تحلیل سیاسی شایعات تا واقعیات
اما خارج از تئوری و تحلیل ، در میدان عمل چند ماه گذشته در پشت پرده های سیاسی التهابات زیادی وجود داشته است چرا که اصرار هواداران و مشاوران نمایندگان بر تغییر بوده است و شنیده شده است که تلاش های زیادی از طرف نمایندگان صورت گرفته است که تا اینجای کار اکثرا راه به جایی نبرده و نافرجام بوده است.
کد خبر: ۹۰۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲ 26 September 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تغییر مدیران از جمله اقداماتی است که نمایندگان از آن به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای خود پس از انتخابات پیگیری می کنند و اتفاقا سماجت بسیار زیادی بر اجرای آن دارند.
در سال جاری و پس از رسمیت یافتن نمایندگی ، زمزمه تغییر  مدیران در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ابتدا از زبان نزدیکان و هواداران نمایندگان شروع شد و حتی شنیده شده که برخی هواداران این نمایندگان در ادارات اقدام به تهدید طرفداران رقیب و مدیران و عملا در کار دستگاه اخلال ایجاد می کردند و می کنند!
در خصوص تغییر مدیران شکی نیست که باید نیروهای همسو با گروه سیاسی حاکم مدیریت را بر عهده بگیرند اما در خصوص دوره اخیر دو گروه سیاسی کاملا مخالف در راس دو قوه قرار دارند که در برخی استان ها خصوصا کهگیلویه و بویراحمد ، فشار نمایندگان برای تغییر ، به ایجاد جو التهاب و چالش و انتقال آن به سطح رسانه ها و جامعه منجر می شود چرا که به نظر می رسد اولا دولت حاضر نیست حق خود را به قوه دیگر به همین راحتی واگذار کند دوما مدیریت در سال جاری و با توجه به چند ماه ماندن به پایان دولت و نامشخص بودن سمت و سوی دولت آینده ، عملا کسی حاضر به پذیرش مدیریت نیست در حالی که اصرار بر تغییر وجود دارد ! 
انتخابات ریاست جمهوری ،دولت و دفاع از حق خود!
دولت روحانی تقریبا هر نوع انتقاد و حمله ای را از طرف منتقدان دیده و چشیده است و می داند در سطح جامعه هم چندان پایگاهی ندارد و همه به نوعی لحظه شماری برای تغییر دولت می کنند اما در پشت پرده ، سیاسیون حامی وی در این هشت سال ، برای انتخابات بدون برنامه نیستند و حاضر نیستند به همین راحتی مهمترین نقاط موثر در اثرگذاری بر انتخابات را به حریف واگذار کنند لذا در اولین اقدام ، اصرار بر در دست داشتن مدیریت ها تا پایان دولت یا حداقل تا برگزاری انتخابات را دارند. بنابراین یکی از برنامه های دولت در این زمان اصرار بر مقاومت در مقابل فشار نمایندگان است.
عده ای بر این عقیده هستند که دولت آینده صددرصد همسو با نمایندگان یعنی اصولگرایان خواهد بود و از هم اکنون اینگونه تعبیر می کنند که مدیران هم راستا با نمایندگان فعلی پس از انتخابات ریاست جمهوری مشکل ناهماهنگی سیاسی با دولت را ندارند چیزی که بیشتر به یک ریسک شباهت دارد تا واقعیت.
در این زمینه باید گفت این نوع تصور و یا القاء آن به سطح جامعه نشات گرفته از دو حال است ! یا از سادگی نمایندگان و مشاوران آن ها است یا اینکه تلاش می کنند با سپردن مدیریت ها به هم عقیده های خود در این چند ماه ، اثرگذاری بر انتخابات پیش رو را تضمین کنند که در هر دو صورت احتمالا تا پایان با مقاومت دولتی ها مواجه خواهند شد.
ریسک مدیریت چند ماهه!
اما طرف دیگر ماجرا نیروهای مورد نظر نمایندگان است که در زد و بندهای قبل از انتخابات سهم خود را مشخص کرده و اکنون منتظر جواب آن هستند! 
در خصوص این افراد می توان گفت نوعی دو دلی حاکم است چرا که چندان اطمینانی از نتیجه انتخابات ندارند . هر چند عده ای اعلام می کنند که به طور حتم مجلس آینده همسو با مجلس خواهد بود اما نتایج ادوار مختلف انتخابات در مجلس و ریاست جمهوری نشان می دهد که هر نتیجه ای ممکن است رقم بخورد بنابراین تضمینی برای ریاست جمهوری هیچ طیفی وجود ندارد.
بنابراین به نظر می رسد تا فعلا افرادی که واقعا خود را با رزومه ای قوی لایق مدیریت کلان استانی می بینند حاضر به پذیرش ریسک مدیریت چند ماهه نیستند هر چند این نوع نظر منتطقی با فشار اطرافیان غیر حرفه ای نمایندگان و حتی مشاوران مواجه است چرا که این افراد بدون توجه به عواقب کار فقط منتظر اعلام تغییر هستند!
شایعه تا واقعیت ! کدام مدیران تحت فشار نمایندگان هستند؟
اما خارج از تئوری و تحلیل ، در میدان عمل چند ماه گذشته در پشت پرده های سیاسی التهابات زیادی وجود داشته است چرا که اصرار هواداران و مشاوران نمایندگان بر تغییر بوده است و شنیده شده است که تلاش های زیادی از طرف نمایندگان صورت گرفته است که تا اینجای کار اکثرا راه به جایی نبرده و نافرجام بوده است.
اما مدیران کدام دستگاه ها بیشترین فشار را تحمل کرده اند؟ آنچه که از فضای مجازی ، رسانه ها و منابع غیر رسمی شنیده می شود ، دانشگاه علوم پزشکی ، آموزش و پرورش و فرمانداران ، فعلا سیبل تحرکات نمایندگان برای ایجاد تغییرات هستند .
علوم پزشکی و نمایندگان
در مورد علوم پزشکی بیشترین تلاش ها برای انتصاب معاونین با لحاظ نظر نمایندگان بوده است که برخی از واکنش های شدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی به تلاش های نمایندگان خبر می دهند . حتی گفته شده که یکی از نمایندگان در اصرارهای خود با واکنش تند پرویز یزدانپناه مواجه شده است " گفته می شود یکی از نمایندگان درخواست تغییر برخی معاونت ها را داده است که یزدانپناه به صراحت خطاب به این نماینده گفته است این گونه مسائل تخصصی است و مربوط به حوزه مدیریتی دانشگاه است و شما اگر در فکر کمک به ما و استان هستید در مرکز کشور پیگیر دریافت اعتبار برای استان باشید!
در مورد تقاضاهای تغییر معاونین از طرف یکی دیگر از نمایندگاه هم در زمانی که این نماینده در حال فشار برای عدم صدور حکم معاونت برخی سرپرستان معاونت های دانشگاه بود پرویز یزدانپناه بدون درنگ اقدام به صدور حکم یکی از معاونت هایی که به شدت مورد تعقیب این نماینده بوده ، کرده است تا عملا تلاش های نماینده را بی ثمر کند! گفته می شود نماینده دوباره درخواست تغییر یکی دیگر از معاونین را دارد اما یزدانپناه اصرار دارد که همه چیز باید خروجی تصمیمات خود دانشگاه باشد !
آموزش و پرورش و فشارهای هواداران یکی از نمایندگان
یکی دیگر از مدیران دستگاه های مهم ، آموزش و پرورش است که تلاش های زیادی از سوی هواداران یکی از نمایندگان برای تغییر صورت می گیرد اما به نظر می رسد این تلاش ها ، تلاش هایی کور و غیر کارشناسانه است ! چرا که اولا هادی زارع پور از مقبولیت خوبی نزد وزیر برخوردار است ثانیا کسی احتمالا حاضر به پذیرش ریسک مدیریت چند ماهه با توجه به در پیش بودن انتخابات نیست !
لازم به توضیح است با توجه به در پیش بودن انتخابات میان دوره ای گچساران و احتمال کاندیداتوری هادی زارع پور از یک طرف و بازنشستگی وی از طرف دیگر ، احتمال تغییر مدیر کل آموزش و پرورش دور از ذهن نیست.
البته در این بین هواداران و مشاوران یکی دیگر از نمایندگان استان در مورد آموزش و پرورش دست به عصاتر اقدام می کنند و چندان رضایت به حاشیه سازی یرای مدیر کل آموزش و پرورش نیستند و با حوصله تر منتظر شرایط آینده هستند.
فرمانداران و شایعه تغییرات
گروه بعدی مدیران که به شدت مورد درخواست تغییر از طرف طیف نمایندگان هستند ، فرمانداران اند که در این چند روز زمزمه هایی از تغییر هم شنیده شده است !
در حوزه چهار شهرستان کهگیلویه شکی نیست که موحد و هوادارانش در صورت توان یک ساعت اجازه مدیریت به فرمانداران فعلی را نخواهند داد . (البته برخی بر این عقیده هستند و شایع می کنند که برخی از فرماندران چهار شهرستان کهگیلویه از قبل با سید محمد موحد هماهنگی هایی داشته اند و احتمالا فعلا و تا پایان دولت از طرف موحد تحت فشار نخواهند بود !)
در حوزه بویراحمد و دنا هر لحظه زمزمه هایی شنیده و شایعاتی از تغییر منتشر می شود به عنوان مثال طی دو روز گذشته اخباری مبنی بر تغییر فرمانداران دو شهرستان بویراحمد و دنا به گوش می رسید ! در این شایعات گفته شده است که پناهی فرماندار فعلی دنا جایگزین شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد خواهد شد ! که هر دو مورد با واکنش این دو فرماندار مواجه شد.
فرماندار دنا در خصوص ادعای عزیمتش به فرمانداری بویراحمد گفت که این اولین بار است چنین چیزی را آن هم از زبان شما(خبرنگار سایت منتشر کننده خبر) می شنوم!
در مورد فرمانداری بویراحمد هم روابط عمومی این فرمانداری به ادعای تغییر فرماندار توسط یکی از سایت های محلی چنین واکنش نشان داد"
احتراما؛ در پی درج خبری با عنوان “فرماندار بویراحمد تغییر میکند” که در آن اشاره به تغییر فرماندار کنونی شهرستان بویر احمد داشته است، به اطلاع می رساند اگر چه انجام تغییرات در حوزه ی مدیریت امری بدیهی است اما این خبر در حال حاضر تنها یک گمانه زنی است. لازم به ذکر است هر گونه خبری در خصوص انتصابات در فرمانداری بویراحمد بوسیله ی روابط عمومی این فرمانداری اطلاع رسانی خواهد شد .
سدی محکم به نام استاندار و معاون سیاسی
اما نکته بسیار مهم در خصوص تغییرات ، قدرت مانور سیاسی عجیبی است که استاندار و معاون سیاسی وی از زمان حضور در استان از خود نشان داده اند به گونه ای که یکی از بی حاشیه ترین انتخابات را با قدرت تمام برگزار کردند و حتی با تلاش های هر نماینده ای (دور قبل) برای اثرگذاری بر نتایج را با قدرت پاسخ دادند .
نکته جالب در زمان پیش از انتخابات وعده ای بود که حسین کلانتری به مدیران داد و گفت از مدیرانی که با شجاعت به سلامت انتخابات کمک کنند پس از انتخابات با قدرت از آن ها حمایت خواهد کرد که تا اینجای کار عملا به وعده خود عمل کرده است و تقریبا همه مدیران موفق استان مورد حمایت بی چون و چرای استاندار بوده اند .
در این بین معاون سیاسی استاندار هم نقشی اساسی در وضعیت سیاسی استان و جلوگیری از نفوذ غیر معمول نمایندگان داشته است و به تعبیری سدی محکم در مقابل نفوذ نمایندگان در دستگاه ها بوده اند.
نکته پایانی اینکه به نظر می رسد طی چند ماه آینده با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ، بحث های سیاسی در خصوص این انتخابات و تغییر مدیران جدی تر و فشار نمایندگان ، هوادارن و تحلیلگران سیاسی همسو با آن ها بیشتر خواهد شد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار