گفتگوی بی پرده با یک فرهنگی بازنشسته
در روزهایی که به عنوان هفته معلم نامگذاری شده است خالی از لطف نیست که پای سخنان برخی از فرهنگیان بازنشسته بنشینیم و خاطرات دوران کاری و برخی موضوعات و حواشی سیاسی پیرامون کار آن ها را بشنویم.
کد خبر: ۸۴۵۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۰ 05 May 2020
در روزهایی که به عنوان هفته معلم نامگذاری شده است خالی از لطف نیست که پای سخنان برخی از فرهنگیان بازنشسته بنشینیم و خاطرات دوران کاری و برخی موضوعات و حواشی سیاسی پیرامون کار آن ها را بشنویم.
آنچه که در ادامه می خوانید ، گفتگوی تابناک کهگیلویه و بویراحمد است با سید محمد قاسم محنایی فرهنگی بازنشسته ای که حدود 31 سال در آموزش و پرورش خدمت کرده است.
محمد قاسم محنایی می گوید از سال 66 و به صورت سرباز معلم وارد آموزش و پرورش شده است و مدت 31 سال در بخش های مختلف آموزشی و اداری مشغول به خدمت بوده است.
محنایی که 6 سال آخر خدمت خود را به عنوان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد مشغول به کار بوده است ، معتقد است کسانی که می خواهند در آموزش و پرورش مسئولیت بگیرند ، باید سلسله مراتب را طی کرده و پس از کسب تجربیات ، به عناوین مدیریتی منصوب شوند.
از انتقاد به شیوه اجرای طرح تحول تا ماجرای پیوستن تیم اصلاح طلب به روشنفکر! / آموزش ابتدایی مظلوم ترین حوزه در آموزش و پرورش
 
وی می گوید بیشتر دوران کاری خود را به عنوان نیروی اداری کار کرده ام که در دوره های مختلف مدیریتی از جناح های مختلف از من برای همکاری دعوت کرده اند و البته همه می دانستند که تفکر اصلاح طلبی دارم اما هیچ گاه در آموزش و پرورش به تفکرات سیاسی یا قومیتی توجه نداشته ام .
وی یکی از آفت های آموزش و پرورش را ورود مسائل سیاسی در حوزه کاری ان عنوان می کند و می گوید : متاسفانه این یک آسیب است که از دهه هفتاد تاکنون گریبانگیر آموزش و پرورش شده است و متاسفانه کار تخصصی آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده است.
محنایی می گوید متاسفانه ورود مسائل سیاسی به آموزش و پرورش باعث شده است که گاها خودزنی هایی هم صورت گیرد برای نمونه مدتی من به عنوان رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان بویراحمد مشغول به کار بودم که پس از تحویل این پست به شخص دیگری به ناگاه با پرونده ای سنگین حدود 40 صفحه ای مواجه شدم که از من شکایت شده و برخی اتهامات زده شده بود و در پاسخ به این اتهامات حدود صد صفحه دفاعیات و مستندات ارائه دادم که همگی نشان می داد بی جهت برای من پرونده سازی کرده بودند.
از انتقاد به شیوه اجرای طرح تحول تا ماجرای پیوستن تیم اصلاح طلب به روشنفکر! / آموزش ابتدایی مظلوم ترین حوزه در آموزش و پرورش
 
آموزش ابتدایی مظلوم است
وی اینگونه ادامه می دهد که بهترین دوستان کاری من مربوط به زمان نهضت سوادآموزی است اما احساس می کنم بهترین و درخشان ترین دوره کاری ام مربوط به معاونت آموزش ابتدایی است چرا که در مقطع ابتدایی شرایط بسیارسختی برای کار وجود دارد و نیازمند تلاش و کوشش زیادی در جهت موفقیت برنامه ها است.
این فرهنگی بازنشسته معتقد است ، چون آموزش ابتدایی سنگ زیر بنای آموزش و پرورش است پس وجود نیروهای دلسوز و کارآمد برای مدیریت بر آن بسیار ضروری است.
البته وی معتقد است که مظلوم ترین گروه از معلمان هم معلمان حوزه ابتدایی هستند چرا که این قشر بر عکس دیگر معلمان مقاطع دیگر تمام وقت خود را در هفته درگیر حوزه کاری هستند ضمن اینکه با مخاطبانی کاملا متفاوت تر از دیگر مقاطع مواجه هستند.روابط عاطفی دانش آموزان و معلم که اقتضای سن این دانش آموزان است کار معلم ابتدایی رابسیار سخت تر می کند . این در حالی است که چندان توجهی به آن ها و سختی کترشان نمی شود.
این فرهنگی بازنشسته می گوید برخی برنامه ریزان کلان در آموزش و پرورش مرتکب ظلم بزرگی در حق آموزش ابتدایی شده اند و آن هم بکارگیری نیروهای غیر تخصصی در پست های آموزشی این مقطع بوده و هست.
وی با انتقاد از شیوه اجرای طرح تحول بنیادین گفت : با اجرای طرح 6 - 3 - 3 و احیاء پایه ششم ، مقطع ابتدایی نیازمند نیروی کاری بیشتر شد اما نه استخدامی بود و نیروی کافی لذا می دیدیم به عنوان مثال در آموزش و پرورش بویراحمد نیروهای مقاطع دیگر که تقاضای انتقال به این شهرستان را داشتند با شرط کار در مقطع ابتدایی با انتقال انان موافقت می شد و یا اینکه برخی افراد که در پست های غیر تخصصی آموزشی مانند رانندگی در آموزش و پرورش کار می کردند ، با تبدیل وضعیت به عنوان معلم ابتدایی در روستا ها مشغول به کار شدند و این ظلم بزرگی در حق این حوزه بود.
از انتقاد به شیوه اجرای طرح تحول تا ماجرای پیوستن تیم اصلاح طلب به روشنفکر! / آموزش ابتدایی مظلوم ترین حوزه در آموزش و پرورش
 
تفکر من در مورد راهبران تفکر بهمن بیگی بود
وی به موضوع بکارگیری راهبران در آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت : در زمانی که معاونت آموزش ابتدایی بودم و پس از اعلام بکارگیری راهبران ، تفکر من در خصوص این پست متاثر از تفکر بهمن بیگی بود.
وی می گوید هیچ اعتقادی به محدود کردن راهبران به سیستم اداری نداشتم و معتقد بودم باید راهبران برنامه محور باشند و به صورت هفتگی و ماهانه برنامه های مدون داشته باشند و این برنامه ها را با آزادی کامل در حوزه های خود اجرا کنند.
محنایی می گوید : در انتخاب راهبران هم هیچگونه اهمیتی به موضوع قومیت یا بحث سردسیر و گرمسیر و یا مسائل سیاسی نداشتم و برابر قانون و آنچه که دستورالعمل بود اقدام کردم اما در بحث نظارت همراه با دیگر همکارانم در حوزه آموزش ابتدایی بسیار جدی برخورد کردیم چرا که از نظر من حلقه مفقوده مدیریت در ایران بحث نظارت موثر و جدی است.
محنایی می گوید مدیران ارزیاب و راهبران آموزشی دو بال آموزش ابتدایی بودند که کمک بسیار زیادی به ما در کار می کردند و با استفاده از ظرفیت همین دو گروه ، آموزش ابتدایی را به کارگاه آموزشی تبدیل کرده بودیم .
34 نفر گفتن حامی گرمسیری ها و 33 نفر گفتن حامی سردسیری ها است!
محنایی به ماجرایی که برای خود اتفاق افتاده بود اشاره کرد و گفت : در خصوص برخی انتصابات مدیران ، دو گروه از من شکایت به اداره کل بردند ، 34 نفر شکایت کرده بودند که محنایی به نفع گرمسیری های مقیم یاسوج انتصابات را انجام داده است و جالب اینکه 33 نفر هم شکایت برده بودند که محنایی به نفع سردسیری ها انتصابات را انجام می دهد که آن موقع به یاد ماجرای دکتر شریعتی افتادم که می گفت به عربستان برای یک همایش دعوت شده بودم و آنجا می خواستند به من اجازه سخنرانی ندهند چون مرا شیعه غالی می نامیدند و ان موقع گفتم خدا را شاکرم که در مرکز اهل تسنن مرا شیعه می خوانند و در مرکز تشیع (ایران) مرا سنی و این یعنی من بر صراط مستقیم هستم!
از انتقاد به شیوه اجرای طرح تحول تا ماجرای پیوستن تیم اصلاح طلب به روشنفکر! / آموزش ابتدایی مظلوم ترین حوزه در آموزش و پرورش
 
راه نجات آموزش و پرورش پرهیز از دخالت سیاسیون
محنایی می گوید متاسفانه دخالت سیاسیون بیرون از آموزش و پرورش به آفتی برای این نهاد آموزشی تربیتی تبدیل شده است و به نظر من تنها راه نجات آموزش و پرورش قطع کردن دخالت های سیاسیون در کار آموزشی است .
وی به مثالی اشاره می کند و می گوید : در زمان جنگ گجستان یا نبرد تنگ تامرادی و یا دیگر جنگ های منطقه ، مرحوم بهمن بیگی در همان مناطق کارهای آموزشی خود را انجام می داد در حالی که نه مردم وی را جاسوس دولت عنوان می کردند و نه دولتی های به وی اتهام می زدند که راپورت نیروهای دولتی را به مردم می دهد.
محنایی می گوید اعتقاد راسخی به یک سخن مرحوم بهمن بیگی داشتم و دارم که می گفت " من سازشکار نیستم اما سازگاری دارم" . بنابر این سعی کردم سازگاری داشته باشم اما سازشکار نباشم . برای نمونه اتفاق افتاد که یک لیست 35 نفره از مدیران را می دادند که این ها برداشته شوند اما به دلیل عملکرد خوب این مدیران حاضر به این کار نمی شدم.
وی وزیر فعلی آموزش و پرورش را نمونه ای از عدم سیاسی کاری عنوان می کند چرا که پس از انتصاب به وزارت ، بر عکس وزرای قبلی خیلی وارد مسائل عزل و نصبی نشد بلکه بیشتر به مشکلات آموزش و پرورش توجه کرد.
وی گفت : آموزش و پرورش اگر نتواند از سیاسیون راه خود را جدا کند مطمئنا روزهای بدتری را خواهد دید . من از طرف خودم می گویم که تا بحال یک مورد وجود ندارد که از یک فرهنگی خواسته باشم در انتخابات از جناحی یا شخصی حمایت کند چون این موضوع را توهین به فرهنگیان می دانم.
از انتقاد به شیوه اجرای طرح تحول تا ماجرای پیوستن تیم اصلاح طلب به روشنفکر! / آموزش ابتدایی مظلوم ترین حوزه در آموزش و پرورش
 
15 روز پس از بازنشستگی بسیار غمگین بودم
این فرهنگی بازنشسته می گوید ، برای همه معلمین بازنشستگی بسیار سخت است چرا که یک محیط پویا و پر تلاش را باید رها کرد و از آن خداحافظی کرد.
محنایی می گوید : خوشحال ترین روز من زمان هایی است که بتوانم برای کسی کاری انجام دهم و یا گره ای از مشکلات همکارانم باز کنم و در آموزش و پرورش هم چنین تفکری داشتم و زمانی که بازنشست شدم حدود 15 روز بسیار غمگین و ناراحت بودم به گونه که اهل خانه هم متوجه وضعیت من شده بودند و مرا دلداری می دادند. واقعیت این است که تعلق خاطر زیادی به آموزش و پرورش خصوصا آموزش ابتدایی داشتم و دارم.
ماجرای حمایت از مهدی روشنفکر !
در بخش دیگری از این گفتگو از محنایی پرسیده شد که شما که خود را دارای تفکرات اصلاح طلبی می دانید ، چطور از روشنفکر اصولگرا حمایت کردید ؟ که وی گفت : واقعیت این است که من در تمام عمرم تاکنون خود را وابسته و سرسپرده به هیچ جناح و یا شخصی ندانسته ام و فقط سرسپرده خدا هستم. نمی گویم تفکر سیاسی نداشته ام همه کسانی که مرا می شناسند می دانند من اصلاح طلب هستم اما سرسپرده نیستم ضمن اینکه در دوران کاری ام هیچگاه در جلسات انتخاباتی شرکت نکردم چرا که نمی خواستم اینگونه مسائل وارد حوزه کاری ام شوند . اما به صراحت می گویم بعد از بازنشستگی که اقدامات سیاسی ام مربوط به خودم بود جلسات برنامه ریزی متعدد سیاسی خصوصا در دوره انتخابات داشته ام و بازه هم با شدت فعالیت سیاسی خواهم داشت.
وی می گوید همه می دانند که ما یک تیم سیاسی هستیم که همگی هم حامی سرسخت دکتر ایزدپناه بودیم و پس از منتفی شدن کاندیداتوری ایزدپناه جلسات متعددی برای مشارکت قوی در انتخابات داشتیم که نهایتا هیچ گزینه اصلاح طلبی ندیدیم و اما با توجه به شناختی که از روشنفکر داشتیم و شعار وی که شعار وحدت بود تصمیم به حمایت از وی گرفتیم و پشیمان هم نیستیم.
وی در پاسخ به این سوال که دکتر بهرامی مگر اصلاح طلب نبود می گوید ، نه ما وی را اصلاح طلب نمی دانیم .
از مهدی روشنفکر چه خواسته اید؟
محنایی در پاسخ به این سوال که معمولا در چنین حمایت هایی برخی بده و بستان هایی صورت می گیرد و شما در این خصوص از مهدی روشنفکر چه خواستید یا چه می خواهید ، گفت : می توانم بگویم تیم سیاسی ما یا همه بازنشسته شده اند و یا در شرف بازنشستگی هستند که این اولین شائبه مبنی بر تقاضای پست و مقام را منتفی می کند.
از طرف دیگر به شخصه شک نکنید فرزندانم را اجازه نخواهم داد سراغ شغل دولتی بروند بلکه برنامه ریزی کرده ایم که دنبال کارهای متناسب با تخصصشان خارج از بدنه دولت باشند پس در این زمینه هم تقاضای شخصی نداریم . اما یک درخواست از وی داریم که به شدت هم پیگیری خواهیم کرد و آن هم عمل به شعار انتخاباتی است که با عنوان "ندای وحدت" وارد کارزار شد.
محنایی گفت : از روشنفکر این انتظار می رود که به بحث شایسته سالاری و پس از آن توازن منطقه ای در عزل و نصب ها توجه کند و به این بحث بویراحمد سفلی و علیا برای همیشه خاتمه دهد .
و نکته آخر هم توصیه به آقای روشنفکر دارم که سعی کند در بحث مشاوره گرفتن ، از افراد با هوش و ذکاوت و دلسوز مردم استفاده کند و همه تلاش خود را در جهت توسعه استان و حوزه انتخابیه خود معطوف کند و وارد بازی های سیاسی و قومیتی نشود.
شیرین ترین و تلخ ترین خاطره یک فرهنگی
محنایی در پایان این گفتگو در مورد تلخ ترین و شیرین ترین خاطره خود از دوران کار در آموزش و پرورش گفت : نه برای من بلکه برای همه فرهنگیان دوران 30 ساله خدمت مملو از خاطرات تلخ و شیرین است اما یک خاطره تلخ من زمانی بود که برای بازدید از یک مدرسه روستایی رفتم و در حالی که بازدید آموزشی صورت می گرفت و ضعف شدیدی در پاسخگویی دانش آموزان وجود داشت ، دیدم زنی از اهالی روستا با لباس هایی مندرس در حال آوردن غذا و چای برای معلم است که در ان لحظه برآشفتم و به معلم گفتم با دیدن محبت این مردم اگر اجازه داشتم تو را به رودخانه می انداختم تا اینگونه نبینم که این دانش آموزان به علت کم کاری شما در پاسخگویی ضعیف هستند.
و اما سال بعد همان شخص برای دادن پست مدیری آموزگاری اصرار کرد که بهش گفتیم پارسال را فراموش کرده ای ؟ بعد وضعیت بد زندگیش و داشتن فرزندان معلول و نیازمندی اش به مبلغ ناچیز حق مدیریت را مطرح کرد که بسیار متاثر شدم و نهایتا حاضر شدیم پست مدیرآموزگاری در یک روستا را به شرط گذراندن دوره های آموزشی و داشتن عملکرد خوب به وی بدهیم که خدا را شکر از لحاظ کاری وی در حوزه آموزشی تغییرات خوبی کرده بود و آن موقع هم خیلی خوشحال شدم که توانسته بودم به همکارم کمک کنم.
یکی از شیرین ترین خاطراتم مربوط به اولین سالی بود که به عنوان معام وارد یک روستا شدم. در وقت فراغت بر روی تپه ای در یکی از روستاها نشسته بودم که پسر نوجوانی در پی گوسفندان به سراغم آمد و یک مرتبه از پرسید می توانی "بیت" بخوانی؟! (منظورش از بیت خواندن آواز محلی بود) گفتم نه ! مدتی باهم صحبت کردیم . حدود 10 سال سن داشت . پرسیدم کلاس چندم هستی؟ گفت درس نخوانده ام! پرسیدم دوست داری به مدرسه بروی ؟ خلاصه تشویقش کردم و نهایتا خودم در کلاس اول ثبت نامش کردم که بعد چند سال هم که پیگیری کردم تا درس را ادامه می دهد. این یکی از شیرینترین خاطراتم است.
قابل توجه مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آنچه که در بالا خواندید یک گفتگوی خودمانی و بی پرده با یکی از هزاران فرهنگی این استان بود که حدود 31 سال از زندگی خود را وقف کمک به آموزش فرزندان همین استان کرده است و در این گفتگو سعی شد واقعیات کاری فرهنگیان تا حدودی به صراحت مطرح شود.
از انتقاد به شیوه اجرای طرح تحول تا ماجرای پیوستن تیم اصلاح طلب به روشنفکر! / آموزش ابتدایی مظلوم ترین حوزه در آموزش و پرورش
 
از انتقاد به شیوه اجرای طرح تحول تا ماجرای پیوستن تیم اصلاح طلب به روشنفکر! / آموزش ابتدایی مظلوم ترین حوزه در آموزش و پرورش
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
هرچه گفتند همه دروغ بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
واقعا که جات خالیه مرد مقتدر ابتدایی
معلم
|
Switzerland
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
تا اداره بودین عدالت نبود بازنشسته میشین بفکر عدالتین... گناهان خودتون کردین حق خوری ادامه دادین..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
بداخلاقترین،و با عرض معذرت .....؛ ایشون حقش معاونت ابتدایی نبود، کاش این سیاسی بازی ها نبود تا یه عده مثل ایشون سردمدار حوزه ابتدایی نمیشدن
صفت ......برای ایشون خیلی کمه واقعا
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
واقعا محنایی انسانی شایسته وبایسته ودر واقع معلم ومدیر بود وهمیشه به نیکی از آن یاد خواهد شد
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
ای داد بیداد.عدالت .حرف درشتی است که فقط غل غله میکنی.
معلم هستم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
معاون آموزگاری را بدون درنظر گرفتم امتیازوسنوات به هرکس که دلت میخواست میدادی به هرکس که دلت نمیخواست نمیدادی.
و پنج سال اموزش ابتدایی رو به عقب گرد بردید.
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
با سلام و ادب
افرادی همچون شما اصلاح طلب نیستند فرصت طلبند کما اینکه همه معلمان شما را به خوبی می شناختند که در اعطای پستهای مدیریتی چه بی عدالتی و تبعیضی داشتید مدیران و راهبرانت سلیقه ای بود ازمون های صوریت فراموش نخواهد شد و خانمهایی را مدیدیت میدادی که...مطمئنا بی عدالتی و حق کشی هم در این دنیا عقوبت دارد و هم در اخرت البته بعد از تو هم وضع بهتر نشد
اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
باور کن اگه همین قربان که کنار عکست است را میزاشتن معاون بهتر از شما اداره می کرد
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
آموزش ابتدایی مظلوم نیست
شما باعث مظلوم شدن آموزش ابتدایی شدید چون معلمان را برای یه پست تحقیر میکردید.هر روز دعوا داشتیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
آموزش ابتدایی مظلوم نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
ب رودخانه انداختن؟؟شرم میکنم اسم معلم ب شما بگم
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
فقط اینو میدونم ۶ سال تو ۲۶سال اموزش و پرورش را عقب برد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار