بهزاد محمدی در گفتگو با تابناک:
مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت:کوچ پاییزه به مدت ۱۵ روز با هماهنگی ادارات امور عشایر در مناطق ییلاقی به علت قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا به تعویق افتاد.
کد خبر: ۹۰۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ 22 September 2020

 

کوچ پاییزه عشایر استان ۱۵ روز به تعویق افتاد

بهزاد محمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد:باتوجه به پیش رو بودن کوچ پاییزه، جهت اگاهی بخشی و حفظ سلامتی جامعه عشایری مواردی که ضرورت دارددر طول دوره کوچ، توسط عشایر رعایت شود.

وی افزود:ضرورت دارد پیش از انجام کوچ، کلیه اعضای خانوار به نزدیکترین خانه بهداشت در محل قشلاق برای انجام غربالگری و ثبت در سامانه‌های الکترونیک سلامت سلامت مراجعه کنند.

محمدی تصریح کرد:در صورت داشتن علائم بیماری و مشکوک بودن، انجام کامل توصیه‌های ارائه شده توسط بهورز شامل مراقبت‌های فردی، مراجعه به مرکز خدمات جامع سلامت منتخب کوید ۱۹ ودر صورت نیاز قرنطینه خانگی و ممانعت از انجام کوچ، ضروریست.

مدیر کل امور عشایری استان خاطر نشان کرد:همزمان با کوچ ممکن است خطر ابتلا به بیماری بیشتر شود بنابراین به تعویق انداختن کوچ پاییزه به مدت ۱۵ روز با هماهنگی ادارات امور عشایر در مناطق ییلاقی در قطع زنجیره انتقال بیماری موثر خواهد بود.

وی همچنین گفت: عشایر قبل از حرکت از پیش بینی‌های هواشناسی در طول مسیر از طریق شماره تلفن گویای ۱۳۴ هواگو اطلاع پیدا کرده و امسال کوچ کوچ مکانیزه (با ماشین و کامیون) جایگزین کوچ سنتی است.

محمدی افزود:باید افراد سالمند بالای ۶۰ سال و زنان باردار از طریق خودرو به محل قشلاقات منتقل وانتقال حیوانات و دام‌ها با وسایل نقلیه و با رعایت اصول بهداشتی و گند زدایی ماشین‌ها وکامیون‌های مورد استفاده صورت گیرد. حتی الامکان استقرار در میان بند‌ها را حذف شود، آموزش‌های بهداشتی ارایه شده تیم‌های بهداشتی و انجام موارد اموزشی قبل و حین انجام کوچ صورت گیرد واستفاده از ماسک‌های بهداشتی در طول مسیر کوچ فراموش نشود.

این مسئول با تاکید بر اینکه از هرگونه توقف غیر ضروری و برقراری ارتباط با جمعیت مناطق روستایی و شهری در طول مسیر کوچ خودداری شود، اظهار کرد: عشایر از مراجعه به بازار‌های محلی یا هفتگی و مراکز عرضه کالا در مناطق شهری و روستایی جهت خرید مایحتاج در زمان کوچ خودداری و بدین منظور ضرورت دارد پیش از انجام، برحسب نیاز یک یا چند نفراز اعضای ایل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ودر صورت امکان با همکاری افراد بسیج، مایحتاج چند روزه افراد ایل و دام‌ها را از شهر خریداری نمایند.

همچنین در مسیر‌های مشخص شده حرکت و از ورود به حریم شهر‌ها و روستا‌ها خودداری کنند، از برپایی چادر در مکان‌هایی (یورد) که در چند روز گذشته توسط عشایر دیگری استفاده شده ویا استقرار مشترک بپرهیزند و فاصله حداقل ۲۵ متر فاصله محل برپایی چادر بامکان‌های قبلی برپایی چادر رعایت کرده واز ورود و تماس افراد و دام‌ها با مح تخلیه و دفع زباله‌ها در حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها و نیز در مسیر کوچ باتوجه به عفونی بودن زباله‌های شهر‌ها و روستا‌ها و امکان الودگی وسرایت بیماری و همچنین ازدریافت موادغذایی وبطری اب رانندگان، دست دادن با سایر افراد و استفاده از ماسک و فاصله گیری حداقل ۲متری با افراد در طول مسیر کوچ خودداری کنند.

محمدی همچنیت ابراز کرد:عشایر با مشاهده علائمی شبیه سرماخوردگی، گلودرد، تب، لرز، سرفه وتنگی نفس مراجعه سریع از کوچ خارج و به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت شهری یا روستایی مراجع کنند.
همچنین از خرید و فروش با پول نقد در طول مسیر کوچ خکدداری و از کارت بانکی استفاده کنند. از امانت دادن و امانت گرفتن وسایل و ظروف همسایگان در طول مسیر کوچ بپرهیزند. از مصرف گوشت دام‌هایی که به علت تصادف و یا هر عامل دیگری مجبور به ذبح ان‌ها شده خودداری و قبل از کوچ با کارشناسان دامپزشکی و اکسیناسیون دام‌ها مشاوره کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار