کد خبر: ۸۷۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳ 12 July 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از فارس ، ورودی هر شهر به عنوان اولین منظر شهری معرف فرهنگ و آداب هر شهر به شمار می آید از این رو در گذشته به نحوه ساخت مبادی ورودی دقت و توجه خاص داشتند و با در نظر گرفتن عناصر خاص به شکل دروازه ساخته می‌شد.

شهر دهدشت تابلوی زیبای تاریخی با پیشینه‌ای قوی از فرهنگ قاب‌های نازیبایی دارد و سیمای آن را در نگاه هر مسافر و گردشگری بد جلوه داده است.

چهار دروازه ورودی دهدشت از منظر مطلوب برخوردار نیستند. هویت گمشده در آشفته بازار مبادی ورودی شهر سال‌هاست سودای ساماندهی دارد اما وعده‌های هر مسؤول یکی پس از دیگری در پیچ و خم‌های جاده‌های حادثه‌خیز ورود به شهر رنگ باخت.

وضعیت ورودی های دهدشت به گونه‌ای است که در خود ترغیبی برای ورود گردشگر ندارد در حالی که نمادهای ورودی هر شهر هویت درون شهر را نمایان می سازد مبادی ورودی دهدشت ازعلائم و المان‌های متناسب با فرهنگ شهر محروم است.

در سایه کج سلیقگی شورا و شهرداری دوره قبل پیشانی بندهای بدقواره‌ای بر قامت شهر به تصویر کشیده شده است؛ در یکی از دروازه‌های شهر المانی از آسیاب بادی و در دیگری توپ فوتبال نصب شده که هیچ سنخیتی با فرهنگ و رسوم این دیار ندارد.

سال‌های اخیر اما اقداماتی در ساماندهی ورودی‌ها از سر گرفته شده که اگر با جدیت دنبال شود می‌توان به پایان بی‌ریختی آنها امید داشت.

یکی از مهمترین ورودی‌های دهدشت از جاده طولیان است زیرا با بهره‌برداری از جاده باغچه سادات عمده رفت و آمدها از این مسیر انجام می شود و بار اصلی ترافیک روی این جاده است. این در حالی است که نا زیبایی و آلودگی بصری از مشکلات این ورودی است.

ورودی دوم از سمت بهبهان با توجه به حضور مقامات کشوری محور تشریفات است این ورودی شاید به لحاظ ساختاری تفاوت ناچیزی با دیگر ورودی‌ها داشته و با وجود پارک بلادشاپور نمای ظاهری بهتری دارد اما سیمای مناسبی برای معرفی شهر در این ورودی به چشم نمی‌آید.

 

ورودی از مسیر چرام نیز از شلوغ‌ترین ورودی‌هاست که تاکنون تصادفات مرگبار بسیاری در آن رخ داده و خانواده‌هایی را در مرگ فرزندان به سوگ نشانده است. این ورودیمشترک دو شهرستان چرام و کهگیلویه نیازمند رفع نقاط حادثه‌خیر، تأمین روشنایی و تعریض جاده است.

در ورودی از سمت سوق که برای ساماندهی آن زیرگذر نیز تعریف شده است با بنرهای اموات آذین شده است!

 

این در حالی است که عدل هاشمی‌پور نماینده وقت مردم شهرستان در مجلس فرودین ماه 1398 به رسانه‌ها گفته بود«وزیر راه و شهرسازی اداره کل راهداری و راه و شهرسازی استان را ملزم به ساماندهی ورودی های دهدشت کرده است.»

وی بیان کرد: بر این اساس زیرسازی و روشنایی ورودی‌ها از سوی راهداری و آسفالت ورودی ها نیز از سوی راه و شهرسازی باید انجام شود.

فرماندار کهگیلویه نیز شهریور ماه از اختصاص 60 میلیارد ریال اعتبار به ساماندهی ورودی‌های شهر خبر داده و گفته بود «با تخصیص این میزان اعتبار پرونده ورودی های دهدشت بسته خواهد شد.»

علیرضا اتابک در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از زمان پذیرش مسؤولیت در این شهرستان ساماندهی ورودی‌های شهر را در دستور کار قرار دادم و با پیگیری‌هایی که انجام شد پیمانکار ورودی از سمت طولیان مشخص شده است.

 

فرماندار کهگیلویه ساماندهی این ورودی را در اولویت دانست و افزود: این ورودی اعتبار دارد و قرار است تا دو راهی طولیان چهاربانده شود.

وی با بیان اینکه اعتبار این ورودی از جاده قلعه‌رئیسی به دهدشت تزریق می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر جزو راه‌های فرعی است پیگیر انتقال از فرعی به اصلی و واگذاری به راه و شهرسازی هستیم.

اتابک افزود: برای روشنایی هشت کیلومتر مبادی ورودی شهربرنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به احداث زیرگذر در ورودی از سمت سوق گفت: به علت معارضات موجود تلاش می‌شود با تغییر نقشه کار پروژه را آغاز کرد.

اتابک در خصوص ورودی از سمت بهبهان تصریح کرد: نقاط حادثه خیز شناسایی شده و رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پروژه از کد اعتباری راه اصلی فارس به خوزستان اعتبار می گیرد و چهار بانده می‌شود، افزود: ورودی از چرام یک و نیم میلیارد تومان اعتبار دارد البته مسافت بیشتری از آن در حوزه چرام است.

اتابک گفت: چشم انداز خوبی برای ورودیهای شهر پیش‌بینی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار