معاون دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد
بانشی : احتمالا در این روزها به دلیل کنترل خوب در چند هفته گذشته و پایین بودن آمار شیوع و مرگ و میر ، مردم کمی جانب احتیاط را کنار گذاشته اند و باید امیدوار باشیم که نتیجه این بی احتیاطی به شیوع دوباره ویروس و پرداختن هزینه مرگ ختم نشود.
کد خبر: ۸۴۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ 23 April 2020

چند روز گذشته بنابر اعلام مسئولین بهداشتی کشور ، آمار مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد اعلام نمی شود و همین هم عاملی شده است که برخی بر انتشار شایعات دامن بزنند و آمارهای گاها عجیبی اعلام شود .
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به منظور بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان ، خصوصا در چند روز اخیر که آمار مبتلایان اعلام نشده است ، از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خواستار توضیحی در خصوص آخرین وضعیت استان در زمینه شیوع کرونا شد .
محمد مهدی بانشی در خصوص روند کلی شیوع کرونا در استان گفت : بدترین 10 روز ما مربوط به 10 روز اول عید بود که تعطیلات را داشتیم . بعد از ان سیر کاهشی بوده است . البته روزهایی بوده که امار بالا بوده است مثلا روز داشتیم سه نفر بوده یا روز بوده 20 نفر اما میانگین هفتگی خوب بوده و دو هفته اخیر بهترین امار کاهشی را در مجموع داشته ایم .
بانشی افزود : ترس ما از هفته اینده و هفته بعد است که مردم نسبت به فاصله گذاری اجتماعی رعایت نکنند و حتما افزایش مبتلایان در جهان اتفاق رخ می دهد و بی شک با این وضعیت در ایران و استان ما هم اتفاق رخ خواهد داد اما چقدر باشد باید تلاش کنیم و آموزش دهیم که شدت ان را کنترل کنیم .
وی به وضعیت اجتماعی این روزها هم اشاره کرد و اظهار داشت : این که کسی بگوید من می توانم قرنطینه را حذف کنم یا کاهش دهم یا اینکه فاصله گذاری را رعایت کنم اما کارخانه ها و مغازه ها را باز کنم اما آمار افزایش نیابد حرف علمی نیست ولی افزایش چقدر باشد و هزینه و سود آن چقدر باشد آن چیزی مد نظر است که به نقطه تعادل برسیم.
بانشی ادامه داد : ما هم نگران دو هفته اینده هستیم اما اینکه استان وضعیت بدی داشته باشد اینطور نیست و تا الان خدا را شکر وضعیت خوبی است .میزان شیوع ما نصف شیوع کشوری است میزان مرگ و میر ما یک ششم کشور است .
وی افزود : در مجموع هم در شیوع و هم در مرگ و میر وضعیت استان نسبت به کشور بسیار پایین تر است . البته بوده یک روز امار پایین بوده و یک روز بالا که این خاصیت یک اپیدمی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این سوال که "وضعیت امار مبتلایان در این هفته که امار به صورت رسمی اعلام نشد چگونه بوده است ؟" گفت :  آمار هفته اخیر در پایان روز جمعه مشخص خواهد شد اما روند شیوع در هفته سوم و چهارم فروردین نسبت به هفته اول و دوم فروردین کاهشی بوده است . در مورد این هفته هم هر چند باید منتظر جواب نمونه های پنج شنبه و جمعه باشیم تا روز شنبه بتوانیم مقایسه دقیق با هفته های قبل داشته باشیم اما تا الان وضعیت شیوع عادی بوده و احتمالا و با جمع اوری نمونه های دو روز مانده از هفته اگر هم افزایشی باشد این افزایش معنی دار نخواهد بود اما پیش بینی خود بنده این است که امار این هفته هم با احتساب دو روز پنج شنبه و جمعه کاهشی خواهد بود. اگر به صورت درصدی بگویم احتمال 20 تا 25 درصد ثابت ، 20 تا 25 درصد افزایش جزئی و بیش از 50 درصد احتمالا کاهشی خواهد بود.
بانشی در پاسخ به این سوال که "برخی افراد شایع می کنند که طی این چند روز برخی مناطق آمار افزایشی غیر معمول داشته اند آیا چنین چیزی را تایید می کنید؟" گفت : ببینید اپیدمی خاصیت کاهشی و افزایشی آمار روزانه را دارد مثلا ما روزهایی را داشته ایم که 16 نمونه مثبت  طی یک روز را داشته ایم یا یک روز 6 نفر بوده و یا مثلا در همین هفته 3 نفر را هم داشته ایم اما اینکه امار افزایشی بسیار بالا که گفته می شود ، داشته باشیم نه چنین چیزی نیست .
وی گفت : در چنین اپیدمی هایی برخی روزها افزایشی و برخی روزها کاهشی است مثلا طی یک روز یک نفر در استان باعث مثبت شدن تست 16 نفر از خانواده و نزدیکان خود شده است اما با شناسایی بیماران در روزهای بعد چنین اماری نداشته ایم.
بانشی گفت : احساس می کنیم باید مواظب باشیم اما احساس خطر نمی کنیم . باید این دو تا سه هفته آینده که فاصله گذاری هوشمند تاثیر خود را می گذارد را عبور کنیم و وضعیت را ببینیم که امیدوار هستیم به سمت بهبودی برویم اما از بی تفاوت شدن مردم در این روزها کمی نگران هستیم. 
بانشی در پایان گفت : احتمالا در این روزها به دلیل کنترل خوب در چند هفته گذشته و پایین بودن آمار شیوع و مرگ و میر ، مردم کمی جانب احتیاط را کنار گذاشته اند و باید امیدوار باشیم که نتیجه این بی احتیاطی به شیوع دوباره ویروس و پرداختن هزینه مرگ ختم نشود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار