مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرمت چهار بنای تاریخی پل پاتاوه،قلعه عزیزی،بافت تاریخی دهدشت و پل بریم در این استان آغاز شده است.
کد خبر: ۸۵۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴ 27 May 2020
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرمت چهار بنای تاریخی پل پاتاوه،قلعه عزیزی،بافت تاریخی دهدشت و پل بریم در این استان آغاز شده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مجید صفایی اظهار داشت: این طرح ها با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اجرا می شود.
وی بیان کرد: طرح های مرمت پل پاتاوه با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و مرمت بخشی از بافت تاریخی دهدشت با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال مهمترین این طرح هاست.
صفایی ابراز داشت:مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه شامل پنج پل است که قدیمی ترین آن پل تخت شاه نشین مربوط به دوره ساسانی است.
مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسیده که اواخر دهه ۷۰ کار مرمت و احیای این اثر تاریخی مجموعه پل‌ها شروع شد.
بافت قدیم شهر دهدشت بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال های متمادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت منتشر شده است.
بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.
وجود بیش از دو هزارخانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.
صفایی ابراز داشت:مرمت بناهای قلعه عزیزی دهدشت و پل بریم نیز هر یک با ۷۰۰ میلیون ریال انجام می شود.
وی بیان کرد: قلعه عزیزی نیز جزو قلعه ها، بناها و آثار مهم تاریخی و باستانی به جا مانده از دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی در شهرستان بویراحمد است.
این قلعه در دو طبقه در ابعاد ۲۱ در ۱۳ متر، با مصالح قلوه سنگ و ملات گچ و با کاربری مسکونی و دفاعی ساخته شده و مساحت آن نیز ۲۷۳ مترمربع است.
این اثر باستانی در فهرست آثار ملی ثبت شده و بر روی تپه ای در روستای دم چنار عزیزی بویراحمد قرار دارد.
پل بریم نیز به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته است که در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.
بخش های به جا مانده از این میراث تاریخی شامل ۱۳ دهانه طاق چشمه و پایه ستون‌های بزرگ است.
این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت، در محدوده روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
پل تاریخی بریم باشت در پنجم آذر سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۴۰۰در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمدعنوان کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است این طرح ها تا پایان شهریور تکمیل شود.
صفایی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی به دلایل مختلف از جمله پدیده های طبیعی نظیر سیل،زلزله،باد و باران آسیب می بینند تاکید کرد: هر ساله بخشی از این بناهای تاریخی مرمت می شود.
وی ابراز داشت: بناهای تاریخی افزون بر امکان جذب ایرانگردان و جهانگردان به عنوان روایتگران شکوه و تمدن ایرانی ارزشمند هستند و تلاش برای بقای این آثار ارزشمند تاریخی ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار