رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: درحالی‌که مراتع استان کرمانشاه ظرفیت چرای دو میلیون واحد دامی دارند، اما سه میلیون واحد دامی در مراتع استان داریم.
کد خبر: ۸۲۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 09 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،بهزاد حیدری ، با اشاره به صدور پروانه چرا برای سه میلیون واحد دامی در استان کرمانشاه، گفت: مراتع استان جوابگوی این میزان دام نیست و از بیش از ظرفیت مراتع استان استفاده می‌شود.

حیدری با بیان اینکه حدود یک میلیون واحد دامی مازاد در مراتع استان داریم، گفت: درحالی‌که مراتع استان کرمانشاه ظرفیت چرای دو میلیون واحد دامی را دارند، سه میلیون واحد دامی در مراتع استان داریم.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: بیشترین آمار مربوط به چرای دام در مراتع را در مناطق گرمسیری استان و در بین دامداران مناطق عشایری شهرستان‌های قصرشیرین، سرپلذهاب، گیلانغرب و قسمت هایی از ثلاث باباجانی داریم.

حیدری ادامه داد: در مناطق گرمسیری استان در ماه های بهمن، اسفند و فروردین بیشترین فشار به مراتع وارد می شود، چون در این سه ماه عشایری که هنوز در مناطق قشلاقی به سر می برند دام های خود را وارد مراتع می کنند و همین مسئله باعث فشار آمدن بر مراتع مناطق قشلاقی که اتفاقا خیلی هم غنی نیستند، می‌شود.

حیدری در ادامه میزان تولید علوفه سطح مراتع استان را بین 270 تا 300 هزار تن علوفه خشک عنوان کرد و گفت: 61 هزار خانوار دامدار که زندگی آنها مستقیما با مراتع در ارتباط است، در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند.

وی در ادامه به وضعیت کلی مراتع استان کرمانشاه اشاره کرد و با بیان اینکه استان کرمانشاه حدود 1.2 میلیون هکتار مرتع دارد، گفت: بیش از 160 هزار هکتار از مراتع استان کرمانشاه متراکم بوده و وضعیت خوبی دارند.

حیدری با بیان اینکه بیش از 460 هزار هکتار از مراتع استان کرمانشاه از نظر پوشش گیاهی نیمه متراکم هستند، اضافه کرد: بیش از 550 هزار هکتار از مراتع استان کرمانشاه هم از نظر پوشش گیاهی فقیر هستند که عمده آنها در مناطق گرمسیر استان قرار دارند.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به تخصیص اعتبار دو میلیارد و 400 میلیون تومانی از محل اجرای طرح بوم‌سازگان زاگرس برای انجام عملیات اصلاح و احیاء مراتع استان در سال جاری داشت و گفت: در این طرح بوته کاری در سطح دو هزار هکتار در سطح مراتع استان انجام شده، ضمن اینکه حدود 300 هکتار از عرصه‌های مرتعی استان هم به کشت گیاهان دارویی اختصاص پیدا کرده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار