کد خبر: ۸۷۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰ 11 July 2020
مجلس یازدهم به دلایلی از جمله شیوع ویروس کرونا کار خود را با تعداد کمتری نسبت به آنچه که در قانون مشخص شده آغاز کرد و تکمیل آن نیازمند پشت سر گذاشتن فرایندهای خاص خود است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نقل از خبرگزاری خانه ملت احمد خزائی نوشت : انتخابات مجلس یازدهم در شرایط سختی برگزار شد زیرا این انتخابات در آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران برگزار شد و طبیعتا مجلس یازدهم نیز با این ویروس جهانگیر مواجه شد. در همان ابتدای مشخص شدنِ نتایج انتخابات دوم اسفندماه سال ۹۸، دو نفر از منتخبان مردم یعنی مرحومه فاطمه رهبر و مرحوم محمدعلی رمضانی به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. دیگر موضوعی که مجلس یازدهم را پیش از شروع فعالیش با کرونا درگیر کرد، تغییر زمان برگزاری انتخابات دور دوم بود.

از آنجایی که انتخابات مجلس یازدهم در ۱۱ حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شده بود، ابتدا وزارت کشور اعلام کرد که ۲۹ فروردین ماه سال ۹۹ انتخابات دور دوم برگزار می‌شود اما شیوع ویروس کرونا سبب شد تا دور دوم انتخابات مجلس یازدهم به ۲۱ شهریورماه سال ۹۹ موکول شد.

پس از آنکه نتایج انتخابات مجلس یازدهم مشخص شد و منتخبین مردم معرفی شدند، خبرهایی در مورد ابهامات موجود پیرامون مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان به گوش رسید و در نهایت سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد به دلیل مشکلاتی که در اخذ مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان وجود داشت، این منتخب مردم نیز از راهیابی به مجلس یازدهم باز مانده است.

به این ترتیب در اتفاقی نادر، مجلس یازدهم در روز افتتاحیه و پیش از بررسی اعتبارنامه‌ها با ۲۷۷ منتخب کار خود را آغاز کرد؛ زیرا در ۱۱ حوزه، انتخابات به دور دوم کشیده شده بود اما امکان برگزاری این انتخابات مهیا نشد و مجلس با تعدادی کمتر از آنچه که باید، کار خود را آغاز کرد. علاوه بر این، فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفتند و سینا کمالخانی نیز با نظر شورای نگهبان نتوانست وارد مجلس شود.

پس از آغاز به کار مجلس یازدهم و به هنگام بررسی اعتبارنامه منتخبین مردم در مجلس، اعتراضاتی نسبت به چند تن از منتخب مردم مطرح شد که در نهایت فقط اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون با رای مجلس رد شد و منتخب مردم گچساران و باشت نیز به جمع بازماندگان از حضور در مجلس یازدهم پیوست و تعداد نمایندگان حاضر در مجلس یازدهم به ۲۷۶ نفر رسید.

حال سوال اینجاست که چه زمانی مجلس به تعدادی که در قانون مشخص شده، یعنی ۲۹۰ نماینده می‌رسد؟ براساس قانون و ساز و کار تعیین شده از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان با برگزاری انتخابات دور دوم مجلس یازدهم در شهریورماه، تعداد نمایندگان حاضر در مجلس یازدهم به عدد ۲۸۷ نفر می‌رسد. این البته در صورتی است که اعتبارنامه این ۱۱ منتخب مردم نیز به تصویب سایر نمایندگان برسد. اما تکمیل نهایی مجلس یازدهم به لحاظ تعدادی تا انتخابات ۱۴۰۰ محقق نخواهد شد، زیرا انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم، در حوزه‌های انتخابیه «گچساران و باشت»، «تفرش، آشتیان و فراهان» و «آستانه اشرفیه» مجددا انتخابات برگزار می‌شود. همچنین برای یک کرسی از ۳۰ کرسی «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» در مجلس نیز در انتخابات میان‌دوره‌ای انتخاباتی برگزار می‌شود‌./



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار