کد خبر: ۸۷۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹ 11 July 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سمیرا نصاری در فارس نوشت ؛ اینروزها مردم گچساران به شدت از کیفیت نان عرضه شده در نانوایی های شهر گلایه مند هستند و مشکل اصلی این محصول را کیفیت پایین‌؛ خمیر بودن، سوختگی، شور و یا بی نمک بودن و کوچک‌تر شدن حجم نان عنوان می‌کنند.
هرچند شاهد آن هستیم عدم نظارت بر نان عرضه شده در نانوایی های شهر موجب شده تا نانوایان به اعتراض‌ها کاملاً بی‌توجه باشند به گونه ای که مردم نیز متوجه این مهم شده اند.
در روزهای گذشته تماس های مکرر شهروندان گچسارانی در خصوص کیفیت پایین نان در گچساران خبرنگار فارس را بر آن داشت تا به صورت میدانی گزارشی در این خصوص تهیه نماید.
با نگاهی گذرا به سالها پیش و نظارت شورای آرد و نان به خوبی در می‌یابیم در مدت زمانی بازرسان فرمانداری به صورت مستمر و مداوم در طول روز بر روند پخت نان و کیفیت آن و ساعات کار آنها رسیدگی می‌کردند اما این روزها مشخص است نظارتی در کار نیست.
وزن کردن چانه‌ها، نظارت‌های سفت و سخت بر بهداشت نانوایی‌ها، ساعت کار نانوایی‌ها، استفاده از استیل به عنوان میز کار، دستور بر شیشه‌ کردن جلویی نانوایی‌ها، نصب توری‌های مشبک در ورودی نانوایی‌ها در روزگاری نه چندان دور باید نصب العین صاحبان نانوایی‌ها قرار می‌گرفت و هر نانوایی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی‌کرد با جریمه و قطع سهمیه آرد روبرو می‌شد.
کافی بود نانوایی ساعت کاری را اجرا نکند که شاهد جریمه و برخورد از سوی شورای آرد و نان بودیم.
گذشت تا با افزایش قیمت نان در سال‌های گذشته، هدف را بالا بردن کیفیت نان عنوان کردند اما آن چیزی که مردم شاهد آن هستند گرانی قیمت نان و کیفیت پایین آن است.
نان‌های موجود و مقایسه آن با دیگر شهرها به خوبی مشخص می‌شود نظارت کافی بر این نانوایی‌های  این شهرستان صورت نمی‌گیرد.
وزن چانه پایین نان به خوبی و با چشم در هنگام خرید نان قابل مشاهده است و متاسفانه نظارتی نیز در این خصوص انجام نمی‌شود.
نان‌های نازک‌تر از نان‌های تیری(محلی) و شکننده‌تر از کاغذ حتی فرصت نمی‌دهد که در همان مکان آنها را درون پارچه مخصوص قرار داد.
خانم مرادی یکی از مشتریان نانوایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: نان به عنوان تنها ما یحتاج روزانه زندگی است اما متاسفانه هیچ نظارتی بر کیفیت پخت آن در شهر ما انجام نمی‌‌گیرد.
وی ادامه داد: در گذشته شاهد بودیم هنگام ساعات کار نانوایی‌ها بازرسینی به جهت وزن کردن خمیر و نان به نانوایی‌ها مراجعه می‌کردند اما مدت‌ها است دیگر خبری از وجود بازرسین نیست.
در ادامه خانم دیگری که در حال تهیه نان است، گفت: نان‌های موجود حتی ماندگاری لازم را ندارند و در سریعترین زمان دچار بوی بد و کپک می‌شوند.
 وی ادامه داد: نان قوت غالب اکثر مردم به خصوص قشر ضعیف و کارگر جامعه محسوب می‌شود اماکیفیت پایین باعث آزرده خاطر شدن ما شده است.
رحیمی عنوان کرد:از یک طرف حجم نان کمتر شده که این موضوع به طور قطع مصداق بارز کم فروشی است و باید به حجم چونه‌هایی که گرفته می‌شود مسئولان نظارت کنند و کسی نیست که در این زمینه پاسخ مناسبی به ما شهروندان بدهد.
وی عنوان کرد: متأسفانه وقتی به نانوایان هم اعتراض می‌کنیم به ما بد و بیراهه می‌گویند و اعلام می‌کنند دوست داری ببر نمی‌خواهی نبر و کاری از دست مردم عادی در این زمینه بر نمی‌آید.
 یکی دیگر از مشتریان ابراز کرد: نان‌های لواش به مانند پوست پیاز شده‌اند و من نمی‌دانم حجم استاندارد یک نان لواش چقدر است اما به طور قطع نانوایان این حجم را رعایت نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه نان امروز را فردا نمی‌توانید بخورید، بیان کرد: شما هر نانی که می‌خرید اگر همان لحظه خوردید که خوردید وگرنه فردا این نان خراب می‌شود و بو می‌گیرد که باید آن را دور بریزید.
این بانوی گچساران ابراز کرد: امیدوارم نهادهایی که وظیفه نظارت بر کیفیت نان را دارند از خواب غفلت بیدار شوند و به فکر حل مشکلات مردم باشند.
به گزارش فارس، موضوع کیفیت نان در گچساران موضوع جدیدی نیست که بخواهیم موشکافانه و کارشناسانه به آن بپردازیم چرا که کیفیت نان در این شهرستان مطلوب نیست و این امر هر دلیلی از جمله آرد بی کیفیت و عدم مهارت کارگران نانوایی داشته باشد باید فکر اساسی برای حل آن اندیشیده شود.
با تمام این تفاسیر و وجود نارضایتی‌ها از کیفیت پایین نان در گچساران، می‌شود با ایجاد بازرسینی مانند گذشته نظارت را بر کار آنها انجام داد تا رضایت‌مندی مردم را در بر داشته باشد.
شایان ذکر است، متاسفانه شاهد هستیم نانوایی‌ها نان‌های خود را که ساعت‌ها از پخت آن می‌گذرد در بسته‌بندی‌های پلاستیکی قرار می‌دهند که به دلیل نوع بسته‌بندی گرم گرم آنها در هنگام باز کردن بسته بوی بد می‌دهد و نان قابل استفاده نیست و به نوعی باید گفت نانوایی‌ها احداث شده‌اند تا مردم نان گرم را تهیه کنند نه نان‌های بسته‌بندی شده.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار