجیه خوب هم داشت و آن هم توزیع عادلانه تر بودجه بود . در کهگیلویه و بویراحمد هم تصمیم گرفته شد باشت و چرام و بعدا لنده شهرستان های جدید باشند. 
یکی از مشکلات شهرستان شدن چرام مربوط به بخش سرفاریاب بود که اعتراضات زیادی از طرف برخی در سرفاریاب رخ داد و حتی موضوعات تا حوزه های امنیتی کشیده شد ! نکته مهم ماجرا این بود که نماینده مردم در مجلس در آن دوره از فرزندان حوزه سرفاریاب یعنی سید علی محمد بزرگواری بود که برخی در شهر چرام فکر می کردند وی اعمال نفوذ به نفع معترضین خواهد کرد اما بزرگواری در اقدامی منطقی در کنار دیگر حوزه های تاثیرگذار تلاش زیادی نمود تا معترضین را قانع کند که ایجاد شهرستان چرام فرصت خوبی برای توسعه کل شهرستان به خصوص کل بخش سرفاریاب خواهد بود که خوشبختانه این مشکل هم با تلاش های همه نخبگان سیاسی ملی و محلی از جمله بزرگواری ختم به خیر شد و اکنون همه از ارتقاء بخش چرام به شهرستان هم راضی هستند و هم متنفع.
حال تاریخ یکبار دیگر و پس از چند سال تکرار شده است و اتفاقا در کنار این ماجرا یک نماینده بانفوذ در منطقه ای که معترضین خواستار لحاظ منافعشان در سد آبریز هستند ، وجود دارد .
بر هیچکس پوشیده نیست که سید محمد موحد در شهرستان لنده به خصوص معترضین به احداث سد آبریز هم نفوذ دارد و هم در این زمینه مشورت ، لذا حوزه انتخابیه از وی نقش تاریخی سید علی محمد بزرگواری در ماجرای شهرستان شدن چرام را مطالبه می کند و انتظار دارد که وی بتواند با همان درایت بزرگواری منافع کل حوزه انتخابیه را حفظ کند و مانع از هدر رفتن چنین فرصت تاریخی شود.
ضمن اینکه به نظر می رسد کارشناسان تاکنون نتوانسته اند به درستی وضعیت را به گونه شرح دهند که احداث این سد منافع سرشاری برای معترضین هم در پی دارد !
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دانشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
سلام
بدیهی است که در حوزه کهگیلویه که بیشترین جمعیت استان کوچک ما را دارد کمتر توسعه یافته ترین قسمت استان هست که مورد کم مهری قرار گرفته است به نظر کارشناسان وجود تاسیسات و خدمات زیربنایی برای هر کجای جهان مورد تقدیر و اهمیت ویژه دارد ساخت سد و کارخانه سیمان سپو و پتروشیمی و راه دسترسی شاید فعلا تنها راه کمک به حوزه کهگیلویه میباشد که ازجوانان تحصیل کرده و نیروی بیکار بهره میبرد میدانیم در حال حاضر بسیاری از زنان حوزه کهگیلویه جهت مثلا چیدن گوجه به بهبهان روزانه میروند که در صورتیکه با احداث این سد میتوان چنین شغلهایی را برای مردم محیا کرد که وضعیت اقتصادی مردم به قولی تکونی بخوره . استان ما سد کوثر را داره که حوزه مورد استفاده آن جهت استانهای مجاور هست ویا سد شاه قاسم که اسم سد را یدک میکشد ولی زمینی زیر آن نیست و یا سد تنگ سرخ که باز هم جهت کشاورزی و اقصاد مردم کمتر مورد توجه هست .اینجانب ده سال پیش آذربایجان شرقی در سد شهریار کار میکردم که ۳۷ سد داشتند و لی استان ما یک سد مهم کشاورزی ندارد که این سد بسیار برای مردم مفید خواهد بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار