مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه و بویراحمدی‌ها اسناد مالکیت دفترچه‌ای خود را هر چه زودتر تک برگ کنند.
کد خبر: ۹۱۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۷ 28 October 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، زمان خوب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به اتمام مهلت اعتبار اسناد مالکیت دفترچه‌ای و عدم خدمات‌ دهی به این اسناد اظهار کرد: از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و آن دسته افرادی که اسناد مالکیت دفترچه‌ای در دست دارند می‌خواهیم که برای تک برگ کردن اسناد خود اقدام کنند.
وی با بیان این که اسناد مالکیت دفترچه‌ای هیچ گونه کاربری نداشته و خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود، افزود: چه در بحث ضمانت‌ها و وثیقه و تفکیک و چه در موارد دیگر که وجود اسناد مالکیت لازم است به اسناد مالکیت دفترچه‌ای هیچ گونه خدماتی داده نمی‌شود.
این مسوول گفت: اسناد دفترچه‌ای در سامانه کاداست ثبت نمی‌باشد و به همین خاطر امکان ثبت مجدد ملک وجود ندارد.
سند تک برگی، ویژگی‌ها و مزایای منحصر به‌فردی دارد از جمله چاپ در چاپخانه‌های دولت، داشتن بارکد امنیتی، نمایش کروکی و نقشه، جامع و خوانا‌ بودن اطلاعات، داشتن اطلاعات مربوط به نشانی دقیق ملک، مشخصات دقیق و کامل مالک اعم از شماره یا شناسه ملی، اقامتگاه، کدپستی، نمایش نقشه کاداستر که دقیقا منطبق با نقشه‌های هوایی محل است، داشتن شناسنامه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات (جام) و ثبت مشخصات ملک و نقشه آن در بانک جامع اطلاعاتی املاک از ویژگی‌های سند مالکیت تک برگی است.
از مزایای آن می‌توان به افزایش ضریب امنیتی، ماشینی و چاپی بودن، دقت اسناد تک برگی و جلوگیری از بروز اشتباهات ثبتی و صدور اسناد مالکیت معارض، کاهش  معاملات معارض، تعویض سند در هر انتقال، معرف به‌روز رسانی اطلاعات و آخرین وضعیت ثبتی ملک، شناسایی سریع پلاک‌های مجاور در بلایای طبیعی، ذخیره‌سازی تمام سوابق مربوط به اسناد مالکیت مردم به شکل الکترونیکی در بانک‌های اطلاعاتی، کاهش پرونده‌های قضایی و تسهیل در رسیدگی و کاهش جدی جعل توجه داشت.
جعل
باتوجه به اینکه از جمله وظایف تعریف شده قو‌ه‌قضاییه در اصل ۱۵۶ قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم است که در تحقق امنیت روانی و بهداشت حقوقی جامعه اثر مستقیم دارد. باید پذیرفت که فرمان تعویض اسناد مالکیت در راستای این وظیفه صادر شده است.
صدور اسناد مالکیت تک برگی که از پشتوانه علم و تجربه برخوردار است امکان جعل آن را به حداقل می‌رساند. تاثیر سند تک برگی در جلوگیری از جعل از دو منظر قابل بررسی است. یکی در خصوص فرمت سند تک برگی است و دیگر مربوط به محتویات و مندرجات آن است. فرمت این سند با برخورداری از تکنیک‌های چاپ امنیتی، استفاده از جوهرهای امنیتی، داشتن هولوگرام مخصوص، داشتن بارکد، استفاده از کاغذهای مخصوص واتر مارک وچاپ آن در چاپخانه‌های دولت امکان جعل فرمت را فوق‌العاده مشکل ساخته وبه حداقل ممکن می‌رساند.
در صورتی که در هر یک از اقلام اطلاعاتی سند مالکیت تغییری ایجاد شود و یا جعلی صورت گیرد از بارکد امنیتی، مشخص خواهد شد. از نظر محتویات و مندرجات سند باید اذعان داشت که درج مشخصات کامل مالک و ملک، درج مختصات جغرافیایی ملک، انعکاس نقشه کاداستر، درج اطلاعات جدید و مورد نیاز، جامع و خوانا بودن اقلام اطلاعاتی به لحاظ صدور به وسیله ماشین و از همه مهم‌تر ذخیره‌سازی انجام تمام اطلاعات در بانک جامع املاک، ضریب امنیتی اسناد تک برگی را افزایش داده و می‌تواند از هرگونه جعل جلوگیری کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار