تحلیل سیاسی
بر همگان روشن بوده و هست که غلام محمد زارعی با در پیش گرفتن "استراتژی صبر" نیم نگاهی به سمت جریان اصلاحات داشت و منتظر ایجاد شرایط بوده است تا نیروهایی در این جریان که در نبود چهره هایی مطرح همچون سید باقر موسوی ، خیلی راحت تر به یاری اش می آیند فعال شوند . اکنون دقیقا همان روز و شرایط است!
کد خبر: ۸۲۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۶ 05 February 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تحلیل سیاسی ، فعاللیت های انتخاباتی در حالی در جریان است که هر روز با برخی خبرهای منتشره از حوزه های نفوذ و قدرت اثرگذاری بر نتیجه انتخابات وضعیت پیچیده تر می شود ! اما در این بین شاید موثرترین بخش اثرگذار بر نتیجه انتخابات مربوط به طیف اصلاح طلبان باشد. طیفی که در انتخابات پیش رو با توجه به عدم تایید صلاحیت چهره های مطرح شان در یک برزخ تصمیم گیری مانده اند !
یک نکته طی چند دوره اخیر وجود داشته است که اصلاح طلبان را به نوعی به ائتلاف با کاندیداهایی با ویژگی های خاص راضی کرده است که از طریق همین ائتلافات صورت گرفته ، عملا بخش زیادی از مدیریت های خرد و کلان را در دست گرفته اند.
در حوزه بویراحمد و دنا هم چنین روندی از دور گذشته مشهود بوده است . اصلاح طلبان بویراحمد و دنا پس از رد صلاحیت های سید باقر موسوی ، عملا نتوانسته است به گونه ای بازسازی شوند که بتواند مستقل نماینده ای را در مجلس داشته باشد اما با یک ائتلاف نانوشته با غلام محمد زارعی ، توانسته اند بسیاری از مدیریت ها در استان را با نیروهایی از مجموعه فکری خود که بنابر ارتباطات نزدیکی که با غلام محمد زارع داشته اند در دست بگیرند چیزی که حداقل بخشی از فعالان اصلاحات را راضی نگه داشته است.
در برهه کنونی هم اتفاقاتی در حال رخ دادن است که هر چند در ظاهر بر پیچیدگی اوضاع می افزاید اما در واقع روند حداقل برای نماینده فعلی بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی شفاف تر می شود و گویا قرار است وضعیت انتخابات قبلی یکبار دیگر تکرار شود و باز هم انتخابات به کام زارع شیرین باشد و البته این بار در اردوگاه های رقبای وی تغییرات دیگری رخ دهد که کار زارع را نسبت به قبل سهل تر کند.
بخشی اعظم دلایل شفافیت چرخش شرایط به نفع غلام محمد زارع مربوط به داشتن نیروهای موثر و همسو و البته تعیین کننده در تصمیم گیری ، در شورای اصلاح طلبان چه شورای استانی و چه شورای شهرستانی است!
بر همگان روشن بوده و هست که غلام محمد زارعی با در پیش گرفتن "استراتژی صبر" نیم نگاهی به سمت جریان اصلاحات داشت و منتظر ایجاد شرایط بوده است تا نیروهایی در این جریان که در نبود چهره هایی مطرح همچون سید باقر موسوی ، خیلی راحت تر به یاری اش می آیند فعال شوند . اکنون دقیقا همان روز و شرایط است!
در روزهایی که افراد موثر در شوراهای استانی و شهرستانی اصلاحات چندان روی خوشی به کاندیدای اصلاح طلب بویراحمد و دنا یعنی محمد بهرامی نشان نمی دهند ، با در پیش گرفتن سیاستی در خروجی نشست ها عملا شرایط را به نفع غلام محمد زارعی سوق می دهند و تقریبا کار را برای موفقیت بهرامی این چهره اصلاحات سخت تر می کنند. البته چنین روندی یک دلیل قانع کننده دارد و آن هم ترس از پیروزی یک رقیب سرسخت به نام مهدی روشنفکر است چرا که این نیروها حاضرند یک بار دیگر با غلام محمد زارعی که به گفته شکرالله امامی دیگر کاندیدای این حوزه ، گاهی اصلاح طلب است ، گاهی اصولگرا و گاهی اعتدالی ، کنار بیایند اما اجازه ندهند مهدی روشنفکر با تفکرات و اطرافیانش ، قدرت را به دست بگیرد!
غلام محمد زارعی برای تکرار شرایط دور قبل اینبار یک رقیب سرسخت و کاریزمای اصولگرا یعنی ستار هدایت خواه با آن همه نیروی برنامه ریز و نخبه سیاسی را در پیش رو نمی بیند و به نوعی از یک آرامش روانی برخوردار است . هر چند هدایتخواه فردی گمنام (منتظریان) را معرفی و حمایت کرده است اما با توجه به شرایط موجود ، زارعی چندان وی را رقیب خود نمی بیند چرا که منتظریان نه چهره کاریزمای هدایتخواه است و نه مقبولیت انچنانی دارد بنابراین تا فعلا در معادلات تعیین کننده جایگاه خاصی ندارد و برخی از نیروهای اصولگرایی که به دلیل حمایت هدایتخواه از وی حمایت می کنند اگر کار به دقایق حساس پایانی خصوصا پررنگ شدن بحث قومیت بیانجامد احتمالا اهم و مهم کنند و برای عدم موفقیت یک رقیب قدر ، زارعی را حمایت کنند.
واما چیزی که این روزها عرصه را بر غلام محمد زارعی تنگ کرده ، فعالیت ها و تبلیغات گسترده مهدی روشنفکر است که تا چند روز پیش بر حوزه نفوذ وی افزوده می شد اما با رسیدن مهدی روشنفکر به سقف رای گیری (برخی بر این عقیده اند مهدی روشنفکر دیگر پیشرفتی در جذب آرا نخواهد داشت و اکنون سعی بر از دست ندادن داشته هایش در معادلات رقم خورده جدید دارد) ، حال برگ های برنده زارع رو می شود و اگر اصلاحات به طور قطع و شفاف حمایت کنند کار رقبایش سخت و سخت تر خواهد شد.
لازم به توضیح است در این بین خبرهایی از حمایت نستور درخشنده پور از منتظریان به گوش می رسد که اگر این چنین باشد باز هم کمکی به اردوگاه زارع شده است چرا که رای نستور درخشنده پور بی شک از حوزه ای است که احتمال پیوستنش به مهدی روشنفکر از هر کاندیدی بیشتر بوده است اما با اعلام پیوستن به منتظریان رای قابل توجهی به روشنفکر نمی پیوندد اما همین رای قابل برای روشنفکر ، چندان کمکی به منتظریان نمی کند چرا که منتظریان برای رقیب جدی بودن به بیشتر از این آرا نیاز دارد!
و در نهایت اینکه مراوده خوب و موثر زارعی و اطرافیانش با افراد موثر در طیف اصلاح طلبان بی شک برگ برنده ای است که در روزهای پایانی تاثیر آن مشخص تر خواهد شد.
نکته مهم دیگر که نشان دهنده کمک اصلاح طلبان بویراحمد و دنا به زارعی است ، عدم تصمیم گیری جریانی و علنی است به این معنی که نام شخصی خاص در تصمیم نهایی شورای اصلاحات بیرون نمی آید و نهایتا اعلام می شود نیروها می توانند به صورت شهرستانی تصمیم بگیرند و یا اینکه نیروها آزاد و مختار هستند که شخصی تصمیم بگیرند که باز هم با توجه به دو موضوع "اولا در صورت آزاد و مختار بودن اصلاح طلبان ، این افراد به سمت زارع تمایل دارند و ثانیا این افراد عضو شورای اصلاح طلب که سمت زارع متمایلند ، سبد رای قابل توجهی در بویراحمد و دنا دارند" بنابراین شرایط ایدئالی در انتظار غلام محمد زارع خواهد بود.
و در پایان باید گفت این یک تحلیل با توجه به رصد اتفاقات و شرایط است در حالی که در مباحث سیاسی خصوصا در زمان انتخابات آن هم در مناطقی مانند کهگیلویه و بویراحمد هر تغییر جهتی امکان دارد!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
واقعیت گو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
چه تحلیلی مسخره ای اولا اصلاحات دیگه بدنه ای براش نمونده فقط ی ده تا بیست تا نفر که شورا هستند دوما با این وضعیت اقتصادی و فشاری رو مردم تو این 7 سال اصلاحات اورد هر کسی را ازش حمایت نکند بنفشه تا حمایت سوما ی مثال برات بزنم همین زارع دوره قبل توجلیل .بابکان .سپیدار .دشت روم .کوشک .دمچنار .ووو ده ها منظقه دیگه چقدر رای اورد حالا با ورود منتظریان چقدر شده در ضمن چرا سر خودت درد میاوری برادر من ریزش حاجی خیلی زیاد ی ادرس بهت میدم برو اسامی لیدرهای دوره قبل در بیار تا امسال بفهمی چه خبره البته میدونم اینو نمی زنی
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
واقعا تحلیل مسخره ای . عزیزم فکر نان باش که خربزه آب است. زارع اگه چهارم بشه خیلی شاهکار کرده . با این تحلیلهای خیالی نمی تونی جلوی ندای وحدت که روزبروز بر محبوبیت و مقبولیت آن افزوده میشه ایستاد .
ناشناس
|
France
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
عزت بویراحمد داغون شد با وجود این اقا و گماشتن مدیرانی فاسد و نالایق و عقده ای ...خیانتش بیشتر از استانداری قدیمی بود که بودجه رو برگشت داد
تالا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
تا جایی ما میدانیم سران اصلاحات بویراحمد به اکثر اقوامشون گفتن رای بدین منتظریان اکه مدرک میخواه یک روز سر بزن ستاد منتظریان
اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
همین متن را کپی کردم روز ۳اسفند برات ارسال می کنم با کنایاتش حتما منتشر کن
اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
این همه به خودت فشاراوردی که مثلا بگی زارع یک پای فینال است...
برنده قطعی انتخابات دکتربهرامی است والسلام..
سوم اسفندیک احوال پرسی گرمی باهم بهت میکنیم
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
خدایی فقط تشکر می کنیم از این رسانه که بدون هر گونه غرض و سانسور کامنت ها را منتشر میکنه مثل ....... نیست که فقط باید تعریفش بدید تا منتشر کنه خسته نباشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
واقعیت غیر از این تحلیله. حالا بر همگان روشن شده رای ثابت اصولگرایی بعلاوه نفوذ شدید منتظریان در آرای زارعی وضعیت بطور دراماتیکی علیه اردوگاه زارعی است. زارعی با کاهش حداقل ۲۰ هزار نفری روبرو شده رای روشنفکر هر چه هم رشد کرده باشه حریف مجموع رای اصولگرایی و افراد پیوسته به منتظریان نمیشه. منتظریان روزهای آینده کاملا غالب خواهد شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
رقابت بین بهرامی وروشن فکر هست بقیه ول معطل هستن .زارع با منتظریان سر سومی رقابت داره روشنفکز با بهرامی سر اول شدن .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
همه میدونن این دور یا روشن فکر میره مجلس یا بهرامی .رقابت بین این دو هست و تعداد آرایی که این دو دارن بالای ۵۰ هزار وخیلی نزدیک به هم هستن .زارع ریزش زیادی داشته که براش غیره قابل جبران هست
دنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
من بی طرف میگم بهرامی میره مجلس .
بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
از این کامنت ها مشخص هست سایت تابناک بی طرف هست و این خبر که گذاشته هم حتمی بی منظور بوده ونظر شخصیشو گفته و برای ما قابل احترام .من با نظر این دوستمون کاملا موافقم رقابت بین دکتر بهرامی و روشن فکر هست .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
کامنت ها خیلی جالبه .والا من ۴ دوره از حاج زارع حمایت کردم وکلی هم براش تلاش کردم ولی این دور یا رای نمیدم یا اگه رای دادم رای به بهرامی میدم حاج زارع نماییده خوبی بود ولی انتظارها رو برآورد نکرد اگه کاری هم قرار بود بکنه توی این ۸ سال که نماینده بود انجام میداد .بهتر بود حاج زارع خودش این دور نمیومد چون بی شک برنده انتخابات یا دکتر روشن فکر هست یا دکتر بهرامی ولی احتمال پیروزی بهرامی هم بیشتره
رحمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
با ریزش ۲۰ هزار رای زارع کاملا موافقم چون تعداد زیادی از لیدرهای دور قبل حاج زارع الان بهرامی رو دعوت کردن خانه هاشو و قول بش دادن که حمایتش کنن
زرتشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
واقعا همتون خیلی بدبختید افتادید دنبال چهار تا الدنگ خیال میکنید زندگیتون گلستان میشه به نظر من اگه رای ندید خیلی تاثیرش بیشتره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار