اماکن‌ مذهبی قم تا پایان اردیبهشت تعطیل است
رییس جمهوری: مساجد، اماکن مذهبی و نمازهای جمعه مناطق سفید باز می‌شود. ساعتی بعد استاندار قم با اشاره به سخنان رییس جمهوری، اعلام کرد: قم جزو شهرهای با وضعیت سفید نیست و تعطیلی اماکن متبرکه ادامه دارد.
کد خبر: ۸۴۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵ 27 April 2020

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا بر ادامه بر ضررورت محدودیت اجتماعات و فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند تاکید کرد و گفت: بازگشایی کسب و کار به این معنا نیست که کرونا در حال پایان است و این بیماری از بین می‌رود و باید دنبال زندگی روزمره خود برویم.

روحانی با اشاره به تصمیمات جدید در جلسه امروز ستاد گفت: هر روز که پیش می‌رویم بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های جدید وزارت بهداشت و متخصصان، تصمیمات جدید می‌گیریم.

رییس‌جمهوری گفت: در جلسه امروز پیشنهاد شد که تقسیمات جدیدی در کشور نه بر مبنای جغرافیا و استان و شرق و غرب و شمال و جنوب داشته باشیم؛ بلکه بر مبنای ابتلا و شیوع بیماری کرونا کشور تقسیم و منطقه‌بندی شود.

وی با بیان اینکه معیار و مقررات را وزرات بهداشت تدوین و ابلاغ می‌کند گفت: بر اساس این معیارها و به طور مثال اگر در یک شهرستانی ورودی به بیمارستان یک هفته صفر شده و فردی به بیمارستان مراجعه نکرده و فوتی هم نداشته است و بهبود یافتگان نیز افزایش پیدا کرد و این روند در هفته دوم تکرار شد وزارت بهداشت این منطقه را «منطقه سفید» اعلام می‌کند.

روحانی ادامه داد: بر اساس این معیار مناطق کشور به مناطق «سفید، زرد و قرمز» تقسیم می شود؛ و در نقشه ای وزارت بهداشت و درمان مناطق را مشخص و در رسانه ملی به مردم اعلام می کند و چنانچه مردم مراعات کنند همچنان سفید خواهد ماند.

رییس جمهوری گفت: اگر مردم مقررات بهداشتی را رعایت نکنند ممکن است وضعیت آن منطقه زرد یا حتی قرمز شود؛ تا زمانی که منطقه سفید باقی بماند شرایط جدید حاکم می‌شود که در جلسه امروز بر مبنای شرایط جدید و (تقسیم بندی منطقه ای کرونا) درباره اماکن مذهبی و نماز جماعت بحث شد.

روحانی افزود: در جلسات آینده نیز بر اساس منطقه‌بندی کرونا، بررسی می‌کنیم که آیا می‌توانیم گشایشی برای مشاغل پر ریسک ایجاد کنیم که کمیته‌های تخصصی این موضوع را بررسی می‌کنند.

وی با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان در کشور گفت: می‌خواستیم درباره بازگشایی اماکن مذهبی مصوبه ای گسترده‌تر داشته باشیم، هر چه که می گذرد دل‌های ما برای زیارت حرم‌های مطهر و معروف بیشتر احساس دلتنگی می‌کند و مردم نیز سهولت برای زیارت این بقاع متبرک می‌خواهند.

رییس جمهوری گفت: صرفا فقط بازگشایی صحن بقاع متبرکه مطرح نیست، وقتی بازگشایی را اعلام می کنیم سفر مردم آغاز می‌شود و مراعات مسایل بهداشتی در وسایل نقلیه و هتل و بازار و ... نیز مطرح می‌شود که مجموعه مسائلی است که همه باید کنار هم قرار گیرد و تصمیم‌گیری شود.

رییس جمهوری با اشاره به تقسیم بندی مناطق کشور بر مبنای شیوع کرونا گفت: هر نقطه ای از کشور که منطقه سفید اعلام شد فرقی هم نمی کند اماکن مقدس داشته باشد یا نداشته باشد و وزارت بهداشت تایید کرد اماکن مقدس در آنجا بازگشایی می‌شود.

روحانی گفت: بر اساس معیار مصوب منطقه ای و تقسیم بندی کشور، در ۱۲۷ منطقه سفیدی که وزارت بهداشت اعلام کرده، وقتی این وزارتخانه رسما اعلام کرد که می‌توانند نیمه ماه اردیبهشت یا نیمه ماه رمضان باشد که بعدا مشخص و از چند روز قبل از آن اطلاع رسانی خواهد شد، مساجد، اماکن مذهبی بقاع متبرکه و محل‌های برگزاری نماز جمعه با رعایت پروتکل های مشخص بازگشایی می‌شود.

وی افزود: نظام تقسیم بندی منطقه ای آغاز گشایشی است برای اماکن مذهبی و معنوی کشور که مورد علاقه شدید مردم است و امیدواریم با مراعات مردم این مناطق سفید گسترش پیدا کند و ما شرایط بهتری در کنترل بیماری کرونا پیدا کنیم.

ادامه تعطیلی حرم حضرت معصومه(س)

بهرام سرمست ظهر امروز پس از پایان جلسه ویدئو کنفرانسی با رئیس‌جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه استان های کشور از نظر وضعیت کرونا به سه دسته سفید، زرد و قرمز تقسیم بندی شده اند اظهار کرد: با توجه به اینکه همچنان افرادی به دلیل کرونا در بیمارستان ها بستری بوده و فوتی ناشی از این بیماری در قم داریم وضعیت شهر از این نظر سفید نیست و تعطیلی اماکن متبرکه و مقدس از جمله حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه نماز جمعه و جماعات نیز همچنان تا پایان اردیبهشت برگزار نمی شود افزود: شهرهایی که به وضعیت سفید برسند از طرف وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

استاندار قم با اشاره به تفویض اختیار دولت به استانداران درخصوص تغییر ساعت کاری پاساژها و مراکز تجاری گفت: در مناطق گرمسیری با این مصوبه دولت استانداران در خصوص افزایش ساعت کار مراکز تجاری تصمیم می گیرند.

وی با اشاره به الزامات و تاکیدات صورت گرفته در خصوص استفاده مردم از ماسک و دستکش در اماکن عمومی خصوصا در زمان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تصریح کرد: تمدید زمان تسلیم اظهارنامه های مالیاتی مودیان تا پایان شهریور و تمدید برگزاری مجامع عمومی شرکت ها تا دو ماه آینده از دیگر مصوبات و تصمیمات اتخاذشده در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا بود.

استاندار با اشاره به همکاری و مشارکت مردم در تحقق روند سیر نزولی کرونا در قم، از این همکاری و مشارکت تقدیر کرد و گفت: امیدواریم همچنان این همکاری و مشارکت ادامه داشته و دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همچنان نکات بهداشتی را رعایت کرده و مساجد را به عنوان محور انفاق و مواسات فعال نگه دارند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار