معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: امروز جمعه مرحله دوم غربالگری در سراسر استان از افراد سالمند بالای 65 سال، زنان باردار گروه های آسیب پذیر و کسانی که به نوعی بیماری زمینه ای دارند مجدد در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۳۵۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶ 03 April 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، دکتر محمد مهدی بانشی افزود: طبق آمار رسمی که تا به امروز ریاست دانشگاه دکتر یزدان پناه اعلام کرده از مجموع آمار روز گذشته مبتلایان استان با 12 مورد جدید به 169‪‪ بیمار رسیده است، امروز جمعه مرحله دوم غربالگری در سراسر استان از افراد سالمند بالای 65 سال، زنان باردار گروه های آسیب پذیر و کسانی که به نوعی بیماری زمینه ای دارند مجدد در دستور کار قرار گرفته است
بانشی گفت :سرعت رشد بیماری در استان به میانگین کشوری 40 درصد رسیده و از انجا که حوزه بهداشت به تنهایی جوابگوی مقابله با این اپیدمی نبوده لذا 60 درصد مابقی، کنترل را به مدد سایر ارگان ها تاکنون موفق بوده ایم.

وی تصریح کرد: مردم در روز سیزده بدر ما را غافلگیر کردند، روز طبیعت (13) بدر در تمام نقاط استان آنچه که رصدکردیم، همکاری، آگاهی و افزایش سطح سواد سلامت تحسین برانگیز بوده اما دو نکته که مردم بایدتوجه داشته باشند که اول در صف های نانوایی ها سعی کنند حتی الامکان با فاصله اقدام به خرید نمایند و دوم اینکه وقتی به داروخانه ها مراجعه می کنند سعی شود به صورت تک نفره وارد بشوید.

وی ابراز داشت: این بیماری فعلا درمان و واکسن خاصی ندارد بنابراین تا اطلاع ثانوی ضمن حفظ رعایت نکات اولیه بهداشتی کاهش صددرصدی دید و بازدید ها و رعایت فاصله در دستور کار همه قرار بگیرد، بنابراین با همکاری مردم امید است منحنی روند کاهشی این بیماری را به زیر ظرفیت بیمارستان ها کنترل بشود،که خدا را شکر تاکنون چنین بوده است.

دکتر بانشی ادامه داد: اگر مراکز توزیع مواد خوراکی  و نانوایی ها رعایت کنند، ما هم دوست نداریم جایی را پلمپ شود مگر جایی که احساس کنیم سلامت مردم در میان باشد که خط قرمز ما تامین امنیت سلامت همشریان بوده و هیچ تعارفی با کسی نداریم، مردم بدانند که اگر روند خانه نشینی ادامه داشته باشد ما جزء استان های کم خطر خواهیم بود.

سرپرست مرکز بهداشت استان در برنامه استودیو سلامت شبکه استانی دنا، گفت: به همت بهورزان، مراقبین سلامت، پزشکان، در استان و شهرستان ها، بخش ها و دهستان ها توانستیم 670 هزار نفر را از 27 اسفند تا 5 فروردین چه بصورت تلفنی و چه بصورت حضوری غربالگری کنیم و جا دارد از حوزه بهداشت که در خط مقدم بصورت ناشناخته وارد میدان مبارزه با این بیماری می شوند جا دارد خدا قوت و خسته نباشید عرض کنم.

دکتر بانشی عنوان کرد: برای چندمین بار اعلام می کنم شهرستان نشینان ما روستاها را بعنوان یک مکان امن برای تفریحات روزمرگی خود انتخاب نکنند، بدانیم بدترین هدیه برای افراد مسن اگر به قصد نیت سرزنی برویم بردن همین ویروس کرونا کووید 19 می باشد.

وی توصیه کرد: از عشایر دلیر و پرتلاش استان خواهشمندیم تا اطلاع ثانوی در راستای سلامتی خود و همراهی بیشتر از کوچ بپرهیزند و مردم از بعد روانی، این بیماری را بعنوان یک انگ اجتماعی تلقی نکنند،در صورت مشاهده هر گونه علائم تب،سردرد، گلو درد،لرزش، خارش شدید گلو و اختلالات تنفسی با شماره تلفن 4030 یا شماره 190تماس بگیرند تا مراقبین ما از شرح حال شما و ادامه مراقبت های درمانی شما با اطلاع شوند.

وی یادآور شد:  از همه هم استانی ها تقاضا دارم که اگر می خواهند بدون مراجعه به پزشک بدانند که به بیماری کرونا مبتلا شده اند یا نه با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده گام بلندی در ارتقاء سلامت استان، جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد:با تشکر از استاندار محترم دکتر کلانتری که روزانه کلیه مسائل فنی ریزوکوچک و روند بیماری را دنبال کرده، همچنین جا دارد خسته نباشید عرض کنم خدمت همه سربازان خط مقدم مبارزه بیماری کرونا که توانستنه اند تاکنون علی رغم تحریم های ظالمانه دوشمن و به نسبت سایر کشور های اروپایی  و غرب که ادعای پیشرفت در بهداشت درمان می کردند، اما امروز فرزندان این مرز بوم در عربالگری، درمان و شناسایی بیمار کارنامه درخشانی دریافت کرده ایم.
تنظیم خبر : سید حسین رازیان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار