تحلیل سیاسی
حال اهل دقت تمامی نشانه های فوق الذکر که موجب ریزش شدید آراء آقای بزرگواری شدند را در عملکرد آقای هاشمی پور گزارش می کنند! و این بدین معنیست که با وجودی که وی کار های زیربنایی و توسعه محور را بسیار بهتر از هر دو نماینده قبل از خودش پیگیری می کند، ولی اگر با همین فرمان پیش برود در دوره آینده با معضل جدی محبوبیت در نزدیک ترین افرادش هم روبرو می شود
کد خبر: ۸۱۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴ 19 January 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رسول محمدی ، هرچند در کهگیلویه بزرگ با رد صلاحیت کاندیداهای جریان اصلاحات، شرایط برای اصلاح طلبان به هیچ وجه مناسب و خوشایند نیست؛ ولی بهر حال قهر با صندوق ها هم نمیتواند انتخاب درستی باشد؛ چراکه حتی در سخت ترین شرایط هم انفعال موجب ضعف تدریجی جریان اصلاحات خواهد شد!
تاریخ ثابت کرده است در طول تمام سالهای ناکامی اصلاح طلبان در کهگیلویه بزرگ، مجموع رای اصلاح طلبان بیش از رقیب سنتی خود (آقای موحد) بوده است که همین امر حداقل آبرو و اعتماد بنفسی برای ادامه راه جریان اصلاحات در این منطقه بوده است.
اما در دوره هایی که با انفعال حتی یکی از بزرگان اصلاحات مواجه شدیم، این اکثریت تجمیعی را از دست دادیم که باعث کاستن از اعتبار اصلاحات در افکار عمومی و نا امیدی جوانان شد. بنابر این سابقه تاریخی با قاطعیت باید گفت که انفعال بدترین نتایج را برای اصلاحات رقم زده و خواهد زد!
با این مقدمه باید دید اگر جریان اصلاحات کهگیلویه بزرگ نخواهد در انتخابات 98 موضع انفعالی داشته باشد، چه گزینه هایی پیش رو دارد و هر کدام چه مزایا و معایبی برای این جریان در پی خواهد داشت؟
نکته اساسی در این خصوص این است که باید بدانیم به هر ترتیب ظالمانه یا عادلانه ای، انتخابات این دوره (حتی در صورت تایید دیرهنگام کاندیداهای اصلاحات) برای جریان اصلاح طلبی از دست رفته است! اما اگر همین امروز تدبیر و آینده نگری نکنیم، دوره های آینده را حتی با وجود تایید صلاحیت کاندیداهایمان هم بدست خودمان از دست خواهیم داد!
و نکته اساسی دیگر این است در این دوره با وجودی که کاندیدایی در صحنه نداریم ولی ما اصلاح طلبان اگر نگاه جریانی خود را از دست ندهیم و با نگاه به آینده با استراتژی واحدی حرکت کنیم، بطور قطع تعیین کننده ی برنده انتخابات این دوره و دوره های پس از آن خواهیم بود. پس سرنوشتمان بدست خودمان است و در صورت اشتباه، هیچ آه و افسوسی در پیشگاه تاریخ از ما پذیرفته نیست!

بزرگترین اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان در کهگیلویه


بدیهیست در این دوره از انتخابات، رقابت اصلی بین آقایان هاشمی پور و موحد خواهد بود. پس باید دید با علم به اینکه طبیعتا هیچکدام ایدآل جریان اصلاحات نیستند، تقویت کدام یک از این دو کمترین ضرر و بیشترین منفعت را برای جریان اصلاحات به همراه خواهد داشت و طیف اصلاحات را به آینده ای روشنتر نزدیکتر می کند؟
در این خصوص باید گفت در صورت حمایت جریان اصلاحات از آقای موحد، شکی وجود ندارد که ایشان با پشتوانه مالی و تبلیغاتی بسیار قدرتمند و روشهای محیرالعقول در جنگ روانی و همچنین روشهای دیگر در روز انتخابات و جریان تخلفاتی که همه کم و بیش درباره آن شنیده اند، و منصفانه نیز باید بگویم علاوه بر اینها خصوصیت مردمداری وی بعلاوه چاشنی پوپولیسم قدرتمندی که در ادامه آن توسط وی و تیمش سالها مردم را در خواب فرو برده است، موجب می شود علاوه بر دوره کنونی، تا وقتی که محدودیت سنی به ایشان اجازه ثبت نام بدهد، هم قطعا برنده از پیش تعیین شده انتخابات آینده نیز خواهد بود! و این بلاییست که خودمان با انتخاب شدن آقای موحد تا سالها بر سر خودمان خواهیم آورد!
مصیبت بزرگتر برای جریان اصلاحات این است که در صورت پیروزی آقای موحد در این دوره، مکافات انتخاب شدن ایشان با همین یک دوره و دو دوره به پایان نمی رسد!
هانطور که میدانیم در دوره قبل انتخابات، آقای هاشمی پور با 14 هزار رای اختلاف در برابر آقای موحد به پیروزی رسید. از طرفی با توجه به محدودیت سنی نمایندگی مجلس، آقای موحد بجز این دوره فقط یک دوره دیگر امکان ثبت نام در انتخابات را دارد. و در این دوره با فرض ریزش آراء آقای هاشمی پور و قبولی آقای موحد، هاشمی پور باز هم با رای حدود پنجاه هزار نفری، کاندیدای بالقوه و قدرتمند دوره پس از آقای موحد خواهد بود و باز هم اصلاحات بینوا می ماند و یک رقیب پولدار با سابقه ی یک دوره نمایندگی مجلس و پشتوانه ی دهها هزار رای! و باز هم برای اصلاحات روز از نو و روزی از نو .... و اینگونه به احتمال قریب به یقین اصلاحات بیش از یک دهه ی دیگر را هم باید در ناکامی مطلق بگذراند!
پس به جرات می توان گفت با وجودیکه اصلاح طلبان در این دوره کاندیدایی ندارند، اما اینکه کدام یک از این دو اصولگرا پیروز شود، برای اصلاح طلبان اهمیتی بسیار مهمتر از پیروزی در یک دوره را دارد! چون این مساله برای اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ به معنی بودن یا نبودن برای بیش از یک دهه در عرصه رقابت جدی انتخاباتی است!
اما در صورت انتخاب شدن آقای هاشمی پور، با توجه به روند ریزشی که در آراء وی می بینیم، پیش بینی همان روند ریزشی که برای آقای بزرگواری شاهد بودیم، در مورد وی نیز کاملا محتمل است؛ چراکه در صورت ریشه یابی دلایل ریزش شدید اقبال عمومی به آقای بزرگواری و ریزش نسبی آراء آقای هاشمی پور، به عوامل مشترکی بر می خوریم.
باید صادقانه گفت با وجودی که در دوره 8 ساله آقای بزرگواری به مراتب کارهای بسیار مفید تر و بنیادین تر و توسعه محورتری نسبت به دوره 16 ساله ی آقای موحد صورت گرفت، ولی چون مانند آقای موحد خانه اش هتل و گوشی اش در دسترس همگان نبود، و لیدرهای فعال و دلسوزی مانند لیدرهای آقای موحد نداشت و در مسائل منطقه ای هم سیاسی کاری و سعه صدر لازم را نداشت، خیلی زود از چشم مردم افتاد بطوری که در دور سوم (بر خلاف ادعاهای رومانتیک خودش) دیگر امکان حضور نداشت! بطوری که حتی اعضای خانواده و بستگان درجه یکش هم از وی روی برگردانده بودند و اگر حضور می یافت در برابر ضعیف ترین رقبا هم شکست مفتضحانه ای می خورد!!
حال اهل دقت تمامی نشانه های فوق الذکر که موجب ریزش شدید آراء آقای بزرگواری شدند را در عملکرد آقای هاشمی پور گزارش می کنند! و این بدین معنیست که با وجودی که وی کار های زیربنایی و توسعه محور را بسیار بهتر از هر دو نماینده قبل از خودش پیگیری می کند، ولی اگر با همین فرمان پیش برود در دوره آینده با معضل جدی محبوبیت در نزدیک ترین افرادش هم روبرو می شود و آنوقت یا دیگر امکان شرکت در انتخابات را برای سومین بار نخواهد داشت و مانند آقای بزرگواری برای همیشه از سپهر سیاسی کهگیلویه حذف خواهد شد، و یا شکستش از هر زمان دیگری برای اصلاح طلبان راحت تر می شود.
اما درصورت انتخاب آقای موحد، اجازه این تخلیه محبوبیت را به آقای هاشمی پور نمی دهیم و با دست خودمان وی را بعنوان یک کاندیدای خطرناک برای دوره ی پسا موحد ذخیره میکنیم!! مضافا اینکه درصورت شکست آقای موحد این دوره از انتخابات، دیگر نه او با یک دوره رد صلاحیت و دو دوره شکست پیاپی، مجددا برای انتخابات شرکت میکند و نه مردم به کسی برای فقط یک دوره رای خواهند داد!
پس در یک معادله ساده متوجه می شویم که در صورت انتخاب آقای موحد در این دوره، جریان اصلاحات علاوه بر اینکه عملا آنهمه ملال و مرارتی که در طول دو دهه از دست ایشان کشیده است را به هیچ انگاشته است! با دست خود باعث می شود که حداقل بیش از یک دهه ی دیگر هم خود را از هرگونه شانسی برای کسب کرسی نمایندگی مجلس محروم کند در این صورت هیچ گلایه ای از این آینده ی شوم نباید داشته باشیم! چراکه خود کرده را تدبیر نیست ....
ولی در صورت پیروزی آقای هاشمی پور، هرچند که در هیچ حالتی یک اصولگرا نیروی مطلوب اصلاحات نخواهد بود، ولی بنا به آنچه ذکر شد، در صورت پیروزی وی در انتخابات این دوره، همزمان هر دو کاندیدا برای دور آینده ساقط یا بسیار تضعیف می شوند و اصلاحات بسیار زودتر از هر حالت دیگری امکان ورود مجدد به عرصه ی جدی رقابتهای انتخاباتی و کسب کرسی نمایندگی مجلس در کهگیلویه بزرگ را خواهد داشت.
آنچه در حوزه ی آینده پژوهی فعل و انفعالات سیاسی کهگیلویه بزرگ به ذهن این کمترین عضو از خانواده اصلاحات رسید صادقانه به عرض عزیزان و بزرگان جریان اصلاحات رسید.
این نظر ما جوانان بود، حال انتخاب با شما بزرگان است!
بودن یا نبودن ....
مساله این است!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
ما خودمان می دانیم چه تصمیمی بگیریم نیاز به قیم نداریم
اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
کاملا درسته.
برای آینده اصلاح طلبان هر اتفاقی بهتر از پیروزی آقای موحده.
بنی هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
عجب تحلیلی.خب بگو اصلاح طلبها به آقای هاشمی رای بدن خودتو راحت کن.شک نکن آقای هاشمی بازنده انتخابات است.
دهدشتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
خدایی حال داشتی این همه بنویسی به نفع حاج عدل
اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
جناب محمدی سلام علیکم مردم خود بهتر می دانند چه کسی را انتخاب کنند و دیگر به افرادی که به جز خودخواهی در این 16 ساله چیزی ندیدندگوش نخواهند کرد مردم تصمیم خد را گرفته اند و این گونه تحلیل ها دیگر کار ساز نیست اما در مورد اقای موحد علیرغم اینکه تاکنون به ایشان رای ندادیم اما قابل مقایسه با هیچ کس نیست در مردم داریدر وفای به عهد و..... جناب اقای هاشمی که سنگ ان را به سینه میزنی در خانه اش در تهران برروی چه کسی باز بود و دیگران هم همین طور در تعجبم در دور اقای هاشمی کدام کار زیر بناییصورت گرفت وبه نتیجه رسید فکر میکنم به یاد نداری در زمانی که موحد کهگیلویه را تحویل گرفت چه تعداد روستا جاده برق آب وگاز ومرکز درمانی و مخابراتی داشت همین جرام ما تا سال 74 تعدادی خانه تلفن داخلی مانند یک اداره داشت کمی هم انصاف داشته باشید اصلاحات نگران خود خواهی سر دمدارانش باشد نه نگران انتخاب موحد از این هم گذشته تا زمان موحد اصلاحات در صحنه حضور داشت ورقابت میکرد در دوره ای رد صلاحیت شدند که موحد حضور نداشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
جناب محمدی اصلاح طلبی که فکر و تحلیل داشته باشد تحت هیچ شرایطی به یک اصولگرا رای نمی دهد چنانچه هیچ اصولگرای واقعی هم به اصلاحات رای نخواهد داد . اما چون در شهرستان اصولگرا و اصلاح طلب چند گانه سوز زیاد داریم ،چیزی قابل پیش بینی نیست هرچند این نقیصه بیشتر در مورد اصلاحاطی های شهرستان صدق می کند . درضمن دور گذشته اصلاحات کاندید داشت (دکتر کامرانی) ولی حضرات بویراحمدی بر اساس نگرش قومی به ایشان رای ندادند و این تحلیلهای آبکی جنابعالی هم صرفا لاپوشانی تفکر قبیله ای تان در رای دادن هست وگرنه بین هاشمی و موحد از نظر تفکر خطی تفاوت چندانی نیست. پس لطفا خودتان را گول نزنید .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار