این روزها بیشتر اخبار و تحلیل رسانه ها پیرامون موضوع مهم سیاسی و اجتماعی روز یعنی انتخابات است . در کهگیلویه و بویراحمد هم همین موضوع به شدت فضای جامعه را تحت تاثیر گذاشته است.
کد خبر: ۸۲۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 15 February 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ،این روزها بیشتر اخبار و تحلیل رسانه ها پیرامون موضوع مهم سیاسی و اجتماعی روز یعنی انتخابات است . در کهگیلویه و بویراحمد هم همین موضوع به شدت فضای جامعه را تحت تاثیر گذاشته است.
سه حوزه انتخابیه (کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده) ، (بویراحمد و دنا) و حوزه (گچساران و باشت) در استان کهگیلویه و بویراحمد ، فعالیت های انتخاباتی را پیش می برند. نکته بسیار عجیبی در فعالیت های انتخاباتی دوره یازدهم در سه حوزه استان به چشم می خورد که به نوعی عیار آن را پایین آورده است! وجود برخی شاخص های منفی که نوعی "بی وزنی سیاسی" را نشان می دهد!
بی شک حوزه بویراحمد و دنا سردمدار بی وزنی سیاسی در انتخابات است ! در این حوزه با کوچ ستار هدایت خواه به تهران عملا جریان اصولگرای این شهرستان وزن سیاسی خود در انتخابات را از دست داد! پس از نواخته شدن آهنگ کوچ چهره کاریزمای اصولگرا ، تفرق این جریان در موضوع سردمداری بیشتر عیان شد و برخی از چهره ها خودسرانه اقدام به ثبت نام کردند و تا چند روز پیش همچنان در صحنه ماندند. هر چند در ادامه این چهره های اصولگرا از دور رقابت انصراف دادند اما این انصرافشان نتوانست کمکی به هویت بخشی سیاسی کاندیدای این جریان کند . ضمن اینکه حمایت های مستقیم هدایتخواه هم از کاندیدای این جریان نتوانسته بود کاری از پیش ببرد. بنابراین جریان واقعی و وزین اصولگرای بویراحمد به دلیل عدم کادرسازی و پرورش نیروی خبره و کاریزمای طی این همه سال ، عملا در این دور از انتخابات وزن سیاسی خاص و قابل اتکایی ندارد . در بی وزنی این جریان همین بس که در برخی تبلیغات غیر رسمی گفته می شد کاندید اصولگرایان از فلان طایفه است و تعدادی از اصلاح طلبان هم طایفه ای به وی رای می دهند! که در دنیای سیاسی این نشان از بی وزنی سیاسی است!
و اما در طیف اصلاح طلبان بویراحمد و دنا مراتب از وضعیت اصولگرایان هم بدتر شده است ! که البته بخشی مربوط به ضعف خود جریان است و بخشی هم مربوط به شرایط خارج از توان مدیریت اصلاحات و به نوعی مربوط به شرایط حاکمیت است!
اصلاح طلبان بویراحمد و دنا در این انتخابات عملا سردرگم و بلاتکلیف مانده اند! هر چند برخی از لیدرهای این جریان جسته و گریخته اعلام می کنند که از بهرامی حمایت می کنند اما اعلام عدم حمایت رسمی مجمع اصلاح طلبان یک شرایط ویژه را برای این جریان ایجاد کرده است و برخی چهره های مطرح آن یا سکوت کرده اند و یا در پشت پرده در حال حمایت از غلام محمد زارعی هستند و البته تعدادی هم گفته اند که از بهرامی حمایت می کنند . از طرف دیگر برخی بر این عقیده اند که محمد بهرامی نتوانسته است آنگونه که انتظار داشت حمایت قاطع اصلاح طلبان را کسب کند اما اقداماتش در ماندن ، بیشتر نوعی انتقام گیری از همین جریان اصلاح طلب است تا اجازه ندهد حال که انسجام اصلاح طلبی وجود ندارد ، انسجام حمایتی از دیگر کاندیداهای متناسب با اهداف جریان هم شکل بگیرد!
در انتخابات مجلس دوره یازدهم ، هر چند اصلاح طلبان بر این عقیده هستند که باید با شرایط سیاسی بیرون از دایره نفوذ خود ( سیاست های حاکمیت) مبارزه کنند ، اما در مورد پتانسیل ها و یا شرایط موجود هم چندان منسجم عمل نمی کنند و حتی برخی بیان می کنند اصلاح طلبانی هستند که از کاندیداهای منتسب به جریان اصولگرا حمایت می کنند!
در حوزه بویراحمد و دنا یک بی وزنی سیاسی دیگر هم وجود دارد و آن هم قدرت گرفتن انتخابات قومیتی است که در این دوره بر شدت آن افزوده شده است! و چه بسا در صورت مدیریت نشدن ، همین وضعیت تعیین کننده پیروز انتخابات باشد!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار