با استناد به اطلاعاتی که از مرکز آمار ایران در خصوص ارزش افزوده ارائه شده است می‌توان دریافت که فارس با تمام پتانسیل‌هایی که در این استان وجود داشته تنها در بخش کشاورزی توانسته در کشور حائز جایگاه شود.
کد خبر: ۹۱۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳ 09 November 2020

تابناک فارس به نقل از مهر: شامگاه هفدهم دی ماه سال ۹۷ بود که اسماعیل تبادار سکان هدایت استان فارس را به عنایت الله رحیمی که پیش‌تر به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس فعالیت می‌کرد سپرد، پیش از این انتخاب گمانه زنی‌های مختلفی در خصوص استانداری فارس وجود داشت اما تمامی گمانه زنی‌ها رد و عنایت الله رحیمی به عنوان استاندار فارس معرفی شد.

عنایت الله رحیمی در سال ۱۳۴۵ در شهرستان مرودشت استان فارس متولد شده و در رشته شهرسازی تحصیل کرده است. رحیمی پیش از انتصاب به عنوان استاندار فارس در حوزه‌های مدیریتی مختلفی نظیر معاونت هماهنگی امور عمرانی فارس، مدیرکل دفتر استانداری فارس، شهردار مرودشت و فرماندار داراب فعالیت کرده بود.

رحیمی چندی پیش ادعا کرده بود که استان فارس از جمله استان‌های برتر در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی است اما برون داد این ادعا در فضای کلی استان نشان نمی‌دهد که فارس از سرمایه گذاران خارجی حداقل در یکی دو سال اخیر میزبانی کرده باشد یا پروژه مهم و بزرگی با سرمایه گذاری خارجی به افتتاح رسیده باشد.

تا پیش از انتصاب عنایت الله رحیمی به عنوان استاندار فارس ۹ طرح با سرمایه گذاری خارجی افزون بر ۹۵ میلیون دلار در این استان مصوب شده که با توجه به این موضوع، فارس جزو پنج استان برتر کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی شناخته شده است.

همچنین ظرف مدت یاد شده، ۲۰ هیأت سرمایه گذاری خارجی به استان فارس وارد شده‌اند و رایزنی با کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه ورود هیأت‌های سرمایه گذاری درجریان بود.

اما اخیراً نه خبری از ورود هیئت سرمایه گذاری به فارس مطرح شده نه طرح جدی در استان به افتتاح رسیده که نشان دهنده رونق سرمایه گذاری و صنعت در فارس باشد.

فارس همچنان کشاورزی است / ‏‬خبری از آمار رونق صنعت نیست

توجه به گردشگری، آب و تالاب‌های خشکیده، زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها و آزادراه‌ها، واگذاری اراضی شیب دار، رفع موانع تولید، پرهیز از مقررات پیچیده اداری، اخذ مالیات دفاتر خارج از استان، بازگشت حقوق معادن و دفاع از مرزهای جغرافیایی از جمله اولویت‌هایی است که پیش روی استاندار فارس قرار داشت و به عنوان یکی از مطالبات عامه مردم شناخته شد.

استان فارس از جمله استان‌هایی است که به علت تنوع آب و هوایی و همچنین دارا بودن شرایط مناسب اقتصادی در زمره استان‌های استراتژیک کشور است و سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف علاقه مند به سرمایه گذاری در استان فارس هستند.

 

استان‌های مازندران و فارس به ترتیب با ٣٦.٨ و٨١.٧ بیشترین سهم تولید گروه کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده‌اند و در گروه صنعت که شامل بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است، استان‌های خوزستان و بوشهر بیشترین سهم‌ها را دارند و در گروه خدمات استان تهران با ٤١.٣٣ با اختلاف زیاد بیشترین سهم ارزش‌افزوده را داشته است.

با استناد به اطلاعاتی که از مرکز آمار ایران در خصوص ارزش افزوده ارائه شده است می‌توان دریافت که فارس با تمام پتانسیل‌هایی که در این استان وجود داشته تنها در بخش کشاورزی توانسته در کشور حائز جایگاه شود.

میزان تسهیلات پرداختی ۵۳۴ میلیارد؛ میزان سپرده ۱۲۰۴ میلیارد

ارتباط مستقیمی میان ارائه تسهیلات بانکی و افزایش فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد و بانک‌ها می‌توانند با ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی نقش ویژه‌ای در بهبود فضای کسب و کار در استان‌ها از جمله شیراز داشته باشند.

با توجه به اینکه مرکز آمار ایران هنوز میزان مصارف به منابع در استان‌ها را به صورت تجمیع شده اراده نکرده است به آخرین آماری که توسط این مرکز آماری کشور ارائه شده استناد می‌کنیم.

در آخرین آماری که توسط مرکز آمار ایران ارائه شده است استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران و فارس در جایگاه اول تا پنجم کشور به لحاظ کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هستند.

با نگاهی به استان فارس در خواهیم یافت که یک هزار و ۲۰۴ میلیارد ریال در استان فارس سپرده در میان بانک‌های استان ذخیره شده است که این میزان پس از کسر سپرده قانونی به یک هزار و ۷۸ میلیارد ریال رسید است اما نکته جالب در خصوص استان فارس میزان تسهیلات پرداختی است که تنها ۵۳۴ میلیارد ریال بر اساس آخرین گزارش مرکز ملی آمار ایران اعلام شده است.

این در حالی است که بر اساس همین آمار میزان مصارف به منابع در استان اصفهان بیش از ۵۶ درصد، استان خراسان رضوی بیش از ۵۴ درصد و استان مازندران نیز بالغ بر ۷۰ درصد و میزان مصارف به منابع در استان فارس بر این اساس تنها ۴۹ درصد است.

 

کارخانجاتی که همچنان می‌لنگند

در این مابین سهم احیای کارخانجات فارس نیز خوب پیش نمی‌رود، کارخانه آزمایش مرودشت که نیمه تعطیل است و سایر واحدهای کلان استان نیز وضعیت بهتری ندارند تا تیم مدیریت فارس دستاورد جدی برای احیای کارخانجات بزرگ و قدیمی استان نداشته باشند.

مدیریت کلان اقتصادی فارس مطلوب نیست

یکی از نمایندگانی که در استان فارس پیش از انتصاب عنایت الله رحیمی به عنوان استاندار فارس، در مجلس شورای اسلامی حضور داشت و پس از انتصاب وی نیز همچنان در مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در خصوص ارزیابی استان فارس طی سالیان اخیر و پس از انتصاب عنایت الله رحیمی به عنوان استاندار فارس گفت: یکی از انتقاداتی که به مدیریت کلان اقتصادی استان فارس مرتبط است این بوده که در حوزه جذب سرمایه گذار و زیرساخت‌های صنعتی مدیران استان فارس نتوانسته‌اند نمره خوبی کسب کنند.

محمدرضا رضایی کوچی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از انتقاداتی که به اقتصاد استان فارس مربوط می‌شود نیز عدم حفظ و نگهداری از واحدهای موجود و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی جدید در استان است این در حالی است که مدیریت اقتصادی استان فارس نتوانسته در حفظ و نگهداری بنگاه‌های اقتصادی اقدامات مناسبی را ایفا کند.

وی افزود: مدیریت کلان اقتصادی استان فارس نتوانسته با ایجاد جذابیت در طرح‌های اقتصادی استان زمینه جذب سرمایه گذاران را به طرح‌های اقتصادی استان فارس ایجاد کند این در حالی است که حرکت شاخص‌های اقتصادی در فارس به سمت بخش کشاورزی است.

حتی کشاورزی فارس مدرن نیست

رضایی ادامه داد: بخش کشاورزی به صورت سنتی به فعالیت خود در زمینه تولیدات محصولات زراعی و باغی اقدام می‌کنند و هنوز سیمای کشاورزی فارس نیز نتوانسته به سیمایی مدرن تبدیل شود و چهره سنت بر سیمای کشاورزی استان فارس همچنان نقش بسته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زیرساخت‌های صنعتی در استان فارس بسیار ضعیف است و نتوانسته‌ایم در مقام مقایسه با سایر استان‌های کشور اقدامات مناسبی در راستای حرکت به سمت صنعتی شدن برداریم این در حالی است که استان فارس در حوزه صنعت دچار عقب ماندگی است و همین عامل باعث شده تا برخی از پروژه‌های عظیم اقتصادی در فارس اجرایی نشود.

او ادامه داد: برخی از پروژه‌های عظیم صنعتی در استان‌های هم جوار تنها به علت دارا بودن زیرساخت‌های اقتصادی به راحتی اجرایی می‌شود اما همان پروژه‌ها در استان فارس به علت نبود زیرساخت‌ها توسط مقامات کشوری رد شده و عاملی برای کاهش بودجه‌های استان خواهد شد لازم به یادآوری است صنعت نه تنها اشتغال‌زایی را به همراه دارد بلکه زمینه افزایش اعتبارات و سهم استان در تولید ناخالص ملی را هم افزایش می‌دهد.

به گفته این نماینده مجلس یازدهم، استان فارس اصلاً وضعیت خوبی در حوزه صنعت ندارد و مدیریت کلان اقتصادی استان فارس نتوانسته جایگاه خوبی در کشور داشته و کارآمد نبوده است.

استان فارس نزدیک به ۱۲۳ هزار کیلومتر وسعت داشته و تنوع زیست محیطی و آب و هوای استان فارس موجب می‌شود که سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در این استان باشند البته یکی از موضوعاتی که برای سرمایه گذاران بسیار حائز اهمیت است پایین بودن ریسک سرمایه گذاری است که این شاخص اقتصادی با توجه به بروکراسی اداری موجود در استان فارس عدد قابل توجه‌ای را نشان می‌دهد.

بر اساس آخرین گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص شاخص ملی امنیت سرمایه گذاری ارائه کرده است استان فارس با کسب ۵ و ۹۴ صدم و کمتر از میانگین کشور در اواسط این جدول قرار گرفته و بر اساس همین گزارش در پایش امنیت سرمایه گذاری نیز استان فارس که دارای کلانشهر شیراز بوده و جایگاه استراتژیکی در کشور دارد باز هم در میانه جدول و همچون استان‌های کوچک است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار