کد خبر: ۸۹۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ 15 September 2020

 

 
 
 
 

هومن حکیمی /


اشاره: رشت؛ مرکز استان زیبای گیلان، را سال‌ها زندگی کرده‌ام؛ حتی امروز که مدت‌هاست از آن دورم، و می‌دانم اگر کلانشهر نامیده می‌شود، لیاقتش را دارد. شهری که سرشار از رنگ و عطر و زندگی‌ست. شهری که فیلم به یاد ماندنی «صفی یزدانیان»؛ «در دنیای تو ساعت چند است؟»، به خوبی بخشی از ویژگی‌های متفاوت و جذابش را به‌عنوان سندی ماندگار به تصویر کشیده و ثبت کرده است... .
با این همه مدت‌هاست که وضعیت شهرداری و شورای اسلامی این شهر سرشار از ظرفیت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، روبه‌راه نیست. اخبار سال‌های اخیر شهر رشت را که بررسی کنیم، مدام مواجه می‌شویم با این مسأله که بارها و بارها برای انتخاب شهردار رشت، ماجرا و داستان و بلاتکلیفی وجود داشته و دارد. چندین بار سرپرست انتخاب شد برای شهرداری و در چند بازه زمانی هم اصلا معلوم نبود که چه کسی شهردار می‌شود و کلی اسم هم به میان می‌آمد اما باز هم وضعیت مبهم بود.
وقتی هم که در تاریخ 17 اردیبهشت 1398، «ناصر حاج‌محمدی»، به‌عنوان شهردار رشت توسط اعضای شورای اسلامی این شهر انتخاب شد، تا امروز که به پایان شهریور 1399 نزدیک شده‌ایم، مدام بالا و پایین دیده‌ایم و شنیده‌ایم.
حاج‌محمدی که انگار اهل «شاهرود» سمنان است و قبلا شهردار «اسلام‌شهر» و «رامسر» هم بوده است در این مدت، نتوانسته خودش را به‌عنوان شهرداری مورد وثوق همگان تثبیت کند. او که یکی دو باری هم در فضای مجازی موج‌آفرین(!) شده (که مورد خاصش، انتشار تصویری از او بود با یک عینک آفتابی بر صورت و کتابی در دست که انگار عامدانه زاویه‌اش هماهنگ با عکاس موردنظر شده بود) در مدت زمان مدیریتش بر بلدیه رشت، به جای اینکه فرصتی برای اضافه کردن بر دستآوردهای این شهر داشته باشد، بیشتر درگیر یک بام و دو هوای شورا بوده است. شورایی که امروز انگشت انتقاد کلیت رشت به سمت‌ها آنها نشانه گرفته شده است که یک موردش را هم در دل این متن منتشر کرده‌ایم.
تاکید هم می‌کنم که در این پرونده، قصد نداریم یک طرف را محکوم کنیم بلکه تلاش داریم این وضعیت مبهم را بازتاب دهیم تا شاید کمکی به حل این مشکل چندین ساله کند. یعنی شهردار رشت هم قطعا بی‌اشکال نبوده است و شورای شهر رشت هم حتما دلایلی برای این انفعال خاص دارد اما درنهایت مردم شهر رشت و هویت و پیشینه غنی آنهاست که دارد در این ماجرا آسیب می‌بیند؛ شهری که در بسیاری از بخش‌ها نشان‌دهنده حتی فرهنگ غنی و آداب و سنن کلیت کشور عزیزمان هم هست.
درباره این اتفاق اما حتما باید اشاره کنیم به این نکته مهم که شورا و شهرداری رشت هم، همچون بسیاری دیگر از هم‌صنفان‌شان در شهرهای دیگر کشور، از آفت سیاست‌زدگی دور نمانده‌اند و چه جالب و البته تاسف‌آور است که دو نهادی که هم در قانون و هم در عرف، باید جدا از سیاست باشند، امروز در وضعیتی گرفتارند که مسایل و حاشیه‌های سیاسی بر آنها غالب می‌شود. شورای شهر را مردم انتخاب می‌کنند و این انتخاب مردمی، باید منجر به انتخاب شهرداری شود که برای مردم و شهر، کار و فعالیت کند اما بسیار دیده‌ایم که نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه گاه حتی جای شورا و شهرداری هم عوض شده؛ انگار نه انگار که شوراها باید ناظر بر رفتار و اعمال مدیریتی شهرداری‌ها باشند.
حالا بهتر است به شکل مصداقی به چند تیتر خبری که در این مدت توسط سایت‌های رسمی منتشر شده‌اند، اشاره کنیم تا «تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل»؛

17/2/1398
جدیدترین شهردار رشت انتخاب شد

25/4/1399
شهردار رشت استیضاح می‌شود

28/4/1399
جلسه استیضاح شهردار رشت برگزار نشد

4/5/1399
استیضاح شهردار رشت از دستور کار خارج شد

خب اینها فقط 4 نمونه از چندین موردند که نشان می‌دهند حتی اگر فرض کنیم که شهردار رشت مقصر نیست و دوست داشته بیش از اینها موثر باشد، با چنین رویکردی که شورای اسلامی شهر رشت در پیش گرفته، نمی‌توانسته و نخواهد هم توانست.
جالب‌تر هم اینکه تغییر مواضع شورای شهر رشت در استیضاح کردن یا نکردن شهردار رشت در یک فاصله زمانی خیلی کم و بارها اتفاق افتاده است. حالا سوال از اعضای شورای اسلامی شهر رشت می‌تواند این باشد که؛ شما در چه دنیایی و با چه نوع جریان سیال زمانی زندگی می‌کنید که این‌قدر زود، یک مورد ویژه برای‌تان تغییر می‌کند؟ نکند فاصله زمانی مثلا 3 روزه که برای ما، سه تا 24 ساعت است، برای شما چند سال نوری محسوب می‌شود؟! آخر چگونه امکان دارد که یک نفر از نظر شما لایق استیضاح و حتی برکنار شدن باشد اما فقط در عرض چندین ساعت، از استیضاحش منصرف بشوید؟! کدام منطق و قانونی به شما چنین اجازه‌ای می‌دهد و اصلا پشت پرده این تصمیم‌های شتاب‌زده، واقعا چه خبر است؟
برای همین هم وقتی یکی مثل من که عاشق رشت است، خبری را می‌خواند که درست فردای روزی که «شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان رشت» در نامه و متنی تند، شورا و شهرداری رشت را متهم به ناکارآمدی و سرگشتگی و البته طرح سوال (درست و منطقی) می‌کند، تعجب نمی‌کند که نه تنها کسی جوابی نمی‌دهد بلکه شهردار رشت در همین وضعیت مغشوش، 9 انتصاب مهم و جدید در بدنه شهرداری این شهر هم انجام می‌دهد (خبر این اتفاق هم در دل این مطلب منتشر شده است)!
البته که می‌دانم احتمال اینکه مسوولان شهری رشت با خواندن این مطلب به صرافت پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی بیفتند، خیلی زیاد نیست اما همان‌طور که در ابتدای مطلبم اشاره کردم، روزنامه‌نگاری هستم که «رشت» را سال‌ها زندگی کرده‌ام و نسبت به گیلان زیبا تعصب دارم؛ حتی اگر مثل آقای شهردار رشت، گیلانی نباشم!

 

 
 
 
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی
شهرستان رشت در نامه‌ای سرگشاده تصریح کرد؛
 
آیا شورای شهر رشت
از تخلفات متعدد شهرداری
اطلاع دارد؟!
 
 
 

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی رشت در نامه‌ای به اعضای شورای شهر در مورد حواشی پیش آمده برای شهرداری و ضمن اشاره به برخی تخلفات نوشت: آیا شما از تخلفات متعدد مجموعه شهرداری مطلع نیستید؟

متن نامه به شرح زیر است:
«اعضای شورای شهر رشت؛ سلام علیکم
انتخابات صحنه اراده ملت است و ملت با انتخاب تک تک شما در چارچوب قواعد اسلام و جمهوریت، نشان می‌دهد که بر زندگی، جامعه، شهر، استان و کشور خود تاثیرگذار است.
هیچ ملتی اراده‌ای را بر علیه خود انتخاب نمی‌کند و اگر شخصی را بر خود حاکم کرده قطعا به دین جهت برگزیده است که آن شخص همسو با اراده او بوده.
اعضای محترم شورا اینک که سه سال از زمان تکیه شما بر کرسی شورای شهر رشت می‌گذرد آنچه عیان مشاهده می‌گردد این است که توجه تان نسبت به اراده مردم زمین‌گیر شده و کفه ترازوی منافع از کفه دیگر آن که حاکمیت اراده اسلامی ملت است سنگین‌تر گشته.
مدارا و همراهی و سکوت در مقابل مفسده‌ای که حتی برای مردم عیان است و آنان را به زجر وا می‌دارد و تنفرشان را نسبت به شما روزافزون می‌کند چه پیامی برای آنان خواهد داشت؟!
مگر نه این است که ملت شما را برای خدمت به خود برگزیده‌اند؟
اگر اینگونه است پس چرا فساد را مشاهده می‌کنید، ولی هیچ اقدام عملی در مقابل خیانت‌های مکرر از شما سر نمی‌زند؟
مگر اسلام به ما نیاموخته است که «لیس منّا من ترک دنیاه لأخرته و لا ءاخرته لدنیاه»؛ دنیا را برای آخرت نباید ترک کرد، همچنان که آخرت را نباید فدا‌ی دنیا کرد.
امروز روزی است که دو انتخاب در مقابل شماست که نتیجه یکی از آنان آخرت شما را فدای دنیا کرده و زندگی را چنان بر بعضی از مردم رشت و علی‌الخصوص مردم سراوان و مناطق درگیر با پسماند و زباله سخت می‌کند که دنیا را برای آخرت ترک می‌کنند و مسوولیت آن متوجه شخص شما یازده عضو شورای اسلامی شهر رشت است.
و اما نتیجه انتخاب دیگر نشان از مسوولیت‌پذیری شما در مقابل بزهکاری عده‌ای در مجموعه شهرداری است.
آیا حاضر هستید با اشخاصی که منافع خود را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند، مدارا کنید؟!
آیا شما از غیرفعال بودن سایت تصفیه شیرابه سراوان مطلع نیستید؟
آیا شما از تخلفات در مناقصه پروژه چندمنظوره گیل لند و مناقصه توسعه و بهسازی سایت کود آلی مطلع نیستید؟
آیا شما از تخلفات متعدد مجموعه شهرداری مطلع نیستید؟
اگر مطلع نیستید پس برای چه چیزی مردم به شما رای داده و شما را نماینده خود جهت امور نظارتی بر عملکرد مجموعه شهرداری انتخاب کرده‌اند؟
و اگر از تخلفات مطلع هستید و دم برنمی‌آورید مسوولیت خود را در مقابل خداوند سنگین‌تر کرده‌اید و بدانید مردم و دانشجویان بسیجی مطالبه‌گر شهرستان رشت و استان گیلان شما را در قبال تمام تصمیم‌های اتخاذ شده در شورا پاسخگو خواهند کرد.

 

 
اقدام جالب‌توجه شهردار رشت؛
 
9 انتصـاب جدید!
 
 
 
ناصر حاج‌محمدی، شهردار رشت در احکامی جداگانه هشت مدیر و یک معاونت جدید شهرداری این شهر را منصوب کرد.
بر پایه این احکام مرتضی شریفی به‌عنوان سرپرست مدیریت منطقه دو، مصطفی گلشنی به عنوان سرپرست مدیریت منطقه پنج منصوب شدند.
شهردار رشت همچنین، محمدرضا شیرزاد را به‌عنوان سرپرست معاونت خدمات شهری منصوب کرد.
بر اساس احکام جداگانه، سید مصطفی ملت دوست به‌عنوان سرپرست مدیریت حقوقی، یوسف یزدانی به‌عنوان سرپرست مدیریت سرمایه انسانی، مرتضی عاطفی به‌عنوان سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، بابک رمضانی به‌عنوان سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی، سیده مریم رضا طبع به‌عنوان سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه و ساسان نعمتی به‌عنوان سرپرست مدیریت املاک و مستغلات شهرداری رشت، منصوب شدند.
شهردار رشت در احکام این انتصابات آورده است:
«با اتکال به خداوند یکتا و با بهره‌گیری از منویات مقام معظم رهبری با رعایت صرفه و صلاح شهرداری رشت و همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در زمینه پیشبرد اهداف و مأموریت‌های سازمانی در راستای شرح وظایف مصوب، موفق و پیروز باشند».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار