کد خبر: ۸۷۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸ 19 July 2020


داستان تکراری ابقا و برکناری شهردار رشت، در شورای پنجم دوباره جریان یافت و استیضاح حاج محمدی در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

 

 

تابناک/خبرگزاری شبستان، رشت، مائده اسفندمز: جلسه استیضاح شهردار رشت که قرار بود عصر دیروز برگزار شود با غیبت پنج عضو لغو شد. درحالی که به نظر می رسید با تصمیم گیری مصرانه اعضا برای تشکیل جلسه تنها سه روز پس از اعلام وصول استیضاح در جلسه علنی، با تشکیل جلسه فوق‌العاده در روز شنبه(۲۸ تیر) تکلیف ابقا یا برکناری ناصر حاج محمدی مشخص شود اما پنج عضو از ۱۱ عضو شورا در جلسه حضور نیافتند تا بدین ترتیب شتاب و ولع تصمیم گیری درباره شهردار در شورا فروکش کند.


تغییر شهردار رشت که به دنبال استیضاح از سوی شوراها رخ می دهد، امری طبیعی در رشت محسوب می شود. نگاهی به تعداد شهردارانی که طی ۲۰ سال گذشته در رشت منصوب و عزل شده اند، نشان می دهد که عمر شهرداران در این شهر شلوغ و پرحاشیه به طور میانگین یک سال است.

 

شاید مهمترین دلیل عقب ماندگی رشت از شهرهای هم‌تراز خود در سطح کشور، همین بی‌ثباتی در مدیریت شهری باشد. هرچند اقداماتی که هر شهردار در طول فعالیت خود در این شهر انجام می دهد هم معمولا آنقدر چشمگیر نیست که بتوان از آن به عنوان نقطه عطفی طی ۲۰ سال گذشته نام برد، به طوریکه اگر هم اقدامی صورت گرفته در راستای خدمات همیشگی و روزمره شهرداری بوده که معمولا رضایت اکثریت شهروندان را به همراه نداشته یا اگر پروژه ای عمرانی مانند پیاده راه فرهنگی( که چشمگیرترین پروژه شهری طی دو دهه اخیر در رشت بوده) اجرایی شده با حواشی و نواقص متعددی همراه بوده که هنوز پیامدهای آن پابرجاست.


در شورای پنجم که حدودا یک سال به پایان آن باقی مانده، انتخاب شهردار چالشی بود که روزهای بسیاری نزدیک به ۱۰‌ماه را به خود اختصاص داد. اگرچه شورا در ابتدای کار، مسعود نصرتی را با وعده شهردار چهارسال پیش رو، انتخاب کرد اما وی با قبول مسئولیت در وزارت کشور، عطای رشت را به لقایش بخشید تا شورای پنجم‌ در مهمترین وظیفه خود یعنی انتخاب شهردار ناکام باقی بماند.

 

پس از گذشت نزدیک به یک سال و رایزنی های متعدد، در نهایت مسئولیت شهرداری رشت به حاج محمدی واگذار شد که این تجربه را در شهرداری های شهرهای کوچک تر از رشت در کارنامه خود داشت. حاج‌محمدی به گفته خودش، توانسته اقداماتی را طی یک سال اخیر انجام دهد که از سال ۹۲ بر زمین باقی مانده بود.‌ اقداماتی که به نظر می رسد آنقدر رضایتبخش نبوده که طی دو ماه متوالی( ۳۱ اردیبهشت و ۲۵ تیر) منجر به دو طرح سوال و یک استیضاح برای وی بوده است.


اگرچه کارنامه حاج محمدی طی یک سال که شهردار رشت بوده، مدافعان و مخالفان متعددی دارد اما آنچه که کارنامه شورای پنجم را فارغ از کارنامه شهردار نشان می دهد، انتصاب دو شهردار طی سه سال و ۱۰ ماه انتخاب نکردن شهردار برای رشت است.

 

با نزدیک شدن به پایان عمر شورای پنجم که متشکل از افراد مختلفی از لحاظ سنی، کارنامه سیاسی و مدیریتی و رشته های تحصیلی مختلف است، به نظر می رسد که نمی توان نمره چندان قابل قبولی به آن داد. هرچند با رفتارهایی که از اعضا دیده می شود می توان به وضوح دریافت که تصمیمات شورای پنجم نه در داخل صحن شورا که در پشت دیوارهای سالن برگزاری جلسات اتخاذ می شود.


حال باید منتظر ماند و تصمیم جدید شورای پنجم برای شهردار رشت را دید. تصمیمی که پیش از تعیین تکلیف شهردار، نمره ای دیگر به کارنامه خود شوراست. نمره ای که در هر دو صورت ابقا یا برکناری شهردار، نه برای شهردار غیربومی رشت که برای کارنامه اعضای شورای همین شهر و دیار در قبال شهروندان تعیین کننده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار