کد خبر: ۸۳۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ 15 April 2020

محمد مهدی بانشی در نشستی خبری با اصحاب رسانه به بیان جزئیاتی از حوزه کاری خود به خصوص در روزهای کرونایی پرداخت .
با گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت : یکی از مهمترین شاخص ها در بهداشت ، مربوط به طول عمر و امید به زندگی است که در ایران بعد از انقلاب این شاخص با افزایش 20 سال همراه بوده است یعنی بر طول عمر 20 سال افزوده شده است که این نشانه ی خوبی از عملکر حوزه بهداشتی کشور است.
بانشی خبر رسانی را جزئی از سیستم سلامت دانست و افزود : بدون رسانه سیستم سلامت ابتر می ماند . در فوتبال اصطلاحی است که می گوید شماشاگر یار دوازدهم یک تیم است که در حوزه بهداشت هم چنین جایگاهی برای رسانه وجود دارد و این رسانه ها هستند که می توانند با بیان شفاف خود نقایص یک سیستم را بیان تا از طرف مسئولین مرتفع گردد.
سربازان را وسط میدان جنگ تضعیف نمی کنند
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد : الان شرایط برای حوزه بهداشت ، جنگی است و هیچ ملت عاقلی سرباز خود را در وسط میدان جنگ تضعیف نمی کند لذا وقتی در میدان جنگ هستیم توقع همکاری داریم .
دانشی گفت : سربازان ما واقعا خسته هستند . ما در حوزه بهداشت و درمان از یک ماه قبل از عید تا حال به صورت شبانه روزی مشغول جنگ هستیم و الان حتی حساب روز و هفته را هم فراموش کرده ایم .
وی افزود : در شرایط بیماری و جنگی چنین سنگین که سربازان خسته هستند نباید پشت سربازان خالی شود. هیچ کدام از نیروهای ما که آزاد بودند تا قبل از نیمه شب به خانه نمی رفتند و انتظار این است که نقدهای رسانه برای بعد از کرونا کنار گذاشته شوند.
بانشی گفت : در مواجهه با این بیماری همه دنیا به مشکل برخورد کرده است . ایتالیا بربده اند ، امریکا و اروپا به مشکل برخورد کرده اند حال از کشور ما و استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد چه انتظاری دارید. این در حالی است که هم در سطح کشوری و هم در سطح استانی عملکرد ما در مدیریت کرونا از بسیاری از کشورهای دنیا جلوتر است.
من نگفته ام فقط اخبار صحیح از صدا و سیما است
بانشی در این بخش از سخنانش و در پاسخ به سوالی که به نقل از وی گفته شده "اخبار صحیح را فقط از صدا و سیما دریافت کنید" گفت : من اینگونه نگفته ام بلکه روزانه با انبوهی از تلفن های خبرنگاران برای برخی سوالات مواجه بودیم که عملا کار مارا مشکل کرده بود . در چنین وضعیتی من گفتم که همان مصاحبه ای را که صدا و سیما انجام می دهد بقیه رسانه ها هم استفاده کنند که این برای اطلاع رسانی منسجم و یکباره بود این در حالی است که تا قبل از این یک آمار را باید در طول روز برای چندین نفر تکرار می کردم.
وی افزود : البته از قبل قرار بود که معاونت بهداشتی سخنگوی کرونا در استان باشد که بنابر دلایلی خود رئیس دانشگاه این مسئولیت را برعهده گرفت.
سربازان را وسط میدان جنگ تضعیف نمی کنند / نگفته ام اخبار صحیح را فقط از صدا و سیما دریافت کنید / در طرح غربالگری شرکت نفت جز آمار سلامت ما نبود! / سر و صدا در شهرهای کوچک و یک نکته مهم آماری / تنها جایی در دنیا که آمار کرونایی های زن بیشتر از مردان است! / تفاوت دیدگاه یک پزشک با رئیس جمهور / دلیل کارشناسی پایین بودن نرخ فوتی کرونا در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟
 
80 درصد مبتلایان خانودگی بودند! / شرکت نفت جز آمار سلامت ما نبود!
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: میزان بروز بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۱ در ۱۰۰ هزار نفر است در حالی که این میزان در کشور ۹۱ در ۱۰۰ هزار نفر است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان کرونایی استان کهگیلویه و بویراحمد خانوادگی بوده اند که بوسیله هم استانی‌های مقیم استان‌های تهران، قم و شیراز  به استان انتقال داده شد
بانشی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در راستای پیشگیری از بیماری کروناویروس تصریح کرد: در مرحله اول طرح غربالگری ۹۵ درصد جمعیت استان غربال شدند و تنها ۵ درصد جمعیت یعنی بیش از ۴۰۰۰ نفر آنهایی بودند که یا تلفن‌های خود را پاسخ ندادند یا شماره آنها در دسترس مجموعه نبود.
این مسئول گفت : در بحث غربالگری مشکلاتی بود مانند تغییر شماره تلفن های تعداد زیادی از مردم استان که با همکاری های خوب مخابرات حل شد و یا اینکه پرسنل شرکت نفت خود پرونده سلامت جدا از ما دارند که توانستیم با همکاری شرکت نفت این افرد را هم غربالگری کنیم.
وی با بیان اینکه جز اولین استان ها در اجرای طرح غربالگری کرونا بودیم، ادامه داد: در مرحله دوم این طرح ۵۸ درصد مردم غربالگری شدند که ما از استان‌های شاخص در این مورد بودیم که این موفقیت با همکاری فرمانداری‌ها، سپاه، بسیج، استانداری و خود مردم رقم خورده است.
پایین ترین نرخ ابتلا و مرگ و میر کرونایی
بانشی ادامه داد : اولین استان که در غربالگری موفق بود ، استان ما بود. از ابتدا در چند منطقه به صورت پایلوت اقدام کردیم و در این مورد همه جلوتر از دیگران بودیم و نتیجه آن این بود که تا الان با وجود یک تست تجمعی اما هنوز از نصف نرم کشوری ، دارای پایین نرین ابتلا هستیم ضمن اینکه در شاخص مرگ هم از کشور پایین تر هستیم .
وی گفت : کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت کشور است و اگر بنابر شاخص جمعیت حساب کنیم قاعدتا باید 1 درصد مبتلایان کشور را می داشتیم در صورتیکه آمار مبتلایان ما بسیار کمتر از 1 درصد کشور است.
بانشی افزود : در نرخ مرگ و میر هم از پایین ترین نرخ برخورداریم .
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهارکرد: محصول کار شبانه‌روزی و تلاش و همت پرسنل بهداشت و درمان استان است به نحوی که استان کهگیلویه و بویراحمد تا به امروز تنها ۸ نفر فوتی داشته و از میانگین کشوری این آمار بسیار پایین تر است و جالب‌تر اینکه از روز هشتم فروردین تا امروز فوتی ناشی از کرونا در استان نداشته‌ایم.
بانشی گفت: از حدود ۲۰۰ نفر کرونایی بستری در بیمارستان های استان و مرخص شدن و قرنطینه شدن آن‌ها در منزل حتی یک مورد هم ابتلا اطرافیان‌شان را نداشته ایم و روزانه وضعیت این بیماران چک می شود.
وی با بیان اینکه بیمار کرونایی بدحال در استان نداریم، افزود: تا امروز ۵۲ نفر بهبودی قطعی از تعداد ۳۰۹ بیمار کرونایی داشته‌ایم و ۲۲۴ نفر به بهبودی نسبی رسیده‌اند، ۱۷ نفر در نقاهتگاه به سر می برند، ۱۵ نفر در سه بیمارستان استان بستری هستند. از مجموع۳۰۹بیمار کرونایی استان ۲۵۹ نفر در منزل قرنطینه و ایزوله می باشند.
سر و صدا در شهرهای کوچک و یک نکته مهم آماری
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره مقایسه جمعیتی برخی شهرستان های استان گفت : جمعیت شهرستانی مانند بویراحمد بیش از 280 هزار نفر است و جمعیت شهرهایی مانند چرام ، باشت زیر 20 هزار نفر است. بنابراین در بویراحمد اگر حتی 30 بیمار کرونایی مشخص شود شاخص تکان آنچنانی نمی‌خورد اما اگر در باشت و چرام چند بیمار شناسایی شود ، میانگین ها را بالا می برد و داد و بیداد بلند می‌شود که از شاخص کشوری بالاتر رفتیم.
تنها جایی که در دنیا آمار کرونایی های زن بیشتر از مردان است!
بانشی در ادامه اظهار کرد : الان در استان کانون جدید کم داریم ولی در کنترل تماس مشکل داریم ! نظام عشیره ای داریم و برخی می گویند باید به دیدار پدر و مادر پیر برویم مراسمات برویم و متاسفانه اینجا ما با مشکل برای کنترل تماس مواجه می شویم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در توضیح عدم توانایی در کنترل تماس به موضوع جالبی اشاره کرد و گفت : احتمالا تنها جایی که آمار مبتلایان زن بالاتر از مبتلایان مرد است  شهرستان چرام است ! که احتمالا هنوز به بحث فاصله گذاری توجه نمی کنند و دورهم نشینی را دارند. حتی این احتمال می رود که دور هم بنشینند و قلیان هم بکشند . ما قلیان سراها را جمع کردیم اما قلیان کشیدن های خانم ها دور هم را نتوانسیم جمع کنیم!
وی ادامه داد : باشت هم یک اپیدمی اتفاق افتاد . کاری که ما کردیم هیچ جا انجام نشد ما پیش بینی هایی می کردیم و برنامه هایی انجام دادیم . اول آموزش را شروع کردیم  و الان با صدای بلند می گویم چنین برنامه ریزی در هیچ کجای کشور صورت نپذیرفت.
بانشی گفت : در چرام و باشت مرتب سرکشی می شد و می شود و اکنون هم مشکل خاصی نیست .
مشکل مالی نداریم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در بخش دیگری از سخنانش گفت : از لحاظ مالی هیچگونه مشکلی نداریم و برای خرید تجهیزات هیچ محدودیتی نداریم. در مورد مشکل نمونه ها که طی چند روز گذشته حواشی بوجود آمد هم بحث مالی مطرح نبود.
بانشی تصریح کرد: منابع خوبی از وزارتخانه و استانداری به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص یافت در مدت دو ماه بیماری کروناویروس هیچ‌گونه مشکل پولی نداشتیم. بنابراین اعلام می‌کنم پول هست و به خوبی هم مدیریت می‌شود.
چگونه خود را محک زدیم؟
وی ادامه داد : روز چهارم فروردین دیدیم وضعیت استان خوب است گفتیم شاید ما نمی توانیم موارد ابتلا را پیدا کنیم ! قرار گذاشته شد 750 آزمایش را در 6 روز بین 4 فروردین تا 10 فرودین انجام دهیم که نتیجه تست ها نشان داد وضعیت استان خوب است.
وی گفت : سیزده بدر بود که  برخی استان ها متوجه اقدام خوب ما در بحث بیماریابی شدند چرا که ما از هر بیست مورد تست یک مثبت داشتیم در حالی که در برخی استان ها از هر سه نفر تست دو مثبت بود و این یعنی بیماریابی ما بهتر بوده است.
تفاوت دیدگاه یک پزشک با رئیس جمهور
بانشی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت : هنوز در فاز بالارونده بیماری هستیم و نیازمند رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند هستیم.
وی افزود : فاصله گذاری هوشمند بهترین حالت برای من پزشک است به این معنی که نبودن حتی یک نفر در بازار و خیابان بهترین حالت است اما آیا چنین چیزی امکان دارد ؟
وی طرز نگاه به اپیدمی را دو حالت دانست و گفت : یکی نگه  بهداشتی است که  از دید من پزشک تست و دیگری نگاه اقتصاد که نظر دولت و رئیس جمهور است . من پزشک شرایطبهداشتی را می بینم اما رئیس جمهور ، اقتصاد و معیشت مردم را هم باید در نظر بگیرد لذا باید تلفیقی از این دو نگاه به اپیدمی رعایت شود.
وی در مورد باز بودن برخی صنوف هم گفت : مطمئنا دولت در خصوصآغاز فعالیت برخی صنوف برنامه ریزی دارد . برخی صنوف طبق قانون می توانند فعالیت خود را آغاز کنند که اقدام کرده اند اما برخی هم در بازگشایی تخلف کرده اند که این صنوف را ما پلمپ کرده ایم.
وی به برخی مشکلات هم اشاره کرد و افزود : با توجه به مشکلات مالی برخی مغازه داران ، در بحث بازگشایی پاساژ ها از نظر شخصی من با لحاظ محدودیت هایی باز باشند چون وضعیت پاساژهای ما با دیگر مناطق کشور فرق دارد اما شروطی برای این کار وجود دارد از جمله این که مغازه ها یک در میان باز باشند ، ورود و خروج به پاساژها از جلوی ورودی پاساژ کنترل شود ، پروتکل های بهداشتی در مورد کرونا رعایت شود و موارد محدود کننده دیگر. ولی در حال حاضر و مطابق دستورات رسمی کشور همه پاساژها باید تعطیل باشند.
چرا کشندگی کرونا در کهگیلویه و بویراحمد پایین است؟
بانشی در پاسخ به این سوال تابناک کهگیلویه و بویراحمد که "آیا دلیلی کارشناسی برای پایین بودن نرخ مرگ و میر کرونا در استان وجود دارد" گفت : این ویروس جدید است و هنوز بسیاری از مجهولات در مورد آن وجود دارد اما این پایین بودن آمار فوتی ها می تواند به دلایل تایید نشده ای مانند آنچه که می گویند احتمالا دو فرم از ویروس وجود دارد و نوع ضعیف ترش در استان ما شیوع پیدا کرده است باشد و یا اینکه شاید واقعا ژن مردم استان مقاومت بیشتری در مقابل این ویروس داشته باشد اما ما این موضوع را لطف خدا می دانیم که شامل حال مردم استان شده است.
بانشی گفت : البته نباید تلاش های حوزه بهداشتی استان را نادیده بگیریم که اکثر بیماران کرونایی را ما در مراحل اولیه شناسایی کرده ایم و درمان آن ها را در همان ابتدای ابتلا آغاز می کنیم.
وی در مورد فوتی های استان هم گفت : از 8 فوتی استان بجز یک نفر که جوان بود و هنوز برای ما دلیل عدم مقاومت بدن در مواجهه با این بیماری و فوت وی جای سوال است در 7 مورد دیگر مشکلات زمینه ای و کهولت سن عامل مرگ در ابتلا به کرونا بود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
جناب بانشی فکر نمی کنید اگه از فوتی ها نمونه می فرستادین آمار مرگ استان هم مثل بقیه بود و چند صدتا مرگ این دو ماه کرونا می شد یا نه ژنتیک مردم مقاوم بوده یا نوع ویروس ضعیفی اینجا اومده؟
غیر بومی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
بحث ژنتیک مطرح نیست. چون این استان در زمستان مسافر کمی دارد بنابراین میزان شیوع کم بوده است. یا اینکه اظهار نظر قطعی نمیتوان داشت که نظر وزارت بهداشت نیز همین است

ضمنا باید مواظب باشید و خود را با این آمارها گول نزنید ، چون سطح بهداشت و امکانات درمانی این استان بطور کلی پایین است و بیماری های زمینه ای زیاد است بنابراین باید همچنان قرنطینه و محدودیت ها با شدت ادامه یابد

در زمینه بهداشت مواد غذایی به یک تغییر اساسی نیاز دارید وگرنه صد در صد مشکل ساز خواهد شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
این همه مرگ بدون آزمایش شبانه روز داره در سراسر استان اتفاق می افته که مطمئنا بیشترش کروناست. توی روستاها تا حالا صدها نفر در استان مردن و خاک شدن و آزمایش نشدن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار