کد خبر: ۸۲۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵ 26 February 2020
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تاکنون ۲۳ مورد مشکوک به کرونا در استان گزارش شده که به بیمارستان شهید جلیل یاسوج انتقال و بستری شدند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر پرویز یزدان پناه در برنامه زنده " گفت و گو" که سه شنبه شب از شبکه استانی دنا پخش شد، افزود: از این تعداد 3 نمونه آزمایش به تهران ارسال شد که جواب آزمایشات منفی بود.
وی اذعان داشت: روز دوشنبه هفته جاری نیز ۲ نمونه آزمایش و امروز نیز نمونه آزمایش 3 بیمار به تهران ارسال و ظرف ۴۸ ساعت اعلام نتیجه صورت می گیرد.
وی یادآور شد: در مجموع 320 بیمار با علائمی شبیه علائم کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند که به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند اما اکنون ۲۳ مورد مشکوکنا به کرو داریم که ۵ مورد آزمایش به تهران ارسال شده است.
دکتر یزدانپناه ابراز داشت: در ۱۳ استان کشور موارد قطعی ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده و به احتمال زیاد مواردی قطعی در سایر استان‌ها گزارش می شود که در همین راستا حوزه بهداشت و درمان به عنوان خط مقدم سلامت موظف است تمام تلاش خود را در پیش گرفته تا از ورود بیماری پیشگیری و در صورت ورود احتمالی کنترل و درمان آن را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه امکانات لازم جهت مقابله احتمالی با این بیماری تهیه و در مراکز بهداشتی و درمانی استان توزیع شده است، افزود: این بیماری در دنیا میزان کشندگی کمتری نسبت به سایر بیماری های ویروسی آنفولانزا و سارس و داشته اما 2تا ۱۴ روز در بدن فرد نهفته و می تواند در این مدت ناقل باشد.
دکتر یزدانپناه تصریح کرد: این بیماری سرایت پذیری بالایی داشته و آگاهی بخشی برای پیشگیری و رعایت اصول صحیح بهداشتی در کنترل این بیماری بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه بیمارستان شهید جلیل یاسوج به عنوان مرکز درمانی پایلوت و بیمارستان معین کرونا در استان است، گفت: این بیمارستان با ظرفیت خوب 300 تخت به عنوان یک نقطه مثبت در استان تلقی می شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: موارد مشکوک به کرونا در اتاق های مجزای این بیمارستان بستری شدند و خدمات لازم به آنها ارائه می شود.
وی ادامه داد: در برخی از شهرستان‌های استان نیز مانند دهدشت اورژانس بیمارستان دهدشت به عنوان مرکز تشخیصی بیماران مشکوک به کرونا است که بیمار پس از مراجعه توسط پزشکان عفونی معاینه و پس از تشخیص احتمال ابتلا به کرونا با آمبولانس های ویژه به بیمارستان شهید جلیل منتقل می شوند.
وی با بیان اینکه در شهرستان گچساران نیز کلینیک شفا به عنوان مرکز تشخیص بیماری در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در سایر شهرستان‌ها نیز افراد با مراجعه به نزدیکترین مراکز مرجع می‌توانند خدمات لازم را دریافت و در صورت مشکوک بودن به بیماری توسط آمبولانس های ویژه و مجهز به یاسوج منتقل شوند.
 دکتر یزدان پناه اظهار داشت: وسایل حفاظت شخصی در کلینیک‌ها توزیع شده و تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که امکانات لازم و تکمیلی را جذب و امکانات حفاظتی جدیدی را در اختیار پرسنل و تیم پزشکی استان قراردهیم بر همین مبنا دیروز این وسایل تکمیلی در اختیار بیمارستان ها قرار گرفته و کمبود جدی امکانات وجود ندارد.
وی با اشاره به گله مندی مردم استان از کمبود محصولات بهداشتی نظیر ماسک، ادامه داد: محصولات بهداشتی به اندازه کافی در سطح استان وجود داشت ولی پس از اعلام ورود بیماری به ایران مردم اقدام به جمع آوری و انبار مازاد بر نیاز خود نمودند، همچنین برخی مراکز نیز متاسفانه احتکار کرده و محصولات را با قیمت بالاتری به فروش رساندند اما خوشبختانه طی هفته جاری محصولات و وسایل مورد نیاز توسط وزارت بهداشت تهیه و در اختیار که استان ها قرار گرفت.
دکتر یزداپناه گفت: توزیع ماسک برای استان‌ها بر اساس درگیری آنها با بیماری است و ابتدا برای استان هایی که بیماری در آنها تشخیص قطعی داده شده است به صورت رایگان توزیع می‌شود و پس از آن توزیع ماسک در سایر استان ها صورت می پذیرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: استفاده از ماست نیازمند آموزش است و همه مردم نیازی به استفاده از ماسک ندارند بلکه در مواردی چون مراجعه به بیمارستان ها و یا قرار گرفتن در معرض بیمار نیازمند رعایت اصول بهداشتی هستند.
وی از توزیع ۶ هزار ماسک قابل شستشو از فردا در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: وسایل ضد عفونی مانند الکل نیز از دیروز توسط کارخانه الکل سازی یاسوج با بسته بندی خاصی تهیه و تولید شده که ادارات مختلف می توانند جهت ضدعفونی کردن مراکز خود به معاونت غذا و دارو مراجعه و الکل مورد نیاز خود را خریداری نمایند.
دکتر یزدانپناه یادآورشد: همچنین ژل ضدعفونی کننده توسط شرکت سینره تولید و از فردا در اختیار مردم استان قرار داده می شود که امید است بتوانیم با همکاری کارخانه های استان نیازهای استان را تامین نماییم.
وی با اشاره به علائم بیماری کرونا گفت: تب زیر ۴۰ درجه، درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد عضلانی و سرفه های خشک از جمله علائم مهم کرونا هستند که به صورت تدریجی بروز می کند.
وی با بیان اینکه این بیماری شباهت بسیار زیادی به بیماری های ویروسی دارد، اظهار داشت: پس از تشخیص علائم، پزشک باید شرح حال بیمار را گرفته و بر حسب علائم و شرح حال تصمیم‌گیری لازم را انجام دهند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن تقدیر از تلاش های مجموعه بهداشت و درمان عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تعزیرات و نهاد های نظارتی پایش های خود را به صورت مستمر در دستور کار قرار داده و هرگونه تخلف در خدمت رسانی به مردم را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.
دکتر یزدانپناه در پایان خاطرنشان کرد: هر گونه اطلاع رسانی فقط در اختیار وزارت بهداشت، ریاست و معاونت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی است و هیچ مقام مسئول و رسانه ای حق احضار نظر در مورد بیماری کرونا و آمار آن را ندارد زیرا تنها منشا موثق موارد مذکور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار