در استان مازندران اسامی ۸ کاندیدای زن از پنج حوزه از ۹ حوزه انتخابیه استان شامل ساری میاندرود، بهشهر، نکاء و گلوگاه، بابلسر و فریدونکنار، نوشهر و چالوس، نور و محمود آباد و بابل نیز قرار داشت که تاکنون به جز یکی از نامزدهای زن در حوزه انتخابیه شهرستان ساری و میاندورد که سابقه حضور چندین دوره را در انتخابات در کسوت نامزد دارد، سایر زنان هیچ فعالیت رسمی و میدانی ندارد.
کد خبر: ۸۲۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ 15 February 2020

با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از شروع تبلیغات نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تبلیغات ۸ نامزد زن تایید صلاحیت شده نسبت به رقبای مرد در این خطه شمال کشور کمرنگ و نسبتا سوت و کور است.

براساس آمار اعلام نهایی اسامی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان مازندران اسامی ۸ کاندیدای زن از پنج حوزه از ۹ حوزه انتخابیه استان شامل ساری میاندرود، بهشهر، نکاء و گلوگاه، بابلسر و فریدونکنار، نوشهر و چالوس، نور و محمود آباد و بابل نیز قرار داشت که تاکنون به جز یکی از نامزدهای زن در حوزه انتخابیه شهرستان ساری و میاندورد که سابقه حضور چندین دوره را در انتخابات در کسوت نامزد دارد، سایر زنان هیچ فعالیت رسمی و میدانی ندارد.
جای خالی زنان در تبلیغات مجازی
رصد فضای مجازی از سوی خبرنگارایرنا نشان می دهد که در این مدت هیچ تبلیغاتی و یا تلاشی از سوی ۷ نامزد دیگر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شبکه های اجتماعی نیز برای حداقل معرفی خودشان به عنوان نمایندگان نیمی از جمعیت سه میلیون نفری استان مازندران مشاهده نمی شود.
اگرچه ممکن است برای برخی کاندیدای زن که به دلیل ساختار فکری مردانه حاکم بر جامعه از حامیان مالی جدی برای تبلیغات برخوردار نیستند، تامین هزینه ستادهای تبلیغات در سطح شهرها دشوار باشد، ولی با توجه به رویکرد زیاد مردم به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به خصوص در سالیان اخیر که گوی سبقت را از اکثر رسانه ها ربودند و دسترسی بیش از ۹۰ درصدی مازندران به اینترنت پرسرعت شاید دیگر بهانه ای جدی برای سوت و کور بودن فضای تبلیغات زنان کاندیدا و یا حمایت همنوعانشان از این قشر برای کسب کرسی سبز مجلس نیز وجود نداشته باشد.
جاماندن زنان از فهرست احزاب و گروههای سیاسی
تبلیغات کمرنگ و سوت و کور زنان در استان مازندران که در ۱۰ دوره گذشته با وجود حضور در رقابت های انتخاباتی ، نتوانستند حایز اکثریت آراء برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی شوند، باعث شده تا گروهها و احزاب سیاسی فعال در استان نیز برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هیچ یک از اسامی ۸ کاندیدای زن استان را در فهرست نامزدهای مورد حمایتشان قرار ندهند.
این در حالیست با توجه به تسهیل پیگیری مطالبات زنان از طریق کرسی قانونگذاری ، انتظار جامعه زنان از گروهها و احزاب سیاسی فعال در استان که به بیش از ۳۰ تشکل و احزاب مستقل و نمایندگی احزاب ملی را می رسد، حداقل برای یکی پنج حوزه انتخابیه که کاندیدای زن حضور دارد را در فهرستشان قرار می دادند که تاکنون این مطالبه زنان محقق نشده است.
رغبت پایین زنان برای قرارگیری در فهرست احزاب سیاسی
رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مازندران عدم قرارگیری اسامی زنان را در فهرست احزاب و گروههای سیاسی دوطرفه اعلام کرد و گفت : از یک سو زنان نامزد انتخابات مجلس ریسک قرارگیری در فهرست احزاب را نمی پذیرند و از یک سو دیگر نیز احزاب و گروههای سیاسی به دلیل اقبال کم رای دهندگان به زنان تمایل چندانی برای قرار دادن اسامی آنها در فهرستشان در حوزه های انتخابیه ندارند.
مهدی فولادی در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت : اگرچه اصلاح طلبان به دلیل محدودیتی که از لحاظ تعداد نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان به خصوص زنان دارای گرایش اصلاح طلبانه نسبت به رقبای اصولگرای خود داشتند، خیلی نتوانستند در حوزه های انتخابیه فاقد نامزد اصلاح طلب مرد، زنان را قرار دهند، ولی با این رویه نیز زنان خیلی تمایل به حضور در فهرست نشان ندادند.
وی اضافه کرد : به عنوان نمونه ما در شهرستان ساری به صورت علنی اعلام کردیم ، نامزدهایی که تمایل به قرارگیری در فهرست اصلاح طلبان را دارند، درخواست خودشان را به شورا ارایه دهند و تا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت رای اکثریت شورا، در فهرست قرار گیرند و حتی برای یکی از بانوان کاندیدای مجلس در این حوزه انتخابیه به طور خصوصی واسطه فرستادیم، که ایشان حاضر نشدند که نامش در فهرست قرار گیرد.
فولادی این را هم گفت که ما هیچ درخواستی خارج از عرف و قانون جز امضاء میثاق نامه اصلاح طلبان را برای نامزدهای زن و مرد نیز مطرح نکردیم، ولی زمانی که حاضر نمی شوند زنان در فهرست قرار گیرند، دیگر مشکلی فرا حزبی است که باید مشکل را در ساختار موجود جامعه جستجو کرد.
محدودیت مالی و قومیت گرایی
دکتر نرگس کمالی فعال اجتماعی و فرهنگی در مازندران محدودیت های مالی و دخالت گرایش های قومی را دلیل اصلی برای سوت و کور بودن تبلیغات زنان کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم در این خطه شمال کشور می داند.
عضو سابق شورای عالی استان های کشور می گوید : در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی و معیشتی گریبانگیر خانواده هاست، این محدودیت برای زنان بیش از مردان مطرح است و در چنین شرایط اقتصادی زنان تمایل چندانی برای تبلیغات با وجود تایید شدن صلاحیتشان نداشتند.
وی کمرنگ بودن شایسته سالاری در اکثر حوزه های انتخابیه و پررنگ بودن مسایل قومی و فامیلی و قبیله ای که بیشترین سهم را به مردان در این گونه مسایل داده می شود نیز باعث شده تا زنان خیلی از سوی این گروه ها جدی گرفته نشوند و این رویه برای بانوانی که برای نخستین بار در کسوت نامزدی در انتخابات خود را مطرح می کنند، دلالت بیشتری دارد.
این فعال اجتماعی در مازندران بر این باور است که زنان کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم باید تبلیغات بیشتری در سطح حوزه انتخابیه به صورت فیزیکی ( ستاد تبلیغات) و فضای مجازی که گستره بیشتری در بین مردم دارد، داشته باشند تا بتوانند در فهرست انتخاب مردم قرار گیرند.
دکتر کمالی در مورد عدم تمایل زنان کاندیدای انتخابات برای قرارگیری در فهرست احزاب و گروههای سیاسی را نبود نگرش انتخاب حزبی در بین رای دهندگان در استان مازندران می داند و بر این باور است که انتخاب مردم اکثر حوزه های انتخابیه در استان برای انتخاب مسایل خارج از حزب و گروه سیاسی است و بیشتر گرایش به مسایل قومی و محلی است و زنان نیز با این رویه نمی خواهند با قرارگیری در فهرست احزاب ریسک پس از آن را بپذیرند.
وی می گوید:زنانی که در فهرست کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم در استان مازندران قرار دارند، صرفا یکی از آنها بتواند به مجلس راه پید۱ کند، قطعا در آینده مسیر برای حضور پرشور زنان برای رقابت پررنگتر در انتخابات باز می شود و به دلیل این که ما سابقه حضور زنان مازنی را در مجلس از حوزه های انتخابیه استانی نداریم، کاندیدای زنان نیز خیلی در جامعه جدی گرفته نمی شوند.
در مازندران ۱۷۱ نامزد انتخاباتی که ۸ نفرشان را زنان تشکیل می دهد از ۲۴ بهمن ماه تبلیغات انتخاباتی خود را شروع کردند و این تبلیغات تا ساعت ۸ صبح روز اول اسفندماه ۲۴ ساعت قبل از شروع انتخابات مجلس یازدهم ادامه خواهد داشت.
در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان مازندران از بین ۴۱۸ داوطلب انتخاباتی، ۲۴ نفرشان را زنان یعنی کمتر از هفت درصد مجموع دوطلبان ثبت نامی را تشکیل می دادند که پس از نهایی شدن فهرست تایید صلاحیت شدگان ، صلاحیت حدود ۳۰ درصد از زنان داوطلب تایید و در گردونه رقابت انتخاباتی حضور دارند./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار