تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
در کهگیلویه و بویراحمد ، بارش ها با تاخیر آغاز شد اما دو شاخصه پرباری و فاصله های زمانی بین بارش ها بسیار خوب و امیدوار کننده و آنگونه که تحلیل ها اعلام می کند ادامه کار هم امیدوار کننده خواهد بود.
کد خبر: ۹۲۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 24 December 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از تحلیل ها و پیش بینی های بسیار مهم و مورد توجه عامه ، تحلیل های مربوط به تعیین وضعیت بارش ها در سال یا سال های پیش رو است .
هر چند در سال زراعی جدید بارش ها با تاخیر آغاز شد اما پس از شروع بارش ها دو نکته امیدوار کننده روشن شد " اول فعالیت پربار و دوم فاصله زمانی مناسب بین بارش ها" . حال ادامه بارش ها در سال زراعی پیش رو از جمله مهمترین موضوعات مورد توجه است .
در کهگیلویه و بویراحمد ، بارش ها با تاخیر آغاز شد اما دو شاخصه پرباری و فاصله های زمانی بین بارش ها بسیار خوب و امیدوار کننده و آنگونه که تحلیل ها اعلام می کند ادامه کار هم امیدوار کننده خواهد بود.
آخرین گزارشات سیستم فعال در استان / اعلام میزان بارش ها
مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزون بارش های اخیر در مناطق مختلف این استان تا ساعت ۹:۳۰ پنج شنبه چهارم دی ماه ۹۹ را اعلام کرد.
بر اساس این گزارش ، تا صبح امروز ، لوداب ۳۱  ، قلعه دختر ۲۸ ، دشت بز سادات محمودی ۲۷ ، موشمی زیلایی ۲۴ ،لنده ۲۳ ، دیشموک ۲۳ ، سراسیاب یوسفی ۲۲ ، سوق ۱۹ ، سرفاریاب ۱۹ ، قلعه رئیسی ۱۸ ، جاورده ۱۸ ، دهدشت ۱۴٫۸ ، لیکک ۱۴٫۵ ، ستنگان ۱۴ ، یاسوج ۱۳٫۴ ، کریک ۱۲ ، سی سخت ۱۱٫۵ ، چیتاب ۱۱ ، گنجه ای ۹ ، چرام ۸ ، کالوس ۸ ، دیل ۸ ، دلی خمسیر ۸ ، تنگ سرخ ۷ ، مارگون ۷ ، پاتاوه ۷ ، دوگنبدان ۵ ، بوستان ۵ ، دژسلیمان ۵ ، امامزاده جعفر ۴ و باشت ۴ میلی متر بارش باران را شاهد بودیم.
بارش اولین برف زمستانی همرابا کاهش شدید دما
با ورود سامانه جدید بارشی به کهگیلویه و بویراحمد از دیشب بارش‌ها در همه مناطق استان آغاز شده که در مناطق سردسیری با بارش برف ومناطق گرمسیری استان هم بارش باران همراه بوده است.
طهماسبی کارشناس اداره کل هواشناسی استان گفت: بیشتر فعالیت این سامانه جدید بارشی در مناطق کوهستانی سردسیری شهرستان‌های بویراحمد و دنا به صورت بارش برف و در مناطق گرمسیری هم به شکل باران خواهد بود.
طهماسبی گفت: از بعد از ظهر امروز شاهد برف در مناطق پایین دست و در شهر‌ها نیز خواهیم بود و این سامانه بارشی تا اواسط فردا جمعه ادامه خواهد داشت .
وی از افت ۵ تا ۶ درجه دما در سطح استان هم خبر داد و افزود: باغداران در مناطق سردسیری از هرس درختان خودداری کرده و گلخانه داران در مناطق گرمسیری هم  با توجه به افت محسوس دما برای پیشگیری از سرمازدگی محصول خود دمای لازم را برای گلخانه ها پیش بینی کنند.
کارشناس اداره کل هواشناسی استان از اداره کل راهداری خواست زمینه آمادگی نیرو‌های این اداره کل در پایگاه‌های راهداری برای برف روبی محور‌های مواصلاتی و گردنه‌های برف گیر را داشته و از رانندگان هم درخواست کرد از سفر‌های غیر ضروری خود داری کرده و در صورت سفر تمهیدات لازم از جمله زنجیر چرخ تهیه و تجهیزات گرمایشی خودروی خود را نیز بررسی کنند.
بررسی و تحلیل بارش های کهگیلویه و بویراحمد در سال آبی جاری
آماده باش در دنا
فرماندار شهرستان دنا از آماده باش ستاد بحران شهرستان در پی بارش برف و باران خبر داد.
عبدالحمید پناهی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با توجه به پیش بینی و اعلام بارش برف در شهرستان، ستاد بحران در حالت آماده باش قرار گرفت.
پناهی با بیان اینکه عملیات برف روبی و نمک پاشی توسط بخش‌های متولی انجام خواهد شد، اظهار کرد: شهرداران، بخشداران، دهیاران و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پوشش عملیات‌های خدماتی را انجام می‌دهد.
وی ابراز داشت: در صورت مسدود شدن راه‌های روستایی نیز تجهیزات به مناطق هدف اعزام خواهد شد.
پناهی به کاهش دمایی روزهای آتی اشاره کرد و بیان داشت: در بخش کشاورزی باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی اندیشیده شود.
فرماندار شهرستان دنا گفت: گلخانه داران و طرح‌های آبزی پروری نیز توجه لازم را به موارد مدیریت این یخ زدگی داشته باشند.
قطع جاده ارتباطی ۱۵ روستا در کهگیلویه و بویراحمد
به علت شدت بارش‌ها، تردد در جاده‌های ۶۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد هم به سختی انجام می‌شود.
مدیرکل راهداری وحمل نقل جاده ای این استان گفت: در پی بارش‌ها که از دیشب در مناطق سردسیری استان با بارش برف و در مناطق گرمسیری استان بارش باران همراه بود تردد در محور‌های اصلی وفرعی استان ادامه دارد.
محمدحسین نصیری راد افزود: هم اکنون در محور‌های یاسوج - شیراز، یاسوج – اقلید، یاسوج- دنا، یاسوج- بابامیدان، یاسوج – مارگون، یاسوج – سپیدار به دهدشت و یاسوج به سیمرم شاهد بارش برف هستیم و تردد در این محور‌ها به کندی ادامه دارد.
وی با بیان اینکه اولویت بازگشایی با جاده‌های اصلی و فرعی استان است و این محور‌ها هم اکنون باز هستند اضافه کرد: به علت شدت بارش باران و برف جاده ۱۵ روستا در مناطق مارگون، لوداب، دیشموک و شهرستان‌های چرام ولنده مسدود است و تردد در جاده ۶۰ روستا هم به سختی انجام می‌شود.
وی از آمادگی ۲۰۰ نیروی راهدار در ۲۴ راهدارخانه ثابت و سیار استان برای خدمات رسانی به کاربران جاد‌ه ها در مواقع بارندگی‌ها خبر داد و گفت: ۱۴۶ دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین وسبک نیز برای بازگشایی محور‌های مواصلاتی در راهدارخانه های استان مستقر هستند.
مدیرکل راهداری وحمل نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد به کابران جاده ایی توصیه کرد ضمن اجتناب از سفر‌های غیر ضروری، در صورت سفر، خودروری خود را به زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی تجهیز کرده و لباس گرم و آذوقه زمستانی هم تهیه کنند.
نصیری به رانندگان توصیه کرد: به علت لغزندگی و یخ زدگی جاده‌ها حتما فاصله طولی را رعایت کنند.
بررسی و تحلیل بارش های کهگیلویه و بویراحمد در سال آبی جاری
بر اساس گزارش دفتر مطالعات سازمان امور عشایر، تفاوت بارش امسال نسبت به بلند مدت نشان دهنده افزایش 10.4 درصدی بارندگی در سطح کشور می باشد. بارش در سال آبی امسال نسبت به بارش سال گذشته، کاهش 13.5 درصدی داشته است.
دفتر مطالعات سازمان امور عشایر گزارش بررسی و تحلیل بارش های کشور طی سال آبی جاری از اول مهر تا 30 آبان ماه را ارائه داد.
بر اساس این گزارش، خلاصه تحلیل بارشها میانگین بارش سال آبی کل کشور تا تاریخ 30 آذر ماه میزان 66.1 میلی متر گزارش شده که در مدت زمان مشابه در بلند مدت برابر 59.9 میلی متر و در سال گذشته 76.4 میلی متر بوده است.
تفاوت بارش امسال نسبت به بلند مدت نشان دهنده افزایش 10.4 درصدی بارندگی در سطح کشور می باشد. بارش در سال آبی امسال نسبت به بارش سال گذشته، کاهش 13.5 درصدی داشته است.
بیشترین بارش در استان های گیلان با 309.4، کهگیلویه و بویراحمد با 309 و مازندران با 205.5 میلی متر گزارش شده است. کمترین بارش نیز در استان های سیستان و بلوچستان با 5.7، هرمزگان با 12.5 و سمنان با 25.2 میلی متر گزارش شده است.
با تفاوت بارش امسال نسبت به آمار بلند مدت ملاحظه می گردد استان های گلستان، گیلان، خراسان شمالی، هرمزگان، آذربایجان شرقی، مازندران، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، خراسان رضوی، سمنان و زنجان کاهش بارش و بقیه استان ها افزایش بارش داشته اند.
با تفاوت بارش امسال نسبت به سال گذشته ملاحظه می گردد استان های یزد، اردبیل، کهگیلویه و بویر احمد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، قم، کرمانشاه، خوزستان، البرز، مرکزی، همدان و لرستان افزایش بارش و بقیه استان ها کمبود بارش داشته اند.
با توجه به داده های هواشناسی کشور در طی سال آبی جاری (1400– 1399)، میانگین درصد تامین بارش سال آبی 28.2 درصد برای کل کشور بوده است که بیشترین درصد تامین بارش در خوزستان با 51.2 درصد و کمترین درصد تامین بارش در سیستان و بلوچستان با 5.6 درصد بوده است.
تعداد 21 استان در سال جاری نسبت به نرمال بلندمدت بیشترین بارندگی یکسال آبی را دریافت داشته اند و 10 استان کمتر از نرمال بلند مدت گزارش شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار