کد خبر: ۸۲۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 28 February 2020
درحالی که چهار استان صنعتی تهران، اصفهان، خراسان رضوی و یزد ۵۷.۷ درصد تعداد چک های برگشتی را به خود اختصاص می‌دهند، اما از نظر نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های صادره، استان‌های کمترتوسعه یافته‌ای مانند کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری در رتبه های بالاتری قرار دارند. در ماه‌های اخیر شدت رشد چک‌های برگشتی به دلیل اعمال مقررات سخت‌گیرانه مرتبط با قانون چک، کاهش یافته است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کارشناسان معتقد هستند با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی در ماه‌های گذشته در صورت نبود این مقررات سخت‌گیرانه، شاهد رشد چشم‌گیر این چک‌ها و به تبع آن، افزایش پرونده‌های حقوقی و کیفری در محاکم قضایی بودیم.
بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد حدود ٦٩٤ هزار فقره چک به ارزش حدود ١١٢ هـزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در کل کشور برگشت خورده‌اند.
بر این اساس، ۸.۲ درصد از تعداد و ۱۰.۱ درصد از مبلغ چک‌های صادره، برگشت خورده است.
٦٦٦ هزار فقره چک به ارزش حدود ١٠٥ هزار میلیارد ریال به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است.
۵۷.۷ درصد چک‌های صادره در اختیار ۴ استان
چهار استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی و یزد ۵۷.۷ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در دی‌ماه ۹۸ را به خود اختصاص داده اند.
در استان تهران حدود ٢ میلیون و ۷۵۸ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۵۶.۷ هزار میلیارد تومان مبادله شد که معادل ۳۲.۷ درصد کل چک‌های مبادله ای است.
پس از آن، استان اصفهان با ۸۷۱ هزار چک (۱۰.۳ درصد) به ارزش هفت هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان، خراسان رضوی با ۶۷۵ هزار چک (۸ درصد) به ارزش ۶ هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان و یزد با ۵۶۶ هزار چک مبادله ای (۶.۷ د رصد) به ارزش سه هزار و ۴۰ میلیارد تومان قرار دارند.
کمترین شمار چک‌های مبادله ای صادر شده نیز در اختیار استان کهگیلویه و بویراحمد با چهار هزار چک به ارزش حدود۴۰ میلیارد تومان قرار دارد.
پس از کهگیلویه و بویراحمد، کمترین میزان چک‌های مبادله‌ای به استان‌های ایلام با چهار و ۴۰۰ چک به ارزش ۵۲.۹ میلیارد تومان، خراسان شمالی با ۱۹ هزار و ۸۰۰ چک به ارزش ۲۲۹.۹ میلیارد تومان، سیستان و بلوچستان با ۲۲ هزار و ۸۰۰ چک به ارزش ۲۷۶ میلیارد تومان و لرستان با ۲۹ هزار و ۹۰۰ چک به ارزش ۳۱۰ میلیارد تومان تعلق دارد.
استان‌های رکورد دار چک‌های برگشتی
استان تهران در دی ماه به تنهایی  ۲۹.۶ درصد شمار و ۴۵ درصد ارزش چک‌های برگشتی کشور را به خود اختصاص داده است.
در دوره مورد بررسی، ٢٠٥ هزار فقره چک به ارزش بـیش از ٥٠ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که نشان می‌دهد ۷.۴ درصد  تعداد و معادل۸.۸ درصد ارزش چک‌های مبادله‌ای تهرانی‌ها برگشت خورده است.
پس از تهران، استان‌های اصفهان با ۱۱درصد تعداد و ۷.۴ درصد ارزش، خراسان رضوی با ۷.۷ درصد تعداد و ۷.۶ درصد ارزش چک‌های برگشتی در رده بعدی قرار دارند.
البته در دوره مورد بررسی، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۱۵.۲ درصد)، چهارمحال و بختیاری (۱۲.۲ درصد) تعلق دارد.
در رده‌های بعدی، استان‌های کردستان با ۱۱.۷درصد و لرسـتان با ۱۱.۷ درصد اختصـاص دارد.
کمترین دارندگان چک برگشتی
کمترین میزان چک برگشی نیز به ایلام با یک دهم درصد (۴۰۰ چک) تعلق دارد.
پس از آن استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با یک دهم درصد (۶۰۰ چک)، خراسان شمالی با سه دهم درصد (۲ هزار و ۳۰۰  چک)، سیستان و بلوچستان با سه دهم درصد (۲ هزار و ۳۰۰  چک) و لرستان با پنج دهم درصد (سه هزار و ۵۰۰ چک) قرار دارند. / ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار