گفت و گوی زنده «غلامرضا تاجگردون» در «تابناک»؛
اینقدر این را توضیح داده ام که خسته شده ام. پترو امید آسیا یک شرکتی متعلق به بانک سپه است که وظیفه اش ایجاد و احداث مراکز نگهداری و فروش نفت است.
کد خبر: ۸۶۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴ 30 June 2020

نماینده مردم گچساران در مجلس که بحث های زیادی درباره مدرک تحصیلی وی، رانت خواری اش، جا به جایی به نفع مطلوب ردیف های بودجه ای، اعمال نفوذ برای بکارگیری اقوام و نزدیکانش و مسائلی از این دست از سوی برخی نمایندگان علیه او مطرح شده، در یک گفت و گوی زنده به این شبهات پاسخ داد.

به گزارش «تابناک»، «غلامرضا تاجگردون» نماینده مردم گچساران که جمعی از نمایندگان به اعتبارنامه اش اعتراض کرده اند؛ با حضور در سایت «تابناک» در یک گفت و گوی زنده شرکت کرد و به تمام شبهاتی که پیرامون اعتبارنامه و صلاحیت او مطرح کرده اند پاسخ داد و اسناد و مدارکی را ارائه کرد که طی روزهای آینده جدای پاسخ های او منتشر خواهد شد.

بررسی چرایی اعتراض به اعتبار نامه آقای غلامرضا تاجگردون موضوع اصلی این نشست است که از زوایای مختلف به آن پرداخته خواهد شد و پاسخ نماینده مردم گچساران را در ارتباط با این موضوع خواهیم شنید؛ برای شروع، بهتر است از آقای تاجگردون بخواهیم خودشان را برای مخاطبان بهتر و بیشتر معرفی کنند.

بنده «غلامرضا تاجگردون» هستم. 30 سال است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت می کنم . بورسیه سازمان برنامه و بودجه، معاون و مشاور رئیس این سازمان بوده ام. دو دوره در دوره های نهم و دهم نماینده مردم گچساران  در مجلس بوده ام که در این 8 سال، 6 سال هم ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را بر عهده داشتم.ذدر دوره یازدهم هم مردم حوزه انتخابیه ام بار دیگر به بنده اعتماد کردند و به من رأی دادند.

شروع حرکت شما برای ورود به قوه مقننه در میان دوره ای مجلس بود که ردصلاحیت شدید و در مجلس هشتم رقابت را باختید؛ دلایل ردصلاحیت شما چه بود؟

من در میان دوره ای انتخابات مجلس ششم کاندیدا شدم. پسر عموی من در آن دوره کاندیدا بود و رأی خوبی هم  آورد، اما شورای نگهبان انتخابات را باطل کرد و شهر هم شلوغ شد. در میان دوره ای من ثبت نام کردم که ردصلاحیت شدم که به نظرم تشخیص شان در عدم صلاحیت من و عموزاده ام درست بود. در مجلس هفتم شرکت نکردم و در دوره هشتم با رای خیلی نزدیک نتیجه را باختم. مجلس هشتم هم در شورای نظارت استان برای من عدم احراز زدند که البته بعد در شورای نگهبان تائید شدم و این تائید صلاحیت تا به امروز در دوره های نهم، دهم و یازدهم ادامه داشته است.

آقای تاجگردون، یکی از موارد مطرح درباره اعتبارنامه شما طرح شبهاتی نظیر «رانت خواری» است، در این باره توضیح تان چیست؟

خب، از این حرف ها می شود زد. مهم نحوه طرح موضوع و مستندات ارائه شده است؛ چون طرح چنین مسائلی باید یک منطق حقوقی داشته باشد. ببنید قاعدتا من مخالفانی دارم که شاید حرف هایی بزنند و نتایجی هم از فکت های شان بگیرند که ایرادی هم ندارد. مهم اثبات این موضوعات است که در سیستم قضایی و نظارتی مطرح شده و از آن نتیجه بگیرند؛ آنها هم تعارفی در این زمینه ندارند مثل ردصلاحیت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دهم که دیدید برای مجلس یازدهم ردصلاحیت شدند.

یک موضوعی درباره صلاحیت خودم بگویم. شما می دانید که من 24 تا 48 ساعت بعد از سایر نمایندگان صلاحیتم تائید شد؛ چون درباره من، گزارشی در لحظات آخر به شورای نگهبان رسید و آیت الله جنتی شخصا دستور رسیدگی دادند و در نهادهای نظارتی و امنیتی هم همینطور. خب من امین نظام در سیستم بودجه ریزی کشور بودم و لذا وقت کافی را درباره من گذاشتند و تک تک موارد را از من سئوال کردند که بدون دلیل بنده را رد یا تائید صلاحیت نکرده باشند.

معترضان مستندات و موارد مبهم شان را به شورای نگهبان فرستادند و شورا تاکید کرد که این موارد را دیده است و در خارج از زمان مشخص شده هیات رئیسه مجلس مجددا مستندات را فرستاد و شورای نگهبان پاسخ مکتوب داده است که موارد را بررسی کرده و دیده است و مشکلی وجود نداشته است؛ اما باز برخلاف قانون معترضان در یک جلسه 5 ساعته در شعبه این موضوعات را عنوان کردند و باز منجر به تائید اعتبارنامه بنده شد.

دوستان معترض به اعتبارنامه شما هم آمده بودند؟

بله همه آنها آمده بودند و حتی چند نفر را بیشتر همراه خود کرده بودند، اما باز تائید شد.

اینکه رأی گیری مخفی درباره اعتبارنامه شما انجام شد، مورد سئوال و اعتراض است، آئین نامه چه می گوید؟

آنها قانون را اجرا کردند و طبق آئین نامه رای گیری مخفی انجام می شود. این به من ربطی ندارد بلکه در آئین نامه به صراحت آمده است. این را می توانند اصلاح کنند، بنده هم مشکلی ندارم. حالا باز در جلسه علنی رئیس مجلس تذکر یکی از نمایندگان را تائید و پس از آن مجددا بنده را به کمیسیون تحقیق فرستادند.

البته درباره تبلیغات شما هم بحث های زیادی وجود دارد و معترضان مسائلی را در خصوص آن مطرح کرده اند.

این حالت تبلیغات برای همه رقبای من در حوزه انتخابیه ام بوده است. شاید تفاوت در نوع کلیپ ما و تبلیغات است. خب برای همه رقبای من فشفشه هوا کرده اند و با تفنگ به استقبال آمده اند، اما تهدید کرده اند که اگر به تاجگردون رای بدهید، عمودی بیایید، افقی می روید... کما اینکه در این پروسه کشته هم داده ایم که کسی در مورد آن صحبت نمی کند. ولی نوع تبلیغات در مناطق عشایری همین است. خب طبیعتا اگر اشکال داشت شورای نگهبان باید انتخابات حوزه انتخابیه من را ابطال می کرد.

پاسخ شما به این گزاره چیست؟ آقای تاجگردون مواد 32 برنامه چهارم و 215 قانون برنامه پنجم توسعه زیرپا گذاشته تا متقلبانه طرح امامزاده جعفر را بدون تصویب هیئت وزیران، در پیوست بودجه بگنجاند. بعد نوبت گنجاندن دو طرح آب‌رسانی خان احمد و دشت مور که دو طرح مجزا هستند و ارتباطی با امامزاده جعفر ندارند به طرح امام‌زاده جعفر و تغییر اسامی ردیف‌های سند بودجه بدون مجوزهای قانونی بود. هدف اصلی وی کاملاً شخصی و برای آبرسانی به 400 هکتار زمین‌های کشاورزی خود و خانواده‌اش بود. افزایش غیرقانونی و در نتیجه بی‌حساب‌وکتاب تعداد و مبلغ طرح‌ها، میلیاردها تومان زیان در پی دارد که به دلالت ذیل ماده (598) قانون مجازات اسلامی، ارتکاب آن برای آقای تاجگردون جرم و وی شخصاً ضامن آن است.

همه فکرمی کنند امامزده جعفر داستانش چیست؟ اتفاقا خوب است این موضوع را مطرح کنیم؛ چون دیدم آقای توکلی هم در این مورد صحبت کرده و گزارش نوشته است. میلیاردها متر مکعب آب در یک بخشی از منطقه ما رد و سپس شور شده و به دریا (خلیج فارس) می ریزد. این طرح از سال ها پیش مطرح است، اما از 84 و 85 این طرح آبرسانی متوقف شد، تا اینکه بنده نماینده شدم. می گویند این طرح چطور آمده به پیوست قانون، خب 6 هزار طرح است؛ چرا در مورد آنها نمی پرسید؟

ایرادی که می گیرند این است که می گویند شما درمورد زمین های تان ذینفع این طرح هستید؟

بله درست است، در منتهی الیه این طرح زمین های ماست. همه می دانند که زمین های ما آبی است و چاه آب دارد؛ اما بر فرض 50 هکتار زمین ما ذینفع در این موضوع باشد ما کل آن منطقه را باید رها کنیم به خاطر اینکه ممکن است باغ تاجگردون هم نفع ببرد؟ خب شما مراجعه کنید به مردم آن منطقه ببنید چقدر از این طرح منتفع شده و وضعیت شان بهتر شده است. نمی دانم چرا این آقایان اینقدر بحث می کنند؟ خب بیایند بروند و این موضوع را از مردم آن منطقه بپرسند.

شما یعنی در مورد این طرح جلسه برگزار کرده و با هماهنگی آن را وارد بودجه کرده اید؟

حتما باید این کار انجام شود. من جلسات متعددی در این خصوص برگزار کرده ام. من کاری به این موضوع ندارم اما مثلا فرض کنید فلان نماینده تهران صاحب چند رسانه است، اگر او طرحی فرهنگی برای کلان کشور بدهد که در پس آن رسانه هایش هم منتفع بشود، او رانت خواری کرده؟ یا یک نماینده روحانی طرحی بیاورد که حوزه علمیه خودش هم به دنبال آن منتفع می شود، این رانت خواری است؟ شما بنید چند هزار خانواده از این طرح منتفع شده اند؟

آیا شما دکتر هستید؟ چون درباره ماجرای مدرک تحصیلی تان هم بحث های زیادی است. کما اینکه نماینده تفرش در مجلس یازدهم پیش از این به همین دلیل اجازه ورود به پارلمان را پیدا نکرد. گفته می شود شما در یک جا عنوان کرده اید که مدرک دکترای مدیریت اقتصادی خود را طی سال‌های 2005 تا 2008 به شکل ترددی از مؤسسه گلوبال بیزینس آکادمی بروکسل بلژیک اخذ کرده اید. آقای تاجگردون در سایت مجلس عنوان شده، شما دکتری تخصصی دارید (1394) معترضا میگیوند شما قریب 15 سال است که از مواهب مالی، منصبی و سیاسی این عنوان سوءاستفاده کرده اید.

بحثی مطرح می شود که تاجگردون دکتری دارد یا نه؟ اگر دارد در چه رشته ای؟ خب من پاسخم این است. من فوق لیسانس که گرفتم عضو هیات علمی دانشگاه شدم و مربی هستم و به دلیل شرایطی که داشته ام (معاون سازمان برنامه و بودجه و مسئولیت هایم) همطراز استاد تمام هستم و اگر فوق دکتری هم بگیرم باز استاد تمام می شوم. خب پس از مزایای و مواهب مالی و منصبی آن منتفع نشده ام.

«حاج غلامم» نه دکتر تاجگردون!/ شورای نگهبان هیچکدام از مستندات معترضان به اعتبارنامه‌ام را تائید نکرد/ سهامدار «پتروامیدآسیا» بانک سپه است؛ نه بنده!

بنده در زمان فارغ شدن از کار، از یک مرکزی در بلژیک (مؤسسه گلوبال بیزینس آکادمی بروکسل) درخواست کرده ام که ادامه تحصیل بدهم که البته اینکه می گویند وجود خارجی ندارد، جای سئوال است. در سال 2006 من پذیرش گرفتم. حتی پرداختی پول و رسیدی که گرفتم هم موجود است و در سال 2008 آن موسسه از سفارت بلژیک در ایران برای من درخواست ویزا کرده است و من رفته ام آنجا و از تزم دفاع کرده و عکس جلسه دفاعم هم موجود است. حتی تز من به زبان انگلیسی موجود و ترجمه فارسی آن هم کتاب (الگوی بودجه‌ریزی غیرمتمرکز در کشورهای غیرفدرال) شده است.

پس از آنکه این مدرک را گرفتم به همراه تنی چند از افراد که اینجا اسم شان را نمی برم، وزارت علوم اعلام کرد این موسسه از نظر ما فاقد ارزشیابی است و من هم پذیرفتم. لذا بر همین اساس در ماجرای ثبت نام در انتخابات و در فرم های شورای نگهبان هیچگاه عنوان دکتر ننوشته و تمام در همه فرم ها نوشته ام که دارای مدرک فوق لیسانس هستم.

می گویند در تبلیغات هم از این عنوان یعنی (دکتری) استفاده کرده ام، اما در پوسترهای انتخاباتی من یک لوگو استفاده شده به اضافه واژه «غلامرضا تاجگردون». در جلسه کمیسیون تحقیق می گویند فلان جا رفته اید و در بنر تبلیغاتی عنوان دکتر استفاده کرده اند؛ خب این چه ربطی به من دارد؛ چون در پوسترهای تبلیغاتی بنده چنین چیزی وجود ندارد. شما به حوزه انتخابیه من بروید بگویید که تاجگردون؛ هیچ کس نمی گوید که دکتر؛ همه می گویند: «حاج غلام».

معترضان می گویند: شما با اعمال‌نفوذ برای انعقاد قرارداد شرکت پتروامید آسیا در سال ۱۳۸۹ با شرکت ملی نفت ایران جهت احداث و اجاره مخازن نفت خام با ظرفیت حدود ۱۰ میلیون بشکه در گناوه که براورد دیوان محاسبات که نزدیک به 1500 میلیارد تومان خسارت به وزارت نفت وارد کرده؛ نقش داشته اید و پرونده آن هنوز در دیوان باز است، این موضوع صحت دارد؟

اینقدر این را توضیح داده ام که خسته شده ام. پترو امید آسیا یک شرکتی متعلق به بانک سپه است که وظیفه اش ایجاد و احداث مراکز نگهداری و فروش نفت است. سال 90 قبل از اینکه بیایم مجلس عضو هیات مدیره غیرموظف این شرکت بودم. ادعا شده تخلفاتی در آنجا شده؛ چه کسی این ادعایی را کرده؟ دیوان محاسبات که زیر نظر من نماینده است که اگر بخواهم اعمال نفوذ بکنم؛ حتما می توانم این کار را انجام بدهم؛ اما تخلف ربطی به من ندارد چون قبل از حضور من در آن مجموعه بوده است. بله، تخلفی شده و در حال رسیدگی است، اما ربطی به من ندارد و اصلا زمان من نبوده است.

اتفاقا شورای نگهبان هم درباره این ماجرا طرح موضوع کرد که آیا من سهامدار (پترو امید آسیا) هستم، به آنها گفتم به ثبت شرکت ها مراجعه کنید و ببنید سهامدارش از ابتدا چه کسی بوده و ... خب این که کار ساده تری است؛ بجای اینکه بخواهید سیخونک بزنید به زندگی مردم و سر مردم را به درد بیاورید.

تکمیل می شود ....

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
برای اینکه هر دوطرف راضی باشن ، بگید حاج دکتر غلام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار